Remcapaciteit verbeteren van Blackbird+EMLGT2001

Er word wel heel veel gesproken over remblokken/remklauwen enz om aan te passen maar word hier nu echt zo aan voorbijgegaan:

Nee remmen zijn niet super hard. Beetje zacht zelfs. Misschien wat lucht en de vloeistof is inmiddels ook 2,5 jaar oud.

Welke klauwen / blokken je ook monteert, zo zal je nooit fatsoenlijk kunnen remmen.
 
En het pasklare antwoord is er niet. Je zult toch echt zelf aan het experimenteren moeten slaan. Stukje bij beetje wordt het dan hoe je het leuk hebben wilt. Leuk hoor!

Maar dus eerst inderdaad zorgen dat je de lucht eruit krijgt!
 
Er word wel heel veel gesproken over remblokken/remklauwen enz om aan te passen maar word hier nu echt zo aan voorbijgegaan:Welke klauwen / blokken je ook monteert, zo zal je nooit fatsoenlijk kunnen remmen.

Snap ik ook uiteraard, maar zoals je hebt kunnen lezen was ik destijds bij aanschaf en na de grote beurt inclusief nieuwe 5.1 remvloeistof en nog een keer extra laten ontluchten door Van Gils nooit gecharmeerd van de remkracht van de combi. Dus ja, ik ga verversen, maar weet bijna zeker dat dit niet de remkracht gaat opleveren die ik graag zou willen hebben :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik had op mijn GL1100-EZS TPSL combinatie ook last van een waardeloze achterrem in combinatie met de bak (alleen pedaal). Na vele mislukte pogingen de remkracht te verbeteren brachten gesinterde blokken de oplossing. Dat is echt een wereld van verschil. Ik werd ook gewaarschuwd dat de schijven sneller zouden slijten. Maar so-what.

Een radiale pomp geeft in principe niet meer druk dan een andere pomp. Je hoeft hier geen verbetering van te verwachten.
 
En je gaat er van uit dat van Gils alle.lucht er uit heeft weten te krijgen?

Als een rem niet hard is, zit er ergens nog lucht in t systeem.
Tenzij je een jaren 70 remsysteem hebt met bijbehorende poreuze remleidingen
 
En je gaat er van uit dat van Gils alle.lucht er uit heeft weten te krijgen?

Als een rem niet hard is, zit er ergens nog lucht in t systeem.
Tenzij je een jaren 70 remsysteem hebt met bijbehorende poreuze remleidingen

Het is voor mijn gevoel niet de lucht. Nogmaals de oude remvloeistof versterkt uiteraard en dit ga ik verversen. Ik knijp de handrem nog steeds niet tegen het handvat aan, hoe hard ik ook knijp.

Maar onder zware belading maximum aan bagage en 2 kinderen in de bak die alleen maar zwaarder worden, heb ik het gevoel dat de remmen te weinig capaciteit hebben voor de zijspancombinatie. Waar je met je solofiets dit gevoel echt nooit hebt, heb ik dat met deze EML combi(en overigens ook met de GTS1000+SideBike) wel.
 

Snap ik ook uiteraard,
maar zoals je hebt kunnen lezen was ik destijds bij aanschaf en na de grote beurt inclusief nieuwe 5.1 remvloeistof en nog een keer extra laten ontluchten door Van Gils nooit gecharmeerd van de remkracht van de combi. Dus ja, ik ga verversen, maar weet bijna zeker dat dit niet de remkracht gaat opleveren die ik graag zou willen hebben :-)

Het gaat niet eens om verversen.

Het gaat erom dat je remmen dusdanig ontlucht zijn dat ze WEL hard zijn.

Een motoGP motor heeft 'hardware'matig vast de beste remmen die je je kan bedenken en die zullen overgekwalificeerd zijn voor een normale motor op de openbare weg. En toch remmen die ook bagger als er ook maar een druppel lucht in zit. Dan zullen ze alsnog slechter remmen als jouw standaard remmen als ze wel hard en goed ontlucht zijn.

Ik heb echt het gevoel dat je aan de eerste basisstappen voorbij gaat en alvast van alles wil gaan vervangen terwijl de basis nog niet goed is. En dat je nu met andere onderdelen die 'fout' wellicht gewoon meeneemt.
Het is mijn geld niet, je geeft het maar uit maar wellicht zou je met goed ontluchten op een goedkopere manier beter resultaat krijgen en dat vind ik zonde.

Maar al met al hoop ik dat je uiteindelijk de remmen zult hebben waar je tevreden mee zult zijn :)
 
Idd ja met voor remhendel een klauw
En met achter rem pendaal een klauw voor de achter rem
En de bak. De tweede leiding naar de achter klauw
Die de binnenste zuiger bediend heb ik weg gelaten.
Hoop dat het zo duidelijker is
 
Idd ja met voor remhendel een klauw
En met achter rem pendaal een klauw voor de achter rem
En de bak. De tweede leiding naar de achter klauw
Die de binnenste zuiger bediend heb ik weg gelaten.
Hoop dat het zo duidelijker is

Ga er aan beginnen. Was benieuwd of het dan beter is om dualbreaking unit te blijven gebruiken ind eze setup voor de achterrempomp om zo te leiden naar de voorrem. Of heb je deze helemaal weggehaald?

Iemand een idee hierover. Leek me wel zo handig. En dan de in en uitgangen op deze unit die gebruikt werden in combinatie met de voorrempomp af te doppen...
 
Grappig dat ik dit topic toen gelezen heb en inmiddels heb ik zelf ook een EML combi. Wel een hele oude, maar toch.
Is het inmiddels al beter en heb je wat veranderd?

Bij mij is het; handrem op het stuur bedient de achterste klauw van het vóórwiel. De voetrempom (is een grote, denk 20 mm) bedient de vóórste klauw van het voorwiel, de klauw op het achterwiel en de klauw op het zijspanwiel.

Toen ik hem net kocht was de remmerij een bende, veel vaste zuigers en de originele remslangen van 1993. Nu alles weer fris is en staalomvlochten leidingen, verse vloeistof is heel acceptabel. Ik heb er nog geen bergrit met veel bagage mee gemaakt, maar het lijkt me niet slecht.
 
Hier in Nederland en zonder volle bepakking is het allemaal prima remmen vind ik, hoewel ik eigenlijk niet blokkerend kan remmen eigenlijk. Maar met bepakking en in de bergen vind ik het minder.

Ik ben heel benieuwd wat de PCV (Proportional Control Valve) uit het Dual Breaking Systeem hier voor aandeel in heeft.

Maar die heb jij niet :-)
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend dus de boel voor het eerst bloot gelegd. Ik heb alleen de voor remklauwen nog niet los gemaakt. Bevindingen zover:

Ik heb dus de originele Honda rempompen. Voor-rempomp 12,7 en achter-rempomp 17,5.

De voor-rempomp bedient inderdaad via de ProportionalControlValve van Honda, de middelste 25mm cilinder van de achterklauw en 1 4(?) Grimeca zuigerklauw aan de voorkant.

De voet-rempomp bedient een Grimeca remklauw aan de voorkant, het kleinere Grimeca 2 zuiger klauwtje van de bak en de 2 cilinders van de achterremklauw.

Vragen:
- zou de ProportionalControlValve nog nadelige gevolgen hebben voor de remdruk?
- wat is de diameter van de cilinders in de voorste remklauwen? Zijn het inderdaad 4 zuigerklauwen?
- welke ratio's moet je benaderen tussen master en slave. Ik vind verschillende zaken op internet.
Front Master Cylinder Ratio Chart
Matching a Front Master Cylinder to your Caliper(s) - Custom Fighters - Custom Streetfighter Motorcycle Forum

Hier de berekening bij de aanname dat de Grimeca cilinders aan de voorkant 25mm zijn. In deze berekeningen tel ik alle cilinders, maar zag ergens dat je als een remklauw aan weerszijde cilinders heeft je maar een zijde moet meenemen in je berekening. Klopt dat? Dan zou het staatje er anders uitzien namelijk.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en suggesties?
 
Hier de berekening tot nu toe versie 2
full
 
Ziet er alle drie wel goed uit. Ik heb wel wat ervaringen met remmelarij ondertussen. Ik denk dat het belangrijk is dat je veel remschijf materiaal hebt. Als je dat niet op de 3States op kunt lossen door een hele grote schijf te pakken, dan moet je tenminste zorgen voor een dikke schijf. Tenminste, als je prestaties verlangt. Voor een beetje rond tokkelen kun je prima twee klauwen op één originele motorschijf zetten, maar ik denk dat je bij een beetje doorrijden een originele schijf bij het minste of geringste krom hebt door de hitte.
Mij lijkt dat bij zo'n eml een lucht geleidertje al veel goeds kan doen. Van die setjes van Mobec is die onderste natuurlijk het mooist. In 6 zuiger klauwen kunnen grotere blokken, dus bij dezelfde remkracht meer frictie materiaal.

Met gecombineerde systemen heb ik geen ervaringen. Nou ja, bakklauwtje bij op de voorrem en bakklauwtje bij op de achterrem. Maar ook daarover zijn zelfs bij 3States de meningen verdeeld _O- O-)

Wat ik wel ervaren heb, is dat voor de remkracht de pomp diameter niet zo veel uitmaakt. Als de pompdiameter aan de grote kant is, moet je gewoon harder knijpen, zo simpel is het. Mijn C-Kadettje zonder rembekrachtiger kon prima remmen, als zat je dan wel klem tussen rempedaal en rugleuning van de stoel :Y

Ik heb zelf vóór twee Yamaha Goldspots, met 305 mm schijven en een radiale rempomp. Die radiale pomp heeft niet veel kracht nodig, meestentijds rem ik met wijs- en middel vinger. Voordeel daarvan vind ik dat ik ringvinger en pink aan het stuur kan houden. Maar als je een pomp pakt die wat meer kracht nodig heeft, heb je vaak ook wat meer gevoel in je remhendel.

Je kunt rekenen wat je wilt over de pompen. Je moet er gewoon één opschroeven, kijken hoe dat bevalt en dan eventueel van pomp wisselen.
Oja, en op blokken heb ik nog nooit bezuinigd. Bij mij zitten er altijd originele Yamaha blokken in. Ik heb er wel goedkopere in gehad, maar alles is minder dande originele blokken, en het prijsverschil valt best mee (in het Yamaha geval)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens overwogen om een remsysteem te maken zoals op een racer. Eén groot voetpedaal met twee pompen erachter, gekoppeld door een wipje.
Maar ik durf niet. Ik ben bang dat ik na 32 jaar met de rechterhand geremd te hebben ik daar instinctief op terug ga pakken bij een noodstop.

(op een circuit telt dat anders, daar hoef je niet zovaak een noodstop te maken omdat daar geen tegemoet komende witte busjes rijden)
 
Ik vraag me af wat die prop valve doet...

In mijn werk (veel hydrauliek) heb je directional valves en proportional valves. De eerst genoemd worden ook wel 'schakelaars' genoemd. Simpel gezegd; het is aan of uit.
De proportionele kleppen zijn doseerbaar, denk aan een hydraulische lier die je met een hendeltje harder of zachter kunt laten draaien.

Nu is een 'normaal' remsysteem op een motor (pomp-slang-klauw) volgens mij ook proportioneel te noemen, je bepaald immers zelf hoe hard je trapt of knijpt. Dus wat doet die klep? Het is toch niet zoiets dat de zuiger in de pomp niet direct door de hevel wordt bediend, maar door een veer ertussen ofzo? Ik zou sowieso voor een systeem van pomp-slang-klauwen kiezen, ik weet dat mijn systeem anders is dan het jouwe, maar wel knalhard. Zaterdag flink stuk gereden na mntage van nw voorrem blokken, dacht eens te kijken of ie te blokkeren was..Geen slippende banden, maar wel met m'n bek op het dashboard. Staat serieus snel stil.
 
Nu maak je volgens mij een denkfout.
Een remsysteem is directional, de remhandel is de schakelaar die het systeem afsluit, hoe hard je remt bepaal je door druk opbouw.
Bij een hydrauliek systeem is de aangeleverde druk altijd gelijk door de draaiende pomp en moet je dus met een proportioneel ventiel de doorvoer hoeveelheid regelen.
 
Klopt, maar je perst (pompt) er toch meer of minder remvloeistof heen? Het remhendel sluit inderdaad eerst af, anders kan het nooit een pomp worden. Maar hij gaat niet ineens naar de volledige opbrengst.

Wat doet die klep en waar zit ie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan