hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:

Ik citeer even uit jouw eigen link.

De Rendovent is een 3-bladige plafondventilator ten behoeve van industriele toepassingen. De ventilator zorgt voor een goede luchtcirculatie zodat een gelijkmatige verwarming van de ruimte wordt gerealiseerd.


Dat ding doet dus precies wat mean-machine aangeeft, hij pompt de lucht rond zodat de ruimte gelijkmatig warm wordt. .
 
Toevallig vandaag voor 15,00 dut ding gejkocht bij Leen Bakker

Ding was net duur, het gebruik vast wel :)

Leen zei: Ik heb hem zelf ook


Quartz verwarming - 600W

1334847.jpg
 
Ik had zelf ook aan een ventilator gedacht. Ik dacht die in de nok te hangen zodat de warmte weer richting werkbank gaat. Natuurlijk meng je dan de lucht maar ik denk wel dat je dan iets eerder de warmte van de kachel voelt.
Uiteindelijk moet je gewoon heel het hok verwarmen.

Ik heb de aangehaalde links bekeken, maar ik snap het verschil tussen de industriele en de huiskamer ventilator niet. (Ik denk alleen de luchtverplaatsing/capaciteit?) Er is wel een behoorlijk prijsverschil dus ik denk dat ik eens begin met een goedkope van marktplaats :)

Een zolder erin maken zou beter zijn, maar ik wil ook nog een bus op de hefbrug omhoog kunnen doen.
 
je bent niet capabel genoeg om mee in discussie te gaan.

Hier valt niet over te discussiëren. Het zijn feiten.En denk nou niet dat ik wat verzin.
Vanuit mijn professie heb ik dagelijks te doen met klimaatbeheersing HVAC voor bouw en utiliteit.
Denk aan Geotherm techniek, warmtepompen, ventilatie, airconditioning en koeling met hierop toegepast transmissieberekeningen en koellastberekeningen. ( geen koelkast berekeningen)

Noem jezelf in je avatar " paarse techneut " maar als je dergelijke techniek niet vaardig bent en er de kennis niet van hebt zou je ook eens iets van een ander aan kunnen nemen in plaats van hem niet capabel te noemen.
En als je hier over met mij toch in discussie wil, zal je het niet winnen. _O-
 
Hier valt niet over te discussiëren. Het zijn feiten.En denk nou niet dat ik wat verzin.
Vanuit mijn professie heb ik dagelijks te doen met klimaatbeheersing HVAC voor bouw en utiliteit.
Denk aan Geotherm techniek, warmtepompen, ventilatie, airconditioning en koeling met hierop toegepast transmissieberekeningen en koellastberekeningen. ( geen koelkast berekeningen)

Noem jezelf in je avatar " paarse techneut " maar als je dergelijke techniek niet vaardig bent en er de kennis niet van hebt zou je ook eens iets van een ander aan kunnen nemen in plaats van hem niet capabel te noemen.
En als je hier over met mij toch in discussie wil, zal je het niet winnen. _O-
Al zeggen 100 fabrikanten van ventilatoren dat het anders is dan de natuurwetten dan geloof ik ze alle 100 niet. Als je met een ventilator de warme lucht naar beneden gaat blazen ontstaat er een onderdruk boven die ventilator en zal de lucht buitenom de ventilator weer boven de ventilator terecht komen.
De warmte zal hier beter door verdelen, puur doordat de lucht circuleert, niet zomaar doordat de warme lucht naar beneden blaast.
 
wat weten jullie het allemaal beter zeg...

ook Thermagas rept op de laatste pagina over de ventilatoren, zouden zij ook niet capabel genoeg zijn?

https://ssmit.nl/wp-content/uploads/2012/06/Gasgestookte_luchtverw1.pdf
ik heb zo'n ventilator. Dat ding zorgt voor goede circulatie, waardoor alles overal warm wordt. alleen die beton vloer blijft koud

exact wat hier geschreven wordt


Dat is niet de warmte naar beneden stuwen, maar gewoon met een grote mixer alle lucht in de rondte kloppen. Maw dan wordt 't op iedere plek egaal warm. Dat is dus ook boven in de nok van de schuur waar 't warm wordt. Daar is zinloze warmte want op die hoogte werk je niet.
 
Ik heb de aangehaalde links bekeken, maar ik snap het verschil tussen de industriele en de huiskamer ventilator niet. (Ik denk alleen de luchtverplaatsing/capaciteit?)

Het heeft onder meer met de capaciteit te maken maar Industriële apparaten zijn veelal zwaarder en degelijker.
Daarbij zijn de meeste industriële ventilatoren en afzuig installaties voorzien van Atex 114 Europese richtlijn
Dan zijn ze explosieveilig. (Afgeschermde elektronica in het betreffende apparaat)
Deze ventilatoren en afzuiginstallaties tref je aan bij afzuiging en verplaatsing van gassen en schadelijke verontreinigende luchtbestanddelen. Zoals in spuiterijen, ruimtes waar gelast wordt of waar men met brandbare of chemische stoffen werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch een Qlima gekocht. Volgens mij was het voorheen Zibro maar lees hier verschillende verhalen over.
Ben er best tevreden mee, even half uurtje voordat ik naar de schuur ga aanzetten en verbruikt weinig van die vloeistof.

Laatst ook nog een extra Zibro Kamin kunnen kopen maar die was echt smerig, dus eerst groot onderhoud. helaas heeft die minder kw opbrengst als mijn Qlima dus die heb ik alweer te koop staan.
 
Ik had zelf ook aan een ventilator gedacht. Ik dacht die in de nok te hangen zodat de warmte weer richting werkbank gaat. Natuurlijk meng je dan de lucht maar ik denk wel dat je dan iets eerder de warmte van de kachel voelt.
Uiteindelijk moet je gewoon heel het hok verwarmen.

Ik heb de aangehaalde links bekeken, maar ik snap het verschil tussen de industriele en de huiskamer ventilator niet. (Ik denk alleen de luchtverplaatsing/capaciteit?) Er is wel een behoorlijk prijsverschil dus ik denk dat ik eens begin met een goedkope van marktplaats :)

Een zolder erin maken zou beter zijn, maar ik wil ook nog een bus op de hefbrug omhoog kunnen doen.
Ik heb de hele discussie van afstandje gevolgd. Sommige opmerkingen......... ;(
Wat DAF400 zegt zal zeker kloppen. Als je met een hoge nok gaat verwarmen ben je eerst de zolder op 35°C aan het stoken en dan beetje bij beetje zal het naar onder warmer worden. Dus lekker rondkloppen met een grote molen zorgt dat je sneller ook op de vloer de warmte gaat bemerken.......
 
Sinds afgelopen winter een petroleum kachel van mijn tante gekregen.
Zoeen:
rx300.jpg


Werkt prima om mijn (geisoleerde) schuurtje in een half uurtje warm te krijgen. En in belgie is de petroleum te koop voor 70ct per liter :)
Enige kleine nadeel is de geur bij in het in en uit schakelen.
 
Niet meer op reageren :t zij weten het toch beter :Y :N

GREETZ
Echt, zoals Zot al aanhaalde, dan moeten er nieuwe natuurwetten zijn. Of die ventilator is zo slim dat hij alleen warme lucht naar beneden duwt en koude lucht boven opslaat en er niet meer langs laat. Ik ben heel benieuwd. Ik heb een hal van 9 meter hoog, als het zonnetje er op staat zoals nu, is het bovenin al redelijk warm, maar op de grond is het nu 10 graden. Ik zou graag die bijzondere omkeerventilator willen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hier trouwens wel iets meer met ventilatie willen doen. Lucht van boven en beneden mengen, of binnen en buiten, afhankelijk van de binnen- en buitentemperatuur en vochtigheid. Zijn er ventilatoren die naar keuze 2 kanten op kunnen draaien? Die zou ik dan door sensoren aan kunnen sturen. In de zomer blijft de warmte goed hangen, te goed, als ik dan 's nachts met koele buitenlucht kan ventileren zou dat al veel schelen.
 
Ik hoop niet dat je deze vaak en lang aan hebt staan. Ga je nog schrikken straks met de energierekening.

Nee, bijna nooit.

Sleutel niet zo vaak als het koud is.

Meer wanneer het moet vanwege onderhoud of iets, maar niet echt hobbymatig. Anders is het inderdaad totaal niet rendabel.

Duurt ook wel ff in mijn schuur voordat het op temperatuur is er mee.

Maar zoals gezegd is het genoeg om de kou er uit te krijgen. Ik denk niet dat je het moet gebruiken als "verwarming".
 
Laatst bewerkt:
Ik was een tijdje terug ergens (Doe-museum in Veendam) waar ook (buis?)ventilatoren in de nok hangen met een boomdikke slang eronder met opening nabij de vloer, ik neem aan om de warmte weer 'terug naar start' te krijgen. Dan lijkt zo'n ventilator die gewoon alle lucht mixt mij toch effectiever/een beter idee/een minder lokale oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Als lucht helemaal stil staat wil het heel slecht mengen dus blijft de warme lucht boven en de koude lucht beneden.
Das wel natuurkunde.
Door nu de lucht in beweging te brengen krijg je wel menging waardoor het beneden warmer gaat voelen.
In hoge ruimtes ventilatoren (model plafond ventilator of groter) hangen die de warme lucht naar beneden blazen werkt dus wel
 
Ik was een tijdje terug ergens (Doe-museum in Veendam) waar ook (buis?)ventilatoren in de nok hangen met een boomdikke slang eronder met opening nabij de vloer, ik neem aan om de warmte weer 'terug naar start' te krijgen. Dan lijkt zo'n ventilator die gewoon alle lucht mixt mij toch effectiever/een beter idee/een minder lokale oplossing.
Bij mij zit er over het grootste deel een verdiepingsvloer, en zelfs die wonder-ventilator perst die warme lucht daar niet doorheen. Vandaar dat ik aan buis loop te denken.
 
Echt, zoals Zot al aanhaalde, dan moeten er nieuwe natuurwetten zijn. Of die ventilator is zo slim dat hij alleen warme lucht naar beneden duwt en koude lucht boven opslaat en er niet meer langs laat. Ik ben heel benieuwd. Ik heb een hal van 9 meter hoog, als het zonnetje er op staat zoals nu, is het bovenin al redelijk warm, maar op de grond is het nu 10 graden. Ik zou graag die bijzondere omkeerventilator willen hebben.

Waarom zouden ze deze in fabriek hallen hangen , omdat ze niet werken ? :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan