BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Voor woon-werk zou je ook eventueel kunnen denken over een ex-pliesie RT, die verschijnen soms voor rond de 4 a 5k op Tweedehandsnet. Zit dan wel “enige historie” op.

Net even gekeken, in Groningen 'slechts' 1 beschikbaar voor € 4.250, net een tonnetje gelopen.
Andere staat ook in het oosten, 2010 model voor € 5.750. Ook net warm met een ton op de teller.
Als het binnen dat budget valt, het overwegen waard.
 
Net even gekeken, in Groningen 'slechts' 1 beschikbaar voor € 4.250, net een tonnetje gelopen.
Andere staat ook in het oosten, 2010 model voor € 5.750. Ook net warm met een ton op de teller.
Als het binnen dat budget valt, het overwegen waard.

Houd er wel rekening met dat deze ex-pliesie motoren nog wel wat opknapwerk nodig hebben; om te beginnen van 1 persoons naar 2 persoons zadel.
Vaak is er ook de nodige gebruiksschade en schade door demontage van de "toeters en bellen"

Roelof.
 
:N
De F650GS kwam (in 2004?) uit als opvolger van de Funduro maar met min of meer hetzelde blokje, dus ook gewoon een eenpitter.
Kijk hier voor de specs...

Edit: de F650GS kwam vanaf 2001 op de markt met de ééncilinderconfiguratie...
Je hebt gelijk Thijs, BMW heeft een potje van de benaming gemaakt:
BMW F650GS may refer to either of the following:
BMW F series single-cylinder, a single-cylinder 650 cc motorcycle produced from 2000 to 2007, reintroduced as the G650GS in 2008.
BMW F series parallel-twin, a twin-cylinder 800 cc motorcycle produced from 2007 until 2012.


Het eencilinder blok zit in de Terra/strada en de tweecilinder, maar dan ook wat groter zit in de 900 Nuda.

Vandaag de hele dag op de Terra gereden, totaal 265 km tussen 10.00 en 16.00, heerlijk blokje met door mij aangepaste DB killer, rijdt en stuurt heerlijk licht. Het brandstof lampje kwam aan bij 260 km en dan is ongeveer 11,5 tot 12 liter verbruikt. De zit was ook veel comfortabeler dan gedacht, daar kun je de hele dag wel mee doen. Ik kreeg wel koude voeten (voordeel van een boxer), dat was 's middags al verwaarloosbaar.
 
Over data!

De data voor de cursussen van de KNMV zijn beschikbaar. Ik ben zelf alleen nog voor de 21ste april beschikbaar. Dat is de VRO Expert. En die hebben we vorig jaar al gedaan. Ik zie voor mijzelf daar nog genoeg uitdaging, maar ik kan me voorstellen voor het groepje van vorig jaar, dat zij dat wel hebben gezien...

Ik ga me voor die datum in ieder geval inschrijven, want ik heb me voorgenomen elk jaar in ieder geval een rijvaardigheidstraining te doen.

Ik zie jullie reacties!

groetjes Peter
 
KNMV heeft dit jaar VRO en KNMV trainingen. Die laatste zijn op de openbare weg en worden gefilmd. Geeft volgens mij nog net wat meer inzicht in je eigen rijgedrag binnen een realistische setting. Ik denk er over zo'n training te doen. Ik zal Noortje 'ns vragen welke training zij wil doen...
 
OOH, dank je voor je snelle reactie Thijs. Ik wacht dan nog even met inschrijven. Misschien is zo'n met video training een goed alternatief!
 
Net nog even gekeken op de KNMV site. De KNMV trainingen op de openbare weg zijn op doordeweekse dagen, de VRO's zijn in de weekenden. Voor de KNMV trainingen is een maximum aantal kandidaten van 8 maar dat is bij VRO trainingen ook wel zo geloof ik.
Ben met je eens dat er in nog eens een VRO Expert best nog wel leerpunten te trainen zijn, toch denk ik dat een training op de openbare weg mij meer inzicht geeft in mijn gedrag in het verkeer.
 
Re: VRO:

Ik heb zo'n 2 jaar geleden de KNMV cursus Risico gedaan; daar leer je o.a. de
gevaarpunten op de weg beter te "lezen".

Door subsidie van provincie Friesland moet ik toen slechts EUR 50,- betalen.

Maar helaas niet alle provincies doen hier aan mee.

Roelof.
 
De 24e maart mee rijden wordt listig, ik heb vrij moeten vragen voor de 22e omdat mijn zoon dan eindexamen doet op de Herman Brood Academie. Dat bestaat uit het geven van een optreden en daar moet ik als pappa natuurlijk wel keihard bij zijn...
 
Over cursussen, ik wil heel graag dat Karin een VRO doet, die Expert wellicht, maar zo'n Op Maat lijkt me ook wel wat voor haar. Ik ga dan met de RT meedoen. De vorige cursus heb ik op de RS gedaan, naar mijn idee kan ik qua manoeuvres nog wat leren door met de grotere RT te rijden op zo'n dag. De RS is een fiets die zich redelijk gemakkelijk door de oefeningen liet wurmen, het lastigste vond ik de wip-wap, die leek in eerste instantie "een eitje" maar viel tegen, dat zat dan vooral bij mij tussen de oren en lag niet aan de RS.
 
Jeroen,

Dank voor de reactie. Ik heb in mijn agenda zitten kijken en geprobeerd een leuke datum open te maken. De enige datum dat ik kan is de 21ste april voor de cursus. Door de week is nu voor mij geen optie.

Dat zou voor mij de VRO expert voor de tweede keer zijn maar daar kan ik nog steeds veel van leren...

grt Peter
 
Over cursussen,
Het lastigste vond ik de wip-wap, die leek in eerste instantie "een eitje" maar viel tegen, dat zat dan vooral bij mij tussen de oren en lag niet aan de RS.

Bij hetzelfde geval: met het idee van 20K tussen de benen en wat er allemaal wel niet aan schade kan ontstaan....

Ga dit jaar met zoonlief op een 35kW Yamaha MT07 een bergtraining volgen; moet alleen nog kiezen en boeken....

Roelof.
 
Over schade gesproken:
Vandaag ben ik geëvolueerd van een motorrijder die (nog) niet gevallen is naar een motorrijder die al wel gevallen is... :o
In Reeuwijk onderuit op een spiegelgladde besneeuwde weg. De snelweg was gestrooid en prima te doen, maar het laatste stukkie binnendoor, met 30 km/h ... helaas....
Beetje schade, de kleppendeksel heeft een schaafwond, en ook het duo stepje. Een diepe kras in mijn ziel en een deuk in mij ego ;(
Jammer, dat wel...
full
 
OK Thijs, gelukkig valt het mee. Zo te zien is je voorwiel weggegleden? Nog blauwe plekken??

Heren, 21 april is ook de datum van de Heimbach Premeet....

De R65 is vandaag opgehaald en ik heb het hogere scherm van een Honda VF1000F (daar heb ik 'toevallig' een paar van liggen) op de Husky gemonteerd zodat alleen de helm nog vol in de wind zit. Zodra het weer solide boven de zeg maar 10 graden zit, gaat het symbolische fabrieksschermpje er weer op. Zaterdag weer een mooie rit in Brabant voor de boeg.

Voor de RS heb ik toch weer gekozen voor een Dunlop RS 3 achterband. Was niet 'dwars' te krijgen in de regen en ging bijna 50 % langer mee dan ik gewend was.
Voor de R100RT ga ik radiaal en wel met de Pirelli Scorpion II voor en achter (die laatste helaas 'breed', dwz 130 ipv 120 mm breed).
De Triumph gaat ook op die Scorpions rijden en ze zitten al onder de Husky.
Al die banden heb ik nu klaar liggen voor het seizoen, eerst de oude maar eens op rijden.
 
@ Thijs 67: bij gladheid is vaak de hoofdwegen niet het probleem, maar de laatste "100 meter" in de buurt.

Gelukkig lijkt het goed te zijn afgelopen; de schaafwonden aan de machine zijn eenvoudig te repareren, maar lichamelijke schade duurt meestal wat langer....

Roelof.
 
OK Thijs, gelukkig valt het mee. Zo te zien is je voorwiel weggegleden? Nog blauwe plekken??
Gewoon rechtdoor rijdend met een sukkeldrafje in het rijspoor van de auto voor me ineens alle grip verliezen, soort mul zand effect, alleen was hier geen houwen aan. Fysiek verder niets aan de hand, zelfs aan mijn kleding is de glijpartij niet te zien...
 
Oei..gelukkig mankeer je zelf niets en dat krasje op je ziel slijt wel weer.
Met jouw sleutelervaring zal de schade zo wel weer worden gefixt.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn R1150RS twee keer op exact dezelfde plek onderuit gegleden, laatste stoplicht richting huis, loopt ook wat omhoog daar. Eerste keer had de RS nog geen valbeugels: knipperlicht links, spiegel links, klepdeksel links en zijkoffer links beschadigt. Ook nog een kleine 20 minuten aan het prutsen geweest om de fiets weer rechtop te krijgen: zo glad was het. Uiteindelijk lang bevroren gras “geplukt” en daarmee matje onder de fiets gemaakt zodat ik grip kon krijgen en de fiets overeind. De winter daarna zelfde plek, zelfde sliding, alleen kras op de zijkoffer en de valbeugel. Dankzij valbeugel fiets ook vlotter overeind.
Met de RT ben ik alleen 2 jaar terug bij het Heimbach weekend gevallen, weggetje omhoog, niet verhard, verkeerd gereden, over de linker schouder kijkend, beetje stuur mee en dan remmen, dat was dus niet handig.

Sidney heeft echter wel een aantal keren vanuit stilstand een gedwongen zijligging meegemaakt, de laatste keer door een vriend van me die Sidney had geleend. Dankzij valbeugels enkel daar krassen op.

Gelukkig had jij niets Thijs! Die krassen fix jij wel. Toch, dat rijden met winterse omstandigheden... ik weet het niet...

Ik heb bij de code rood sneeuw dagen afgelopen december voor me een glijpartij gezien van een auto. Als ik daar had gereden ipv zo’n kleine kilometer er achter, dan had mijn bescherm engel weeeeer over uren moeten maken... Na die rit was bij mij toen het zaadje gezaaid om een niet te dure auto op de kop te gaan tikken. Ben nu een kleine 2.000 km verder en kan er best aan wennen... Mis het motor rijden wel, is nu al gauw 3 weken terug, maar de temperatuur gaat vanzelf wel weer omhoog. Schijnt sowieso een dingetje te zijn....
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen Thijs (behalve die deuk in je ego)!

Ik had van de week ook een 'oeps' momentje, na bijna 50 km en een goed half uur verder niet meer verwacht dat het glad kon zijn.
Neem de afrit om vervolgens Almere in te gaan, gaat het de eerste bocht na de snelweg bijna mis...
Had het eerste uur geen koffie meer nodig.
 
En ik heb zowel zaterdag als zondag ritten gereden. Zondag om 0800 van huis bij -5 naar Diemen en in Noord Holland gereden, half zeven weer thuis. Het voordeel van droge koude is dat dat een gegeven is terwijl gladheid heel onvoorspelbaar is, zoals uit jullie ervaringen blijkt.
Ik denk ook dat woonwerk verkeer iets meer risico oplevert omdat je niet vrij bent tijd en plaats te kiezen. Ik heb zelf onlangs ritten georganiseerd waarbij we beginnen met een lunch om 12 uur. Het is daarna prachtig (koud) en zonnig weer ( en rustig op de wegen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan