Motorvakantie: hoe te beginnen?

Lieke1991

MF'er
14 feb 2018
69
0
Tilburg
Hallo allemaal,

Net nieuw hier en met een hoofd vol vragen. Aankomende zomer gaan mijn vriend en ik op vakantie met de motor, voor mij wordt het de eerste keer dat ik zelf rijd. Om zo goed mogelijk voorbereid op pad te gaan wil ik jullie over het een en ander om advies vragen.

Bestemming: waar ga je heen voor je eerste motorreis? Groot Brittannië is de revue gepasseerd, maar dat links rijden en de vele rotondes vind ik toch wel spannend. Frankrijk is een andere optie, daar hoeven we natuurlijk niet vooraf een overtocht voor te boeken en zijn we dus flexibeler qua richting. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit langer dan drie uur op één dag gereden heb, vooraf gaan we in ieder geval een weekendje naar de Ardennen om te oefenen. Ik zou graag ervaringen van anderen lezen hoe de eerste keer lange afstand rijden was. Vriendlief is niet echt een goede maatstaf, die is een week na zijn rijbewijs meteen Frankrijk door gaan toeren, dat vind ik toch wel heftig... Zijn er nog andere tips voor beginners-bestemmingen?

Bagage mee: ik heb nog geen koffers voor mijn motor (Yamaha FZ6 2009). Natuurlijk heb ik google al geraadpleegd voor de verschillende opties, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Wat mij prettig lijkt, is een zadeltas die over de buddyseat heen hangt (zo iets) Het voordeel dat ik verwacht te hebben bij zachte tassen tov harde koffers is meer propmogelijkheid. Zo'n tas geeft tenminste wat mee. Ander voordeel: qua prijs een stuk gunstiger dan koffers. Maar ook: is zo'n tas wel waterdicht (genoeg)?

Zijn er verder dingen die je als beginner geheid vergeet mee te nemen?

Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik de hele situatie overpeins, maar ongedwongen en onbezonnen op pad zoals mijn vriend dat bij zijn eerste vakantie deed zit ook niet helemaal in mijn aard. :')
 
Laatst bewerkt:
Welkom op MF :W

Toch wat vragen:

1) Kamperen of Hotels?
2) Hoe lang ga je?

Bestemmingen die voor beginners prima zijn:
- Eifel gebied in Duitsland
- Schwarzwald in Duitsland
- Luxembough (Vianden en omgeving)
- Ardennen
- Franse Vogezen

Mooie van deze omgevingen is dat ze vrij makkelijk te bereiken zijn (paar uur), je kan je overal verstaanbaar maken, het weer is er over het algemeen prima in de zomer, mooie en ruime wegen.

Het makkelijkst is gewoon werken met een 'uitval basis'. Je leurt dan je spullen 1x van huis naar het Hotel, eenmaal aangekomen alles uitladen in het Hotel en je bent klaar met spullen meeleuren. 's Ochtends dus lekker in het Hotelletje uitslapen, overdags lekker rijden en 's avonds weer aankomen en relaxen. De volgende dat weer hetzelfde maar dan een andere richting in.

Wat betreft bagage:
- Je kan overwegen om zijtassen te kopen, het gros is niet waterdicht. Sommige hebben waterdichte binnenzakken.
- Je kan overwegen een grote bagagerol te kopen van louis. Deze zijn spotgoedkoop, er kan veel in en houd alles kurkdroog.
- Neem eventueel een rugtas mee.

Mocht je bovenstaande gebieden overigens te dicht bij vinden, dan kan je overwegen om gewoon Oostenrijk of de Dolomieten in te rijden. Uiteindelijk zijn wegen gewoon wegen, of ze nou op 300m hoogte liggen of 1800m. Enige nadeel is dat je een dag snelweg rijden moet doorstaan om deze gebieden te bereiken, met alle kosten, pijntjes en toestanden van dien.
 
Laatst bewerkt:
We gaan 2,5 week en we nemen de tent mee. Wil niet zeggen dat we de B&B's helemaal over gaan slaan, vorig jaar met de auto hebben we kamperen afgewisseld met hotels en B&B's. Duitsland slaan we over; vooral qua eten is dat niet bepaald mijn favoriete bestemming.
 
Wil je ervaring opdoen en uitwisselen dan kun je nog inschrijven bij het MF testweekend.
Hier komen motorrijders van allerlei puimage en je wordt verwend met een toerritje van meer dan drie uur!

Zo belangenloos wat pr gedaan maar ik denk dat je daar wel profijt van kunt gaan hebben!
 
We gaan 2,5 week en we nemen de tent mee. Wil niet zeggen dat we de B&B's helemaal over gaan slaan, vorig jaar met de auto hebben we kamperen afgewisseld met hotels en B&B's. Duitsland slaan we over; vooral qua eten is dat niet bepaald mijn favoriete bestemming.

Ah kamperen, verrassend want de meeste vinden dat niks :)

Je hebt dan iig wat meer spullen mee te leuren. Je kan overwegen om zadeltassen te kopen, een bagagerol en een rugzak (deze om de rol heen steken) en het hele handeltje zo vastzetten met spanbanden. Sommige vinden een tanktas niks, ik vind het een must.

Zo ging ik vroegah op reis, precies wat jullie willen:
cat_op_reis.jpg


Overigens is volgende week de motorbeurs toevallig. Dus wellicht kan je daar wat goedkope bagagespullen vinden!
 
Laatst bewerkt:
Bagage rollen zijn ideaal.
Waterdicht, goedkoop en in veel verschillende maten te koop.
Rugtas is een slecht plan.
Zeker voor langere afstanden.
Krijg je last van rug en nek van en is gewoon irritant.

Kijk ook eens in het grote kampeer topic.
 
Ah kamperen, verrassend want de meeste vinden dat niks :)

Je hebt dan iig wat meer spullen mee te leuren. Je kan overwegen om zadeltassen te kopen, een bagagerol en een rugzak (deze om de rol heen steken) en het hele handeltje zo vastzetten met spanbanden. Sommige vinden een tanktas niks, ik vind het een must.

Zo ging ik vroegah op reis, precies wat jullie willen:
[afbeelding]

Overigens is volgende week de motorbeurs toevallig. Dus wellicht kan je daar wat goedkope bagagespullen vinden!


Holy shit man, wat zit daar allemaal in?!?!?!?


Dit was mijn motor in Madagaskar inclusief:
- jerrycan met benzine (20 li)
- 14 liter water in flessen
- Drone en cameraspullen
- Kampeerspullen (voor twee personen)
- Reserveonderdelen (waaronder pomp en banden)

IMG_20170603_084220.jpg



@TS: Dit youtube kanaal beantwoord een hoop van je vragen en is sowieso leuk om te kijken: Motorcycle Adventures
 
Laatst bewerkt:
Rugtas is een slecht plan.
Zeker voor langere afstanden.
Krijg je last van rug en nek van en is gewoon irritant.

Amen... Ik ben vorig jaar met een zware rugtas naar Sardinië gereden. Dat was inderdaad niet meer prettig op een gegeven moment. Op de terugweg heb ik hem zelfs met huishoudfolie en ducttape vastgezet op het kontje van de motor. Kon net, maar wat een verademing!
 
Amen... Ik ben vorig jaar met een zware rugtas naar Sardinië gereden. Dat was inderdaad niet meer prettig op een gegeven moment. Op de terugweg heb ik hem zelfs met huishoudfolie en ducttape vastgezet op het kontje van de motor. Kon net, maar wat een verademing!

Zie mijn foto!

Gewoon je rugtas om je bagagerol steken! Kan niet loskomen!
 
Dat is zeker een tip die ik ga onthouden voor het geval ik weer eens veel bagage mee moet nemen. :Y
 
koop geen dure tassen omdat ze waterdicht moeten zijn
doe je kleding gewoon in een in een vuilniszak neem er een mee voor je gebruikte kleding kan je het mooi scheiden en zelf na een hele dag regen is alles nog steeds droog

extra tip
doe je kleding in een zak ga zelf op de zak zitten en je pers het lucht er uit knop er in en je kan veel meer meenemen
 
Als alles toch nieuw is zou ik er geen al te vast reisplan van maken, elke bestemming is toch nog nieuw en leuk.

Ik zou dicht bij huis beginnen en als het bevalt steeds iets verder opschuiven. Uiteraard het weer in de gaten houden zodat je eventueel een andere kant op kan.

Wat ik zou doen is beginnen in Luxemburg, camping zoeken en van daar uit een paar dagen rondrijden. Als dat bevalt steek je door naar de Vogezen, blijf je weer een paar dagen en ga je daarna door naar de Jura. Vind je het dan nog steeds leuk dan ga je door naar De Alpen of bijvoorbeeld de Vercors. Steeds kijk je gewoon aan hoe het gaat en of je het nog leuk vind. Zo bouw je het rustig op en leer je hoe het is om in bergachtige omgevingen te rijden. Al die gebieden zijn prima aan elkaar te koppelen, zonder dat je hele grote afstanden op een dag moet rijden. Campings hebben ze daar in overvloed en een plek voor een paar motorrijders hebben ze altijd wel dus je hoeft vooraf niks vast te leggen. Zo ben je flexibel om je plannen eventueel aan te passen.

En sowieso gaan proefkamperen, al is het maar 10 km vanaf je huis. Dan merk je in ieder geval of je alles bij je hebt. En niet teveel meenemen, alles wat je thuis laat is mooi meegenomen :+
 
Laatst bewerkt:
Wat bagage betreft, ik vind zijtassen waardeloos. Ze zijn niet waterdicht, je kunt ze niet op slot doen als je ergens bent, en het lijkt of er veel in kan maar in de praktijk valt dat vies tegen. Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar persoonlijk zou ik investeren in koffers. Als je universele koffers neemt, dan kun je deze blijven gebruiken als je een andere motor koopt. Je hebt dan alleen een nieuw rek nodig.
 
Wat een boel goede tips! Ik ga er eens op mijn gemakje naar kijken, het 'verdergaan als het goed bevalt' klinkt wel als een manier waarop ik mijn vakantie kan invullen. De motorbeurs staat op de agenda, een van de redenen waarom ik nog geen koffers had gekocht 😛

Ook laarzen moet ik nog nieuwe hebben, de rits van mijn huidige laarzen begint het te begeven... Ik ga zien wat ze op de beurs allemaal in de aanbieding hebben :)
 
zadeltassen...ideaal idd lekker propbaar,makkelijk te vergroten en op en af de fiets te halen
baggagerol erbij.....en ik kan dan 14dagen 2 personenop stap ermee (geen tent)

in frankrij...kunjezelfs af en toe de alpen mee pakken, vele schrikt het af als beginner...maar is echt lekker te doen, zekerals je aleen paardaagjes rijdt en in de flow zit.

een ding is echt het belangrijkste....geniet !
vooral van de omgeving tijdens het rijden, het doel is niet meer dan een overnachting ;)
 
Wat een boel goede tips! Ik ga er eens op mijn gemakje naar kijken, het 'verdergaan als het goed bevalt' klinkt wel als een manier waarop ik mijn vakantie kan invullen. De motorbeurs staat op de agenda, een van de redenen waarom ik nog geen koffers had gekocht 😛

Ook laarzen moet ik nog nieuwe hebben, de rits van mijn huidige laarzen begint het te begeven... Ik ga zien wat ze op de beurs allemaal in de aanbieding hebben :)
Het is goed om vooraf te weten wat en hoe de motoren bepakt gaan worden.
En je neemt al gauw te veel mee, is mijn ervaring.

Aan de andere kant, door jaren kamperen is mijn uitrusting ook wel afgestemd op mijn wensen. En dat kost in de loop vd tijd ook wel wat.

Koffers vind ik gaaf, want daar kan een helm in. Erg fijn voor de tochtjes op een vrije dag. En makkelijk met vervoer tijdens de reis. Maar duur.

Roltas doet al veel. Ik heb een normale slaapzak, met insnoertasje. Een erg kleine slaapmat (expad). Die gaan gewoon in de roltas. Dan is er zat plek voor kleding en kookspul, en ook toiletspullen.

Tip: leg de wc rol altijd bovenop!

En neem wat plasic tasjes mee. Mocht je onderweg regen krijgen, kun je dan veel extra beschermen. Tevens heb je ze nodig voor je afval. En handig om vuile was te scheiden van schone.

Afwasmiddel, zeep, wasmiddel, shampoo, tis allemaal hetzelfde, uit 1 flaconnetje. Altijd met schroefdop, nooit klikdop. En los in plastic tasje, dan pas bij de rest.

Bekijk eens wat je samen mee wilt nemen, en hoe dat op een motor past. tanktas kan stiekem ook wel veel in. Mooi als extra. En makkelijk ff los mee te nemen bij parkeren.

Test dat. Zie ook MF testweekend.

Dat is het pratische, nu het rijden en de praktijk.

Ga eens rijden met veel bepakking. Dat is net anders dan zonder. Dan doe je ervaring op, en dat geeft vertrouwen.

Overleg wat )globaal) een bestemming of doel zou kunnen zijn.

Vogezen? Jura? Vercors? RDGA?

Daarop kun je routes uitzetten.

Om afstand te overbruggen kies je voor snelweg. Dat is saai, maar het schiet op. Veel km's in het aantal uren rijden per dag.
Ter plaatse goed kijken naar routes. 150 km kan zomaar een hele dag sturen zijn!

Pas rustdagen in. Zonder route. natuurlijk kun je op de motor ergens naartoe rijden, maar dan zonder inpakken en verplicht volgend punt. Moet wel vakantie blijven.

Er is ene topic voor kamperen met motor.
 
Bagage mogelijkheden ga je niet vinden op de motorbeurs
Of je moet een vermogen willen neerleggen voor touratech spul . :X
 
@verblijf
Je geeft aan B+B maar ook camping. Dat houdt je erg flexibel.
Mijn reizen doe ik ook zo. Liever camping, maar slecht weer, dan in hotel.

@bestemming
Eerste keren kiezen voor 'warme' bestemming. Als toch eens nat, dan ook snel weer droog.
Veel minder spullen mee te nemen, dus ook veel minder (regen)kleding.
Corsica is prima bergbestemming en heeft mooi weer. Maar met 3u/dg sturen is dat ver.
Genoemd Engeland is super dichtbij. Eigenlijk in IJmuiden ben je er. Wel vaak heel nat!

@bagage
Topkoffer ook al genoemd. Idd een universele, kan je later op andere motor overzetten.
Zeker in regengebied zorgen voor een ECHT dichte koffer. Tassen blijft altijd een vraagteken. Heel fijn 's avonds schone maar ook droge kleding.
Koffers (sets) kan je vaak goed scoren voor niet te veel via MP.

Rolbags of canvas-tas voldoen prima en alles blijft droog.
Louis (D) is al genoemd. Ook Polo (D)heeft veel voor redelijke prijzen.
Rugtas is genoemd, maar dat zou ik dan weer NIET doen. Ik neem altijd wel een heel dun rugtasje mee, voor lopen door een stadje of een korte hike. Bijv. het laatste stuk naar de top van de Etna. Rugtasje gebruik ik ook wel eens om op de motor een boodschapje te doen. Maar na een paar km ben ik dat ding al helemaal zat.

Tanktas is wel makkelijk voor spullen die je snel en direct bij de hand wil hebben. Ik stop er ook vaak zwaardere spullen in ivm gewichtsverdeling. Kettingslot, (bier)blikjes, gereedschap, plankje voor jiffy Zorg bij regen wel voor een hoes die je over de tas kunt trekken. (vaak zit dat al bij de tanktas)

@eten
Eten in D is minder? Als je de schnitzel ontwijkt, gaat dat meestal wel.

@proefkamperen
Zeker gaan doen. 1e keer niet heel ver gaan. Eiffel, Ardennen, of Luxemburg.
(Kijk in D waar de (mega)shops van Louis en Polo zitten. Als je iets nodig hebt....?)

@1e reis
Op internet zijn wel lijstjes te vinden wat wel en niet mee te nemen. Beste is voor jullie zelf een eigen lijst te maken. Ieder heeft andere wensen/ eisen. Je begint met een internet lijst, dat vul je aan met alle adviezen die je van overal krijgt en wat je zelf nog te binnen schiet. Na de 'Ardennen-proef' kan je dan doorstrepen-aanvullen voor de volgende keer.

Verder is het opstappen en gassen.......... :] :]
 
Bedankt allemaal voor de fantastische tips! Om even wat puntjes eruit te pakken: ik heb een mini-tanktasje, daar past precies mijn portemonnee, telefoon en paspoort in en dat was het dan wel. Ik ben zelf ook maar mini, dus een grote tanktas kan ik niet kwijt voor mijn neus.
Proefkamperen is een goeie! Goed excuus ook om er even tussenuit te knijpen :)
En tja, het eten in Duitsland heeft me afgelopen vakantie meerdere nachtjes op het toilet opgeleverd. Ben wel weer even klaar met de hopen vlees in sloten jus :')
 
K(r)amperen......niet echt meer mijn ding, maar ach.
Qua bagage ben ik toch wel liefhebber van tassen en rollen. Gemakkelijk op elke motor mee te nemen zonder nieuwe rekken o.i.d. Bij niet gebruiken heb je ook niet gelijk een berg koffers in je berging/schuur/zolder staan en bij omvallen van je motor (een keer met een reismaatje meegemaakt) geen gebroken koffer. (kan natuurlijk aan de koffer hebben gelegen, hoewel deze van een niet nader te noemen A-merk was)
Ik gebruik zelf een dergelijke set waarbij ik meestal alleen de rol gebruik met een vuilniszak er in voor de zekerheid.
 
Bedankt allemaal voor de fantastische tips! Om even wat puntjes eruit te pakken: ik heb een mini-tanktasje, daar past precies mijn portemonnee, telefoon en paspoort in en dat was het dan wel. Ik ben zelf ook maar mini, dus een grote tanktas kan ik niet kwijt voor mijn neus.
Proefkamperen is een goeie! Goed excuus ook om er even tussenuit te knijpen :)
En tja, het eten in Duitsland heeft me afgelopen vakantie meerdere nachtjes op het toilet opgeleverd. Ben wel weer even klaar met de hopen vlees in sloten jus :')

Ik kan me nog ergens in de Eifel een keer een avondje herinneren waar ik de receptioniste vroeg of er ergens een goed restaurantje was. Ze zei toen tegen me 'daar, is een goed restaurant met heel goed DUITS eten'. Ik dacht 'Ah! Dan gaan we de duitse keuken maar eens testen! Ben benieuwd!'

Hadden ze alleen maar Schnitzels haha :+
 
Laatst bewerkt:
Die SW-Motech Speedpack waar je naar linkte heb ik. Daar zitten binnenvoeringen (ik zou het geen binnentassen noemen) bij die waterdicht zijn. Dat is echter niet zulk dik materiaal als de rollen die ik ken. Voor de zekerheid doe ik overigens alles sowieso in vuilniszakken, ook in een rol. Dat is ook handig om dingen bij elkaar te houden, zodat niet alles door elkaar slingert.

Overigens is die Speedpack niet dusdanig stevig dat je kan proppen, een rol is dat wel. De reden dat ik de Speedpack heb gekocht terwijl ik al een rol had, is dat de diameter van een rol met evenveel inhoud veel groter is en mijn duo zadel klein. Een rol duwde mij tegen de tank aan en ik had eigenlijk geen bewegingsruimte meer, daarom de Speedpack aangeschaft ondanks de zeer forse prijs. Hij beviel verder wel en inpakken is makkelijker dan met een rol die alleen een zij-opening heeft.
Maar had ik een groter zadel gehad, dan was ik mooi met mijn rol verder gegaan. Naar mijn mening kan je het geld beter uitgeven aan een goed luchtbed/slaapzak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan