Welke tectyl geschikt voor delen motorblok aandrijving

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
Dus geen uitlaat of voorpijp rest wel
Ga met motorscooter door pekel rijden moet ook in voorjaar weer makkelijk verwijderbaar zijn
 
Laatst bewerkt:
Zeg maar gerust niks...

Drupje benzine erop en weg is je tectiel, beetje hitte en weg is je tectiel, verder is het een drama om die rommel fatsoenlijk te verwijderen zonder jouw lak aan te tasten.

Beter kan je op zoek gaan naar transparante folie van 3M, plak je erop en van de zomer haal je het er zo weer af ;)
 
Tectyl is nooit makkelijk te verwijderen. De beste bescherming biedt de rode tectyl. Die is teerachtig, blijft een beetje zacht zodat kleine beschadigingen zichzelf weer dichten. Je moet het echter verwijderen met wasbenzine of diesel. Met als grote voordeel dat je heel duidelijk ziet waar het wel zit en waar het inmiddels al weg is.

Blanke tectyl vormt een harde laklaag. Die beschermt ook goed, alleen als er kleine beschadingen inkomen dan komt er uiteindelijk vocht en pekel onder dat laagje. Dat zal echter in een paar weken tijd niet snel gebeuren, dus mits je het na de winter maar goed verwijdert werkt het ook prima.

Het grote voordeel van blanke tectyl ten opzichte van rode tectyl is dat het op het eerste gezicht niet erg zichtbaar is, het is een transparante laag die langzaam gelig verkleurt. Dat is echter gelijk het nadeel als je het probeert te verwijderen. Je hebt daarvoor ook wasbenzine of iets dergelijks nodig, maar je ziet niet direct waar het spul nog zit en waar het al schoon is. Ik heb er één winter het motorblok van mijn GS mee ingespoten en jaren later vond ik de resten nog steeds. Ik ben uiteindelijk in de echte pekelperiodes gewoon overgestapt op vaseline, dat is veel makkelijker te verwijderen.
 
ACF-50! Okey het is wel prijzig, maar werkt echt heel goed en blijft een vol seizoen zitten. Nadeel is dat het nogal vloeibaar is, overal komt (op zich niet verkeerd want beschermt goed, maar je wil het bijv eigenlijk niet in je generator hebben omdat je die niet makkelijk weer schoonkrijgt) en enigzins kleverig is waardoor zand enzo eraan blijft kleven. Maar als je de motor grondig wast haal je de ACF-50 er vrij makkelijk weer vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad acf50. Een aanrader. Werkt niet alleen als anti pekel middel maar is ook goed voor reeds bestaande roest en is gemakkelijk verwijderbaar.

Tip: het middel spray je niet gemakkelijk door de dikte dus smeer het middel op je scooter met gebruik van een kwast. Met een klein beetje kom je heel ver. Zo bespaar je heel veel acf50.
 
Inderdaad acf50. Een aanrader. Werkt niet alleen als anti pekel middel maar is ook goed voor reeds bestaande roest en is gemakkelijk verwijderbaar.

Tip: het middel spray je niet gemakkelijk door de dikte dus smeer het middel op je scooter met gebruik van een kwast. Met een klein beetje kom je heel ver. Zo bespaar je heel veel acf50.

ACF50 kan je ook kopen in een fles, weliswaar best duur.. maar ik denk dat je met een fles jaren kan doen. Ik zelf gebruik ook ACF50, topspul :)
 
scottoiler 365.
Gebruik het al jaren met plezier. Easy spray on and wash off!
Wel regelmatig herhalen.
 
Ok duidelijk dus geen wondermiddelen zo te zien,dan moet ik hem maar na elke rit goed afspuiten als hij is afgekoeld
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat pekel zn verwoestend werk doet?
Een week,dag?
 
full
 
Ok duidelijk dus geen wondermiddelen zo te zien,dan moet ik hem maar na elke rit goed afspuiten als hij is afgekoeld
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat pekel zn verwoestend werk doet?
Een week,dag?

Zuurvrije vaseline voldoet gewoon hoor. Na het wassen oktober inspuiten. Eind maart er weer afwassen. Zo doe ik het al jaren en ik rij door ca 4 keer per week 80 km naar mijn werk en terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan