Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Even om te peilen...

Heeft iemand hier een "derde remlicht", of eigenlijk tweede remlicht om het accuraat te houden, op zijn GSX-F gemonteerd? Specifieker op een 1998-2003 model.

Ik zit er een tijd aan te denken, omdat het mij duidelijker wordt om niet alléén dezelfde lamp feller te laten branden, maar om nog een tweede licht te hebben die alléén tijdens het remmen aan gaat.
Alleen is het niet heel makkelijk te plaatsen (is het maar visueel gezien) naast het puntige standaard licht.

Oh, en ik heb ook geen topkoffer, anders zou ik het al in de koffer gemonteerd hebben en het niet hier vragen.
Dat is dus wat ik lang geleden heb gedaan, een zelf gemaakt extra remlicht onder de plaat van de topkoffer.

Een kameraad die achter me reed met de motor wist mij te vertellen dat het stoplicht in dit type GSX F idd niet heel duidelijk is, zeker bij zonnig weer. Daarom had ik dus ook een extra stoplicht gemaakt.

Ale ja, die hangt daar nog altijd onder, alleen staat dat kofferrek (nog steeds :$ ) niet op mijn huidige motor.

Zal later eens kijken of ik er nog een foto van vind.

Eventueel op een of andere manier extra LED lampen naast de kentekenplaat? Of ergens (op een mooi afgewerkte manier) aan dat handvat bevestigen?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan deze LED's:
2x15 W High power Auto Motorfiets Led waarschuwing daytime mistlamp achterrem backup strobe knipperende eagle eye hazard reverse licht in 2x15 W High power Auto Motorfiets Led waarschuwing daytime mistlamp achterrem backup strobe knipperende eagle eye hazard reverse licht van Auto Licht Montage op AliExpress.com | Alibaba Groep
Ik heb er zo twee liggen, rode, heb die besteld gehad met de bedoeling als ik mijn kofferrek plaats, die te gebruiken voor raw's ipv de oranje van GIVI zelf. Geven een bak licht, kunnen dus ook als extra stoplicht(en) dienen.

Ik denk er mij nog twee bij te bestellen om onder de nummerplaat te monteren als mistachterlicht.

Edit: de enige foto's die ik nu ter beschikking heb zijn van in het begin van mijn deelname aan het TRG spel en niet zo duidelijk:
(ik heb nog hopen foto's op mijn oude laptop staan, maar net als mijn kofferrek, moet ik er eens werk van maken die over te zetten ... :$ )
full


full

full

Daarvoor had ik gewoon universele DRL's gekocht bedoeld voor een auto, die in een zelfgemaakte bekisting gemonteerd met achteraan rood plexiglas.
Is dus gewoon een rechthoekige balk onder de kofferplaat.
Maar zonder kofferplaat is dat natuurlijk nergens mooi weg te werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Het is idd geen slechte optie...
Ik zat in eerste instantie aan van die LED strips, maar die zijn lastig mooi te verwerken.

Ik ging net op mijn motor kijken hoe het precies zou kunnen, en kwam er iets anders achter: de vorige eigenaar schijnt de achterkant aangepast te hebben, het was mijn nooit opgevallen...

full


Natuurlijk heeft het zo wat, Ik vind het wat eleganter dan de fabrieksversie... Maar naast het feit dat er geen ruimte is voor extra lichten, heb ik ook geen nummerplaat verlichting...

full

De oorspronkelijke spatbord is afgekort...

Dus, naast het remlicht verhaal moet ik sowieso dat nummerplaatlicht verhaal oplossen...
 
Nou moet ik wel zegggen, ik heb laatste bij een Toyota Supra Mk4 de lampen veranderd. Daar zijn we van Halogeen naar HQ Led gegaan. WAT EEN VERSCHIL. Remlicht is ook vervangen voor een lampje die van zichzelf al rood schijnt. Wat een licht. Niet normaal meer. Zoiets kun je natuurlijk ook in de motor monteren. plug n play. Dan is het normale licht en remlicht duidelijker :P


@DKP ik heb trouwens i.v.m. mijn Xenon, de desbetreffende firma een e-mail gestuurd. Het is nog minder dan een jaar geleden dat ik de xenon gemonteerd heb. Nou hapert zelfs vaker het grootlicht. Ik krijg onder garantie een nieuw lamp opgestuurd. Maar eens vergelijken of daar verschil in zit. :9
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik op zich een goede oplossing heb verzonnen: ik heb 2 led strips in behuizing besteld (wordt verkocht als dagrijverlichting voor auto). Een witte en een rode, allebei van de breedte van de kentekenplaat.

Kentekenplaat omkeren (met de tekstrand boven, de witte strip erop plakken naar beneden gericht, de rode strip net erboven naar achteren gericht. Dan heb ik in de breedte van de tekstrand zowel kenteken erlichring als remlicht... en visueel best discreet !

Ik post wat foto’s als alles binnen is en ik het ga monteren.
 
Beste heren en dames,
Wegens gebrek aan tijd om met de GSXF te rijden, en ik er recent veel geld heb ingestoken (zonde om te laten staan in de garage...), verkoop ik mijn exemplaar van 1991.
Da's een mooie. Zeker in deze kleurstelling, en nog helemaal origineel op de achterste voetsteunen na zo te zien. Het eerste model (tot de puntlamp) vind ik nog steeds het mooiste en meest tijdloos in de GSX600F-reeks. De modellen erna ogen nu al gedateerder dan de oer-GSXF en zijn wat qua kuipwerk wat lomper. Jammer dat je 'm wegdoet, maar als ie maar staat te staan heb je er ook niets aan. 18 dkm is ook helemaal niets in 27 jaar!! Succes met de verkoop.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik op zich een goede oplossing heb verzonnen: ik heb 2 led strips in behuizing besteld (wordt verkocht als dagrijverlichting voor auto). Een witte en een rode, allebei van de breedte van de kentekenplaat.

Kentekenplaat omkeren (met de tekstrand boven, de witte strip erop plakken naar beneden gericht, de rode strip net erboven naar achteren gericht. Dan heb ik in de breedte van de tekstrand zowel kenteken erlichring als remlicht... en visueel best discreet !

Ik post wat foto’s als alles binnen is en ik het ga monteren.
Ik kijk ernaar uit! Ben echt wel beniewd, maar het klinkt alvast :t

Maar pas wel op dat de kentekenplaatverlichting niet te fel is. Bij mij is dat originele lampje (T10 steekfitting, 5W gloeilampje), vervangen door een LED met die fitting. Doet ook beetje dienst als straatverlichting, en de nummerplaat valt soms meer op dan het gewone achterlicht :')
 
Ik kijk ernaar uit! Ben echt wel beniewd, maar het klinkt alvast :t

De onderdelen moeten wel nog aankomen en al... Maar Het komt!

Maar pas wel op dat de kentekenplaatverlichting niet te fel is. Bij mij is dat originele lampje (T10 steekfitting, 5W gloeilampje), vervangen door een LED met die fitting. Doet ook beetje dienst als straatverlichting, en de nummerplaat valt soms meer op dan het gewone achterlicht :')

Ik dacht er ook aan na mijn post... dat het misschien teveel/te fel zal worden...

Ik hou het idee voor de remlichten, ben nu aan het puzzelen tussen LED strip die ik nog heb liggen of van die kleine LED kentekenverlichting... (zoiets, met of zonder de beugel, net onder de remlichten, die dan ietsjes naar achtere blijven)

Het is vooral een beetje schetsen om een idee te krijgen wat het mooiste wordt. Want als ik de remlichten op één lijn krijg met de kentekenplaathouder is zo een ding wat uitsteekt een beetje jammer. Maar om dan alles naar voren te brengen alléén zodat ik er een strip oner kan plakken is ook een beetje gek...
 
Laatst bewerkt:
Dat is idd ok wel een mooie afwerking.

Waar zit bij deze eigenlijk de nummerplaat verlichting?

Bij die van 98 tot begin 03 is dat zo een sereiuze teut die uitsteekt met achteraa de reflector en onderin de nummerplaat verlichting. Bij die van de facelift in 2003 lijkt daar amper plaats voor?
 
Dat is idd ok wel een mooie afwerking.

Waar zit bij deze eigenlijk de nummerplaat verlichting?

Volgens mij is het nog steeds een vergelijkbare module met achteraan de reflector en aan de onderkant de kentekenverlichting, alleen daar direct onder het licht weggewerkt in plaats van los.

Bij die van 98 tot begin 03 is dat zo een sereiuze teut die uitsteekt met achteraa de reflector en onderin de nummerplaat verlichting. Bij die van de facelift in 2003 lijkt daar amper plaats voor?

Op zich een goede dat zij die teut weggehaald hebben, het is veel eleganter zo.

Alleen vind ik zelf de spitsvorm van de lamp van de '98-'03 versie zo leuk...


Wat ik me afvroeg is of het tweede remlicht dan niet een beetje laag is? Valt het niet meer op voor automobilisten als het hoger in het zichtveld hangt?

Ik heb zelf overwogen om de tweede remlicht onder de nummerplaat te gaan plaatsen, maar juist om de reden die ik net noemde de keus gemaakt om naar een oplossing te gaan zoeken om het erboven te gaan hangen.

Ik zit zelf nog half te denken om er een aan de handgreep (dus boven de lamp) de plaatsen. Maar dat wordt een ander project, want dan wil ik het erin gaan verwerken. Mijn vrouw vind het fijn om zich eraan vast te houden, dus ik kan het niet volledig verpesten. Misschien wat voor van de zomer.
 
Laatst bewerkt:
Aan onderkant refelector zit de kenteken verlichting.

Mijn persoonlijk angst is om in het donker achter een auto te staan aan een verkeerslicht of file en dat een achterop komende auto mij niet gezien heeft omdat mijn achterlicht opgaat in het rood van mijn voorligger.

Met dat extra flikkerende stoplicht spring ik er nu dus wel uit.

Als derde remlicht zoals in een auto hangt het inderdaad te laag. Maar dat deert me niet. Je zou dan immers het stoplicht bijna op je rug of tussen je schouders moeten hangen...
 
Met dat extra flikkerende stoplicht spring ik er nu dus wel uit.

Ik had niet onthouden dat die knippert. Dan is het anders idd.

Als derde remlicht zoals in een auto hangt het inderdaad te laag. Maar dat deert me niet. Je zou dan immers het stoplicht bijna op je rug of tussen je schouders moeten hangen...
Of op je helm... Er bestaan draadloze lichte voor op je helm met remlicht en richtingaanwijzers.
Of die nou echt legaal zijn in NL weet ik niet... Want in het wet staat dat de verlichting aan de motor vast moet zitten, en dat er niet meer dan een bepaalde aantal lichten mogen zijn... maar extra lichten op je kleding, weet ik niet.

Wat ik zelf wil is dat mijn remlicht duidelijk een andere lamp is dan mijn rijlicht is, en bij voorkeur in het zichtveld van de bestuurders.
 
Dit soort lampjes, welke via Aliexpress zijn te krijgen zijn makkelijk weg te werken en je hebt verlichting op je kentekenplaat.

2-stks-Accessoires-Schroef-Light-12-V-SMD-5630-Styling-Kentekenverlichting-Auto-Auto-Motorfiets-Witte-LED.jpg


Onderstaande nog een stukje van het MF gehaald als antwoord op een vraag over verlichting.

1.

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.


2.

Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.





Kentekenplaatverlichting moet dus aanwezig en werkend zijn, ook op de XR


Aan onderkant refelector zit de kenteken verlichting.

Mijn persoonlijk angst is om in het donker achter een auto te staan aan een verkeerslicht of file en dat een achterop komende auto mij niet gezien heeft omdat mijn achterlicht opgaat in het rood van mijn voorligger.

Met dat extra flikkerende stoplicht spring ik er nu dus wel uit.

Als derde remlicht zoals in een auto hangt het inderdaad te laag. Maar dat deert me niet. Je zou dan immers het stoplicht bijna op je rug of tussen je schouders moeten hangen...

Hier in Nederland zijn ze erg happig op alles wat niet in de wvw staat aan verlichting en helpen je graag van je zuurverdiende centjes af als je verlichting niet klopt.....als het niet continue brand ben je de sjaak......
 
Laatst bewerkt:
Ho eens even. Betekent dit dat ik de knipperlichten van de GSX af zou kunnen slopen als ik dat wil en niet in overtreding ben?

Nog een vraagje: lees ik hier nu uit dat een motor geen 2e dimlicht mag hebben?
 
Laatst bewerkt:
Aan onderkant refelector zit de kenteken verlichting.

Mijn persoonlijk angst is om in het donker achter een auto te staan aan een verkeerslicht of file en dat een achterop komende auto mij niet gezien heeft omdat mijn achterlicht opgaat in het rood van mijn voorligger.
Daarom kruip ik bijna altijd vooraan bij het stoplicht.
Ik kan me voorstellen dat sommige autorijders dat weer irritant vinden.
Maar het is bij mij voornamelijk een veel vergeten stukje veiligheid.
(Bij mijn afrit op de snelweg zit ook een snelle bocht vlak voor het stoplicht, dus het is erg onzeker wat er van achteren aankomt)

En vanaf nu ga ik nog meer aan dit soort dingen denken.
22 januari is er een auto op twee parallel lopende rijbanen in een stilstaande file ingereden, en daarna op mijn weghelft gestuiterd.
Hierbij kwam hij van de zijkant/achterkant bij mij vol tegen de motor @100 km/u.
Ik heb hem nooit gezien en werd pas tien uur later wakker in het ziekenhuis. -O-

Het overige verkeer scheen gewoon door te rijden terwijl ik gestrekt op de linkerbaan lag. -O-
En het duurde ook even voordat mijn aanrijder mij ontdekt had, die hadden allemaal eerst de handjes geschud met alle andere betrokken auto's in de kettingbotsing.

Daarna schrokken ze zich een hoedje..

Vervolgens zijn twee mensen tussen de auto's en langsdenderende vrachtwagens gerend om het verkeer er op attent te maken met zwaaien en gillen.
Vervolgens draaide er een vrachtwagen overdwars op de weg en kon later de weg afgezet worden voor de ambulance.

Maar buiten alle paniek was ik lekker aan het slapen. :Y

Motorrijder gewond bij aanrijding A4 A4 Vlaardingen / Schiedam | Flashphoto NL

Nu maar hopen dat alles snel geneest en ik weer probleemloos kan rijden, sporten en motorsporten.
Eerst die hersenschudding, dubbele armbreuk en de kneuzingen van top tot teen laten helen. :)

full


Niet rijden, sporten en werken valt me zwaarder dan verwacht. :)
 
Laatst bewerkt:
... heftig verhaal ... -O-
... vind je het erg dat ik nogal sprakeloos ben? En vooral blij dat het niet fataal afgelopen is?

Bij deze alvast een snel en goed herstel gewenst!

had nog niet eerder gemerkt dat je een drietal weken geleden dit ongeval gehad hebt ... hier had je het nog niet neergeschreven dacht ik? De andere topics waarin je actief bent volg ik zo niet, daarmee dat ik het wellicht nog niet gemerkt had :$
 
Zo, ben er ook even stil van na het lezen van dit verhaal! Zoals ik het lees mag je nog van geluk spreken hoe je ervan afgekomen bent. Dit had heel anders af kunnen lopen.

Heel veel sterkte met het herstel. In ieder geval fysiek, maar kan me voorstellen dat er mentaal ook één en ander helen moet.
 
Ho eens even. Betekent dit dat ik de knipperlichten van de GSX af zou kunnen slopen als ik dat wil en niet in overtreding ben?

Nog een vraagje: lees ik hier nu uit dat een motor geen 2e dimlicht mag hebben?

Lichten die niet aan zijn zeggen ze niets over. Je mag ze erop laten, maar niet aan zetten!

En er staat dat jij er verplicht één moet hebben maar twee mag hebben (alles moet er 1 keer en mag 2 keer zijn: dimlicht, groot licht, achterlicht en remlicht.

Ben nu op de telefoon dus ga niet het artikel weer zoeken, maar ja ergens op MF
 
Lichten die niet aan zijn zeggen ze niets over. Je mag ze erop laten, maar niet aan zetten!

En er staat dat jij er verplicht één moet hebben maar twee mag hebben (alles moet er 1 keer en mag 2 keer zijn: dimlicht, groot licht, achterlicht en remlicht.

Ben nu op de telefoon dus ga niet het artikel weer zoeken, maar ja ergens op MF
Er loopt ergens iets door mijn grijze massa dat meent te denken dat er vroeger in België (en misschien was dat in heel de BeNeLux of zelfs grote delen van west europa zo), dat je vroeger wel een dubbel dimlicht mocht hebben op je motor, maar slechts één grootlicht. En dat dat de reden is dat er zoveel motoren in B en NL (en west europa) te vinden zijn die in de USA wel een dubbele koplamp hebben, maar hier inwendig vervangen werden door een gescheiden dim- en grootlicht te plaatsen, zoals dus bij de GSX F na '98.

Maar ik weet niet waar ik dat mee kan staven ... boeit me ook niet echt :P
Zichtbaarheid is me meer waard dan het letterlijk opvolgen van wetten ... :$

Wat ik wel zeker weet is dat in B vroeger geen pinkers verplicht waren op een motor. Die jaartallen dat hier reeds aangehaald zijn zullen daar wel mee te maken hebben. Maar als ze erop stonden moest je ze wél gebruiken en moesten ze ook pinken. Er werden wel eens after market pinkers geplaatst die gewoon bleven branden ipv te pinken ...

Persoonlijk lijkt me dat extra stoplicht onder de nummerplaat niet slecht. Je moet al kort bij de motor zitten alvorens je het niet meer ziet. En dat pinken lijkt mij ook niet slecht. Al zou ik daar eerder mijn mistlicht zetten en het extra stoplicht hoger. Bij mij stond dat dus pal boven het gewone. Maar het gewone stoplicht had ik afgekoppeld en het extra stoplicht was dus lekker breed, dus viel zeker wel goed op.

Over dat pinkende stoplicht, is dat niet zo dat het enkel de eerste seconden pinkt en daarna vast blijft branden? En zo elke keer opnieuw wanneer je dat stoplicht activeert?
 
Ik had het over wat er in her wet staat (in NL)
Ik heb het artikel weer gevonden.

Ik zie niet staan dat een tweede groot licht verboden is.
Kan zijn dat het eerder en/of in België anders was.
Maar nu luidt het zo:
Voertuigreglement:


Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen.


Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.



Artikel 5.4.53

1. De grote lichten, dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.

3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.

5. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.


Artikel 5.4.55

1. De in de artikelen 5.4.51 en 5.4.52 bedoelde lichten moeten goed werken.

2. De verlichtingsarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.

3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. De op een motorfiets zonder zijspanwagen gemonteerde lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

5. De in de artikelen 5.4.51 en 5.4.52 bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste
een vierde deel zijn afgeschermd.

6. De retroreflector mag geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.

7. Remlichten van motorfietsen moeten werken bij bediening van de achterwielrem of de voorwielrem.


Artikel 5.4.56

1. Het dimlicht van motorfietsen moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een verlichtingsscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm, voldoet aan de volgende eisen:

a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;

b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;

c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;

d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
1ø. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;

2ø. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte:
a. bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel

b. bij controle met een verlichtingsscherm maximaal 20 mm/m links van de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het verlichtingsscherm vallen.
2. Het voor het dimlicht bestemde deel van de reflector mag zijn oorspronkelijke reflecterende werking niet in ernstige mate hebben verloren.


Artikel 5.4.57

1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a. een stadslicht,indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

b. een mistlicht aan de voorzijde van het voertuig;

c. een mistlicht aan de achterzijde van het voertuig;

d. waarschuwingsknipperlichten;

e. een of twee parkeerlichten,indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

f. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;.;

g. een witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig,indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

h. een richtlicht,indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

i. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997;

j. werklichten,indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 november 1997.
2. Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.

3. Motorfietsen, die in gebruik zijn genomen voor 1 november 1997, mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.




Artikel 5.4.59

1. Het mistlicht aan de voorzijde, het richtlicht, het bermlicht en het stadslicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.

2. De parkeerlichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.

3. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.

4. Het remlicht en het mistlicht aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen.

5. Artikel 5.4.55, tweede, derde en vierde lid, is van toepassing.

6. Op het mistlicht aan de voorzijde van het voertuig is artikel 5.4.55, eerste tot en met vijfde lid, van overeenkomstige toepassing.


Artikel 5.4.62

Het ingeschakeld zijn van het mistlicht aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje dan wel door de stand van de schakelaar aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.


Artikel 5.4.64

1. Motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.

2. Motorfietsen mogen, met uitzondering van richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.


Artikel 5.4.65

Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.52, 5.4.57 en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan.



paar artikelen ertussenuit gehaald, welke specifiek over zijspanwagens gaan
 
Bedankt voor het nog helemaal uitpluizen!
De bewoording 'moet 1 of 2 dimlichten' hebben of 'moet 1 dimlicht hebben' klinkt als een verschil voor mierenne*kers maar houdt in wezen in dat een dubbele koplamp in de 2e bewoording verboden is.

Nogmaals bedankt :)
 
Bedankt voor het nog helemaal uitpluizen!

Er... graag gedaan!

De bewoording 'moet 1 of 2 dimlichten' hebben of 'moet 1 dimlicht hebben' klinkt als een verschil voor mierenne*kers maar houdt in wezen in dat een dubbele koplamp in de 2e bewoording verboden is.

Ik snap je punt wel... ook al kun jij het ook lezen als “moet minimal 1 dimlicht hebben”... en als jij het zo leest zouden 5 koplampen ook toegestaan moeten zijn... en dat schijnt dus ook niet zo te zijn (lees maar de rest van de thread waar ik het vandaan hebb gehaald... zo lang is ie weer niet)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan