Onbekend onderdeel

Thomascupido

Rookie
6 feb 2018
20
0
Harlingen
Beste mede-motorliefhebbers,

Door mijn grote fascinatie voor motoren, en dan vooral cafe racers, ben ik mijn eigen Yamaha YBR125 om gaan bouwen tot een. Nooit problemen gehad, tot ik stuitte op een voor mij nog onbekend onderdeel. Na een kleine research kwam ik er achter dat het een Mikuni vacuümpomp is, gemonteerd tussen het blok en het luchtfilter. Echter vervang ik het hele luchtfilter door een Emgo Premium Power Filter.

Nu was mijn vraag: is het mogelijk dit hele onderdeel te verwijderen, aangezien het niet meer verbonden kan zijn met het luchtfilter?

Alvast bedankt!

- Thomas
 
Ziet eruit als secundaire luchtinjectie. Een kleine hoeveelheid verse lucht die in de uitlaatpoort wordt toegelaten en ervoor zorgt dat de uitstoot bij lage toerentallen een stuk minder onverbrande koolwaterstoffen bevat.

Het is geen EGR want dat lukt niet met rubberen slangen. Carterontluchting lijkt me gezien de plaats van onderdeel 12, 13 en 14 ook niet logisch.

edit 1: het goede nieuws voor de doe het zelvert is dat je motor er niet meteen beroerd van gaat lopen als je dit weg laat en afdopt.

edit 2: thomascupido schrijft hierboven al dat het in de categorie uitlaat omschreven staat als een "air induction system". dus een luchttoevoer voor de uitlaat. dat komt dus overeen met wat ik vermoedde.

Is dit de goede uitleg ?
 
Laatst bewerkt:
Secundaire lucht voor een lagere emissie gebeurt in het uitlaatkanaal, niet bij de inlaat.

Volgens mij is dit de carterontluchting die opengezet wordt op het moment dat er vacuum in het inlaatkanaal is en er dus carterdamp aangezogen kan worden tijdens de inlaatslag. Bij de drie overige slagen is de klep gesloten waardoor er in het carter een lichte onderdruk kan ontstaan.
 
Bij mij loopt er een darmpje van het kleppendeksel naar het benzinekraantje om dmv vacuüm het kraantje open te trekken. Al eens gehad dat dat darmpje los gekomen was. Draait ook wel hoor, maar onregelmatig en veel verder dan 2500 rpm komt ie dan niet omdat de benzine niet snel genoeg doorkomt.
Dat slangetje komt niet vanaf je kleppendeksel, maar vanaf een inlaat na de carb. Een benzinekraan die door de carterventilatie wordt bediend werkt niet zo goed.

En als de benzinekraan zonder vacuumslang erop toch benzine doorlaat, dan is die lek of staat op PRI. Op PRI moet hij vol vermogen hebben. Succes.
 
Volgens mij is dit de carterontluchting die opengezet wordt op het moment dat er vacuum in het inlaatkanaal is en er dus carterdamp aangezogen kan worden tijdens de inlaatslag. Bij de drie overige slagen is de klep gesloten waardoor er in het carter een lichte onderdruk kan ontstaan.

Dat lijkt me heel stug, bij zo'n kleine motor gaat dat allemaal veel te snel om zo precies door een vacuüm bediend klepje te kunnen volgen. En hoe verklaar je de omschrijving in de parts list dan? (Thomascupido heeft m daarin gevonden, de omschrijving is "Air Induction System Assy, nummer 18 bij EXHAUST SCHEMATIC")
Dus niet "crankcase ventilation" of zo..
 
Dat pijpje boven op de cilinderkop zal in verbinding staan met de uitlaatpoort.

AIR INDUCTION SYSTEM (A.I.S.)
The Air Induction System (A.I.S.) burns unburned exhaust gases by injecting fresh air into the exhaust port. This injection of fresh air into the exhaust port reduces hydrocarbon emissions.

bron:http://www.yamaha-motor.co.nz/service-and-parts/Servicing%20and%20Maintaining%20your%20Yamaha/Motorcycles/Yamaha%20Motorcycle%20Technology/Air

Hoe gek het ook klinkt, maar dat systeem kan best hoge toerentallen aan. Mijn BMW R65 is een Amerikaanse uitvoering en heeft ook een vacuum gestuurd Air Pulse System.
 
De carterontluchting is waarschijnlijk aangesloten op het luchtfilterhuis. De dampen worden vermengt met zuurstof in het luchtfilterhuis, om daarna verbrand te worden.
De uitlaat zuigt zelf zuurstof aan via het air induction system.
Een lopende motor veroorzaakt vacuum aan de inlaatzijde achter de carb. Dit opend de vacuumklep in de "vacuümpomp", waardoor de uitlaat verse zuurstof kan aanzuigen uit het luchtfilterhuis.
Waarschijnlijk zit er nog een koolstoffilter in de "vacuümpomp", wat dus eigenlijk geen pomp is.

Dat er carterdampen meegezogen worden via het lichtfilterhuis is bijzaak.
 
Laatst bewerkt:
De carterontluchting is waarschijnlijk aangesloten op het luchtfilterhuis. De dampen worden vermengt met zuurstof in het luchtfilterhuis, om daarna verbrand te worden.
De uitlaat zuigt zelf zuurstof aan via het air induction system.
Een lopende motor veroorzaakt vacuum aan de inlaatzijde achter de carb. Dit opend de vacuumklep in de "vacuümpomp", waardoor de uitlaat verse zuurstof kan aanzuigen uit het luchtfilterhuis.
Waarschijnlijk zit er nog een koolstoffilter in de "vacuümpomp", wat dus eigenlijk geen pomp is.

Dat er carterdampen meegezogen worden via het lichtfilterhuis is bijzaak.

Er is nergens op een motorfiets sprake van een vacuüm.
Er is dan ook geen vacuümklep of vacuüm pomp.

Probeer het nog eens
 
Er is nergens op een motorfiets sprake van een vacuüm.

Als dit waar is hoe kan dan een vacuum bediende benzinekraan goed werken? :?
En hoe kun je dan van een multicilinder motor de carbs synchroon stellen? :?

Probeer het nog eens 8-) O-) }) :P
 
Laatst bewerkt:
Hoe gek het ook klinkt, maar dat systeem kan best hoge toerentallen aan. Mijn BMW R65 is een Amerikaanse uitvoering en heeft ook een vacuum gestuurd Air Pulse System.

Ik ken het van de Nederlandse Volvo's uit de jaren 80. Daar noemden ze het systeem PulsAir. Het 'opzuigen' van lucht in de uitlaat klinkt totaal niet logisch, maar het werkt echt. En het helpt echt om de CO en HC waarden bij stationair en lage belasting te verlagen. Het systeem stopt met werken zodra er enige tegendruk opgebouwd wordt in de uitlaat, want dan worden de membraankleppen dicht gedrukt.
Bij hogere toerentallen zal het dus alleen werken als je geen gas geeft.
 
Ik ken het van de Nederlandse Volvo's uit de jaren 80. Daar noemden ze het systeem PulsAir. Het 'opzuigen' van lucht in de uitlaat klinkt totaal niet logisch, maar het werkt echt. En het helpt echt om de CO en HC waarden bij stationair en lage belasting te verlagen. Het systeem stopt met werken zodra er enige tegendruk opgebouwd wordt in de uitlaat, want dan worden de membraankleppen dicht gedrukt.
Bij hogere toerentallen zal het dus alleen werken als je geen gas geeft.

Ahh oké, daar hebben jullie twee gelijk in en ik niet, er zal niet constant verse lucht worden aangezogen via de uitlaat. Ik was er later ook al over aan het denken, Dat kan niet wat ik hier verkondig.
Ik vind dat onderdeel wat TS de "vacuumpomp" noemt, ook wel verdomd groot. Dus ik denk dat er inderdaad een koolstofilter inzit om de uitlaatgassen te zuiveren/tegen te houden, bij overdruk in de uitlaat.

Ik dacht eigenlijk dat Jaap bedoelde dat de vacuumklep elke keer dicht ging bij een arbeidsslag van een cilinder, en daarna weer los.
Zo extreem is het dus inderdaad niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht eigenlijk dat Jaap bedoelde dat de vacuumklep elke keer dicht ging bij een arbeidsslag van een cilinder, en daarna weer los. Zo extreem is het dus inderdaad niet.
Laat ik dan uitleggen hoe het op mijn BMW werkt aan de hand van Amerikaanse sites van diverse BMW-eigenaren.

Op het moment dat er in het inlaatspruitstuk onderdruk heerst wordt bij mij in de luchtfilterkast een klep open gestuurd. De uitlaat kan nu door de onderdruk die daar heerst (na dat de uitlaatgassen de cilinder verlaten hebben) lucht uit de filterkast aanzuigen dat dan kan zorgen voor de naverbranding van onverbrande brandstof. Tot welk toerental dir werkt weet ik niet.
 
Goed als we dan toch op alle slakken zout gaan leggen dan is het gebied van 0 bara tot 0 bar het gebied wat met vacuüm aangeduid wordt.
Waarbij 0 bar dus niet precies 0 bar is maar afhankelijk is van de op dat moment te meten buitenluchtdruk.
0 Bara is absoluut drukloos oftewel absoluut vacuüm.
 
Als dit waar is hoe kan dan een vacuum bediende benzinekraan goed werken? :?
En hoe kun je dan van een multicilinder motor de carbs synchroon stellen? :?

Probeer het nog eens 8-) O-) }) :P
Foute benaming, daardoor werkt het.
Onderdruk bediende benzinekraan= correct
Er is nergens op een motorfiets sprake van een vacuüm.
Er is dan ook geen vacuümklep of vacuüm pomp.

Probeer het nog eens

Dank voor uw bewijs van technische verhevenheid.
Ook nog iets te melden wat wel relevant is in deze discussie??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor uw bewijs van technische verhevenheid.
Ook nog iets te melden wat wel relevant is in deze discussie??

Dat soort elementaire zaken zijn de basis voor het achterhalen van de werking van een onbekend onderdeel .. je weet wel, de vraag die de OP hier stelt.


Dankbaarheid is een bloem die in weinig tuinen bloeit
 
Terug
Bovenaan Onderaan