Kawasaki Z1 900 Deel 9

Heb je alleen water of ook een toevoeging erbij.

Gisteren met Lex gesproken, natuurlijk gaat het niet met alleen water, hij heeft er nu een heel fijne glasparel bij.

Vraagje aan jou Ton; weet jij hoeveel de "offset" is van het T-stuk en de kroonplaat voor de Z900-A4 ?
Ik heb vorig jaar een NOS T-stuk gekocht met stuurslotopname, onderdeelnummer 44037-098
Deze heeft een offset van zo´n 60mm maar mijn huidige heeft een offset van 45mm (zelfde als bij de Z650 van mijn vrouw)
 
Ik bedoel eigenlijk met een soda of ander oplos middel, met parel er in laat ik nooit weer doen.


Kan ik mij voorstellen, is vreselijk veel werk al die pareltjes overal weg te krijgen (vorig jaar de Z650 wel laten parelen)

Probleem is dat niemand je vertelt wat ze gebruiken (ook wet-blast niet, maar niet voor niets spoelt hij ook alles uren lang door) :?
 
Heb je alleen water of ook een toevoeging erbij.

Hoi Ton, ik gebruik hele fijne glasparel. Hierdoor krijg je een mooi glimmend/glad oppervlakte waardoor het vuil zich veel minder makkelijk kan hechten aan het aluminium.
 
Hoi Ton, ik gebruik hele fijne glasparel. Hierdoor krijg je een mooi glimmend/glad oppervlakte waardoor het vuil zich veel minder makkelijk kan hechten aan het aluminium.

Probleem is en blijft de glaspareltjes, hoe klein dan ook.
Het blijft overal achter, in het schroefdraad, in oliekanaaltjes en in alle hoeken en gaten.

Ik ben met de Z650 (alleen geglasparelt) twee dagen bezig geweest het overal weg te krijgen en na wederopbouw van het blok, twee keer warm gedraaid en twee maal olie afgetapt en de filters verwisseld voor de eerste proefrit.
Natuurlijk lekker goedkope olie van de bouwmarkt :+

Glasparels, hoe klein dan ook, kunnen in een paar km je hele blok kapot maken B|
 
Hoi allemaal,

Ik wilde deze foto's eventjes met jullie delen, sinds kort heb ik een natstraalcabine.

Voor:
[afbeelding]
Na:
[afbeelding]


Sinds gisteren draait de natstraalcabine goed. Het bleek dat de compressor van 250 liter niet voldoende was. Nu zit er een 2 cillinder 600 liter achter en straalt de machine perfect.

Kijk dat ziet er weer mooi uit.Ben benieuwd naar het Z1A blokje hoe deze weer opknapt. Ook makkelijk dat je in Heemskerk woont en lekker dichtbij voor mij dan zullen wij elkander nog wel spreken op een later tijdstip (per PM) Laat maar komen die foto's (before and after)
 
Hallo mannen. Ik heb nu pakweg 30+jaar ervaring met straalwerk.Dit werk heb ik niet constant gedaan omdat je fysiek nogal opbrand.Nek,schouders,ellebogen,polsen en de rug worden langdurig belast.....maar goed ik dwaal af.Er is bij mij in de jaren nogal wat voorbij gekomen qua motoronderdelen en het geheim van de smid is :GOED ONTVETTEN - gaten etc.afplakken met stevig tape - nog beter is alles afdoppen met plastic pluggen,deuvels of rubber doppen en overal waar schroefdraad zit een oude bout indraaien........that's it !
Het is 6xmaal gebeurt dat door (te) hoge druk plakband weg werd geblazen en/of rubber dop uit een gat viel. Kan gebeuren maar omdat oliekanalen schoon en droog waren kon alles worden doorgeblazen en met pijpenragers worden geschoond.Nog nooit gehoord dat een blok of bak vastgelopen is,dus valt het wel mee met de horrorverhalen,denk ik ?
full

full

full

full

full
 
Hallo mannen. Ik heb nu pakweg 30+jaar ervaring met straalwerk.Dit werk heb ik niet constant gedaan omdat je fysiek nogal opbrand.Nek,schouders,ellebogen,polsen en de rug worden langdurig belast.....maar goed ik dwaal af.Er is bij mij in de jaren nogal wat voorbij gekomen qua motoronderdelen en het geheim van de smid is :GOED ONTVETTEN - gaten etc.afplakken met stevig tape - nog beter is alles afdoppen met plastic pluggen,deuvels of rubber doppen en overal waar schroefdraad zit een oude bout indraaien........that's it !
Het is 6xmaal gebeurt dat door (te) hoge druk plakband weg werd geblazen en/of rubber dop uit een gat viel. Kan gebeuren maar omdat oliekanalen schoon en droog waren kon alles worden doorgeblazen en met pijpenragers worden geschoond.Nog nooit gehoord dat een blok of bak vastgelopen is,dus valt het wel mee met de horrorverhalen,denk ik ?[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ehhh... ik denk dat de horrorverhalen terecht zijn maar dat alles van een goede voorbereiding en nabehandeling afhangt. En schijnbaar heb jij dat allemaal goed onder controle, top!
Ik was vroeger geabonneerd op Classic Motorcycle Mechanics. Die deden regelmatig zelf restauraties van klassiekers. Op een gegeven moment was dat een CBX1000 en het motorblok werd gestraald. Er werd voor de lezers duidelijk bijverteld wat de gevolgen konden zijn bij slecht schoonmaken na het stralen. De eerste proefrit eindigde helaas na 10 mijl doordat het blok ineens zo‘n kabaal maakte... De uitgaves erna werd natuurlijk besteed aan de ontstane schade en het opnieuw reviseren van het blok. De hoeveelheid straalmiddel die was achtergebleven was niet zo veel maar de schade was enorm. Alle glijlagers gaar en een hoop loopsporen en krassen... dus toch maar goed schoonmaken! Gelukkig was dit een Honda ;)
 
Ben het met je eens en ja ik ken het blad en heb ook dat artikel gelezen. Gelukkig was het een Honda,maar toch jammer van al dat werk.
 
Ben het met je eens en ja ik ken het blad en heb ook dat artikel gelezen. Gelukkig was het een Honda,maar toch jammer van al dat werk.

vreemd dat je er een post eerder neerzet dat je nog nooit gehoord heb dat er een blok of bak is vastgelopen, en het met die horror verhalen wel meevalt, en nu lees ik dat je deze verhalen ook kent van die vastgelopen honda.

Ik heb al veel blokken uit elkaar gehaald en enorm veel schade gezien door die rommel,
en als ik bij bepaalde personen kom en die hebben klanten om een blok in elkaar te zetten wat zo behandeld is stuurt hij ze weg, want het risico neemt hij niet meer, altijd ellende.
 
Weet je het van de Z1000-A1/2 ook?
Ik heb nu (nog) het T-stuk van de oorspronkelijk Z1000-A2 er bij mij in zitten (45mm) en hij stuurt inderdaad lekkerder (makkelijker) dan ik mij van Rob´s fiets kan herinneren toen ik die hier had.

De Z1000 A1 / A2 hebben ook 60 mm offset, volgens mij de Z650 maar 45 mm.
 
De Z1000 A1 / A2 hebben ook 60 mm offset, volgens mij de Z650 maar 45 mm.


Dan heb ik er nu een verkeerde set in zitten (45mm).
Of misschien toch niet :?
Heb in het Z1000 topic gelezen dat men vroeger nog wel eens van de standaard 60mm set naar de Z650 set ging om de motor beter te laten sturen O-)

Zit nu wel te denken wat ik zal doen?? Stuurslotje is niet zo belangrijk, werkt een diefstal niet echt tegen en ik zet ´m toch nooit ergens neer waar ik ´m niet kan zien _O-

Maar bedankt voor de info Ton :}
 
Probleem is en blijft de glaspareltjes, hoe klein dan ook.
Het blijft overal achter, in het schroefdraad, in oliekanaaltjes en in alle hoeken en gaten.

Ik ben met de Z650 (alleen geglasparelt) twee dagen bezig geweest het overal weg te krijgen en na wederopbouw van het blok, twee keer warm gedraaid en twee maal olie afgetapt en de filters verwisseld voor de eerste proefrit.
Natuurlijk lekker goedkope olie van de bouwmarkt :+

Glasparels, hoe klein dan ook, kunnen in een paar km je hele blok kapot maken B|

stralen met een gritsoort anders dan soda levert altijd een risico op..
Het is echter ook niet zo rampzalig dat het per definitie altijd fout gaat.
Er worden nog steeds heel veel blok en bakdelen gestraald met glasparel en die lopen echt niet allemaal kapot.....dat is een beetje te kort door de bocht.....
spoelen,spoelen,blazen en weetikveel is de sleutel....tot je zeker bent dat alles weg is...
of gewoon niet stralen maar zo weer in elkaar... ;)
 
Laatst bewerkt:
vreemd dat je er een post eerder neerzet dat je nog nooit gehoord heb dat er een blok of bak is vastgelopen, en het met die horror verhalen wel meevalt, en nu lees ik dat je deze verhalen ook kent van die vastgelopen honda.

Ik heb al veel blokken uit elkaar gehaald en enorm veel schade gezien door die rommel,
en als ik bij bepaalde personen kom en die hebben klanten om een blok in elkaar te zetten wat zo behandeld is stuurt hij ze weg, want het risico neemt hij niet meer, altijd ellende.

hey Ton
Misschien had ik het duidelijker moeten opschrijven.
Nog nooit gehoord dat een blok of bak vastgelopen is,DIE DOOR MIJ IS BEHANDELD,dus valt het wel mee met de horrorverhalen,denk ik ?

Nooit opmerkingen gehad van vrienden,kennissen en klanten dat er grit,zand,alu.oxide of glasparel in carters of cilinderkoppen was achtergebleven.
En aan het aantal Harley's,BMW boxers,Zeds en ander rijdend materieel wat ik nu nog elk jaar met vele km's rond zie rijden zit het dus wel goed en al die spullen hebben ooit in mijn bak gelegen.

Natuurlijk zijn er diverse horrorverhalen maar ik heb ooit geleerd dat bij assemblage je altijd netjes moet werken en voordat je iets monteert dit eerst controleert of alles schoon,afgebraamd en de goed maatvoering heeft en dan kan er niets fout gaan.
Precies zoals jij ook werkt want jij bent ook een Pietje Precies en werkt volgens een vast plan (heb ik gezien in je werkplaats)maar er zijn ook sleutelaars die het niet zo nauw nemen met de gevolgen van dien.

Mooi ........ en nu nog een technische vraag: heeft de MK2 voorwiel ook een 4xgaten patroon voor de schijfrem ? Een ST heeft nl. 7xbouten (neem aan hetzelfde als de zes cilinder) Kijk s ff in je collectie en geef een hint,jij hebt meer vergelijking materiaal dan ikke.

Zie dat je lekker bezig bent met de Rickman,nou ik heb ook een Janton roestbak projectje
(wordt vervolgt)
full
 
Hey een Janton, wat voor frame nummer heeft hij.
Volgens mij heeft de MK2 voor 6 bouten in de schijf, ik kan het hier niet zien want heb er 1 verkocht die via 2 handelaren bij Gilex terecht gekomen is en degeen die ik nog heb daar zitten alu PVM velgen in, maar zoek het even op.
 
Gilex.....die heeft volgens mij een zolder vol met Z900's en 1000's staan. Denk dat het een soort belegging is. Kopen, restaureren en voor veel geld weer van de hand doen. Geeft in ieder geval meer rendement dan je spaarcentjes naar de bank brengen.
 
uit de Kawasaki Z1000 Service Manual
Staat niet echt een afbeelding van de wielen zelf in maar op deze afbeelding is het enigszins te zien dat het er in ieder geval geen 6 zijn
full

full
 
Ik heb t ff aan onze Belgische vriend Philippe gevraagd en die is op z'n knietjes gegaan bij zijn MK2 om te koekeloeren en de conclusie is 4xgats.
Staat er dus een foute foto in het MK2 boek ?

was met dit wiel bezig nl.
full

nu ik goed kijk zie ik dat dit een 18" wiel is
full

dit zal dus van een Z1R zijn
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan