Compressie meten Vulcan 1500

Stefanoss

Aprilia Tuono (R)
23 apr 2014
972
5
Oss
Vandaag eindelijk aan de Vulcan begonnen, nadat er vorig jaar na kop revisie bleek dat hij flink olie verbruikt -O-
(In tussentijd geen tijd en zin gehad )

Nu wou ik dus met een verse accu de compressie testen .

Echter als ik met gas open test dan wilt het start relais op een gegeven moment blijven hangen .. net alsof er teveel weerstand op staat.

Zonder het gas open te draaien wilt hij wel rond blijven draaien.

Echter kan ik niks meten op deze manier B|
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ook is er geen mogelijkheid om de motor warm te laten draaien, is het dan ook mogelijk om een goede meting te krijgen ?


Ook staat er in mijn service manual dat de compressie op de voorste cilinder tussen de 3,5-6 bar moet zijn

En de achterste cilinder tussen de 7-11 bar moet zitten.

Ik heb dit nog nooit gezien of gehoord.
Maar het staat toch in de service manual dus zal dit wel kloppen .

Iemand enig idee waarom dit zo is ?
 
Laatst bewerkt:
Is je accu wel volgeladen?
Ik vermoed van niet of dat ie al rot is, even de accuspanning meten tijdens het starten.
Ook belangrijk, is de accu wel de juiste?, als je er een accu(tje) van bv een R6 aanhangt zal die te kort startpower leveren. (CCA)
 
Is je accu wel volgeladen?
Ik vermoed van niet of dat ie al rot is, even de accuspanning meten tijdens het starten.
Ook belangrijk, is de accu wel de juiste?, als je er een accu(tje) van bv een R6 aanhangt zal die te kort startpower leveren. (CCA)

Die is helemaal opgeladen.
En het is de juiste accu voor deze motor, excact dezelfde als eerst,
Heb hem aan mijn ctek hangen en die geeft ook aan dat die goed is
Zal voor de zekerheid startspanning meten !

Ook staat er in mijn service manual dat de compressie op de voorste cilinder tussen de 3,5-6 bar moet zijn

En de achterste cilinder tussen de 7-11 bar moet zitten.

neen, dat kan niet.

en is uit de andere cylinder de bougie er ook uit als je de compressie probeert te meten ? batterij lijkt mij sowieso niet al te fris meer.

Zal morgen een foto maken van de voorgeschreven compressie.

Denk dat ik het gevonden heb.
Staat ook in het boek dat uit de andere cilinder (die je niet meer) beide bougies eruit moeten :X (moet echt eens verder leren lezen )

Ook bij monteren van de nokkenas heb ik de gewichtjes van de nokkenasssen af gehaald (kacr of zoiets van Kawasaki)

Dit zal er natuurlijk ook voor zorgen dat er meer kracht nodig is om te starten .

Morgen nog eens proberen met de andere bougie eruit
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eindelijk aan de Vulcan begonnen, nadat er vorig jaar na kop revisie bleek dat hij flink olie verbruikt -O-
(In tussentijd geen tijd en zin gehad )

Nu wou ik dus met een verse accu de compressie testen .

Echter als ik met gas open test dan wilt het start relais op een gegeven moment blijven hangen .. net alsof er teveel weerstand op staat.

Zonder het gas open te draaien wilt hij wel rond blijven draaien.

Echter kan ik niks meten op deze manier B|
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ook is er geen mogelijkheid om de motor warm te laten draaien, is het dan ook mogelijk om een goede meting te krijgen ?


Ook staat er in mijn service manual dat de compressie op de voorste cilinder tussen de 3,5-6 bar moet zijn

En de achterste cilinder tussen de 7-11 bar moet zitten.

Ik heb dit nog nooit gezien of gehoord.
Maar het staat toch in de service manual dus zal dit wel kloppen .

Iemand enig idee waarom dit zo is ?
Zonder aan gashevel te komen, gaat t blok rond, en als je wel aan de gashevel komt, wil het niet meer rond?

Mechanisch gezien zou dat andersom moeten zijn, bij een probleem.

Krijg je niet een brak contact op bijv de noodstopschakelaar, omdat je aan de gashevel draait?

Uiteraard bij goede accu. Je kan een auto er naast zetten, met startkabels. Dan heb je dat getackled :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonder aan gashevel te komen, gaat t blok rond, en als je wel aan de gashevel komt, wil het niet meer rond?

Mechanisch gezien zou dat andersom moeten zijn, bij een probleem.
ik dacht dat jij er verstand van moest hebben maar ik begin toch te twijfelen. als je de klep open zet zuig je meer lucht aan om te comprimeren en moet je dus ook meer kracht zetten om het te comprimeren en dan is het dus ook niet vreemd dat je dan een startmotor treft die die extra kracht niet kan geven en dus stil gaat staan. zeker als je vergeet de andere bougie er ook uit te trekken dan moet hij dus op 2 cilinders meer kracht zetten
 
Als je een hoog olieverbruik heb dan heb je andere dingen om je zorgen om te maken dan de compressie,een lektest heb je meer aan.Een hoog olieverbruik kan zoiets simpels zijn als de kleprubbertjes,maar ook versleten olieschraapveren,hoe dan ook je kan de boel wel uit elkaar trekken met dat probleem en al de genoemde delen controleren.
 
Laatst bewerkt:
Compressie meten vertelt het een en ander over een verbrandingsmotor.
Ik vind het raar dat mensen dit niet zien als een lijdraad. :/

Testen van compressie kan je zonder alles eerst uit elkaar te trekken kijken in welke gedeelte er een hoog olie verbruik/lek kan zitten.
En ook hoe de staat is van de motor

Hierbij kan ik dus kijken welke richting er een defect is aan de kop of aan de zuiger/cilinder .
Ook kan je zien welke cilinder er iets speelt.

Echter zijn de koppen geheel gereviseerd vorig jaar, en ik heb mijn twijfels dat het aan de zuiger ligt.

Met een beetje olie op de zuiger kan ik kijken of de kop defect is ,
Of juist de zuiger .

Hierbij de foto van de compressie die er moet zijn op beide cilinders.

Heb alleen niet gekeken of de voorste cilinder toevallig een andere slag heeft waardoor de compressie misschien zoveel afwijkt tov de achterste cilinder.
IMG_20180214_065718.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kan een prima compressie hebben en toch een hoog olieverbruik.
Mijn ex FZR1000 had een goede compressie,132pk ahw en gebruikte een liter op de 1600km.
 
Laatst bewerkt:
Je kan een prima compressie hebben en toch een hoog olieverbruik.
Mijn ex FZR1000 had een goede compressie,132pk ahw en gebruikte een liter op de 1600km.
Wat geeft de fabriekant op kwa toegestane verbruik ?
Ik weet van diverse auto merken dat 1 liter op 1000 km maximale is wat de auto mag verbruiken (eigenlijk niet normaal :N )

Ik zal het anders formuleren,
Mijne rookt ontiegelijk blauw/zwart , daarbij heb ik na ongeveer 300km 3kwart liter olie erbij moeten gooien .
Bougies zijn git zwart van de olie .

Adrie Spierings die hem zou afstellen constateerde ook dat hij olie eruit gooit .
 
In het onderstaande stuk wordt ook gesproken over compressie verschillen tussen de voorste en achterste cilinders.

www.vulcanforums.com/forums/16-vulcan-1500/147841-proper-compression-94-vn1500.html#/topics/147841

Trouwens mijn toenmalige vn1500 zoop ook olie, zo'n 1 liter op 500km. De kawa dealer had het toen over lekkende zuigerveren.
Ik heb toen gelet op de km-stand afscheid genomen van deze bike.
 
Wat geeft de fabriekant op kwa toegestane verbruik ?
Ik weet van diverse auto merken dat 1 liter op 1000 km maximale is wat de auto mag verbruiken (eigenlijk niet normaal :N )

Ik zal het anders formuleren,
Mijne rookt ontiegelijk blauw/zwart , daarbij heb ik na ongeveer 300km 3kwart liter olie erbij moeten gooien .
Bougies zijn git zwart van de olie .

Adrie Spierings die hem zou afstellen constateerde ook dat hij olie eruit gooit .

Als je zo,n hoog verbruik heb kan je het compressie meten ook wel laten en gelijk aan het reviseren slaan,een relatief moderne motor als zo,n VN zou een minimaal olieverbruik moeten hebben als de motor nog in goede conditie is.
Met driekwart liter op de 300km heb je een serieus probleem.
Dan kan je net zo goed een 2takt kopen,die zijn nog zuiniger met olie :Y 8-) ;)
 
Laatst bewerkt:
Het staat toch redelijk duidelijk beschreven lijkt mij.

full



Het verschil qua compressie tussen de voorste en achterste cilinder komt door de automatische decompresseur (KACR). Ik meen ergens gelezen te hebben dat TS deze er uit heeft gehaald, dus de compressie behoort in dat geval voor en achter gelijk te zijn.

Voor het meten schrijft Kawa dat je bij de te meten cilinder 1 bougie moet verwijderen en bij de andere cilinder beide. Dit om de weerstand te verlagen en hierdoor een goede meting (met hoger toerental) te krijgen.
Wil je de andere cilinder meten, dan monteer je daar weer 1 bougie en verwijder je de bougie van de cilinder die je al gemeten hebt.

Deze Vulcans hebben o.a. last van vreemd uitslijtende cilinders. Soms zo vreemd dat het ding alleen tijdens de opwarmfase begint te roken (olie) als een ketter en als ie warm is is alles over.

TS schrijft dat er een kop(pen)revisie is uitgevoerd, dus dan zouden de kleprubbers en geleiders goed moeten zijn.
Mijn vraag is dan waarom er toen niet meteen is gekeken naar de rest, dus cilinders/zuigers en veren? Het blok moet al uit het frame om fatsoenlijk aan de koppen te werken en als de koppen er af zijn zitten de cilinders ook al los.

Oh, mocht je besluiten om het blok uit te bouwen om de oorzaak aan te pakken, vervang dan ook meteen de drijfstanglagers! Dit is een zwak punt bij die blokken.
 
Het staat toch redelijk duidelijk beschreven lijkt mij.

[afbeelding]


Het verschil qua compressie tussen de voorste en achterste cilinder komt door de automatische decompresseur (KACR). Ik meen ergens gelezen te hebben dat TS deze er uit heeft gehaald, dus de compressie behoort in dat geval voor en achter gelijk te zijn.

Voor het meten schrijft Kawa dat je bij de te meten cilinder 1 bougie moet verwijderen en bij de andere cilinder beide. Dit om de weerstand te verlagen en hierdoor een goede meting (met hoger toerental) te krijgen.
Wil je de andere cilinder meten, dan monteer je daar weer 1 bougie en verwijder je de bougie van de cilinder die je al gemeten hebt.

Deze Vulcans hebben o.a. last van vreemd uitslijtende cilinders. Soms zo vreemd dat het ding alleen tijdens de opwarmfase begint te roken (olie) als een ketter en als ie warm is is alles over.

TS schrijft dat er een kop(pen)revisie is uitgevoerd, dus dan zouden de kleprubbers en geleiders goed moeten zijn.
Mijn vraag is dan waarom er toen niet meteen is gekeken naar de rest, dus cilinders/zuigers en veren? Het blok moet al uit het frame om fatsoenlijk aan de koppen te werken en als de koppen er af zijn zitten de cilinders ook al los.

Oh, mocht je besluiten om het blok uit te bouwen om de oorzaak aan te pakken, vervang dan ook meteen de drijfstanglagers! Dit is een zwak punt bij die blokken.

Klopt bijde koppen zijn compleet gereviseerd.

Ikzelf had het probleem dat er een bougie afgebroken was waardoor er een deel op een klep is gekomen en die klep kapot is gegaan, staat ook nog wat van op het forum.hier .

Ook had ik de motor net en ook mijn rijbewijs en we stonden ook op het punt om te verhuizen, en wilde natuurlijk ook zo gauw mogelijk gaan rijden .

Zsm 2 andere koppen gekocht en deze laten reviseren .

Bij het demonteren en monteren van de koppen, heb ik niet naar de slotspeling gekeken van de zuigers en door haastigheid en vanwege verhuizing alleen gauw de staat van de cilinder en zuiger op het oog bekeken en dat zag er goed uit
Ook heb ik zelf niet alle gereedschap om te meten, waardoor ik of wat moet lenen of even weg moet brengen ..

Van de drijfstang lagers neem ik mee !
Wist ik namelijk niet.

:t
 
door het weder monteren van een cilinderkop op ingelopen cilinders en zuigerveren,
kan / zal vervorming optreden bij de cilinders, waardoor het olie verbruik ineens enorm
kan toenemen.
compressie test zegt niets over de toestand van de motor, daarvoor zul je een cilinderlektest moeten uitvoeren dunkt me
 
door het weder monteren van een cilinderkop op ingelopen cilinders en zuigerveren,
kan / zal vervorming optreden bij de cilinders, waardoor het olie verbruik ineens enorm
kan toenemen.
compressie test zegt niets over de toestand van de motor, daarvoor zul je een cilinderlektest moeten uitvoeren dunkt me


Is het, in het geval van deze motor zoals ik in eerdere reactie lees, dan verstandig dit met koude en warme motor te doen?

En de lektest zegt natuurlijk niks over de toestand van de olischraapveren.
 
Laatst bewerkt:
Is het, in het geval van deze motor zoals ik in eerdere reactie lees, dan verstandig dit met koude en warme motor te doen?

En de lektest zegt natuurlijk niks over de toestand van de olischraapveren.

Gezien het verhaal van de topic starter dat beide koppen gereviseerd zijn en de motor heeft zo,n hoog olieverbruik heeft het testen geen nut en kan hij gelijk wel aan de slag gaan met de cilinders,zuigers en veren te demonteren en controleren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan