BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ik had een R1200R classic gebouwd in november 2011 en die had dus het meetlint...

Na een gesprek met de directeur van BMW Motorrad Nederland die ik toevallig ontmoette is een vervanging van het meetlint onder coulance uitgevoerd, maar niet zonder moeite...

Ik wist overigens niet dat later het meetlint is vervangen door een ander systeem.

Roelof.

Het meetlint is niet vervangen, maar vervallen na de maart 2013 modellen. Waarschijnlijk vanwege de vele klachten. Het enigste wat dan werkt is volgens mij de brandstof reserve indicator, dus eigenlijk ook wat je ziet als je een kapot meetlint hebt.
Wat ik alleen niet begrijp is dat mijn motortemperatuur ook niet weergegeven wordt. Dat heeft niets met de brandstofmeting te maken. Ik ga het eens navragen bij de BMW dealer.


GRTZ GeRard
 
Laatst bewerkt:
Vastgesteld via BMW dealer dat vanaf maart 2013 R1200R modellen (oliegekoeld) niet meer zijn uitgerust met benzinemeter en motortemperatuur meter op de boordcomputer.

GRTZ GeRard
 
Hoi allemaal
ik vind het nog altijd leuk om juli verhalen te lezen
mijn R is 33.000 km oud ook uit 2007.
na drie jaar toe aan een grote beurt.
als het zout weer van de weg zal ik maar een afspraak maken bij de Jong in Alphen aan de Rijn
van de zomer met collega's 4 dagen naar Frankrijk geweest.
wat een mooie ervaring is geworden.
zonder bekeuringen ook nog dankzij tomtom en Mijn Schubert C4
is echt een helm die prettig zit, met ingebouwde communicatie.
maar bij snelweg kilometers toch maar gehoorbescherming gebruiken
Ted complimenten altijd een goede replay
Verder een Perfecte motorfiets Gaat echt niet weg.
 
Vastgesteld via BMW dealer dat vanaf maart 2013 R1200R modellen (oliegekoeld) niet meer zijn uitgerust met benzinemeter en motortemperatuur meter op de boordcomputer.

GRTZ GeRard
Bij mijn weten is al gaande 2011 de brandstof- en de temperatuurmeter bij de R vervallen. Wees blij. In de meeste gevallen gaat het meetlint in de tank regelmatig kapot.
 
@BMWAndre,

Dat klopt niet: ik had een R1200R classic echt gebouwd in november 2011 en die had dus het meetlint...

Ik denk dat GeRard het juist heeft verwoord. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik niet blij was met dat meetlint....en heb moeten "praten" om het door BMW onder coulance vergoed te krijgen.

Een maat van mij heeft een RT met zo'n lint; ook al stuk.

Roelof.
 
Jullie hebben gelijk. Vanaf maart 2013 doen we het met een reservelampje en de aanduiding van de gereden kilometers vanaf dat het lampje gaat branden.
Sindsdien hoort de luchtgekoelde R tot de zéér betrouwbare motoren. Nog geen jaar dus. Toen kwamen met de waterkoelers de kinderziektes weer.
André
 
Toen kwamen met de waterkoelers de kinderziektes weer.
André

Daarom heb ik een "waterkoker" van modeljaar 2017 genomen zodat in principe de kinderziektes eruit zijn. Hoewel de overschakeling op EURO 4 met ingang van modeljaar 2017 weer een kinderziekte kan opleveren..

Roelof.
 
Daarom heb ik een "waterkoker" van modeljaar 2017 genomen zodat in principe de kinderziektes eruit zijn. Hoewel de overschakeling op EURO 4 met ingang van modeljaar 2017 weer een kinderziekte kan opleveren..

Roelof.

Ja? Zoals?:P
 

Mijn opmerking over kan opleveren is bedoeld als op z'n "Cruijffs": ieder voordeel heb zijn nadeel.
In mijn geval heb ik geen nadeel gemerkt ten opzichte van de RS-LC 2015 versie en op het MF zijn mij ook geen meldingen bekend dat er problemen zijn met de EURO 4 uitvoering....het enige "nadeel" is dat je een "rechthoekige" gestandaardiseerde OBD II stekker aansluiting hebt in tegenstelling tot de niet gestandaardiseerde ronde BMW OBD aansluiting.

On-board diagnostics - Wikipedia

Mijn motoren

Heb ook al gezien dat tegenwoordig de GS-911 wordt voorzien van zo'n gestandaardiseerde OBD stekker. Ik moest een verloopkabeltje kopen.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
@BMWAndre,

Dat klopt niet: ik had een R1200R classic echt gebouwd in november 2011 en die had dus het meetlint...

Ik denk dat GeRard het juist heeft verwoord. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik niet blij was met dat meetlint....en heb moeten "praten" om het door BMW onder coulance vergoed te krijgen.

Een maat van mij heeft een RT met zo'n lint; ook al stuk.

Roelof.

Ik heb een 1200R (productie 10/2006) met +/- 115.000 km op de teller en dat lint is enkel bij aflevering vervangen (toen was ie al stuk _O- )
Daarna nooit meer!
 
Mijn opmerking over kan opleveren is bedoeld als op z'n "Cruijffs": ieder voordeel heb zijn nadeel.
In mijn geval heb ik geen nadeel gemerkt ten opzichte van de RS-LC 2015 versie en op het MF zijn mij ook geen meldingen bekend dat er problemen zijn met de EURO 4 uitvoering....het enige "nadeel" is dat je een "rechthoekige" gestandaardiseerde OBD stekker aansluiting hebt in tegenstelling tot de niet gestandaardiseerde ronde BMW OBD aansluiting.

On-board diagnostics - Wikipedia

Mijn motoren

Heb ook al gezien dat tegenwoordig de GS-911 wordt voorzien van zo'n gestandaardiseerde OBD stekker. Ik moest een verloopkabeltje kopen.

Roelof.

Die nieuwe stekker is een euro4 eis.
 
Vrijdag bij mijn vaste bandenman nieuwe bandjes besteld.

Ik ga de overstap wagen van MPR 3 naar Continental Road Attack 3.
Volgens de laatste Motorrad testen best een aardig bandje.

De MPR 3 begint nu toch wel vierkant te worden en extreem te cuppen en daar is zeker op nat asfalt geen fatsoenlijk bochtje mee te rijden.
Dat mag ook wel na 23k :+
 
23000? Wow chapeau, ik haal de helft nog niet. Misschien als ik de achterste en de voorste na een tijdje verwissel...

Ben wel heel tevreden over mijn MPR4. Vooral het feit dat hij zijn eigenschappen houdt over de gehele levensduur. Dat was toch zo bij de vorige set.
Heb gezien dat ze bij Michelin al aan 5 zitten, iemand al ervaringen mee?
 
Heb mijn R1200R klein beetje aangepast.... _O-


full


A.s. vrijdag met 4 andere spannen richting Karpaten en mogelijk de Oekraïne.
 
Vrijdag bij mijn vaste bandenman nieuwe bandjes besteld.

Ik ga de overstap wagen van MPR 3 naar Continental Road Attack 3.
Volgens de laatste Motorrad testen best een aardig bandje.

De MPR 3 begint nu toch wel vierkant te worden en extreem te cuppen en daar is zeker op nat asfalt geen fatsoenlijk bochtje mee te rijden.
Dat mag ook wel na 23k :+
Een fantastische band, die Conti Road Attack 3, heb 'm sinds kort er ook op zitten. Maar met 10k km mag je al blij zijn. Mijn vorige, de Metzeler Roadtech 01, haalde ook maar de 10k, was wel veel beter in de regen, maar droog is de Conti de top. Heb nog geen band gehad die zo fijn stuurt.
Overigens, op het Duitse BMW R-forum zijn er zat die de 5k nog geeneens halen.
 
Die Conti Road Attack 3 wordt ook mijn volgende band. Ik heb nu een PR4, niet verkeerd, maar inmiddels ingehaald door andere bandenmerken. Nu is er dus ook de Michelin PR5, maar daar heb ik nog geen testresultaat van gezien.
Overigens mooi ding dat zijspan zeg.

GRTZ GeRard
 
Nieuwe banden vandaag laten monteren.
Best een stug bandje die Conti, zeker als het in de werkplaats ook wat kouder is.

Wel weer een heel ander profiel dan de MPR3.

Hopelijk is het maandag warm genoeg om de eerste kilometers te maken.
Laat het maar warm water gaan regenen, ben wel klaar met die vrieskou.
 
De eerste 110 km zitten erop.
Vanochtend slechts 4 graden en vochtig wegdek.
Niet echt ideaal om met hagelnieuwe banden op pad te gaan.

Dus de eerste kilometers en bochtjes en rotondes een beetje op eieren gezeten en de boel niet te schuin gelegd. Beetje natte krant dus.

Daarna helaas weer een hoop rechtdoor (snelweg) kilometers. Dus dat was makkelijk.
Vanmiddag met een graadje of 12 en wat droger wegdek, al weer wat actiever gereden.

Eerste indruk:
Heel neutraal stuurkarakter en valt dus geheel niet een bocht in, zoals de MPR3 in nieuw staat wel erg had.

Binnenkort bij hogere temperaturen en droog asfalt, gaan we weer wat verder. :+
 
FF een vraagje...

Ben net terug van een toertje (4356km) met mijn R1200R zijspan naar de Oekraïne en terug (uiteraard).
Op een ochtend, het had +/- 20 graden gevroren, bleek mijn cockpit compleet dood te zijn...niets, geen lampjes, geen teller, geen BC.
Evengoed functioneerde de verlichting en ontsteking wel gewoon. Zonder grote problemen gestart en toen bleek dat de remlichten bleven branden ??
Na enige minuten stationair draaien kwam het cockpit gebeuren weer tot leven??
Na uit- en weer inschakelen van de motor bleven de remlichten ook uit.
Iemand bekend met dit fenomeen?
Of gaat BMW er vanuit dat je niet onder nul gaat rijden??? _O- _O- _O-
Ohja, de buitentemperatuurmeter van de BC gaat niet verder dan -9,5 graad.... ook weer zoiets :X
Mist een digit om -10,0 aan te geven (en verder dus).
Heb overigens in de zomer in Spanje al eens 39,5 graden op de BC gehad... :}
 
Als de electra, vòòr de montage van de span altijd goed gewerkt heeft, zou misschien
daar gezocht moeten worden. Zelf heb ik deze storing nooit gehad (maar ook geen –20)
Heb in Grenoble wel eens 38 graden op de BC gehad, zolang je rijdt geen probleem
maar voor een stoplicht in de stad, met je pak aan.!!!!
Was er ooit voor een werkbezoek bij ESRF. En dan met de Alpen zo dichtbij ..
hier was de R12R echt op z'n plek. niet voor niets De Alpenmeister !!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag voor het eerst weer een eerste rondje op de oude R...
na 4 maanden woon/werk
met de super zuinige Honda Vision 50 (3,2 Pk 2,5 kW)...wat een power.
Was trouwens wel weer even wennen dat gewicht van de BMW , in vergelijking
met de Vision.. maar voelt snel weer vertrouwd. Na 11 jaar en 165000 km
nog geen dag spijt van gehad. Oeiii de BC staat nog op zomertijd.
full
 
Staat mijn km "slechts" op 79500.
Voor mij al een record met één motor.
Kan mij bij jou aansluiten, al 8,5 jaar met een glimlach en geen moment spijt gehad.

Dat de remlichten blijven branden, moet dan toch uit de druk sensors uit de ABS unit komen.
Mogelijk is remvloeistof erg dik bij dit soort lage temperaturen.

LCD doet het meestal ook niet zo goed bij dit soort lage temperaturen en als dan de backlights de boel een meetje opwarmen, komt er wel weer leven in.
 
Staat mijn km "slechts" op 79500.
Voor mij al een record met één motor.
Kan mij bij jou aansluiten, al 8,5 jaar met een glimlach en geen moment spijt gehad.

Dat de remlichten blijven branden, moet dan toch uit de druk sensors uit de ABS unit komen.
Mogelijk is remvloeistof erg dik bij dit soort lage temperaturen.

LCD doet het meestal ook niet zo goed bij dit soort lage temperaturen en als dan de backlights de boel een meetje opwarmen, komt er wel weer leven in.

@ Lord: met de elektra/aansluitingen is niets mis. Alles funktioneert.

Die remlichten is vreemd, want de remmen waren nog niet bediend, en gingen uit na éénmaal uit- en weer inschakelen contact.
Dat LCD bij lage temperaturen minder functioneert is inderdaad bekend. Backlight brand enkel wanneer de licht sensor duisternis/schemering detecteerd. Dat was om 10u 's ochtends niet aan de hand. De zon scheen gewoon.
Dan verklaard dat ook niet dat de controle ledjes (allemaal) en de tellers geen teken van leven vertoonden.
Zal de dealer eens vragen, alhoewel ik vermoed dat hij het antwoord ook schuldig zal blijven.
Zo ver ik weet wordt het hele cockpit gebeuren via de CANbus aangestuurd....
 
Ik heb hetzelfde eens voor gehad, ook hier gemeld: na een grondige behandeling met een hogedrukreiniger (jaja, alleen voor tuinstoelen...) moest ik rijden zonder info display. En zonder enig idee hoeveel benzine ik nog bij had. Na een tijdje (km of 2) floepte hij terug aan. Remlichten heb ik toen niet op gelet.

De mijne is net 65+, nog minstens 100 te gaan dus. Vandaag met een bende rt’s en gs’en op stap geweest als enige r, en voelde zeker geen afgunst, integendeel. Ook niet toen het begon te regenen. Met hun slagschepen...
 
En dat is precies de reden dat ik na 21 jaar GS rijden recent ben overgegaan op de R1200R. Lichter, meer handelbaar en minstens dezelfde stuureigenschappen en rij toch niet off road. Overigens geen spijt gehad van die 21 jaar GS, want ook dat is een geweldige (stuur)fiets. Nu blij met mijn R1200R 90 year editie
 
Laatst bewerkt:
hoi, ik ben nieuw op dit forum en sluit me bij voorgaande post aan. na 15 jaar GS (1100 en 1150) ben ook ik overgestapt op een 1200R DOHC. Lichter en lager en vind uiterlijk veel mooier dan een 1200GS.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan