Licht gaat uit bij gas geven

Paatse

MF'er
2 jul 2016
47
0
Bottelare
Wie weet wat hier het probleem zou kunnen zijn?
De Kawasaki Vulcan start direct en draait heel goed stationair, kortom die start en rijd goed om van 1985 te zijn. Nu bij het gas geven en hij staat op dimlicht(dus niet op groot licht) gaat het licht uit zowel achteraan als vooraan. Bij grootlicht blijft deze wel branden.
Ik denk dat het de kabelboom is die hier en daar wat verlies heeft want er is al aan geprutst van de vorige eigenaars.
Alvast ik begrijp het niet hoe dit komt, dat het licht feller gaat branden ja maar uitgaat nee dit heb ik nog niet meegemaakt.
Weet er iemand wat dit zou kunnen zijn?
 
Ik gok corrosie en dus weerstand in connectors, massa aansluitingen of schakelaars.
Alles even loshalen, controleren, schoonmaken en inspuiten met zuurvrije vaseline.

Edit:

Als ik het goed heb hangt de verlichting aan relais, veel weerstand ergens betekent minder spanning.
Als de spanning onder een bepaalde waarde komt valt een relais af. En gaat het licht uit?
Ik ben nu aan het gokken over relais, weet dit niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat schoonmaken vaak wel helpt.
 
Laatst bewerkt:
Als het bij gasgeven gebeurt zou je haast je stuurschakelaar gaan verdenken... Of zit de lichtschakelaar links?
Als er al in gerotzooit is moet je het eigenlijk gewoon eerst daar zoeken. De meeeste veranderingen in de elektrische installatie zijn geen verbeteringen
 
Heb je de laadspanning al gecontroleerd? Soms gaat het licht uit als de spanning te hoog word. En dat duidt op een kapotte spanningsregelaar.
Dat is bij xenon.

Hier gaat zowel dimlicht voor, als achterverlichting gelijk uit.
Grootlicht werkt wel.

Los contact ergens. Check fusebox, bedrading, en: controlunits (daar waar je licht aan zet, wss dezelfde unit waarin ook gashevel draait bij gasgeven :) )
 
Nee bij het stationair draaien blijft het licht branden, enkel bij het gas geven gaat het zwakker branden zelfs uit.
Ik heb vandaag eens de benzinetank en zadel en luchtfilters verwijderd zodanig dat ik een beter beeld kreeg van de draden. Ik denk dat ze er al serieus zitten aan prutsen hebben.
Om het licht doen te branden heb ik geen knop aan het stuur deze gaat automatisch aan.
 
full

Deze hangt los naast mijn balhoofd, er is zelfs een draad losgekomen bij het draaien van de relais. Alle draden zijn gesoldeerd.
 
Is de relaisspoel wel geschikt voor 12 volt?
Er staat 250 v op.

Deze finder relais zijn er in allerlei spanning. De blauwe zijn DC de oranje zijn AC. De spanning voor de spoel staat op de bovenkant (kopse kant)

Er is ook een 12V DC variant en ik ga er vanuit dat dit er zo een is.

Maar ik zou rigoureus gaan knippen in deze draadboom. Zo'n relais is niet bedoeld voor automotive doeleinden en zeker niet als het zo in de draadboom gekneid is.

Gewoon alles wat niet origineel is weghalen en opnieuw beginnen met automotive spulletjes. Je kunt veel halen bij Coen Donkers Auto Elektro (google it)
 
Is de relaisspoel wel geschikt voor 12 volt?
Er staat 250 v op.


Dat wil zeggen dat dit relais maximaal 8A kan schakelen bij een spanning van 250V.

Volgens onderstaand plaatje is het een 12V gelijkstroom relais.
S51-0514P01WL.jpg



En dit dus!!!
Dit zijn relais met korte ronde pinnen. Ze zijn bedoeld om op een printplaat gesoldeerd te worden, niet om ondersteboven aan een stalactiet van soldeerklodders te hangen :-)
 
Laatst bewerkt:
op de bovenste relais die Bosso er opgezet heeft hebben ze de draden gesoldeerd dus dit kan zeker niet goed zijn. Dat ik nu nog mocht weten van waar deze draden komen of waarvoor dit de bedoeling was tja maar nu weet ik niets, verder strippen is de boodschap denk ik want als ik deze moet binnen steken bij een garage, gaat deze me meer kosten of hij wel degelijk waard nog is.
 
op de bovenste relais die Bosso er opgezet heeft hebben ze de draden gesoldeerd dus dit kan zeker niet goed zijn. Dat ik nu nog mocht weten van waar deze draden komen of waarvoor dit de bedoeling was tja maar nu weet ik niets, verder strippen is de boodschap denk ik want als ik deze moet binnen steken bij een garage, gaat deze me meer kosten of hij wel degelijk waard nog is.

Heb je een werkplaatshandboek (WPH) van deze motor? Een goed WPH met elektrische schema's is goud waard, en zal zich vanzelf terugbetalen. :Y
 
Ik heb een handboek liggen met elektrische schema's maar zie ik nu niet direct dat er een relais geplaatst zit.
je kunt het schema de deur uit gooien, zolang je niet alles weer een beetje origineel maakt.

Deze puinhoop wordt alleen inzichtelijk voor een ervaren monteur met redelijke kennis en ervaring met electronica
 
Ik heb eens gekeken en naar alle waarschijnlijkheid komen deze draden van de linker bedieningsknop.
Ik ga toch verder zoeken maar het zal iets warmer moeten worden, alvast dank aan iedereen om al te reageren en hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan