kawa zxr750 j2 met zx9r nokkenassen

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag, ik rij al een tijdje met mijn zx9r blok maar hij begint ondertussen wel erg vreemde geluiden te maken en daarnaast kom ik er tijdens de oliewissel achter dat er een soort aluminium kleurige "zweem" door de olie zit.
Nu heb ik op dit moment geen zin om er heel veel geld in te stoppen en dus gaat mijn ouwe trouwe zxr blok er weer gewoon onder die het altijd perfect doet.
Nu is dat blok alleen uiteraard een stuk minder sterk vanwege de begrenzing van 100pk die ze toendertijd aanhielden.
De opvolger van mijn zxr750 is het l model uit 1993 en die had 20 pk meer.
Nu schijnt het zo te zijn dat ze waren begrenst op de nokkenassen en als je van dat type de nokkenassen pakt dat je er best wel wat vermogen bij krijgt.
Dezelfde nokkenassen zitten ook in het zx9 blok wat ik heb en in die nokkenassen grossier ik zo'n beetje ondertussen.
Alleen wordt gezegt dat ik dan ook de klepveren van dat type moet gebruiken en dat betekend dat toch de kop eraf zal m,oeten en daar heb ik nu even geen zin in.
Weet iemand hier meer van?.

Gr Jelle
 
Kop hoeft er niet af als je alleen de klepveren nodig heb,de klepspieen kan je er vaak vrij gemakkelijk uit tikken,maak een passende bus of stuk pijp,plaats die op de kepveerschotel en geeft een tik met een hamer daar op, de klepspieen schieten dan los en kan je de klepveren demonteren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb daar ooit eens een tooltje voor gemaakt maar dat zat dusdanig in de weg dat ik het daarna heb weggekieperd. De spietjes weer terug plaatsen is een crime....en ze zijn ook zo verrekte klein.
Eens even rustig over nadenken of iemand moet weten of het niet nodig is natuurlijk!.
 
Kop hoeft er niet af als je alleen de klepveren nodig heb,de klepspieen kan je er vaak vrij gemakkelijk uit tikken,maak een passende bus of stuk pijp,plaats die op de kepveerschotel en geeft een tik met een hamer daar op, de klepspieen schieten dan los en kan je de klepveren demonteren.

Maar dan moeten de klepveren ook weer gemonteerd worden dus dan moet je de klepschotel tegenhouden.
Volgens mij lukt dit alleen om de cilinderkop eraf halen.

Je hebt daar speciaal gereedschap voor nodig of je maakt zelf iets maar als je 16 kleppen hebt kan je beter het gepaste gereedschap kopen anders ben je de hele dag bezig.
 
Ik ben bang dat het daar ook op gaat neerkomen maar ik hoop te horen dat het misschien helemaal niet nodig is.
Dat van de klepveren weer monteren had ik toen opgelost met een bougie uit te boren en daar een luchtnippel met slang op te lassen. Bougie er ingedraaid en tussen de compressor en de slang een regelventiel.
Toen de druk erop waardoor de kleppen dicht bleven zitten en niet terug zakten bij het monteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met beide modellen, maar even vrij filosoferend: wat doet de klepveer?

Hij trekt de klep dicht. De sterkte van de veer hangt samen met de keus voor het maximum toerental dat je wil bereiken. Bij een hoog toerental is het wenselijk dat de veer de klep nog steeds direct dicht trekt voordat de zuiger de klep een "kusje" wil geven.
Daarbij is ook het gewicht van de klep van belang. Een grotere klep heeft meer massa en heeft een sterkere veer nodig om direct dicht getrokken te worden.
Bij een grotere lift van de kleppen moet deze ook over een grotere afstand weer gesloten worden. Wederom is het wenselijk als dat gebeurt voordat de zuiger in volle vaar de klep een "kusje" geeft.

Dus; is er verschil in het max toerental van de ZXR750 en de ZX9R? Is er verschil in afmeting van de kleppen van beide motoren? Is er verschil in lift van beide nokkenassen?

Afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen kan je een aardige inschatting doen of me de klepveren zou moeten veranderen.

Als de ZXR750 een lager maximum toerental heeft, kleinere kleppen heeft en meer lift heeft dan een ZX9R, dan zou ik de klepveren niet veranderen.

Ik hoop dat je wat aan dit epistel hebt, en anders in elk geval hebt kunnen lachen om dit bier beïnvloedde geklepper :+
 
Laatst bewerkt:
er staat mijn ook iets bij dat de carburateur schuiven zo gemaakt waren zodat de schuif niet helemaal open kon.
kan ook dat die bij de zzr1100 was en dat je daar dan die van de zxr op moest zetten, maar misschien kan je dat even zoeken op google of dat klopt.


nee ik denkt het toch niet, maar succes :t
 
Laatst bewerkt:
Goedendag, ik rij al een tijdje met mijn zx9r blok maar hij begint ondertussen wel erg vreemde geluiden te maken en daarnaast kom ik er tijdens de oliewissel achter dat er een soort aluminium kleurige "zweem" door de olie zit.
Nu heb ik op dit moment geen zin om er heel veel geld in te stoppen en dus gaat mijn ouwe trouwe zxr blok er weer gewoon onder die het altijd perfect doet.
Nu is dat blok alleen uiteraard een stuk minder sterk vanwege de begrenzing van 100pk die ze toendertijd aanhielden.
De opvolger van mijn zxr750 is het l model uit 1993 en die had 20 pk meer.
Nu schijnt het zo te zijn dat ze waren begrenst op de nokkenassen en als je van dat type de nokkenassen pakt dat je er best wel wat vermogen bij krijgt.
Dezelfde nokkenassen zitten ook in het zx9 blok wat ik heb en in die nokkenassen grossier ik zo'n beetje ondertussen.
Alleen wordt gezegt dat ik dan ook de klepveren van dat type moet gebruiken en dat betekend dat toch de kop eraf zal m,oeten en daar heb ik nu even geen zin in.
Weet iemand hier meer van?.

Gr Jelle

De j2 heeft toch nog klepbediening met rocker arms?
 
Laatst bewerkt:
Kop hoeft er niet af als je alleen de klepveren nodig heb,de klepspieen kan je er vaak vrij gemakkelijk uit tikken,maak een passende bus of stuk pijp,plaats die op de kepveerschotel en geeft een tik met een hamer daar op, de klepspieen schieten dan los en kan je de klepveren demonteren.


En hoe krijg je ze dan weer vast zonder dat de klep in de cilinder dondert?

Edit,
Je zou van een oude bougie een hulpstuk kunnen maken waarmee je lucht in de cilinder perst, maar dat wordt ook een heel gefriemel om de spietjes op zijn plaats te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
het J model heeft een enkele klepveer en het L model heeft dubbele klepveren, en de nokkenassen zijn idd anders.
Maar die van de ZX9 van ,94 tot 97 hebben ook enkele klepveren en ook andere nokkenassen.
Dus 1 op 1 overzetten kan wel, maar dan moet je wel even wat voorwerk gaan verrichten qua timing, tanden op de nokkenasketingwiel, lift duratie enz. enz.
Ook de enkele klepveren van de ZX9 en de ZXR750L zijn anders.
Waarom scoor je niet een complete kop van een L model?????
 
Voor de klepveer spie is er een dun plastic staafje te koop met een magneetje in de punt. Kan ze bij een revisie bedrijf kopen. Heb die dingen gebruikt bij mijn vorige baan. Spietjes verwisselen is dan zo gedaan.
 
Stop nou een soort van dik lont in je cilinder en laat de zuiger je kleppen op de plaats houden.
Maak een soort van hevel met een passende toon om je klepveren in te drukken en verwijder spietjes en vervang je klepveren
Monteren in omgekeerde volgorde.
Mss kun je ook nog ff de klepseals vervangen 😕
 
:^

de kosten van alle creatieve oplossingen gaan wrs ook in de richting van de prijs van een koppakking. En als de nokkenassen er uit moeten, dan is de kop erop en eraf nou ook niet meer zoveel extra werk.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je de klepveren toch vervangen, dan ook de spietjes vervangen! Heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat de oude spietjes terug waren gezet, en dan krijg je vaan het probleem dat de klep bij hogere toeren niet alleen netjes op en neer gaat, maar ook een draaiende beweging gaat krijgen waardoor je klepzitting dan ovaal uitslijt... De gevolgen daarvan mogen duidelijk zijn denk ik...

Grtz Eagle....
 
spies hebben niets te maken met het al-of-niet rond draaien van kleppen, want dat doen alle kleppen, en gelukkig maar.

en dat de klepzitting daarvan ovaal zou slijten :N 2 ronde zaken kunnen alleen ovaal ten tov elkaar als minstens 1 van de 2 excentrisch kan bewegen , en dan denk ik aan versleten klepgeleiders.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je de klepveren toch vervangen, dan ook de spietjes vervangen! Heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat de oude spietjes terug waren gezet, en dan krijg je vaan het probleem dat de klep bij hogere toeren niet alleen netjes op en neer gaat, maar ook een draaiende beweging gaat krijgen waardoor je klepzitting dan ovaal uitslijt... De gevolgen daarvan mogen duidelijk zijn denk ik...

Grtz Eagle....
Wie heeft je wijsgemaakt dat het draaien van de kleppen iets met de spietjes te maken kan hebben?
Als je even logisch nadenkt snap je toch dat dat helemaal niet kan?
 
Nou heren, het ergste geluid is opgelost bij het zx9 blok dus we gaan binnenkort als de temperaturen weer stijgen maar eens een proefritje maken of alles goed gaat.
Maar als het nou weer verkeerd gaat ben ik klaar met die zx9 blokken.
Is bij mij echt al vaak fout gegaan qua koeling, zakkende bussen etc etc.
Terwijl als ik dat ouwe 750 j blok eronder hang het starten en lopen is. Nooit gezeik mee.

Mocht het zx9 blok het gaan begeven komend seizoen koop ik wel een extra l blok (past toch gewoon in een j?) En die picobello in orde maken. Kan ik ondertussen doorrijden met het oude j blok.
Mis bij de 750 wel echt die zx9 power namelijk en misschien kan ik de pijn verzachten met een l kop/blok 😉.
 
Nou, het zx9 blok heeft het dus idd niet lang volgehouden....koelslang er weer vanaf geploft door druk in het koelsysteem en zo pissig geworden dat ik 10km zonder koelvloeistof naar huis ben gereden....vond ie niet leuk denk ik😉.
Kop eraf en cilinderrij maar daar is eigenlijk niets aan te zien.

Ouwe zxr blok onder het stof vandaan gehaald na 5 jaar,en eronder gehangen. Starten lopen gelijk!. Fantastisch!. Helaas wel op de zx9 kabelboom/cdi maar hij loopt prima!.
Mis alleen wel de power....

Nu zou ik aan dit blok niks willen veranderen en dus een ander zxr blok kopen.
Nu zijn die l blokken bijna niet te koop, over de j blokken struikel je...
Waar zitten de verschillen precies?. Als ik nu gewoon een extra j blok koop....
En daar de kop van het zx9 blok op zet, even vlak voor de zekerheid zou ik dan klaar zijn tov een l blok?.
Of een zx7r blok?.

Ideeën?
 
Zx7r blok is toch anders kwa opbouw. De carbs van een L passen niet op een P model.
En wat win je met de kop van een 9 op een J blok? Als ik jou was zou ik dit jaar met het J blok blijven rijden en het 9 blok op je gemakje eens grondig inspecteren. Waar gaat het fout met het 9 blok?
 
Nou, dit is blok zx9 nr 3 geloof ik en elke keer toch koelwater problemen.
Dit laatste blok had ik toen echt goed aangepakt naar mijn idee en de cilinderbussen af laten persen, vlakken. Cilinderkop gereviseerd, nieuwe lagers in het blok etc .

En zoals de fiets nu is als streetfighter hoeft het ook niet zo hard meer alhoewel ik de bottom power vd zx9 wel mis.

Jij hebt het over een p blok maar dat is dus het blok van een??.

Mijn idee is om he5 vermogen van een l te krijgen. En dat schijnt voornamelijk in de kop dmv de nokkenassen te zitten en als ik het goed begrijp zijn de nokkenassen van een zx9 b gelijk aan die van de l. Dus dan zou ik de kop die van het zx9 blok komt op een j blok kunnen monteren en dan zou ik een heel eind moeten zijn lijkt mij?.
Eventueel andere carburateurs?. Zit het formaat vd carburateurs van een l blok tussen die van een zxr j blok en een zx9 b blok?. Zou ik moeten uit kunnen zoeken.

Airbox die erop zit is zelfbouw en een stuk groter als de originele j airbox dus dat zal geen weerstand geven, zit alleen geen ram air op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan