ABS?

Hagaban

MF'er
22 jan 2018
99
32
Hi motormuizen,

ABS op een motor voor een beginner. Nodig of niet? Ik denk aan een SV650, GSXR-600.. ben benieuwd naar jullie meningen.
 
Interessant om te leren rijden zonder ABS, maar je kan dan ook hard op je bek gaan als je een ongecontroleerde remmanoeuvre uitvoert.
Tip is altijd eerst remmen met de achterrem en dan pas de voorrem, dan kan je al eventjes voelen hoe glad het is.

Mijn volgende motor zal alleszins ook met ABS zijn.
 
Ik had een motor met ABS, die mij uit een paar hachelijke situaties heeft gered. Deze situaties waren echter voor 90% te wijten aan verkeerd rijgedrag van mijzelf.

De motor die ik nu heb, heeft geen ABS en ik merk wel dat ik daardoor minder hard durf te remmen. Vooral in de regen ben ik best voorzichtig.
 
Ik heb ABS, nog nooit nodig gehad en voor mij ook geen must. Heb (ouderwets) remmen geleerd op een oude honda vtr250 uit 1986 toen ik nog leste.
 
Ik rijd al ruim 35 jaar waarvan de laatste 11 jaar met ABS. Dat ABS heeft mij tenminste 1 keer voor een val behoed. Het werkt echt en ik vind het geen wonder dat het nu verplicht is op nieuwe motoren.
 
Het kan je natuurlijk redden uit bepaalde situaties, maar de kunst is nou net om jezelf niet in de dat soort situaties te brengen. Nou kan je uiteraard nooit alles voorkomen, maar veel heb je zelf in de hand.
 
Zoals alle veiligheidssystemen: niet nodig tot je het nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is een vereiste dat het er op zit voor mij. De motor die ik nu heb is de eerste met ABS en ik wil niet meer zonder.

Reden: in een situatie die je net verkeerd hebt ingeschat kan het je redden. Dat heeft het bij mij al gedaan. De snelheid van een auto die op een landweg van rechts kwam verkeerd ingeschat, die reed echt veel te hard op een smal weggetje met een beide kanten mais.

Goed, ik dacht er nog wel voor langs te kunnen, maar toen kwam die auto toch wel erg snel op me af en ging ik uit automatisme vol op de rem. Achterwiel kwam de lucht in, de ABS greep in en daarom stond ik op tijd stil én nog recht op.

Die automobilist reed vol gas door (met ongeveer 90 een kruising over waar 60 toegestaan..) en toeterde nog een keer.
 
Ik rijd al ruim 35 jaar waarvan de laatste 11 jaar met ABS. Dat ABS heeft mij tenminste 1 keer voor een val behoed. Het werkt echt en ik vind het geen wonder dat het nu verplicht is op nieuwe motoren.

:t
 
Juist als beginner een motor met ABS nemen,zonder rijervaring kan het je behoeden voor
inschattingsfouten tijdens bepaalde situaties zoals gladheid en automobilisten die je over het hoofd zien.Mij heeft het ook al een keer behoed voor een ongeluk toen een vrachtwagen plotseling ging inhalen zonder richting aan te geven.
Ik rij al 40 jaar motor en terug denkende had ik vroeger ABS gehad dan had dat
mij waarschijnlijk wel een aantal ongelukken en valpartijen bespaard.
 
Laatst bewerkt:
Reden: in een situatie die je net verkeerd hebt ingeschat kan het je redden. Dat heeft het bij mij al gedaan.

Dit dus. Meerdere keren.

Wanneer mogelijk, zou ik altijd voor ABS kiezen op mijn motor. Helaas is dat bij mijn motor geen optie. Ja.. Misschien als ik heel veel geld te besteden heb om het custom te laten maken. Vraag me overigens af, of het überhaupt "enigszins" te realiseren is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit dus. Meerdere keren.

Wanneer mogelijk, zou ik altijd voor ABS kiezen op mijn motor. Helaas is dat bij mijn motor geen optie. Ja.. Misschien als ik heel veel geld te besteden heb om het custom te laten maken. Vraag me overigens af, of het überhaupt "enigszins" te realiseren is.
Als er al mogelijkheden zijn om achteraf ABS op een motor te monteren dan zijn de kosten
zo hoog dat je beter door kan sparen voor een motor met ABS.
 
Ik had een motor met ABS, die mij uit een paar hachelijke situaties heeft gered. Deze situaties waren echter voor 90% te wijten aan verkeerd rijgedrag van mijzelf.

De motor die ik nu heb, heeft geen ABS en ik merk wel dat ik daardoor minder hard durf te remmen. Vooral in de regen ben ik best voorzichtig.
De medaille heeft inderdaad twee kanten. Als je op het ABS vertrouwd ga je dingen doen die je zonder niet zou durven. Zolang je dat niet te bont maakt kan dat ook goed uitwerken, b.v. in de regen minder verkrampt gaan rijden omdat het abs je toch wel redt als je per ongeluk harder remt dan het wegdek toestaat.

Ik heb nooit een motor met abs gehad en als het wegdek nat is rij ik absoluut als een bejaarde. Ondanks dat toch een keer gehad dat het nóg gladder was dan ik ingeschat had, heeft me een pracht van een plek op mijn heup opgeleverd. Eerst blauw, later alle kleuren van de regenboog :$
 
Belangrijkste aspect voor mij (pro abs): vertrouwen.. vertrouwen om te durven door remmen. Maar ook het vertrouwen om af en toe eens goed de limiet op te zoeken/te oefenen op verschillende ondergronden.

Wel eens afgevraagd hoe hard je kunt remmen op een droge weg, natte weg, natte bladeren, grind etc.
Dit oefende ik ook wel wat met me niet-abs motor, maar sinds ik abs heb een stuk meer en een stuk zekerder. Bij de motor met abs durf ik dat sneller en lomper te doen (om het verschil te voelen en dingen uit te proberen).

Ironisch genoeg heeft abs er bij mij juist voor gezorgd dat ik het wellicht minder nodig heb nu het erop zit.

Anyway, als je de keuze hebt zou ik met kopen. Ook al is het alleen maar omdat de motoren die je in de toekomst koopt ook zeer waarschijnlijk mét abs zijn (gezien het verplicht is tegenwoordig op motoren).
 
Laatst bewerkt:
ABS heeft als groot voordeel dat je bij wijze van spreken gedachteloos vol kunt remmen. In noodsituaties rem je soms in een reflex. Of dat altijd handig is of niet is een andere discussie, maar ABS zorgt er op zulke momenten in ieder geval voor dat de kans groter is dat je controle houdt.

Hoe stroever de weg en dus hoe meer grip, hoe minder ABS nodig is. Maar wegen zijn niet altijd en overal lekker stroef.

Zonder ABS is het echt niet stukken onveiliger motorrijden trouwens. Bewust of onbewust hou je rekening met de capaciteiten van je motor. Maar alles afwegend verschuift ABS de veiligheidsgraad wel naar boven.
 
ABS heeft als groot voordeel dat je bij wijze van spreken gedachteloos vol kunt remmen. In noodsituaties rem je soms in een reflex. Of dat altijd handig is of niet is een andere discussie, maar ABS zorgt er op zulke momenten in ieder geval voor dat de kans groter is dat je controle houdt.

Hoe stroever de weg en dus hoe meer grip, hoe minder ABS nodig is. Maar wegen zijn niet altijd en overal lekker stroef.

Zonder ABS is het echt niet stukken onveiliger motorrijden trouwens. Bewust of onbewust hou je rekening met de capaciteiten van je motor. Maar alles afwegend verschuift ABS de veiligheidsgraad wel naar boven.

Was een glad wegdek maar het enigste wat je tegen gaat komen,een veel groter gevaar zijn die koekblik piloten die niet op zitten te letten en plotseling kunnen remmen,afslaan zonder
richting aan te geven,of uit tegengestelde richting plotseling afslaan voor je neus,of uit
een parkeervak ineens de weg op rijden,in die gevallen zal ABS je een grotere kans geven
om een ongeluk te voorkomen.
 
Ja. Zo heb ik een paar jaar geleden op 30 cm afstand gestaan van een dikke Audi SUV. Mijn fout, dat dan weer wel. Deze Duitse meneer reed heel hard bij het stoplicht vandaan en ik kon hem met mijn splinternieuwe Z800 en gigantische rijervaring van wel 5+ weken natuurlijk makkelijk bijhouden. Lachen man!!!

Totdat meneer moest remmen. Toen bleek dat ik de afstand niet goed had ingeschat. Ik heb 4 ankers uitgegooid, remaparachute uit en de ABS greep in... Toen moest ik wat minder hard lachen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja. Zo heb ik een paar jaar geleden op 30 cm afstand gestaan van een dikke Audi SUV. Mijn fout, dat dan weer wel. Deze Duitse meneer reed heel hard bij het stoplicht vandaan en ik kon hem met mijn splinternieuwe Z800 en gigantische rijervaring van wel 5+ weken natuurlijk makkelijk bijhouden. Lachen man!!!

Totdat meneer moest remmen. Toen bleek dat ik de afstand niet goed had ingeschat. Ik heb 4 ankers uitgegooid, remaparachute uit en de ABS greep in... Toen moest ik wat minder hard lachen.
Niet slecht voor een zenuwlijer. :t
 
Ik rijd al 40 jaar in voertuigen zonder ABS. (mijn auto heeft 't nu wel)
In de loop van de jaren, met tig km's veel rij-ervaring opgedaan. Dus missen doe ik 't niet.

In vroeger tijd bestond het niet eens, dus je was gedwongen om te leren doseren bij remmen.
Daarom de vraag van TS of het ECHT nodig is..........., duidelijk van NIET.
Voor een beginnende rijder zal het zeker zijn nut hebben.
Bij extreem hard remmen, moet je toch weten te doseren, anders lig je gewoon plat.

In Italië wilde ik een weg op rijden, maar achter een heg was er toch ineens een auto. Motor VOL in de ankers. Voorwiel kreeg neiging onderuit te gaan, mede door wat gruis. Ietsje doseren, toch gewoon stilstand. De auto kon daarom precies voor mij langs. In het verleden zou ik dan hartslag 200 hebben gehad. Dat is nu over, omdat je nog steeds het gevoel hebt de situatie meester te zijn. :t
 
Nodig? Nee... veiliger ja!
Niet voor niets verplicht bij de nieuwe motoren. Ondanks dat ik niets met ABS heb op een motor, was het bij aanschaf van een andere motor wel een punt. Ik betrapte me op het feit dat Ik een Hornet o.a. heb afgeketst, op het missen van ABS.
Ipv daarvan een bumble bee gekocht met ABS.(cb650f) Toegeven, de zit was bij de Bee een stuk fijner, en hij had de HRC Kleurstelling. Als Honda fan, weegt dat naast de zit, best zwaar.... :+
 
Laatst bewerkt:
Voorwiel kreeg neiging onderuit te gaan,
Met droog wegdek heb ik het wel een paar keer gered door de rem bliksemsnel los te laten. In de eerder genoemde zeer gladde situatie kreeg ik die kans niet, schoot onderuit voor de voorband een seintje kon geven dat ie op de grens zat '(

Dus ik ga mee met wat eerder gezegd, NODIG is het niet, MEERWAARDE heeft het absoluut.
 
Hi motormuizen,

ABS op een motor voor een beginner. Nodig of niet? Ik denk aan een SV650, GSXR-600.. ben benieuwd naar jullie meningen.

JA.

Je kunt 100 cursussen gevolgd hebben maar in een split seconde denk je daar echt niet aan. Dan is het gewoon die handel in knijpen.

Dan grijpt of de ABS in of je ligt op je bek. Aan jouw de keuze.

Gelukkig heb ik wel ABS anders had ik ook al een keer asfalt liggen happen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan