ABS?

Hagaban

MF'er
22 jan 2018
99
32
Hi motormuizen,

ABS op een motor voor een beginner. Nodig of niet? Ik denk aan een SV650, GSXR-600.. ben benieuwd naar jullie meningen.
 
Interessant om te leren rijden zonder ABS, maar je kan dan ook hard op je bek gaan als je een ongecontroleerde remmanoeuvre uitvoert.
Tip is altijd eerst remmen met de achterrem en dan pas de voorrem, dan kan je al eventjes voelen hoe glad het is.

Mijn volgende motor zal alleszins ook met ABS zijn.
 
Ik had een motor met ABS, die mij uit een paar hachelijke situaties heeft gered. Deze situaties waren echter voor 90% te wijten aan verkeerd rijgedrag van mijzelf.

De motor die ik nu heb, heeft geen ABS en ik merk wel dat ik daardoor minder hard durf te remmen. Vooral in de regen ben ik best voorzichtig.
 
Ik heb ABS, nog nooit nodig gehad en voor mij ook geen must. Heb (ouderwets) remmen geleerd op een oude honda vtr250 uit 1986 toen ik nog leste.
 
Ik rijd al ruim 35 jaar waarvan de laatste 11 jaar met ABS. Dat ABS heeft mij tenminste 1 keer voor een val behoed. Het werkt echt en ik vind het geen wonder dat het nu verplicht is op nieuwe motoren.
 
Het kan je natuurlijk redden uit bepaalde situaties, maar de kunst is nou net om jezelf niet in de dat soort situaties te brengen. Nou kan je uiteraard nooit alles voorkomen, maar veel heb je zelf in de hand.
 
Zoals alle veiligheidssystemen: niet nodig tot je het nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is een vereiste dat het er op zit voor mij. De motor die ik nu heb is de eerste met ABS en ik wil niet meer zonder.

Reden: in een situatie die je net verkeerd hebt ingeschat kan het je redden. Dat heeft het bij mij al gedaan. De snelheid van een auto die op een landweg van rechts kwam verkeerd ingeschat, die reed echt veel te hard op een smal weggetje met een beide kanten mais.