Pilot Screw verdraaid CBR600F2

timmy93

MF'er
22 dec 2012
43
0
Ugchelen
Beste forumleden,

Ik ben sinds 1 week de eigenaar van een cbr600f2 uit 93.

Het is een onafgemaakt project.
De choke werkte niet, ik heb dit inmiddels kunnen fixen maar de vorige eigenaar heeft in plaats van de choke te gebruiken bij een koude start de pilot screw verdraaid om hem toch te kunnen starten.

Nu is het probleem dat deze pilot crew verkeerd staat waardoor de motor niet aanslaat.

Is er een bepaald aantal slagen waar die op moet staan?
Ik kan er online ook weinig over vinden.

Misschien dat iemand hier mij wat wijzer kan maken?

Groet,

Tim
 
Ga ik dat eerst eens proberen.

Even voor de goede orde, dicht is rechtsom draaien tot die aanloopt en niet meer verder kan?
Ja.
En rustig draaien, tis allemaal kwetsbaar materiaal. Is zo stuk.

En dan terug draaien en volledige draaien tellen. Hele rondjes. 360 graden.
Een heel rondje, is '1 slag'.
 
Beste forumleden,

Ik ben sinds 1 week de eigenaar van een cbr600f2 uit 93.

Het is een onafgemaakt project.
De choke werkte niet, ik heb dit inmiddels kunnen fixen maar de vorige eigenaar heeft in plaats van de choke te gebruiken bij een koude start de pilot screw verdraaid om hem toch te kunnen starten.

Nu is het probleem dat deze pilot crew verkeerd staat waardoor de motor niet aanslaat.

Is er een bepaald aantal slagen waar die op moet staan?
Ik kan er online ook weinig over vinden.

Misschien dat iemand hier mij wat wijzer kan maken?

Groet,

Tim
Clothing, Helmets and Motorcycle Accessories | Louis Motorcycle & Leisure

HONDA CBR 600 F
PC25
Year of manufacture:
1991 to 1994
VIN:
PC25 2000055 - PC25 4000001
Print Save in "My bike"
Specifications*:
Engine size:
598
Cylinders:
4
hp/kW:
100/ 74
Vehicle weight (kg):
203
Seat height (mm):
800
Valve clearance (intake):
KALT 0,13-0,19 MM
Valve clearance (exhaust):
KALT 0,19-0,25 MM
Engine idle speed:
1200 ± 100 U/MIN
Carburettor air screw:
2,25 AUSDREHUNGEN

Tyre pressure (front):
2,5 BAR
Tyre pressure (rear):
2,9 BAR
Spark plug 1:
NGK CR9EH-9
Spark plug 2:
NGK CR9EHIX-9
Electrode gap:
0,9 MM
Fork tube diam.:
41 MM TELEGABEL
Front/rear sprockets:
15/43 ZÄHNE
Chain/Final drive:
108 GLIEDER
Capacities*:
Fork oil per rod:
508ML/'93-:460 10W
Engine oil w/o filter:
3,1 L SAE 10W-40
Engine oil with filter:
3,5 L API SE-SG
Brake fluid:
DOT 4
Fuel:
16,0 LITER
Coolant:
2,4 LITER
Test reports and information*:
MOTORRADFAHRER 2/91 12/94
PS 6/03
MOTORRAD 7,17/94 20/11
MOPPED 1/01
MOTORRAD 4,6,17/91
MOTORRAD 8,11/92 12/93
 
Welke van de vier (drie)?
Aanhakend:

alle vier de luchtmengselschroeven staan af fabriek op twee en een kwart draai uit.

Starten met 2,5 uit, zoals geopperd, is geen slecht begin. Zit er vlak bij. Slaat beter aan dan, naar mijn ervaring. En tis al oud beestje, geen idee hoe schoon het is.
 
IK heb een service manual gevonden voor mijn cbr.
Ik lees nu dat het niet om de pilot screw(s) gaat maar om de throttle stop screw die is verdraaid.

Mijn excuses voor de onjuiste informatie hierboven.
Helaas kan ik niks vinden over hoeveel slagen die in of uit moet staan

betreft onderstaand onderdeel (nummer 1)

funhs.jpg
 
Nogmaals sorry hiervoor.

Stand maakt dus niet heel veel uit? (voor het starten)
Op dit moment zit die die er zo ver in dat die aanloopt tegen het heveltje zegmaar.
Ik kan hem dus gewoon verder indraaien, en dan proberen te starten?
 
IK heb een service manual gevonden voor mijn cbr.
Ik lees nu dat het niet om de pilot screw(s) gaat maar om de throttle stop screw die is verdraaid.

Mijn excuses voor de onjuiste informatie hierboven.
Helaas kan ik niks vinden over hoeveel slagen die in of uit moet staan

betreft onderstaand onderdeel (nummer 1)

[afbeelding]
Ok, das de schroef om het stationair toerental in te stellen.
Idd nogal een verschil-

Daar is geen vaste waarde voor. Met warm blok moet je het zo draaien, dat het blok 1200 toeren loopt.

Rechtsom draaien (indraaien), is toerental omhoog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nogmaals sorry hiervoor.

Stand maakt dus niet heel veel uit? (voor het starten)
Op dit moment zit die die er zo ver in dat die aanloopt tegen het heveltje zegmaar.
Ik kan hem dus gewoon verder indraaien, en dan proberen te starten?
Maakt wel degelijk uit.

Als jet kunt zien dat het uiteinde doet:

Draai het eerst net tegen het heveltje.
Dan een volledige draai extra.

Starten. Blok opwarmen. Afstellen.

Ding doet hetzelfde als net een klein beetje gas geven met je gashandvat.
 
Je kan er wel aan draaien maar hij gaat er niet beter van starten. Je veranderd niets aan het mengsel. Als je hem te ver draait in geef je al half gas en gaat hij slechter starten.
Als het werkelijk de choke is kan je beter even Deodorant in het luchtfilterhuis spuiten. De LPG van de spuitbus verrijkt het mengsel waardoor hij wel aan zal slaan.
 
Oke, maar die throttle stop screw zorgt er allen toch voor dat je meer of minder lucht krijgt totdat die stationair de juiste toeren heeft om goed te lopen?

of zie ik dit nu helemaal verkeerd.

Met de afstelling van de carburateurs (lees de pilot screws) is dus niet mee geknoeid.
Ik heb hem ook lopend gehoord en gezien.
Alleen stond de stand van de throttle stop screw verkeerd wegens het kunnen starten tijdens een koude start aangezien de choke dus niet werkte.
Nu overigens wel, maar in combinatie met die verkeerde stand van de throttle stop screw wil die nu niet meer aanslaan.
 
De throttle stop screw doet niets anders dan iets meer of minder gas geven zoals al eerder uitgelegd. Heeft niets met meer of minder lucht te maken.

Weet je zeker dat de choke nu werkt ? Voel je weerstand als je het handeltje naar achter trekt ?

Je hebt het over een projectfiets , lang stilgestaan misschien........ dan de carbs maar eens goed schoonmaken.
 
Oke, maar die throttle stop screw zorgt er allen toch voor dat je meer of minder lucht krijgt totdat die stationair de juiste toeren heeft om goed te lopen?

of zie ik dit nu helemaal verkeerd.

Met de afstelling van de carburateurs (lees de pilot screws) is dus niet mee geknoeid.
Ik heb hem ook lopend gehoord en gezien.
Alleen stond de stand van de throttle stop screw verkeerd wegens het kunnen starten tijdens een koude start aangezien de choke dus niet werkte.
Nu overigens wel, maar in combinatie met die verkeerde stand van de throttle stop screw wil die nu niet meer aanslaan.

Niet echt.

De gaskabel bediend de gaskleppen in de carbs.Met de stationaire schroef zet je het toerental, dus de gaskleppen vast op een bepaalde stand, zodat de motor altijd 1000/1200 toeren per minuut stationair loopt.
De gasklep verder loszetten veroorzaakt meer vacuum in de carb zodat er meer benzine word aangezogen, bij een draaiende motor.
Bij starten kan het averechts werken als je de gaskleppen te ver hebt opengezet met de stationaire schroef.
 
Probeer eens te starten met een starthulp, bijvoorbeeld de auto.
Het zou kunnen dat de motor te lang stil heeft gestaan en daarom moeizaam aanslaat.
De extra accu gaat het hem dan doen. Daarna goed warmrijden en kijken of het probleem hiermee verholpen is.
 
Choke werkt naar behoren. Althans mechanisch.
Het klembusje zat er scheef in waardoor hij de choke niet uittrok.


Dan naar de carburateurs eens gaan schoonmaken.

Hij staat overigens in een koude parkeergarage, dus ik zou hem in theorie moeten starten met de choke erop?

Ik zal ook meteen de bougies en dergelijke gaan vervangen want dat was ik sowieso al van plan. Samen net de olie en het luchtfilter. Misschien heb ik hem uiteindelijk gewoon verzopen na een aantal pogingen.

Ik had gewoon zo'n idee dat het daar wel aan moest liggen aangezien dat het enigste was waarmee geknoeid is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan