2e hands lichte motoren

Reliku

Die hard MF'er
12 feb 2018
324
38
Nieuw-Weerdinge
Dag mensen,

Ik zit met een vraag en ik hoop dat jullie er misschien een antwoord op hebben...

Zodra ik m'n A papiertje binnen heb heb ik al een mooie Yamaha FZ750 waar ik ongetwijfeld veel plezier aan zal beleven. Dat is echter wel een vrij grote en zware (nouja relatief gesproken dan :P ) motor, en gezien ik midden in de binnenstad woon en de motor veel voor woon-werk verkeer wil gebruiken, is ie aardig overkill. Ik zat dus eigenlijk te kijken naar iets 125 cc dat werkelijk helemaal niets weegt. Dat lijkt me lekker compact en een brandstofverbruik van 1:35 staat me ook wel aan. Denk aan een honda cbf125, een yamaha ybr125 of nog beter, een honda msx125. Lijkt mij ideaal, dus ik ben eens tweedehands gaan kijken.

Echter, ook al zijn sommige van deze machines al een tijdje op de markt, tweedehands voor een leuk prijsje is een 125cc motortje niet te vinden voor zover ik kan zien. Goed, ik verwacht niet dat de prijs voor een 10-15 jaar oude 125cc in de buurt zal liggen van die 30 jaar oude FZ750, maar een 2e hands 125cc motor is bijzonder moeilijk aan te komen. Er staan er wel een paar op, maar gezien de nieuwprijs van die machines vind ik het aantrekkelijker om 1000 euro meer uit te geven en er gewoon nieuw eentje te kopen.

En dat ga ik waarschijnlijk ook doen :P

Maar toch vraag ik me nu af... met die A1/A2 regelgeving zou ik verwachten dat er wel meer van zulke machines in omloop zijn, en helemaal dat men er na twee jaar vanaf wil wegens aanschaf zwaardere motor dus dat de tweedehands markt aardig aanwezig is. Dat is schijnbaar niet het geval. Dus waarom is een 600 cc zo veel makkelijker om aan te komen en zo veel goedkoper dan een 125 cc?

Of ben ik de enige die zich dat af vraagt? Of kijk ik op de verkeerde plek? :P
 
Feitelijk schrijf je het zelf al ;)

Dankzij het A1 rijbewijs zijn 'jongeren' verplicht te beginnen met een lichtere motor....
Ik ben een eind 30-er (of begin 40-er haha) en toen ik 16 edit - 15 jaar - oud was reed ik al op een 125cc Zundapp of MB.

Weliswaar illegaal maar toen ik mijn roze papiertje mocht gaan halen op mijn 18de, mocht ik daarna gaan rijden op alles en cc's waren onbeperkt.

Ikzelf zou nooit een 125cc 'brommer' kopen en wellicht zijn er velen zoals mij... Dus relatief gezien weinig nieuw verkochte 125cc's > weinig aanbod tweedehands 125cc's = hogere marktprijs.

600cc zit tussen het lichte en zware werk in en is gangbaarder. Let op, niet elke 600cc is hetzelfde... ikzelf heb een 600 GSXR en had een 600cc Transalp. Wereld van verschil qua PKs en koppel, maar beide 600cc hahaha

Feit is wel dat motorrijden steeds populairder wordt, dus ook meerdere jongeren > meer aanbod van lichte fietsen.

Kwestie van tijd, maar nu zou ik idd gewoon een nieuwe kopen.
 
Laatst bewerkt:
als je echt licht wilt gaan rijden, maar wel wil gebruiken in de stad en soms misschien wat snelweg, zou ik lekker naar 300-600 cc kijken. Net dat beetje meer power en toch het verbruik en gewicht dat je zoekt. Als het rolt is het direct voor je gevoel veel lichter en wendbaarder.. en dan is het vooral een kwestie van gevoel en proefrijden.
 
In Belgie staan er zat te koop, voor niet te veel
 
Veel gebruikt als lesmotor de CB500 lekker licht,kosten 2ehands niet al te veel en rijden super,
en ook op de snelweg doen ze het prima,dat is wat ik zou kopen.
Een 125 is wel mee te rijden ,maar is het net niet,je zit zo,n machientje constant bijna volgas te
rijden,en op de snelweg is het maar net aan om mee te kunnen komen.
 
Waar staat snelweg?

WW en stadverkeer, dat lees ik.

150 cc scootertje. Briljant :t
Mocht er een stukje snelweg tussen zitten, dan kan dat gewoon.
 
Aprillia rs125 heb je voor onder de 1000.00
Alleen is het verbruik niet 1:35 , dat zijn 2takten.
 
als je echt licht wilt gaan rijden, maar wel wil gebruiken in de stad en soms misschien wat snelweg, zou ik lekker naar 300-600 cc kijken. Net dat beetje meer power en toch het verbruik en gewicht dat je zoekt. Als het rolt is het direct voor je gevoel veel lichter en wendbaarder.. en dan is het vooral een kwestie van gevoel en proefrijden.

Da's ook een optie, en inderdaad veel meer voor te vinden. Nadeel is dat alles groter dan een 125 al gauw meer verbruikt, en juist dat lage verbruik van 1:35-1:40 spreekt me erg aan.

En oeps, haha, ik bedoelde meer iets van een 600 cc i4 bijvoorbeeld, daar schijnt echt een overvloed van te zijn. Een twin of single zal een stuk minder vermogen leveren (maar wel koppel) maar nog steeds veel verbruiken, en uiteraard ook meer wegen. Als het eenmaal rijdt dan valt dat bij sommige motoren best mee, dat ze best wendbaar kunnen zijn durf ik wel te geloven, maar het verbruik en de compactheid van een kleine motor die voor mijn toepassing toch niet harder dan 80 hoeft te rijden zou ideaal zijn.

Maar de uitleg die je geeft snap ik wel een beetje. Weinig interesse in motorrijden onder 18 jarigen -> weinig 125 cc motoren over de toonbank -> weinig in omloop.

Ik heb ook nog gekeken naar 250 cc een- en tweecylinders maar die verbruiken al weer bijna het dubbele van zo'n 125cc single terwijl ik het vermogen helemaal niet nodig heb voor in de stad. Als ik een wat langere afstand wil rijden, de snelweg op moet of voor m'n plezier de weg op ga, dan pak ik die FZ750 wel :P

België is een goede tip, heb net eens gekeken. Ook al heb ik niet echt zin in invoeren, er is daar veel meer aanbod en dat maakt het ook een stuk goedkoper. Voor die bedragen is 2e hands kopen nog wel een keer de moeite waard.

Maar misschien is nieuw kopen toch de beste optie... haha :P

Zo'n CB500 is leuk, maar rijdt ook al gauw 1:20. Net als een 125 cc 2takt. Hoewel die 2takt er misschien wel een keer komt gewoon puur voor de cool factor, is het niet geschikt voor mijn doel hier :P

150 cc scootertje. Briljant :t

Eigenlijk is dit de oplossing. Maar op een scooter wil ik nog niet dood gevonden worden.

Niet dat ik op een andere tweewieler wel dood gevonden wil worden maar je snapt mijn punt denk ik :Y
 
Juist door het A1 rijbewijs zijn de 125cc's schaars geworden. Er is de laatste 20 jaar vrijwel geen nieuw verkoop geweest en nu worden ze wel gevraagd.
Je kan dus beter voor iets tussen de 125 en 300cc zoeken. Te zwaar voor A1 en te licht voor A2.
 
Da's ook een optie, en inderdaad veel meer voor te vinden. Nadeel is dat alles groter dan een 125 al gauw meer verbruikt, en juist dat lage verbruik van 1:35-1:40 spreekt me erg aan.

En oeps, haha, ik bedoelde meer iets van een 600 cc i4 bijvoorbeeld, daar schijnt echt een overvloed van te zijn. Een twin of single zal een stuk minder vermogen leveren (maar wel koppel) maar nog steeds veel verbruiken, en uiteraard ook meer wegen. Als het eenmaal rijdt dan valt dat bij sommige motoren best mee, dat ze best wendbaar kunnen zijn durf ik wel te geloven, maar het verbruik en de compactheid van een kleine motor die voor mijn toepassing toch niet harder dan 80 hoeft te rijden zou ideaal zijn.

Maar de uitleg die je geeft snap ik wel een beetje. Weinig interesse in motorrijden onder 18 jarigen -> weinig 125 cc motoren over de toonbank -> weinig in omloop.

Ik heb ook nog gekeken naar 250 cc een- en tweecylinders maar die verbruiken al weer bijna het dubbele van zo'n 125cc single terwijl ik het vermogen helemaal niet nodig heb voor in de stad. Als ik een wat langere afstand wil rijden, de snelweg op moet of voor m'n plezier de weg op ga, dan pak ik die FZ750 wel :P

België is een goede tip, heb net eens gekeken. Ook al heb ik niet echt zin in invoeren, er is daar veel meer aanbod en dat maakt het ook een stuk goedkoper. Voor die bedragen is 2e hands kopen nog wel een keer de moeite waard.

Maar misschien is nieuw kopen toch de beste optie... haha :P

Zo'n CB500 is leuk, maar rijdt ook al gauw 1:20. Net als een 125 cc 2takt. Hoewel die 2takt er misschien wel een keer komt gewoon puur voor de cool factor, is het niet geschikt voor mijn doel hier :PEigenlijk is dit de oplossing. Maar op een scooter wil ik nog niet dood gevonden worden.

Niet dat ik op een andere tweewieler wel dood gevonden wil worden maar je snapt mijn punt denk ik :Y
Ach :)

2 takt is over een paar jaar helemaal verboten, gok ik.

En ww verkeer, in een stad? Dan is stoer doen niet belangrijk. Dan is praktisch rijden je van het: scooter. Ik doe het momenteel met een CBR1000F met koffers. Totaal ongeschikt, maar heb ff niks anders. Als ik het kon ruilen met een 125 of 150 cc scoot: meteen gedaan :Y

Echt rijden doe ik wel op een Vmax, Pan, of Harley.

Maar serieus, voor puur woon werk: Scooterke! Ik denk dat ik er binnenkort 1 ga kopen. Gewoon vanwege gemak en lage brandstofkosten. Paar km per dag ww, eens per week 70 km over 80 km weg, boodschapjes, etc.
 
Heb sindskort met hetzelfde te dealen.

Andere baan. Van 5 km woonwerk naar 25 km. Hoe gaan we dat het goedkoopste aanpakken? Wil de Superduke niet belasten met 1000 km per maand door weer en wind. Dus ik heb een beetje onderzoek gedaan en heb afgelopen weekend het in mijn ogen meest voordelige, zuinige, makkelijk te onderhouden vervoersmiddel gekocht.

Een Honda PCX125. Loopt 1:45, dus na 1,5 jaar reiskosten potten gaat ie zichzelf terugverdienen. Hoge ruit, handvat verwarming, eigenlijk totaal wat ik nooit zou kopen. Maar het rijd prima!
 
Mijn schoonvader heeft nog een nette Yamaha YBR125 te koop voor €750
Zwart uit 2008 en volgens mij slechts 14000 km
Als je eventueel interesse hebt kan ik de rest van de gegevens ook wel opvragen.
Foto's worden nu ff lastig , omdat hij geen foto's kan maken en 100 km verderop woont.
 
Als het echt 100% praktisch gaat... een licht opgevoerde snorfiets waarmee je overal over het fietspad kan rijden met 35 km/h is misschien wel de meest praktische optie voor in de stad hehe.

Maar dat gaat maar net iets te ver. Nee, het wordt geen scooter, hahaha. Ik hoef ook niks mee te nemen, de supermarkt is letterlijk 200 meter lopen dus boodschappen doe ik altijd te voet, en als ik echt spullen moet vervoeren pak ik de auto wel :P

@Ronk, ja, zoiets bedoel ik. Eigenlijk, precies dat bedoel ik. Waarom er niet meer van dat soort motoren op de markt zijn. Maar ik denk dat de antwoorden van Halflife en GsxrEd de vraag beantwoorden.

Ik ga even nadenken. Ik wil eerst m'n papiertje halen (6 maart hopelijk) en dan eerst even lekker op de FZ750 rijden, maar ik denk dat die 125 cc oid er rond maart/april wel gaat komen. Ik stuur je t.z.t. wel een berichtje, mocht ie er dan nog zijn dan heb ik wel interesse ;)
 
Een opgevoerde snor of brommerd is makkelijker dan een (lichte) motor voor woonwerk.

Van de plek waar ik nu woon in Ede is kortst naar Veenendaal bijna 5km.
Zelfs met 45km-speed-electro-fiets ben je sneller dan auto/ motor.
In de tijd dat je nog niet door de laatste STOPlichten van Ede heen bent, rijd je met je brommertje/ snor/ electrofiets al tussen de huizen van Veenendaal.
 
Vergeet niet dat als je tegenwoordig met een brommer met meer als 30 km/h te hard gepakt word je al je rijbewijzen kwijt bent.

De meeste mensen hier zijn de brommer tijd al lang ontgroeid, en de brommer tijd van 'toen ' is niet meer, dat je lekker 125 cc op he brommer kon leggen.
 
Kan ik me goed voorstellen dat zo'n elektrisch aangedreven "fiets" dan heel aantrekkelijk is.

Voor in de stad hoeft je ook niet snel te rijden trouwens. Gewoon het feit dat je over het fietspad kunt scheelt al heel wat.

Alleen ik rijd een paar keer per week de hele N35 uit, van Zwolle naar Wierden, 40 km lang provinciale weg, harder dan 70 km/h gaat het meestal niet, dat valt ook nog onder mijn "woon-werk" verkeer. Dat sluit een snorfiets wel uit om praktische redenen :P

Heb ik trouwens wel eens gedaan met een schakelbrommer vorig jaar. Duurde niet eens zo heel veel langer als met de auto, maargoed, dat ding liep ook veels te hard :X

Nu het toch ter sprake komt, wat gebruiken jullie zoal voor woon-werk verkeer? Fiets, motor, OV of iets anders zoals een snorfiets of elektrische fiets oid? Ben wel benieuwd eigenlijk wat de gangbare opties zijn. Want een 125cc motor leek mij uiterst geschikt hiervoor vanwege de lage kosten en compact formaat enzo, zo lang je de snelweg niet op hoeft tenminste. Maar voor praktische redenen krijg ik het idee dat een motorscooter dan toch de voorkeur heeft?
 
Ach :)

2 takt is over een paar jaar helemaal verboten, gok ik.

En ww verkeer, in een stad? Dan is stoer doen niet belangrijk. Dan is praktisch rijden je van het: scooter. Ik doe het momenteel met een CBR1000F met koffers. Totaal ongeschikt, maar heb ff niks anders. Als ik het kon ruilen met een 125 of 150 cc scoot: meteen gedaan :Y

Echt rijden doe ik wel op een Vmax, Pan, of Harley.

Maar serieus, voor puur woon werk: Scooterke! Ik denk dat ik er binnenkort 1 ga kopen. Gewoon vanwege gemak en lage brandstofkosten. Paar km per dag ww, eens per week 70 km over 80 km weg, boodschapjes, etc.

full


full
 
Een lichte en betrouwbare motor is ideaal, zeker als deze ook nog eens nieuwer, zuiniger en betrouwbaarder is voor dagelijks gebruik dan de zware motor. :$

Ik heb meerder motorscooters gehad, Peugeot Speedfight 100 cc, Yamaha Maxter 150 cc, Yamaha Majesty 250cc, Derbi GP-1 250 cc.

Maar het meeste motorgevoel gaf toch mijn CBR250RA met ABS en combined braking.
Op goed niveau remmen en vooral koppelen + schakelen + sturen als een motorfiets. :}

Geen pleepot tussen je benen. (Maar de ervaringen neem ik wel mee in dit leven :t :+ )
We blijven toch uiteindelijk motorrijders. :? :9~ :]
 
Ach :)

2 takt is over een paar jaar helemaal verboten, gok ik.

En ww verkeer, in een stad? Dan is stoer doen niet belangrijk. Dan is praktisch rijden je van het: scooter. Ik doe het momenteel met een CBR1000F met koffers. Totaal ongeschikt, maar heb ff niks anders. Als ik het kon ruilen met een 125 of 150 cc scoot: meteen gedaan :Y

Echt rijden doe ik wel op een Vmax, Pan, of Harley.

Maar serieus, voor puur woon werk: Scooterke! Ik denk dat ik er binnenkort 1 ga kopen. Gewoon vanwege gemak en lage brandstofkosten. Paar km per dag ww, eens per week 70 km over 80 km weg, boodschapjes, etc.

:^

Zelf heb ik ook deze keuze gemaakt en een yamaha N-Max gekocht. Mijn "echte" motor is inmiddels verkocht. De fun rondjes om de kerk doe ik ook op de scoot als het mooi weer is. En voor de uitstapjes naar de eifel huur ik een leuke motor, dat is ook maar twee keer per jaar.
 
Ja maar is dat ook leuk?

Nu wordt er enkel door sommige vanuit het praktische oogpunt gekeken.

Ik heb vorige maand 10 dagen op een BMW F800 mogen rijden. Met handvatverwarming en een super zacht lekker zadel. Heerlijke woon \ werk motor, maar gvd wat is dat saai!

Mij ontbrak het gevoel van "willen" compleet en werd het een gevoel van "moeten". Laat je nu al elke dag naar jouw werk "moeten" dus dat een beetje leuk maken zodat je enigzins "wilt" rijden is ook wat waard!

Ik doe woon \ werk op een GSXR750. Hiervoor op een R6, daarvoor op een 600RR, daarvoor.... ook supersports.
Totaal ongeschikt voor woon \ werk. Het zijn racemotoren. Echter ontstaat er wel elke dag die "figuurlijke" grijns en dat bij iemand die een ontiechelijke hekel heeft aan de spits.

Ja het meest praktische vanuit elk oogpunt is waarschijnlijk een motorscooter. Maar daar is dan ook direct alles mee gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik gewoon de FZ 750 nemen als je die toch al heb,enigste argument voor
een 125 is dat hij zuiniger is,je ben er niks sneller mee in de stad.Maar de aanschaf van een 125 kost ook geld, in plaats daar van koop je toch weer aardig wat benzine voor de FZ. :Y
Verder wil je op een poepdoos op wielen natuurlijk niet gezien worden. :N :r
 
Laatst bewerkt:
Ja maar is dat ook leuk?

:Y Dat is erg leuk zelfs. Alleen de beleving is heel anders dan toen ik nog woon-werk reed met mijn Mv agusta en later ook een R6. Dat was niet te doen elke dag. Het is bijna niet te vergelijken. Ik rij 80% van mijn route binnendoor over 60 km wegen, een heel klein stukje snelweg (door de drukte niet harder dan 100 in de spits) en een stukje over de N2 bij Eindhoven, hier mag je 80. Met deze route ben je op een scooter veel gelukkiger dan op een supersport. Zeker als die supersport een vrij extreme MV F4 is.
Voor mij was het dan ook niet logisch om een dure supersport er bij te houden die amper word gebruikt. Als ik een een weekend weg wil rij ik met de scooter naar motorverhuur brabant en huur daar een zo goed als nieuwe motor. Dit is voor hetzelfde geld wat ik maandelijks zou kwijt zijn door zelf een motor stil te zetten in de garage. Onder aan de streep bespaar ik dus ook flink wat geld zonder minder te rijden dan eerdere jaren.
 
In mijn ogen zijn eisen aan een woon werk motor idd wel anders dan aan een hobby motor.

Ik rij ook hele jaar rond woon werk, eerst op een CBR 600 f, nu op een BMW r1100s, zoals turbo0 beschrijft kan ik me voorstellen dat hij als saai omschreven kan worden (denk dat dat voor alle bmw's wel geld) maar dat saaie komt door het comfort, en bij dagelijks woon werk gaat comfort ook mee tellen.

Ik denk dat je dit kan vergelijken met kiezen tussen Mercedes c klasse of een donkervoort ofzo, tuurlijk rijdt een donkervoort leuker als een Mercedes c klasse, maar het hele jaar door mee naar je werk zou ik toch die mercedes kiezen, en als er nog centjes over zijn dan die donkervoort voor erbij 😉
 
:Y Dat is erg leuk zelfs. Alleen de beleving is heel anders dan toen ik nog woon-werk reed met mijn Mv agusta en later ook een R6. Dat was niet te doen elke dag. Het is bijna niet te vergelijken. Ik rij 80% van mijn route binnendoor over 60 km wegen, een heel klein stukje snelweg (door de drukte niet harder dan 100 in de spits) en een stukje over de N2 bij Eindhoven, hier mag je 80. Met deze route ben je op een scooter veel gelukkiger dan op een supersport. Zeker als die supersport een vrij extreme MV F4 is.
Voor mij was het dan ook niet logisch om een dure supersport er bij te houden die amper word gebruikt. Als ik een een weekend weg wil rij ik met de scooter naar motorverhuur brabant en huur daar een zo goed als nieuwe motor. Dit is voor hetzelfde geld wat ik maandelijks zou kwijt zijn door zelf een motor stil te zetten in de garage. Onder aan de streep bespaar ik dus ook flink wat geld zonder minder te rijden dan eerdere jaren.

Ik denk dat onze interpretatie van leuk dan toch echt anders is.

Geld op de bank terwijl ik niet blij naar mijn werk moet rijden zorgt er voor dat ik niet blij wordt van dat geld.

Nu heeft de ene persoon andere beweegredenen dan een ander dus in dat opzicht in het ook wel logisch dat mensen verschillende dingen leuk vinden.

Het moet gevoelsmatig inderdaad wel tegen elkaar af te strepen zijn. Dat geldt denk ik voor beide kanten. Zowel de "lol" als het financiële.
In mijn geval word ik ongelukkig wanneer het te veel 1 kant op gaat. Dat geldt ook voor de kant van de centen die ik over zou kunnen houden.

Ik moet daarbij wel zeggen dat mijn vorige motor een R6 was en ondanks dat ik het een heel mooi ding vond zijn wij nooit echt vrienden geworden vanwege de rij-eigenschappen.
Die waren in het geval van de R6 weer iets te oncomfortabel voor mij en als die niet onvrijwillig was afgeschreven dan had ik deze waarschijnlijk in de zomer te koop gezet.

Nu is dat ook wel weer één van de extreemste 600tjes. Zo'n uiterste is dus ook voor een supersportliefhebber als ik ook wat te veel gebleken, maar het andere uiterste zal hem ook niet worden.

Ik zou dan toch eerder ook voor zo'n "schakelbrommer" gaan zoals de TS.

Denk ik! Zeg ik er bij.

Ik heb er namelijk nooit op gereden en voor ik op een F800 had gereden dacht ik ook dat ik zo iets wilde. _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan