Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Was het koud? ;)

Nee eigenlijk viel het wel mee. Had wel een fleece vest onder de motorjas maar het was goed te doen. Waarschijnlijk door de inspanning warm gehouden ;)

Heel veel succes met je rijlessen en vooral er lekker van genieten *D

Dankjewel en genieten gaat zeker lukken
Patrick: veel plezier en geniet ervan! het zal niet elke les 100% goed gaan, en soms zal je denken: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen, maar motorrijden is LEUK! oké, de bijzondere verrichtingen zijn soms lastig. je zal merken dat je bij een 8-je makkelijker de ene kant op kan dan de andere kant. dat zit zo voorgeprogrammeerd tussen je oren. oplossing: oefenen, oefenen, oefenen. ook iets nieuws: afschuinen. onbewust doe je dat al op je trapfiets. als je dat niet moet je motor doet, kom je soms de bocht niet door. afschuinen zorgt er namelijk voor dat je minder ruimte nodig hebt om een bocht te maken. en dat merk je vooral met de halve draai: daarbij moet je binnen de pilonnen blijven. al je niet afschuint, kom je te wijd (en dus buiten de pilonnen) uit, en da's afkeur. en als je niet zeker bent met het afschuinen: laat je instructeur het eens voordoen, terwijl jij achterop zit. erg leerzaam.

:]

Ik zal het onthouden van het afschuinen. Wasl al bezig met de slalom in korte en lange uitvoering. Daar doe je dat ook al een beetje toch? Met alleen sturen kwam ik er niet. Ook moest ik de heupen er meer ingooien zei de instructeur. Het verschil tussen links en rechtsom is zeker aanwezig bij mij. Ga zeker oefenen.
Bedankt voor de tip. :t

En wat dipjes betreft, die moet je met een chippie weg werken toch? :) Het zal mij ook gebeuren. Laat me er zeker niet door uit het veld of beter gezegd van de motor afslaan.

De 1e twee uur waren erg leuk en gingen goed met hier en daar natuurlijk wel aanmerkingen.

Van de week beginnen met de theorie als het materiaal binnen is. Ben benieuwd of er ten opzichte van de theorie B van 20 jaar geleden veel is veranderd.

@ Puretos en AWVZ: Gefeliciteerd met het behalen van de theorie *O*

Groet Patrick
 
weet je: als je met de motor afschuint en putdeksels, wegenverf en bitumen ontwijkt, ga je dat ook op de fiets doen. zó 'erg' kan het worden, let maar op :)

ik heb de foto's van het afschuinen al vaker in deze topics gezet. afschuinen ziet er zo uit:

afschuinena.jpg


in het geheel van motor+berijder heb je als het ware 2 scharnierpunten: het kontaktvlak tussen banden en wegdek, en je heupen. in feite moet je de motor 'onder je vandaan duwen'.

bij de langzame slalom schuin je niet af, omdat je anders de pilonnen omtikt, of omvalt, vanwege de lage snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Dit is tegen leunen en is niet verreist op het avb examen.
makkelijkste is om dit ook niet te gebruiken want waarom moeilijk doen als het makkelijk ook mag..
 
Dit is tegen leunen en is niet verreist op het avb examen.
makkelijkste is om dit ook niet te gebruiken want waarom moeilijk doen als het makkelijk ook mag..


:? Oh ja wacht ff en dan leer ( de rijschool) je dat niet omdat het niet hoeft :X

Heb jij trouwens wel een motorrijbewijs ? |( Ik ga MBM eens vragen of het mogelijk is dat hij je via MF een artikel 5 kan vertrekken wegens het verspreiden van verkeers-onzin. _O-
 
Laatst bewerkt:
Dit is tegen leunen en is niet verreist op het avb examen.
makkelijkste is om dit ook niet te gebruiken want waarom moeilijk doen als het makkelijk ook mag..


Afschuiven/tegenleunen zoals op de foto heb je zeker wel nodig op het avb, hoe ga je anders je 8tje draaien.

Mij is het toen iniedergeval wel geleerd om te gebruiken, ook voor de halve draai, snelle slalom en, uitwijk .

Hoe dee jij dat dan?
 
De tegen leun houding zoals op de foto afgebeeld staat hoeft het niet op het examen maar mag natuurlijk wel.

ik bleef gewoon veel rechterop zitten, ik heb niemand op het examen zo overdreven zien tegenleunen en met 1 arm gestrekt aan het stuur zoals op de foto
 
Tegenleunen/afschuinen is inderdaad zeker niet nodig voor een achtje. Kijk maar eens naar gymkhana-rijders. Een geoefende rijder kan strakker en harder door een achtje heen als 'ie niet afschuint. Het grote voordeel van afschuinen zijn dat je op zeer lage snelheid minder snel omvalt omdat je meer controle hebt.
 
Dankjewel allemaal en gefeliciteerd!
Was jij ook bij het CBR in Eindhoven?

Ja, inderdaad. Om 8.40. Stond om 8.50 weer buiten. Echt ideaal die persoonlijke examens, is wel wat anders dan klassikaal (voor mij was mijn laatste theorie zo'n 15 jaar geleden...) Wel prima aan te rijden, die locatie! Hoe laat was jij?
 
Laatst bewerkt:
Tegenleunen/afschuinen is inderdaad zeker niet nodig voor een achtje. Kijk maar eens naar gymkhana-rijders. Een geoefende rijder kan strakker en harder door een achtje heen als 'ie niet afschuint. Het grote voordeel van afschuinen zijn dat je op zeer lage snelheid minder snel omvalt omdat je meer controle hebt.
Afschuinen moet altijd, doet de draaicirkel verkleinen immers, maar wat jij wss bedoelt is het nadrukkelijk onder je weg drukken van de motor (en zelf rechtop blijven) zoals op het eerdere plaatje, en daar leent de ene motor zich beter voor dan de andere. Als de motor zich ervoor leent - en dat geldt voor elke normale lesmotor - dat is het voordeel idd wat je beschrijft, en het betere (gemakkelijkere) zicht.

Gymkhana-style AVB doen scoor je vast hoge punten mee, maar is geen vereiste: toch wel een "klein" snelheidsverschilletje namelijk, en een heel ander gebruik van m.n. de vóórrem... en dat laatste leerde je vast niet voor het AVB.
 
Klopt, ik bedoelde het onder je wegduwen, ik dacht eigenlijk dat dat hetgeen was dat afschuinen heette :$

Dat hoeft dus niet en is ook niet verplicht op het examen (heb ik toen ook geleerd), en is ook niet *nodig* maar voegt wel veel toe. Ik doe het zelf eigenlijk op elke motor die ik rijd, licht of zwaar, want ik vind het een heel prettige manier van krappe bochtjes nemen in de stad.

Dat gymkhana-stijl ben ik eigenlijk net pas aan begonnen en is best wel wennen, en ik zou iedereen aanraden om dat niet tijdens rijles al te oefenen. Het is wel cool om een paar keer gedaan te hebben en om te merken dat dat ook kan. Maar het is wel enger en gevaarlijker want je hebt een stuk meer zijdelingse krachten.

En dat Drestar geboren werd met een motor tussen zijn benen, op zijn derde voorwaartse salto's maakte op motorfietsen en op zijn zesde zijn eerste Moto-GP won weten we natuurlijk allemaal al tijden, vandaar dat hij ook zo graag in dit topic op blijft scheppen.
 
Laatst bewerkt:
:t Dit vind jij vast een leuk filmpje (vooral vanaf 5:00): klik ;)
Mooi allemaal hè, zeker met dat soort motoren :) Ik heb al zo veel van die filmpjes gezien \o/ Skills zijn zo mooi om naar te kijken... Niet alleen moto skills trouwens, ook lockpicking skills, parkour skills, gaming speedrun skills en brei/borduur skills.
 
En dat Drestar geboren werd met een motor tussen zijn benen, op zijn derde voorwaartse salto's maakte op motorfietsen en op zijn zesde zijn eerste Moto-GP won weten we natuurlijk allemaal al tijden, vandaar dat hij ook zo graag in dit topic op blijft scheppen.

Hahaha ik schep niet op maar zeg het gewoon zoals het is,
ik deed inderdaad als kind aan fietscross en maakte salto's
daarna nog jaren motorcross gedaan en met 12 jaar reed ik al brommer op de openbare weg, dus min op meer ermee geboren ben ik wel ja, ik kan echt wel op tweewielers rijden en heb een zeer goed gevoel voor evenwicht.ik kan makkelijk een minuut stil blijven staan met de fiets, ik cross nu ook nog elke dag door de stad met mijn gazelle stads fiets met 3 versnellingen.iets wat ik graag doe is hard gaan. het behalen van mijn avb was een eitje. vooral bij de langzame slalom zei de examinator u fietste er met zo'n gemak door alsof u dat elke dag doet.mijn instructeur kon alleen maar zeggen dat ik er aanleg voor had.
 
Hahaha ik schep niet op maar zeg het gewoon zoals het is,
ik deed inderdaad als kind aan fietscross en maakte salto's
daarna nog jaren motorcross gedaan en met 12 jaar reed ik al brommer op de openbare weg, ...
Maar waarom zou je zoiets hier vertellen? Ben je er trots op? Lui die dit soort strapatsen uithalen behoren niet tot de meer sympathieke verkeersdeelnemers. Integendeel!
 
Maar Drestar, waarom kies je dan steeds weer dit lesserstopic als hangplek om steeds maar te vertellen hoe talentvol je wel niet bent? Alsof Een-oog eindelijk het land der blinden heeft gevonden.

Of het nou allemaal waar is (misschien bén je wel drie-oog) of niet, het blijft opschepperig gedrag.
 
Afgezien dat ik er natuurlijk wel trots op ben wat ik kan wil ik er ook mee zeggen dat lessers die fanatiek brommer hebben gereden ,motorcrossen ,fietscrossen etc een streepje voor hebben bij avb oefeningen.niet vergeten ik heb ook pas mijn rijbewijs heb gehaald en kan en mag toch ook mijn ervaring en advies in dit topic geven.en het ging over die tegen leun techniek waar ik normaal een reactie over geschreven heb en mijn ervaring heb omschreven maar jij begint met afzeiken!
 
Afgezien dat ik er natuurlijk wel trots op ben wat ik kan wil ik er ook mee zeggen dat lessers die fanatiek brommer hebben gereden ,motorcrossen ,fietscrossen etc een streepje voor hebben bij avb oefeningen.niet vergeten ik heb ook pas mijn rijbewijs heb gehaald en kan en mag toch ook mijn ervaring en advies in dit topic geven.en het ging over die tegen leun techniek waar ik normaal een reactie over geschreven heb en mijn ervaring heb omschreven maar jij begint met afzeiken!


Misschien hebben de ervaren motorrijders liever dat je afNOKT uit dit topic omdat al hetgeen wat jij schrijft weinig toegevoegde waarde heeft in dit lessers topic?

Begin gewoon een eigen topic, " Ik ga 300km/uur op mijn achterwiel" dan komen we jou daar pesten oke :+
 
Laatst bewerkt:
Misschien hebben de ervaren motorrijders liever dat je afNOKT uit dit topic omdat al hetgeen wat jij schrijft weinig toegevoegde waarde heeft in dit lessers topic?

Begin gewoon een eigen topic, " Ik ga 300km/uur op mijn achterwiel" dan komen we jou daar pesten oke :+
Lijkt mij ook. Als @drestar dingen schrijft als: "met 12 jaar reed ik al brommer op de openbare weg, (...) ik kan echt wel op tweewielers rijden en heb een zeer goed gevoel voor evenwicht.ik kan makkelijk een minuut stil blijven staan met de fiets, (...) iets wat ik graag doe is hard gaan" en dergelijke, zijn dat geen adviezen waar de gemiddelde lesser iets aan heeft. Dus een eigen topic voor zijn tips en trucs is een goed idee, dan kunnen we het hier gewoon over motorrijlessen hebben. In het pesten zie ik echter niets, dus in het nieuwe topic heeft @drestar van mij niets te vrezen! ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien hebben de ervaren motorrijders liever dat je afNOKT uit dit topic omdat al hetgeen wat jij schrijft weinig toegevoegde waarde heeft in dit lessers topic?

Begin gewoon een eigen topic, " Ik ga 300km/uur op mijn achterwiel" dan komen we jou daar pesten oke :+

Je bent zijn superbike stuur nog vergeten.....

An 1e motorfiets moest minimaal 300 gaan, en hij moest rechtop zitten, uiteindelijk moest het een CBR met superbike stuur worden.....

@ drestar, je hebt mss een boven gemiddelde voertuig beheersing door motorcross ofzo ( heb ik zelf ook gedaan) , maar verkeersinzicht is vaak het tegenovergestelde van circuit rijden ( crossen doe je ook op een circuit) , en verder is die hoge dunk van je eigen kunnen ook niet bevoordelijk voor de verkeersveiligheid.
 
Reliku
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 01-11-2017
Theorie: 16-01-2018
AVB: 13-02-2018
AVD: 06-03-2018 (hopelijk!)
Rijschool: Motodrome (Zwolle)
Lesmotor: Kawasaki Z650

Vandaag AVB gehaald, dat tegenleunen zoals hierboven beschreven was inderdaad niet vereist, maar hielp wel degelijk! :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan