Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Doen wij al tien jaar in mei en september. En het bevalt best. 1100 km in de regen is ook niks. Vaak meegemaakt


Ach ja, je moet het een paar keer meegemaakt hebben hé. Dan kun je er over meepraten.

Met mooi weer is het geweldig. Met bijna de hele weg regen kom je er achter dat de regenoverall doorlekt in het kruis, en de handschoenen zijn na 100km zeikenat.
Volgens de verkoopster kun je ook wel toe met alleen een regenbroek, omdat de jas waterdicht is.
Klonk als een strak plan, maar het jaar daarop nog zeikerndernat omdat de jas als regengoot diende, het stroomde de regenbroek in :? '(
Daarna snel weer een overall gekocht en alleen maar mooi weer.
 
Ach ja, je moet het een paar keer meegemaakt hebben hé. Dan kun je er over meepraten.

..... alleen maar mooi weer.

IDD, ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de periode dat je gaat. :Y

Wij gaan elke zomer (bouwvak) en in de latere herfst ( laatste week september of eerste week oktober). :] :]
's Zomers is op de motor eventueel een optie, in de herfst zeker niet (of je hebt een Goldwing of BMW 1600, maar die gaan sowieso nooit met een trailer), dan is het 's morgens vroeg behoorlijk tot heel fris en is de motoren op (in ons geval, op een eigen) trailer echt wel ideaal.
Dit zeker als je naar Zuid-Frankrijk of de Pyreneeën gaat.
Ook in de zomer heeft de trailer toch wel veel voordelen , ook al omdat je om de beurt kunt rijden, en dus niet de hele dag gefocust hoeft te zijn op het verkeer, en als gevolg daar van ook uitgeruster aan komt.
Wij rijden eigenlijk altijd in de nacht van zaterdag op zondag weg, zo rond 4.00u, en dan is het echt fantastisch rijden in Frankrijk, omdat de drukte dan al weg is en je dus heerlijk kunt "cruisen" met de cruisecontrol op 135 *O* 8-) over de Autoroute zoeven.
Met een uurtje of 15/16 sta je dan in de Spaanse Pyreneeën :Y 8-)
 
Wel even off-topic : Ik heb voor Frankrijk zo'n transponder voor de peage ! Superideaal, zo'n klein dingetje, bij mij bovenin de tanktas achter het transparant. Je hoeft de handschoenen niet uit, niet je creditcard of geld te zoeken, je rijdt zo door. Het lijkt wel ontworpen voor motorrijders !


Fraaie toer !. Mijn motor (africa twin 750) is absoluut geen Autobahn-burner maar in 1 dag rij ik naar Grenoble op mijn gemak met max 130kmu. (Nooit werkzaamheden in France, peage is topweg!). Dan dagnummer 2 om 09:00uur sta ik aan de voet van de Alpen met een grijns. Een motoraanhanger regelen, op- en afladen en terugbrengen in Nld. kost ook 4u tijd (=400km): wordt vaak vergeten !.
 
Ik weet dat die tol-badge verkrijgbaar is. Maar ik rij nog op het originele xrv750 zadel, en geloof me, na een paar uur is het h-e-e-r-l-i-j-k om dan ff af te stappen na het tolstation. Overigens naar Grenoble is maar 3x kaartje pakken en 3x dokken geloof ik. Zadel ligt nu overigens bij een bekleder....
full
 
On topic: tolweg-extreme engineering Autostrada E70 Susa-Bardonecchia...... Van onderaf gezien vanaf de SS24. Eind augustus 2017.

full
 
In juli gaan we weer: via de B500 Schwarzwaldhochstrasse naar hotel Lory in Molveno. Na een paar dagen richting Arabba en dan nog naar Fliess in Oostenrijk. :] We kunnen niet wachten 8-)
full
 
Laatst bewerkt:
De winter duurt wel erg lang, deze foto is op 3 september genomen. Die nacht was er sneeuw gevallen op de toppen, maakte het nog mooier.

full
 
Zo mezelf een beetje ingelezen over dit mooie gebied om met de motor rond te rijden .
Worden dus 2 lange dagen rijden van er te komen die routes heb ik al .

De heen route loopt via Waldshut-tiengen en dan onder Liechtenstein door via de Stelvio naar Canazei dit is helemaal binnendoor.

Maar ik zal ook een keer terug moeten helaas, wie heeft wat route punten om via een leuke weg weer thuis te komen (2 of 3 daagse rit).
 
De laatste keer zijn we wat oostelijker teruggereden. We wilden langs een Triumph-treffen in Oostenrijk.
De plaatsnaam weet ik zo gauw niet meer. Zou ik even moeten goochelen.
Was wel een leuke route. Vanaf Wolkenstein omhoog naar het noorden, noordoosten.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn keer via stelvio en dan oostenrijk ..bodensee .zwarte woud en snelweg naar huis...

Heb routes als je wilt afgelopen jaar (jij kan het andersom doen)
Snelweg 470 km naar en 110 km binnendoor in het Zwarte woud....
Dan binnendoor langs bodensee Zwitserland naar Oostenrijk (overnachting) dan via Zwitserland naar lagio di magiore maar je kunt ook richting gardameer...och alles daar is mooi...
Of via franse alpen grenoble en dan vogezen (la mouche)en snelweg naar huis .....zoveel mogelijk bij 3 overnachtingen 😁😉
 
Mijn ervaring vanaf regio Stelvio naar huis (bmw k100): Fluela-pas (s-morgens om 8uur rij je daar allen, topweg), Davos, Landquart, snelweg langs zuidkant Bodensee, eraf bij Konstanz en dan snelweg naar Stuttgart (totaal leeg maar erg fraai). Ok, veel snelweg maar s-avonds laat thuis in 1 dag, heb je een extra dag in de Dolomieten.
 
Nope, 100% echt, passo San boldo, gebouwd tijdens de eerste wereldoorlog, haarspeldbochten in de berg, verkeer gereguleerd via een aantal stoplichten.
 
cool die San Boldo!

die gaat op mijn lijstje!

ik ben verschillende keren naar de Dolomieten geweest, en de Stelvio en Sella heb ik nu wel gezien,
ik kan wel wat inspiratie gebruiken.

kom maar op met die minder bekende, maar oh zo mooie passen!!
 
Is goed, even geduld tot vanavond.

Ik wacht ook in spanning af *D


Komende zomer ga ik ook met 2 vrienden naar de Dolomieten. Nu vroeg ik me af of er een kaart beschikbaar is waar alle (mooie motor)passen op staan. Aan de hand daarvan willen we dan bepalen waar we logeren en welke routes we willen rijden. Iemand een idee of zo'n kaart ergens op het wereld wijde web aanwezig is?
 
Ik wacht ook in spanning af *D


Komende zomer ga ik ook met 2 vrienden naar de Dolomieten. Nu vroeg ik me af of er een kaart beschikbaar is waar alle (mooie motor)passen op staan. Aan de hand daarvan willen we dan bepalen waar we logeren en welke routes we willen rijden. Iemand een idee of zo'n kaart ergens op het wereld wijde web aanwezig is?

Op de Motorbeurs hebben ze altijd kaarten waar alle passen mooi opstaan.
 
Let wel goed op : in de zomer zijn bijna alle bergpassen midden op de dag superdruk (filerijden). Vol met (vaak walmende) campers. Iedereen in Italie en Frankrijk heeft zo'n ding en bijna iedereen zoekt in de zomer de koelte op van de bergen/passen. Ook de hele kleine passen zoals Lombarde en Stelvio. Niet leuk rijden.

Vorig jaar (augustus) begon ik elke dag om 0730u met rijden: dan is de hele pas voor jou alleen tot ca 12u. Ook reed ik s-avonds vaak nog een avondetappe van 18-20uur:
niemand op de weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan