KTM 360 houd in en rookt

Jeroenktm360

Rookie
11 feb 2018
16
0
Klazienaveen
Hallo allemaal!

Even voorstellen,

Jeroen
26 jaar

honda cx500
indian scout
afrika twin
suzuki dr big
yamaha xt 660
bmw gs 1100
Aprilia dorsoduro 750

En jawel! nu een ktm 360 kunnen kopen, eindelijk een dikke twee takt!

Genoeg te doen aan het uiterlijk, het is een supermotard en heeft een poos stil gestaan.
Nu loopt hij prima alleen ''4takt'' houd hij in en komt slecht op toeren. Ook rookt hij behoorlijk en als hij warm is word dit niet minder.

nu lees je gelijk een boel over krukaskeringe e.d.

Maar kan het ook gewoon zijn dat hij teveel brandstof krijgt en mn uitlaat vol zit met olie?
als de brandstof toevoer geknepen word lijkt het beter en toen m,n tank bijna leeg was trok hij opeens als een beest en liep hij wel goed. (blijft wel roken)

Motor heeft dus een paar jaar stil gestaan. Zit nieuwe brandstof in en de carberateur is ultrasoon gereinigt.

Wat is wijsheid en kan ik eerst nog proberen voordat ik mn blok lospak om de boel te checken.

MVG jeroen :W
 
Ik zou inderdaad beginnen met uitbranden/ ontkolen van de uitlaat. En even in de carburateur kijken of iemand zo leuk geweest is een grotere hoofdsproeier te plaatsen.
Maar stilstand bij een tweetakt is meestal moord voor de keerringen.
 
als hij in eens feller gaat lopen als de tank zo goed als leeg is kan je er wel van uit gaan dat hij wat te rijk staat. een optimaal afgestelde 2-takt is lekker giftig in zijn toeren. maar nu met dat koude weer giftig afstellen en laten staan gaat je bij warm weer een vastloper bezorgen. om zo'n ding lekker giftig te laten lopen blijf je bezig met sproeiers vervangen. als het weer verandert dan kan je de sproeier ook vaak aanpassen. wil je op veilig gaan laat hem dan iets te rijk staan. ja hij zal meer roken en meer vervuilen en minder giftig zijn maar wel een stuk langer heel blijven.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zit het in je carburateur. Ik zou hem eerst helemaal afstellen op fabrieks-settings (zie WPH), en van daaruit veranderen(waarschijnlijk kleinere sproeier). Als dat niks oplevert zou je een nieuwe carburateur kunnen bestellen (100 euro voor een replica op AliExpress). In het verleden ongeveer hetzelfde probleem gehad, en uiteindelijk was het gefixt met een nieuwe carb.
 
In de brommer wereld gebruiken ze ook Chinese replica carbs,alleen word dan vaak het binnenwerk van de originele fabrikant gemonteerd en dan werken ze heel aardig.
Al blijft het origineel altijd beter.
 
Laatst bewerkt:
In de brommer wereld gebruiken ze ook Chinese replica carbs,alleen word dan vaak het binnenwerk van de originele fabrikant gemonteerd en dan werken ze heel aardig.

Wat versta je onder "binnenwerk"? Gasschuif, sproeiers en vlotter?

Ik zou eerst de carburateur laten reinigen voordat je ze zomaar vervangt... Als dat het probleem is tenminste...
 
een originele Keihin PWK gaan vervangen door China-namaak-brol ... en dat gaat beter zijn :? :N

De huidige carburateur is 20 jaar oud, en zou versleten kunnen zijn. Uiteraard mag je ook een nieuwe originele PWK kopen, maar die zijn een stukje duurder. Het is aan de eigenaar van de motor wat hij het waard vind. Ik heb goede ervaringen met een replica van 100 euro, vandaar de tip.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor alle reacties!
even een update, heb vandaag even gekloot en heb het luchtfiter er af gehaald en de uitlaat demper om te kijken of deze vol zat en hij misschien zijn druk beter kwijt kon met alleen de voorpijp. Echter maakte niks verschil. Choke of geen lijkt ook niks te veranderen.

heb even een filmpje gemaakt van de rook, het maakt niet uit hoe warm deze is hij blijft roken.
Er zit nu trouwens aspen brandstof in dus 1:50 gewoon.

 
Thanks voor alle reacties!
even een update, heb vandaag even gekloot en heb het luchtfiter er af gehaald en de uitlaat demper om te kijken of deze vol zat en hij misschien zijn druk beter kwijt kon met alleen de voorpijp. Echter maakte niks verschil. Choke of geen lijkt ook niks te veranderen.

heb even een filmpje gemaakt van de rook, het maakt niet uit hoe warm deze is hij blijft roken.
Er zit nu trouwens aspen brandstof in dus 1:50 gewoon.

Verkeerde hoofdsproeier , kun je de stationaar en hoofdsproeier niet hebben omgewisseld.
uitzoeken wat er in moet en de gasnaald in het mideen zetten.
zo nodig de gasnaald een stukj de hoger of lager zetten.
hou wel je smering met hoge toeren in de gaten.
beter een beetje te veel dan te weinig olie.
 
Verkeerde hoofdsproeier , kun je de stationaar en hoofdsproeier niet hebben omgewisseld.
uitzoeken wat er in moet en de gasnaald in het mideen zetten.
zo nodig de gasnaald een stukj de hoger of lager zetten.
hou wel je smering met hoge toeren in de gaten.
beter een beetje te veel dan te weinig olie.

Heb de gasnaald al op de laagste stand gezet. Aangezien de carburateur door de vorige eigenaar ultrasoon is gereinigd weet ik ook niet hoe de boel hoort te zitten. De stationair sproeier zit nu in een ''leiding''buisje'' waar je de schroevendraaier een stuk in moet steken voordat hij los te draaien is en de hoofdsproeir (175) zit gewoon onder de plek van de gasnaald dus volgens mij wel goed.
 
Zou de bougie er maar eens uithalen en kijken of daar geen witte aanslag op zit,zou mij
niet verbazen als de koppakking lek is.Of iemand is veel te enthousiast met de mengolie geweest,
dan alle benzine er uit en opnieuw mengen,ff opzoeken wat KTM opgeeft voor de mengverhouding.Kan je dat niet vinden even bellen naar Brouwer motoren en het aan hun vragen.
 
Laatst bewerkt:
Zou de bougie er maar eens uithalen en kijken of daar geen witte aanslag op zit,zou mij
niet verbazen als de koppakking lek is.Of iemand is veel te enthousiast met de mengolie geweest,
dan alle benzine er uit en opnieuw mengen,ff opzoeken wat KTM opgeeft voor de mengverhouding.Kan je dat niet vinden even bellen naar Brouwer motoren en het aan hun vragen.

geen witte aanslag, wel een zwarte bougie.
de oude brandstof is er al uit gehaald en heb er nieuwe in gedaan met de juiste meng verhouding. zelfs nog iets te schraal namelijk gewoon 1:50
 
Terug
Bovenaan Onderaan