Android Smartphone Navigatie

Je moet toch een voeding achter te hand hebben. Op die 2700 mAh kan je (zeker als de phone nog nieuw is) meerdere uren probleemloos navigeren.
 
@ Mr.M en andere navigatie App gebruikers.
Je hebt het ongetwijfeld al eerder helemaal uitgelegd maar is niet goed blijven hangen. Ik besef ineens beter de mooie combinatie mogelijkheden van meerdere Apps op de Smartphone.

Reden:
Ik rijdt met een motorclub waar ik soms met mijn TomTom navigatie motor tour-routes voorrijd met mijn Rider 400.
Data voor de TomTom flitser- en verkeers-informatie haal ik binnen via mijn Samsung Galaxy die op Bluetooth tethering staat.
Om te voorkomen dat mijn smartphone in sleep mode valt (als het scherm even donker is) moet ik de hele dag Flitsmeister draaien op mijn smartphone.
Dat kost nogal wat energie. Daarom heb ik mijn gsm met een powerbank eraan in mijn binnenzak.
Dat is nogal een gedoe en bovendien krijg ik evt Flitsmeister meldingen niet in mijn headset te horen.

Met een smartphone kan ik wel e.e.a. combineren.
Tevens heb ik dan geen gedoe meer met wegvallende Bluetooth tethering data verbindingen.

Vraag:
Kun je als je de TomTom Go App of een van die andere navigatie Apps draait, Flitsmeister op de achtergrond laten draaien ?
En daar dus ook de flits waarschuwingen en evt gesproken file informatie (?) van laten horen ?

Wat is jouw ervaring van de Flitsmeister waarschuwingen t.o.v. die van TomTom ? (Zowel van de Go App waarschuwingen als de losse flitser App)
Krijg je van alle Apps goede informatie door ? (Ivm server/data verbinding, en actuele info)
En werkt dat voor beiden ook in het buitenland ?

Als je ooit zo'n smartphone tegenkomt als de MT5001, een rugged smartphone met een meegeleverde motormount.., maar dan een stuk krachtiger en goede specs, voor een aantrekkelijke prijs.., dan ben ik meteen om en wil ik dat meteen gaan proberen.
Dergelijke tips zijn welkom.
Ik zie hier de mooiste smartphones voorbijkomen maar helaas allemaal zonder (beschikbare) motormount. Allemaal afvallers voor mij.
Ik wil een regenbestendige actieve motormount waar ik de smartphone met een hand in kan klikken, zonder gedoe met klemmen en kabeltjes.
 
Laatst bewerkt:
Een smartphone met een speciale motormount waar de voeding in geïntegreerd zit, heb ik nog nooit gezien. De MT5001 is dan op dit moment de beste optie
Jouw wensen zijn in feite ook mijn wensen maar ik kan ze niet waar maken. Daarom heb ik toch maar wat concessies gedaan.

full


Een smartphone met een magnetische USB kabel. Hierboven zie je hoe het uiteindelijk er uit moet komen te zien. Op dit moment hangt de kabel er nog los bij. Als de smartphone dus verwijderd wordt, bungelt de kabel er nog ergens bij. Daar moet ik dus nog een steuntje voor maken. Dat gaat in de komende paar maanden helemaal goed komen. De houder is niet mooiste maar ik vind deze veel stabieler dan de veel gebruikte X-grip van Rammount. Ik heb er eind vorig jaar al een aantal keren mee gereden de houder met de smartphone er in stoort mij totaal niet. Zonder smartphone is duidelijk meer een ding in het zicht. Ik heb de intentie om eigenlijk altijd de smartphone in de houder te houden omdat deze breder inzetbaar is dan een PND (als de Rider of Zumo). Waarvan Flitsmeister het duidelijkste voorbeeld is.

Filtermeister kan gewoon op de achtergrond draaien en je krijgt een (visuele) melding als er iets te melden is. In het buitenland zal Flitsmeister het een heel stuk minder doen. Het is een typisch Nederlandse app
 
Filtermeister kan gewoon op de achtergrond draaien en je krijgt een (visuele) melding als er iets te melden is. In het buitenland zal Flitsmeister het een heel stuk minder doen. Het is een typisch Nederlandse app
Flitsmeister is ambitieus bezig hoor. Ze zijn heel Europa aan het ontdekken. In belgie hebben ze ook flink voet aan wal en in Frankrijk en Duitsland timmeren ze ook aardig aan de weg.
Ze ontwikkelen stevig door. Helaas worden de nieuwe updates niet meer voor Android 4.4 ondersteund.
Ik hoop wel dat Flitsmeister niet aan zijn eigen succes ten onder gaat. Dat het uiteindelijk zo'n logge of irritante App wordt, dat de lol er wel vanaf gaat.

Vorig jaar heeft een team van Flitsmeister heel Europa doorkruist per auto. Dit voor het vergaren van bepaalde informatie. Welke informatie weet ik zo niet meer maar ik meen wel dat ze met mooie plannen bezig waren.

Overigens; wat vindt je van de kwaliteit van de Flitsmeister waarschuwingen en evt verkeers informatie (?) t.o.v. die van TomTom ?
Welke App gebruik je zelf en waarom ?
Trouwens, Flitsmeister kun je file informatie laten uitspreken maar hoe accuraat dat is weet ik niet.
Ik veronderstel dat TomTom dat niet kan ?
(Een visuele waarschuwing alleen mis je. Mijn Garmin geeft een tingeltje in mijn intercom headset. Die mag eigenlijk ook wel harder trouwens)
 
Laatst bewerkt:
Een smartphone met een speciale motormount waar de voeding in geïntegreerd zit, heb ik nog nooit gezien. De MT5001 is dan op dit moment de beste optie
Jouw wensen zijn in feite ook mijn wensen maar ik kan ze niet waar maken. Daarom heb ik toch maar wat concessies gedaan.

Ik heb de intentie om eigenlijk altijd de smartphone in de houder te houden omdat deze breder inzetbaar is dan een PND (als de Rider of Zumo). Waarvan Flitsmeister het duidelijkste voorbeeld is.
Ik volg jullie smartphone en navigatie App posts wel aangaande nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen/ oplossingen.

Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat de rugged smartphones wel aan mijn verwachtingen gaan voldoen, als de gsm fabrikanten eens gaan leveren waar echt behoefte aan is in de markt. (en niet van het grote publiek alleen, maar ook van de motor rijder; dus goed schokbestendig, met goede specs en voldoende krachtige processor en geheugen, bijgeleverde of evt optie actieve motormount en gemakkelijk in het gebruik op de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het een kwestie van tijd is maar ik denk het niet. De markt is gewoon erg klein. Men klaagt al genoeg dat zowel TomTom als Garmin niet genoeg op de wensen van de klant in speelt en dan heb je maar over 2 merken.

De massa betekent volumes en dat betekent dus meer omzet en daar draait het gewoon om. Tegenwoordig zijn de ontwikkelingskosten gewoon te hoog voor de selecte groep afnemers en de tijd waarin het terug verdiend moet worden.

De MT5001 is een mooi voorbeeld van een fabrikant die het probeert. Toen deze op de markt kwam was het al geen state-of-the-Art apparaat en wat doorontwikkeling betreft gebeurt er ook niet zo veel. Nu is de MT5001 gewoon achterhaald en geen zinvol apparaat meer om te gaan kopen.
 
Heeft iemand al een magnetische USB-kabel gevonden met een lange stekkerverbinding?

De standaard maat is vaak niet lang genoeg omdat de behuizing van rugged phone wat dikker is dan de normale behuizing. Ik ben nu op zoek naar een aftermarket kabel met een magnetische stekkerverbinding met een lange stekker.
:)
 
Een smartphone met een magnetische USB kabel. Hierboven zie je hoe het uiteindelijk er uit moet komen te zien.
De houder is niet mooiste maar ik vind deze veel stabieler dan de veel gebruikte X-grip van Rammount.

Ik heb er eind vorig jaar al een aantal keren mee gereden de houder met de smartphone er in stoort mij totaal niet. Zonder smartphone is duidelijk meer een ding in het zicht.
Horen die twee opstaande beugels (met gleuf) bij die houder ?
Ziet er wel erg vreemd uit dan maar zie de bevestiging niet aan de houder.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die horen bij de ruit. Een eigen creatie om de ruit in hoogte te kunnen verstellen. Echt effect heeft die hoogteverstelling niet. Wie weet pas ik dit nog wel aan.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens: de usb connector is achilleshiel van de smartphone op de motor. Magnetisch usb is daarbij een interessante optie. Maarrr.. misschien nog veel mooier is draadloos opladen..

Voor de hobbyisten onder ons: zie
 
Draadloos had ik nog niet eens aan gedacht. Mijn Galaxy S6 die ik nu op de motor gebruik heeft hier standaard support voor. Maarrrr het draadloos laden werkt vaak een stuk minder (of niet) als er een (rubber) hoes omheen zit en dat heb ik dus. Ik ben niet van plan om deze vanwege het draadloos laden te verwijderen. Die rubber hoes biedt toch een stukje extra bescherming als er wat gebeurt.

Wellicht een idee voor Hervelt. Het wordt er wel een stuk sjieker van.
 
Laatst bewerkt:
@Athome
Mijn eigen Galaxy S4 mini heeft geen draadloos opladen support.
Dan zou ik daar zo'n lis setje aan moeten monteren wat weer niet in mijn hoesje past.

Draadloos laden van een rugged smartphone zou inderdaad goede optie zijn maar ik heb er niets van gelezen dat die smartphones die mogelijkheid bieden.
Heb wel een magneetkoppeling voor laden van mijn Sony Experia X2 compact (of zoiets) gehad maar die magneet koppeling stelde niets voor en zeker niet geschikt voor op de motor.
Als jij jouw magneet koppeling aan een vaste bevestiging monteert wordt het al een betere opstelling.

Ik wacht gewoon even af wat ik af en toe voorbij zie komen.
De ontwikkeling van smartphones voor navigerende motorgebruikers heeft nog een weg te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens: de usb connector is achilleshiel van de smartphone op de motor. Magnetisch usb is daarbij een interessante optie. Maarrr.. misschien nog veel mooier is draadloos opladen..

Voor de hobbyisten onder ons: zie
Het idee is goed mits je zo met je smartphone op de motor wilt rondrijden.
En je smartphone standaard al de mogelijkheid biedt tot draadloos opladen.

Vind het zelf nogal provisorisch overkomen. Een RAM mount die alle kanten opdraait en een standaard USB plug aan een kabeltje.
De mount van Athome heeft mijn voorkeur dan waarschijnlijk ook wel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn leagoo kan gewoon 8-9 uur navigeren met tomtom go mobile continue draaiend inclusief spotify audio steamen.
Als je tijdens lunch stops nog ff aan een powerbank hangt...


Hervelt: tomtom go kan jou gewoon met audio alarm waarschuwen bij flitsers, ook de mobiele flitsers.
Sterker nog: je kan bij de tomtom instellen dat hij alleen een waarschuwing geeft, wanneer je bij n camera ook daadwerkelijk te hard rijdt.

Je ziet overigens in de zijbalk ook nog s de camera kms van tevoren aankomen
 
En je smartphone standaard al de mogelijkheid biedt tot draadloos opladen.
<knip>
Een RAM mount die alle kanten opdraait

Tuurlijk is het houtje touwtje. Het is ook, duidelijk zichtbaar, zelfbouw.
Tegelijk laat het zien dat het kán, dus ik zou niet raar kijken als een fabrikant daar brood in zit.

En inderdaad: met een hoed er omheen werkt wireless opladen niet meer. Maar bijv de samsung s7 en s8 zijn af fabriek al waterdicht. Gaat het om bescherming: een toestel dat tijdens het rijden op de grond klettert is stuk; hoes of niet ;)

Qua RAM mount: alle zumo's en riders worden daar standaard mee geleverd en da's niet voor niets. Heel flexibel en eenmaal vastgedraaid zit het als een huis. De getoond X-grip van RAM is imho toch wel één van de betere (universele) smartphonehouders.

Ben nog steeds geen fan van smartphone op de motor, maar deze 'richting' vind ik wel wat hebben.
 
Ik heb de X-grip nooit van dichtbij gezien maar in het filmpje draait hij hem zo op en neer.
Hij zal tijdens rijden dan toch ook wel bewegen ?
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb ik de X-Grip ook niet genomen. Ik heb deze in mijn handen gehad en dat beweeglijke zit gewoon het type constructie. Ze hebben het allemaal
 
De bewegelijkheid van de originele X-grip valt bij het rijden op de weg erg mee. Ik heb niet veel ruimte achter de kuipruit, dus ik de telefoon ook "klem" zetten, maar dit is in de praktijk niet nodig.

Ik heb een op de mountainbike een chinese look-a-like X-grip, die kan je voor zover het plastic het toelaat dusdanig vast draaien, dat de flex eruit is. De makke van die constructie is wel dat je als te ver draait het plastic krak zegt. Gaat al meer dan een half jaar goed.....

:)
 
Klopt inderdaad. In het midden van de grip heb ik een stukje schuimrubber geplakt met dubbelzijdig tape. Het bijgeleverde rubberen 'matje' trekt telefoon en grip tegen elkaar en zorgt zo voor de benodigde wrijving, en het dempt ook nog extra. Vanzelf draaien is hiermee zo goed als geëlimineerd.
Natuurlijk helemaal mee eens dat het een beetje houtje-touwtje is, i.c.m. de micro-usb die weleens los schiet. Gelukkig kan de telefoon lange tijd op eigen batterij draaien.

edit: reactie op Athome
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar hier al gemeld dat ik met een Nokia en X-grip draadloos rondknorde ... ;)
Er was toen nog geen rugged tel met de Qi functie, dus de S10 gekocht.
Die heeft een accu die groot genoeg is voor 99 van de 100 ritten. Dus de kabel heb ik er zelden aan.
De X-grip zit op 4 motoren hier, de helft off-road gebruik. Geen last van draaien. Hij blijft eigenlijk goed staan.

Er komt ook hier vast wel eens een Rugged tel met Qi en dan plak ik de Qi lader weer op de X-grip. Maar echt nodig is het niet. Die Garmins en TomTom's hebben maar zwakke accu's. Ik snap dat niet, want ze zouden er echt wel een 3.7 Volt 16800 accu in kwijt kunnen. Dan kun je wel een week kunnen rijden op een volle accu.

Qi laders pakken wel veel stroom, dus passende omvormer gebruiken.

Het grote voordeel dat alle connecties (BT, Headset, internet) met een smartphone nooit problemen geven, tov het eeuwige gekloot van de Garmins en Riders doet het oplaad-issue te niet.

PS: gebruik TT Flitsers ipv Flitsmeister en je bent overal gedekt. En geen geneuzel met reclames.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan