ABS?

Nee, want niet verplicht

Ja, want als deze een keer ingrijpt had je het zonder niet gered en heb je het verschil in prijs er al uit door de besparing van kosten aan reparatie en medische kosten.

Als beginner heb je nog het meeste kans dat je een situatie niet goed inschat.
 
Ik rijd al 40 jaar in voertuigen zonder ABS. (mijn auto heeft 't nu wel)
In de loop van de jaren, met tig km's veel rij-ervaring opgedaan. Dus missen doe ik 't niet.

In vroeger tijd bestond het niet eens, dus je was gedwongen om te leren doseren bij remmen.
Daarom de vraag van TS of het ECHT nodig is..........., duidelijk van NIET.
Voor een beginnende rijder zal het zeker zijn nut hebben.
Bij extreem hard remmen, moet je toch weten te doseren, anders lig je gewoon plat.

In Italië wilde ik een weg op rijden, maar achter een heg was er toch ineens een auto. Motor VOL in de ankers. Voorwiel kreeg neiging onderuit te gaan, mede door wat gruis. Ietsje doseren, toch gewoon stilstand. De auto kon daarom precies voor mij langs. In het verleden zou ik dan hartslag 200 hebben gehad. Dat is nu over, omdat je nog steeds het gevoel hebt de situatie meester te zijn. :t

ja je heb altijd meesters in voertuig beheersing ;) ,helaas gaat het hier om een beginnend motorrijder die waarschijnlijk heel anders gereageerd zou hebben op die Auto. :)
Je kan in het verkeer in een precaire situatie terecht komen waar je zelf geheel niets aan kan doen,dan kan ABS net dat verschil uitmaken wat je nodig heb,
want helaas ben je niet de enigste verkeersdeelnemer,en er zijn er genoeg die lekker suf
zitten te smsen of te appen en daardoor hun aandacht niet op het verkeer houden.
 
Laatst bewerkt:
Als je door ABS meer durft/ anders gaat rijden, zou ik het juist niet nemen. Ik maak redelijk wat kms, ook 's winters, maar heb het bij mijn motor nog nooit gemist. Mijn volgende heeft het waarschijnlijk wel, maar die rijdt ook autonoom en op elektriciteit en remt zelf wanneer dat moet...
 
Heb een redelijke algehele allergie aan dit soort elektronische hulpjes

T maakt de techniek ingewikkelder , het kan kapot gaan, en als het kapot gaat
is het duur om te repareren.

ABS
Anti Blunder Systeem

Maarja... ben ook een typen persoon die loopt te schelden als ie z'n smartphone op
z'n auto moet aansluiten om een storing uit te lezen van sensor 432 , waar je eerst
een master in electronica voor nodig hebt om dat kreng te vinden, en uit te vissen
waar ie nu eigenlijk voor is.

Om dan nog harder te vloeken omdat je nog steeds het nut niet ziet van sensor 432 , want
je vermoed dat de motor prima zonder zou lopen als die rotcomputer niet zo willen dat
ie er op zit, en die hele emissie bende waardeloos is.


*sleutelt ondertussen verder aan z'n bmw e46, en heeft af en toe spijt dat ie geen e36 meer heeft*


Uiteraard zit sensor 432 ergens onderin , weg gebouwd door een motorbouwer met ninja handjes en dubbele gewrichten , want die gaat toch nooit stuk...


sensor 432 is trouwens fictief.. heb het juiste sensortje nog niet gevonden omdat die KUTCOMPUTER niet meewerkt...
 
Ja. Zo heb ik een paar jaar geleden op 30 cm afstand gestaan van een dikke Audi SUV. Mijn fout, dat dan weer wel. Deze Duitse meneer reed heel hard bij het stoplicht vandaan en ik kon hem met mijn splinternieuwe Z800 en gigantische rijervaring van wel 5+ weken natuurlijk makkelijk bijhouden. Lachen man!!!

Totdat meneer moest remmen. Toen bleek dat ik de afstand niet goed had ingeschat. Ik heb 4 ankers uitgegooid, remaparachute uit en de ABS greep in... Toen moest ik wat minder hard lachen.
Denk je dat ABS je remweg verkort?
 
Denk je dat ABS je remweg verkort?
JA.


In de beginjaren kon een geoefende rijder die wist wanneer hij moest remmen de abs nog verslaan. Met de huidige systemen is zelfs de ervaren remmer kansloos. Laat staan de doorsnee motorrijder in een onverwacht moment.

 
Ja, het is een vereiste dat het er op zit voor mij. De motor die ik nu heb is de eerste met ABS en ik wil niet meer zonder.

Reden: in een situatie die je net verkeerd hebt ingeschat kan het je redden. Dat heeft het bij mij al gedaan. De snelheid van een auto die op een landweg van rechts kwam verkeerd ingeschat, die reed echt veel te hard op een smal weggetje met een beide kanten mais.

Goed, ik dacht er nog wel voor langs te kunnen, maar toen kwam die auto toch wel erg snel op me af en ging ik uit automatisme vol op de rem. Achterwiel kwam de lucht in, de ABS greep in en daarom stond ik op tijd stil én nog recht op.

Die automobilist reed vol gas door (met ongeveer 90 een kruising over waar 60 toegestaan..) en toeterde nog een keer.


Dan wordt het tijd dat je leert rijden! Schijnbaar ben je dit dus al nodig geweest...
 
ABS heeft als groot voordeel dat je bij wijze van spreken gedachteloos vol kunt remmen. In noodsituaties rem je soms in een reflex. Of dat altijd handig is of niet is een andere discussie, maar ABS zorgt er op zulke momenten in ieder geval voor dat de kans groter is dat je controle houdt.

Hoe stroever de weg en dus hoe meer grip, hoe minder ABS nodig is. Maar wegen zijn niet altijd en overal lekker stroef.

Zonder ABS is het echt niet stukken onveiliger motorrijden trouwens. Bewust of onbewust hou je rekening met de capaciteiten van je motor. Maar alles afwegend verschuift ABS de veiligheidsgraad wel naar boven.

Die ABS werkt wel mooi op glad wegdek, maar het remt nog steeds niet op glad wegdek... Gewoon je hoofd er bij houden.
 
Heb een redelijke algehele allergie aan dit soort elektronische hulpjes

T maakt de techniek ingewikkelder , het kan kapot gaan, en als het kapot gaat
is het duur om te repareren.

ABS
Anti Blunder Systeem

Dat is natuurlijk een argument van niks.

Jij hebt toch thuis ook geen ouderwetse niet-elektrische ijskast die werkt op het principe van handmatig aanvullen met blokken ijs? Als zo'n elektrische koelkast kapot gaat is het veel duurder te repareren.

Waarom niet gewoon lopen op blote voeten in plaats van schoenen? Tegenwoordig zijn die schoenmakers ook niet meer te betalen. Laat staan autorijden, kost alleen maar geld, bah vies.
 
Denk je dat ABS je remweg verkort?

ABS bepaalt ongeveer 120 keer per seconde, ook terwijl de grip die je hebt op de weg tijdens de remactie veranderd, hoe hard je op dat moment maximaal kunt remmen volgens de op dat moment geldende natuurwetten.

Het antwoord op je vraag is dus: in theorie niet, in de praktijk vrijwel altijd ja, met een nog groter voordeel voor de praktijk als het asfalt van wisselde kwaliteit of vochtigheid is tussen het begin van de remactie en het moment dat je stilstaat. Op een droog, recht stuk weg met een constant gripniveau remt een ervaren rijder net zo hard als een ABS systeem. In alle andere situaties leg je het af tegen ABS.
 
Dat is natuurlijk een argument van niks.

Jij hebt toch thuis ook geen ouderwetse niet-elektrische ijskast die werkt op het principe van handmatig aanvullen met blokken ijs? Als zo'n elektrische koelkast kapot gaat is het veel duurder te repareren.

Waarom niet gewoon lopen op blote voeten in plaats van schoenen? Tegenwoordig zijn die schoenmakers ook niet meer te betalen. Laat staan autorijden, kost alleen maar geld, bah vies.

Nu ben je appels met peren aan het vergelijken.
 
Als je een beetje normaal rijdt kom je niet gauw in een noodsituatie terecht, en wanneer werkt ABS? Oh ja, in een noodsituatie.

Je leest hier ook regelmatig wat dat men een aantal keren gebruik heeft moeten maken van hun verzekering, exact hetzelfde.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en iedereen vindt zichzelf de beste verkeersdeelnemer. Ik heb zelf op de motor en in de auto in totaal nog maar een keer of drie een bijna-noodstop moeten maken, telkens om de fout van een ander op te vangen. Daar had geen defensieve rijstijl invloed op gehad.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben je appels met peren aan het vergelijken.

De kern van zijn argument is: ik ben tegen abs want het is net zoals allerlei andere elektronische hulpjes lastig en duur om te repareren.

Een koelkast is ook een elektronisch hulpje om je eten langer te kunnen bewaren, toch? Dus dan is hij ook tegen koelkasten. Ik doe een aanname dat hij in zijn dagelijks leven dankbaar gebruik maakt van koelkasten en ontkracht daarmee zijn kul-argument. Tenzij hij echt geen koelkast of andere elektronische hulpjes gebruikt, dan heeft ie recht van spreken.
 
Laatst bewerkt:
Mijn commentaar beruste ook wat op reparatie frustratie van elektronische hulpjes
die niet werken zoals ze moeten, en daardoor lastig en duur te repareren..
( kijkt naar buiten naar auto uitgerust, mét snufjes, en zo af en toe vervelende storingen )

En om de koelkast erbij te pakken, sterker nog, heb een "nieuwe" koelkast met
een "nieuw" typen pomp.
Werkt beter, stiller , zuiniger, en zou in theorie niet stuk gaan.
( de fabrikant is daar zelfs zo zeker van dat ie me een verschrikkelijke lange garantie
er op geeft.. gewoon.. om .. of mij over de streep te trekken, of dat ie heel zeker is
dat die minder-onderdelen-pomp echt veel beter is als de reguliere varianten )

Ook nog meer frustratie..
Rij met vrachtwagens die echt met de allerlaatste snufjes zijn uitgerust.
( noodrem system, adaptive-cruise-nogwat en iets met lijn-behoud )

En als veel-gebruiker, die systemen falen regelmatig , wat daadwerkelijk tot gevaarlijke situaties leid .. (47 ton, in een scherpe bocht, wat spontaan een noodstop maakt, is niet grappig )
- het systeem zag een reflecterend paaltje in de berm aan voor een auto ... -

Word trouwens gewoon onderkend door de fabriek ( DAF ), dat deze storingen voorkomen..
Doen ze geen fuck aan..
Een of ander lulverhaal krijg je dat volgende versie's verbeterd zullen zijn.

We zijn nog héél ver weg van autonoom rijden :)
( gunstig voor mijn baantje , dat ook natuurlijk )

Maar, ben inderdaad zeer kritisch naar systemen die rechtstreeks / prioriteit krijgen
boven de bedienaar van de bediening van een voertuig .
Simpelweg uit ervaring, ik vertrouw ze niet, en dat dit terecht is, hebben ze me al meerdere malen bewezen .
 
Laatst bewerkt:
Maar, ben inderdaad zeer kritisch naar systemen die rechtstreeks / prioriteit krijgen
boven de bedienaar van de bediening van een voertuig .
Kritisch zijn kan geen kwaad. Zoals de Amerikanen zeggen: the weakest link in motorcycles is the nut that connects the handle bars to the seat ;)
 
Ik heb het hier al vaker geschreven, maar goed, het komt weer ter sprake dus nog een keer:

1. Met ABS durf je vaak beter te remmen omdat je een vangnet hebt.
Ik heb een keer een rijvaardigheidstraining gedaan met remoefeningen op droge en natte weg. Op droge weg waren de remafstanden van mij en 2 medecursisten zonder ABS (ervaren rijders) ongeveer gelijk, op natte weg was die van mij bijna de helft korter!
Overigens bleek ook daar weer dat een correcte remtechniek zeker ook met ABS belangrijk blijft. De eerste x remde ik iets te abrupt en greep de ABS in; de keren daarna gingen beter en mijn remweg werd alleen maar korter. Zonder ABS-ingreep.

2. Natuurlijk kan je met oefenen je remtechniek meer automatiseren en oefenen is zeker heel verstandig. Maar remmen leer en oefen je in ideale omstandigheden, terwijl je je handelingen overdenkt en rustig bent.
Een noodstop is heel anders; de kans is levensgroot dat je door de adrenaline je remmen toch ineens vol inknijpt in plaats van de remming mooi op te bouwen. De meeste motorrijders met een geblokkeerd voorwiel zullen in de paniek de rem niet meer loslaten en zichzelf onderuit remmen.
En zelfs al heb je goed geoefend en krijg je het voor elkaar om tijdig te lossen en opnieuw aan te leggen, dan verspeel je daar vele meters mee.

3. Nog beter dan goed remmen al of niet met ABS is het voorkómen van noodstops. Door goed te anticiperen is dit heel vaak mogelijk. Iemand die 3 x per jaar een noodstop moet doen, doet iets niet goed. Ik heb zelf sinds het halen van mijn rijbewijs in 2011 na zo'n 70.000 km nog nooit een echte noodstop hoeven maken. Natuurlijk zit daar ook een beetje geluk bij, maar dat ik 2 x een VRO-risico heb gevolgd, heeft daar zeker toe bijgedragen.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is ABS geen tracktion controll!
Kan met regen nog steeds lekker dat achterwiel door laten gillen. Optrekken in een bocht en een beetje driften is ook niet verkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan