ABS?

Nee, want niet verplicht

Ja, want als deze een keer ingrijpt had je het zonder niet gered en heb je het verschil in prijs er al uit door de besparing van kosten aan reparatie en medische kosten.

Als beginner heb je nog het meeste kans dat je een situatie niet goed inschat.
 
Ik rijd al 40 jaar in voertuigen zonder ABS. (mijn auto heeft 't nu wel)
In de loop van de jaren, met tig km's veel rij-ervaring opgedaan. Dus missen doe ik 't niet.

In vroeger tijd bestond het niet eens, dus je was gedwongen om te leren doseren bij remmen.
Daarom de vraag van TS of het ECHT nodig is..........., duidelijk van NIET.
Voor een beginnende rijder zal het zeker zijn nut hebben.
Bij extreem hard remmen, moet je toch weten te doseren, anders lig je gewoon plat.

In Italië wilde ik een weg op rijden, maar achter een heg was er toch ineens een auto. Motor VOL in de ankers. Voorwiel kreeg neiging onderuit te gaan, mede door wat gruis. Ietsje doseren, toch gewoon stilstand. De auto kon daarom precies voor mij langs. In het verleden zou ik dan hartslag 200 hebben gehad. Dat is nu over, omdat je nog steeds het gevoel hebt de situatie meester te zijn. :t

ja je heb altijd meesters in voertuig beheersing ;) ,helaas gaat het hier om een beginnend motorrijder die waarschijnlijk heel anders gereageerd zou hebben op die Auto. :)
Je kan in het verkeer in een precaire situatie terecht komen waar je zelf geheel niets aan kan doen,dan kan ABS net dat verschil uitmaken wat je nodig heb,
want helaas ben je niet de enigste verkeersdeelnemer,en er zijn er genoeg die lekker suf
zitten te smsen of te appen en daardoor hun aandacht niet op het verkeer houden.
 
Laatst bewerkt:
Als je door ABS meer durft/ anders gaat rijden, zou ik het juist niet nemen. Ik maak redelijk wat kms, ook 's winters, maar heb het bij mijn motor nog nooit gemist. Mijn volgende heeft het waarschijnlijk wel, maar die rijdt ook autonoom en op elektriciteit en remt zelf wanneer dat moet...