2e hands lichte motoren

Nu het toch ter sprake komt, wat gebruiken jullie zoal voor woon-werk verkeer?
Tegenwoordig de 'benenwagen'!!!
Ik was er helemaal mee klaar, met het bekijken van mijn mede-file-genoten. Uiteindelijk besloten, desnoods met inleveren loon (idd, dat is nu minder), om dichterbij te werken. De grote winst is dat ik iedere dag een halve snipperdag heb. (zo voelt dat iig)

Mijn werk start aan de overkant van de straat..................... *O*
 
een 125 is dat hij zuiniger is,je ben er niks sneller mee in de stad.

Precies, qua snelheid maakt het niks uit, dus waarom zou ik niet een lichte, zuinige, betrouwbare en enigszins "disposable" 125cc gebruiken voor die duizenden kilometers? Die FZ750 brengt meer onderhoud met zich mee, verbruikt twee tot drie keer zo veel en is gewoon minder betrouwbaar omdat het een machine van 30 jaar oud is. Ik vind 'm ontzettend gaaf, make no mistake, maar liever voor op de zondag met mooi weer dan elke dag met weer en wind, dat wil ik 'm eigenlijk niet aan doen :P

Het moet inderdaad wel leuk blijven. De twee voornaamste redenen dat ik wou motorrijden waren praktisch vervoer en plezier. Maar een rijdend toilet zit er gewoon niet in voor mij, ongeacht hoe praktisch, hahaha.

Ik kan me voorstellen dat dit van persoon tot persoon zal verschillen, maar ik kan me wel vinden in de posts van Worldbeater en Turbo :)

Ik denk dat ik het eerst wel even met de FZ750 probeer. Zojuist even een rekensommetje gedaan, als ik reken dat een 125cc me 3000 aan aanschaf kost en ik laat extra wegenbelasting en verzekeringen buiten beschouwing, dan moet ik puur voor brandstof ongeveer 55000 km rijden voordat de 125cc goedkoper wordt dan die de FZ750, aangenomen dat ik die 3000 euro aan benzine voor de FZ750 gebruik.

Ik verwacht daar wel paar jaar over te doen. Komt ook nog extra verzekering en wegenbelasting bij (toch weer een paar honderd euro).

Aan de andere kant 55dkm met een machine van 30 jaar oud, dat gaat wat kosten aan onderhoud. En heck, nog 55 dkm erbij en die FZ750 is volledig afgeschreven...

Then again... een 2e hands FZ750 blok is een stuk goedkoper dan een nieuwe 125cc...

Decisions, decisions.... :?

Laat ik eerst maar eens focussen op m'n rijbewijs halen :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb niet alle reacties volledig gelezen maar je gaat uit van een verbruik van 1:30-35 ?
Stadsverkeer verbruikt alles een stuk meer, of het nu een 125 of 300 of 600 of 1200 is.

Als het echt puur stadsverkeer is zou ik zelf wel voor een scooter gaan, al snap ik dat je dat eigenlijk niet wilt.. maar als je 1:35 als eis stelt voor motor rijden dan val je bij al niet ind e categorie motorrijder zeg maar :P
 
En heb je ook onderhoud en reparaties kosten meegerekend?
Ook een lichtere motor heeft in 55.000km onderhoud, en vast wel reparaties nodig.
 
Heb niet alle reacties volledig gelezen maar je gaat uit van een verbruik van 1:30-35 ?
Stadsverkeer verbruikt alles een stuk meer, of het nu een 125 of 300 of 600 of 1200 is.

Haha, 1:35 gaat in de stad waarschijnlijk niet op. Maar op 40 km lang provinciale weg hoop ik het wel te halen mocht er zo'n lichte motor komen. Dat het in de stad meer verbruikt is niet meer dan logisch, aan de andere kant, een 600cc zal in de stad nog steeds meer verbruiken dan een 125cc. Tenminste, dat verwacht ik! :P

En heb je ook onderhoud en reparaties kosten meegerekend?
Ook een lichtere motor heeft in 55.000km onderhoud, en vast wel reparaties nodig.

Nee, voor nu buiten beschouwing gelaten. Slijtdelen zullen bij allebei onderhouden moeten worden, dus daar zal het verschil niet heel groot zijn, hoewel de remmen, banden en ketting van de "grote" motor wellicht wat duurder zullen zijn dan die van een lichte motor. Ik doelde vooral op het feit dat een nieuwe (bj 2018) lichte 125 cc waarschijnlijk over de komende 50 dkm minder onderhoud aan het blok nodig zal hebben dan een 750 cc (bj 1988) die al een 60 dkm op de teller heeft staan. Hoeveel onderhoud het daadwerkelijk gaat worden? Ik heb werkelijk geen idee, dat zie ik tegen die tijd wel :P

Thanks voor al het meedenken guys, ik waardeer het echt :)
 
Een FZ750 koop je bij wijze van spreken voor een appel en een ei,dus is hij overleden koop je toch alsnog wat anders.Ik heb zelf in een ver verleden een CB125 gehad als pekelmotor,
ik kan je vertellen dat ik heb snel weer verkocht heb,wat een armoede op zo,n apparaat rijden,automobilisten denken dat je een brommer ben en behandelen je ook zo,je moet dus 2x zo goed opletten,ff vooraan gaan staan bij een stoplicht kan je ook wel vergeten,want een beetje auto is sneller.
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad zo, maar ik ben helemaal verliefd op het ding :$
Ja zuinig was ik vroeger ook op mijn motoren,zelfs de koelribben werden met een tandenborstel schoongehouden,1 klein krasje of putje door steenslag en ik werd gek,
dat heb ik na vele jaren en motorfietsen wel afgeleerd,goed onderhouden en rijden met die hap,verder maak ik mij nergens druk meer om,het is toch onvermijdelijk dat er een krasjes,steenslag of kleine beschadigingen of een roestplekje ontstaan. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Yamaha XG250 tricker gehad. Da's geen 125 maar 250cc dus, nog steeds een klein brommertje. En super mega geweldig leuk, zeker voor in de stad. Ik deed er op een gegeven moment ook woon-werk mee. Maar het was wel opmerkelijk; dingen als banden, ketting, remschijven, remblokken het sleet allemaal als een tierelier! Van zo'n eenvoudig motortje verwacht je dat het weinig en/of goedkoop onderhoud behoeft maar dat bleek dus niet waar. Al was 'ie wel zuinig qua brandstofverbruik natuurlijk.

Nee, voor nu buiten beschouwing gelaten. Slijtdelen zullen bij allebei onderhouden moeten worden, dus daar zal het verschil niet heel groot zijn, hoewel de remmen, banden en ketting van de "grote" motor wellicht wat duurder zullen zijn dan die van een lichte motor. 8<
Precies dát viel mij dus erg tegen!

Ja zuinig was ik vroeger ook op mijn motoren,zelfs de koelribben werden met een tandenborstel schoongehouden,1 klein krasje of putje door steenslag en ik werd gek,
dat heb ik na vele jaren en motorfietsen wel afgeleerd,goed onderhouden en rijden met die hap,verder maak ik mij nergens druk meer om,het is toch onvermijdelijk dat er een krasjes,steenslag of kleine beschadigingen of een roestplekje ontstaan. :Y

:^ heel herkenbaar :Y
Met de jaren wordt je ouder en wijzer, en realiseer je je dat alles in het leven vergankelijk is. :')
Uiteindelijk gaat toch alles naar de kl#t&n. })
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een 125je helemaal afgereden is na 55.000 km.

Als je zo verliefd bent op die 750 is er toch niks mooiers als elke dag met dat ding doen waar je hem voor gekocht hebt, namelijk rijden ;)
 
Slijtdelen van een 125cc verwacht ik eigenlijk goedkoper te zijn dan die van een grote motor (meer kracht op de ketting, remmen krijgen meer te verduren, banden zal misschien niet zo veel schelen). Maar die kosten heb je sowieso als je veel kilometers gaat rijden, dus die vind ik hier niet zo heel belangrijk. Hoewel het natuurlijk goed is om er wel rekening mee te houden ;)

Als je zo verliefd bent op die 750 is er toch niks mooiers als elke dag met dat ding doen waar je hem voor gekocht hebt, namelijk rijden ;)

Da's misschien wel een goed punt... :P
 
De ketting en de remmen van een 125 zijn ook de helft van een grote motor. Je moet ze dus veel vaker vervangen. Zeker met stadsgebruik. Ik denk niet dat het veel toevoegt om op die manier economisch te rekenen.
En inderdaad, een 125 met een halve ton op de teller is niets meer waard. Of hij is versleten of niemand heeft er nog vertrouwen in.
 
[over de FZ750]


Dat is inderdaad zo, maar ik ben helemaal verliefd op het ding :$
Dat snap ik dus wel. Prima ding, power zat, maar toch ben ik niet verliefd.

Met mijn FZ750 1985 rijd ik al de nodige jaren.........
Nee, de mijne is niet mooi. Helemaal zwart en van een kras lig ik niet wakker.
Technisch inmiddels wel veel beter dan bij aanschaf flink wat km's terug!
Onderdelen wordt wel iets moeilijker. Nu binnenschilden uit UK besteld. Hier in NL is nope!
 
De ketting en de remmen van een 125 zijn ook de helft van een grote motor. Je moet ze dus veel vaker vervangen. Zeker met stadsgebruik. Ik denk niet dat het veel toevoegt om op die manier economisch te rekenen.
En inderdaad, een 125 met een halve ton op de teller is niets meer waard. Of hij is versleten of niemand heeft er nog vertrouwen in.
Ik heb mijn CBR250RA gekocht met circa 4.200 km en die is helaas total loss gereden door een auto bij ca. 7.250 kilometer.
De ketting hoefde ik nog niet te spannen, remblokjes en radiateurcover had ik nog liggen via Aliexpress.
Die motor heeft een ruim onderhoudsschema (alleen olie bij 1.000 km en daarna bij 11.000 km :o ) (kleppen pas bij 22.000 km) en de onderdelen zijn spotgoedkoop.

Het verbruik liep uiteen van 1:31.5 bij normaal snelweggebruik tot 1:26 bij constant 130 km/u en racy optrekken.
(Had al een tandje meer aan de voorkant gemonteerd en hoe volwassen reed dat mee zeg :} )

Nu komt er een BMW G310R, een lichte motor heeft ook mijn voorkeur voor dagelijks 50 km woon~werk.
Snel te pakken, handelbaar en goed door de krappe steeg hier. Hard zat op de openbare weg. Minder (kilometer) afschrijving dan op de grote motorfiets.

En hopelijk ben ik eind maart voldoende hersteld om de BMW S1000R weer uit te laten op Zandvoort. :]
 
Laatst bewerkt:
Mocht de remschijf van een (veel lichtere) 125 echt twee keer zo snel slijten dan zijn ze ook goed te betalen.

Zo even snel al drie opties en EBC is de meest bewezen. ;) (Maar uit China of de Oekraine is spannender :+ )

full
 
Weet niet of "spannende remmen" wel zo leuk is :P

Dat snap ik dus wel. Prima ding, power zat, maar toch ben ik niet verliefd.

Ik denk dat als ik een andere motor als eerste motor had gekocht dat ik daar ook wel verliefd op was geworden ;)

En inderdaad, een 125 met een halve ton op de teller is niets meer waard. Of hij is versleten of niemand heeft er nog vertrouwen in.

Ook al is ie versleten, als de banden, remmen enz. allemaal goed zijn dan moet je er gewoon op kunnen rijden, toch? Misschien dat het blok op een gegeven moment de geest geeft, maar als de onderhoudshistorie bekend is dan zou een hoge km stand mij persoonlijk nog niet zo snel afschrikken.

Maar daar denk ik vast ook anders over als ik een paar motoren verder ben :P
 
Laatst bewerkt:
Succes met je keus.

Heb zelf een cbf 125 gehad, reed inderdaad 1:50 (ook snelweg km's) maar ik reed teveel snelweg, dus weg gedaan.
In de stad heb je wel moeite auto's voor te blijven, dus hou daar rekening mee.

Al aan een TW125 gedacht? die schijnen echt fun te zijn, beleef je er ook lol aan.
 
Weet niet of "spannende remmen" wel zo leuk is :P
Het is soms goed opletten wat er uit China komt.. en met de Oekraine heb ik geen ervaring.
Al kunnen dat ook wel eens vakmensen zijn met hele oude apparatuur. ;)

Zelf heb ik goede ervaringen met remschijven uit China. (Arashi)

Maar mijn opmerking was meer om geen appels met peren te vergelijken qua prijzen.
En de algemene publieke opinie is dat je geen remmen uit China koopt.

Je moet dan ook wel goed weten wat je doet. :)
 
Ik rijd zelf een 600 cc. Dat is echt zat voor alles wat je wilt doen.
Ik zou zelf wel de power missen als je iets kleins als een scootertje of 125 cc gaat rijden. Dan kun je met een baksteen aan je gashendel gaan hangen, maar opschieten doet het niet. Ik vind het in bepaalde situaties bijvoorbeeld erg fijn dat ik even weg kan rijden van het gerommel in het verkeer zeg maar. Met 125 cc moet ik nog zien of dat kan.

Maar goed, ieder zijn eigen keus natuurlijk.
 
Ik rijd zelf een 600 cc. Dat is echt zat voor alles wat je wilt doen.
Ik zou zelf wel de power missen als je iets kleins als een scootertje of 125 cc gaat rijden. Dan kun je met een baksteen aan je gashendel gaan hangen, maar opschieten doet het niet. Ik vind het in bepaalde situaties bijvoorbeeld erg fijn dat ik even weg kan rijden van het gerommel in het verkeer zeg maar. Met 125 cc moet ik nog zien of dat kan.

Maar goed, ieder zijn eigen keus natuurlijk.


Nu rijd jij een diversion ? tenminste te zien aan je plaatje..
Ik wil je niet beledigen maar ik vraag me af of jij er een motorscooter mee "uittrekt " ?!
Ben totaal geen fan van die nep dingen maar ze zijn wel bijzonder rap weg
 
Ik heb een 125 cc Honda Rebel staan. Leuk choppertje. Prima voor binnendoor, maar een dram op de snelweg. Uit Duitsland gehaald toen mijn dochter haar A1 haalde. Zij heeft inmiddels A2 en ook A gehaald. Die Rebel is een leuk ding, maar het blijft een beetje als een brommer voelen. Overigens heeft dat A1 rijbwijs volgens mij weinig animo gehad in Nederland en dat verklaart waarom er weinig tweedehands aanbod is.

8045003_A-5_D81-4_B74-86_F0-_A371_D15_FC9_F2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu rijd jij een diversion ? tenminste te zien aan je plaatje..
Ik wil je niet beledigen maar ik vraag me af of jij er een motorscooter mee "uittrekt " ?!
Ben totaal geen fan van die nep dingen maar ze zijn wel bijzonder rap weg
Vanuit stilstand en de eerste meters misschien, maar verder:
Diversion: 61pk, 47Nm, 198kg
Vespa 125: 10pk, 10Nm, 115kg

De Diversion spreekt jou misschien niet aan, maar het is wel een echte motor.

Slijtdelen van een 125cc verwacht ik eigenlijk goedkoper te zijn dan die van een grote motor (meer kracht op de ketting, remmen krijgen meer te verduren, banden zal misschien niet zo veel schelen). Maar die kosten heb je sowieso als je veel kilometers gaat rijden, dus die vind ik hier niet zo heel belangrijk. Hoewel het natuurlijk goed is om er wel rekening mee te houden ;)

Heb je mijn bericht uberhaupt gelezen B|

De slijtage delen van een kleine motor zijn ook gewoon lichter uitgevoerd, of misschien zelfs niet van de beste kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Nu rijd jij een diversion ? tenminste te zien aan je plaatje..
Ik wil je niet beledigen maar ik vraag me af of jij er een motorscooter mee "uittrekt " ?!
Ben totaal geen fan van die nep dingen maar ze zijn wel bijzonder rap weg

:^ Tot 100 km/u ga je dat niet redden. Dat viel mij positief op aan een scooter. Ik heb een yamaha maxster en een bw125 gereden en dat gaat best goed van zijn plek.
 
Laatst bewerkt:
Nu rijd jij een diversion ? tenminste te zien aan je plaatje..
Ik wil je niet beledigen maar ik vraag me af of jij er een motorscooter mee "uittrekt " ?!
Ben totaal geen fan van die nep dingen maar ze zijn wel bijzonder rap weg

Ik heb zelf ook (motor)scooter gereden.
Tja, de Diversion, oud beestje dat het is, is toch echt sneller.

Maar ik bedoelde de scootertjes waar je al die puberpikjes mee ziet rijden in de grote stad. Sorry hoor, maar dat slaat echt als een tang op een varken. Daarmee rijd je niemand op en motor er mee uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan