Welke (eerste) super sport

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Dag allen,

Ben een beginnende motorrijder en ben nog zoekende welke motor het beste bij mij past.
Ik heb al diverse type motoren geprobeerd (BMW K, Transalp, ER-5) en het wordt nu tijd om te kijken hoe een sportmotor is.

Ik heb de volgende modellen op het oog:

Suzuki GSXR 750
Yamaha R6
Kawasaki ZXR6
Honda CBR600 (F)

Wat vind ik belangrijk:
- Zithouding, moet relatief comfortabel zijn, ben zelf een kabouter van 1.70
- Betrouwbaar/goedkoop in onderhoud
- Moet comfortabel in binnen de bebouwde kom kunnen rijden

Wat ik niet belangrijk vind:
- Snelheid
- Geluid

Omdat het een probeersel wordt wil ik geen nieuwe. Dacht zelf aan 2000 tot 2003.
Wat vinden jullie een goede Km stand gezien het beoogde bouwjaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Is niet te beantwoorden...zelf proefritten maken en kom je wel achter welke je leuk vind.

Ik zou geen van allen nemen omdat het van die jengel dingen zijn....maar dat is ook persoonlijke smaak.

Succes.
 
Met zo'n lijstje aan wensen zou ik sowieso niet voor een supersport gaan, want die zijn gewoon niet comfortabel bij lage snelheid en ook niet echt goedkoop in onderhoud. Ga dan eerder voor een leuke naked, Hornet of SV650 oid. Van Ee modellen die je noemt is de CBR600F waarschijnlijk het minst slecht voor je.
 
Van de modellen die je noemt is de CBR600F waarschijnlijk het minst slecht voor je.
Dat denk ik ook, die past niet helemaal in het lijstje met een R6,ZX6R en een GSX-R750. :?
Daar had de CBR600RR moeten staan..

De CBR600F is gewoon de iets minder sportieve en iets comfortabele versie. :Y

(Al kan je met een CBR600F ook echt goed tekeer gaan op Zandvoort :} )

Een 2001-2003 CBR600F is een mooie motor. :Y
Kilometerstand tot 30.000 om er zelf nog e.a bij te zetten en niet heel snel dik over de 60 k te komen waarbij de restwaarde flink daalt.

(Meer is uiteraard geen probleem, er staat een voordelige K4 GSX-R750 op MP - € 2.600 dat vind ik echt een koopje ondanks de 59.000 km.. die zou ik zó willen hebben)(Aan de andere kant als je even verder zoekt zie je weer dingen voor € 500 meer en weinig kilometers..)
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n lijstje aan wensen zou ik sowieso niet voor een supersport gaan, want die zijn gewoon niet comfortabel bij lage snelheid en ook niet echt goedkoop in onderhoud. Ga dan eerder voor een leuke naked, Hornet of SV650 oid. Van Ee modellen die je noemt is de CBR600F waarschijnlijk het minst slecht voor je.
:^ :^
 
Cbr600f.. prima ding, niet duur en overal onderdelen als je n keer valt oid. Zitten niet zo sportief als de rest in je lijstje
 
Dag allen,

Ben een beginnende motorrijder en ben nog zoekende welke motor het beste bij mij past.
Ik heb al diverse type motoren geprobeerd (BMW K, Transalp, ER-5) en het wordt nu tijd om te kijken hoe een sportmotor is.

Ik heb de volgende modellen op het oog:

Suzuki GSXR 750
Yamaha R6
Kawasaki ZXR6
Honda CBR600 (F)

Wat vind ik belangrijk:
- Zithouding, moet relatief comfortabel zijn, ben zelf een kabouter van 1.70
- Betrouwbaar/goedkoop in onderhoud
- Moet comfortabel in binnen de bebouwde kom kunnen rijden

Wat ik niet belangrijk vind:
- Snelheid
- Geluid

Omdat het een probeersel wordt wil ik geen nieuwe. Dacht zelf aan 2000 tot 2003.
Wat vinden jullie een goede Km stand gezien het beoogde bouwjaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties


Dan is de cbr600f de beste keuze van de 4.
Overigens zit je met 1.70 niet zo opgevouwen op een supersport, kan het weten ;)
 
Bedankt voor de reacties. De CBR600F ziet er ook goed uit en de prijzen zijn ook goed. Is deze een beetje vergelijken met een thundercat?
 
Bedankt voor de reacties. De CBR600F ziet er ook goed uit en de prijzen zijn ook goed. Is deze een beetje vergelijken met een thundercat?
Die laatste naam kwam gisteren in mij op voor de juiste vergelijking.
Maar die naam wilde ik nog even vermijden. Ben geen Yamaha man. _O-

De Thundercat zou de juiste vergelijking kunnen zijn. :Y
Wat meer rechtop en iets minder hyper sportief als de R6.

Ook de Thundercat heeft fans, ex rijders zijn er zeer over te spreken. :Y
Een CBR600F is wel een motor die nog jaren doorontwikkeld is.

(modernere cockpit, injectie - wat niet perse beter rijdt maar oude carburateurs kunnen wel iets storingsgevoeliger zijn)
 
Laatst bewerkt:
Net even ergens wezen kijken. Wat vinden jullie van deze tandwielen? Tevens hadden de banden slijtage aan de zijkant. Is dit normaal? (heb nog niet zoveel ervaring met sportmotoren.
full
 
Net even ergens wezen kijken. Wat vinden jullie van deze tandwielen? Tevens hadden de banden slijtage aan de zijkant. Is dit normaal? (heb nog niet zoveel ervaring met sportmotoren. [afbeelding]

Slijtage aan de zijkanten is normaal, je rijdt immers schuin door de bocht.

Tandwiel is moeilijk zo te beoordelen. Als de achteras al ver naar achteren is gesteld en de merktekens richting het rode stukje gaan op het indicatie stickertje mag je er van uitgaan dat het niet lang duurt voor er een nieuw setje op mag. Daar doe je dan wel weer zo'n 25.000 km mee.
 
Persoonlijk zou ik eerder voor de Thundercat gaan,de CBR is opzich een prima motor maar heeft vaak last van een kapotte nokkenaskettingspanner.
Ketting kan je vrij makkelijk snel controleren,duw de ketting strak aan de onderkant en kijk of je
de ketting enkele millimeters van het achterkettingwiel kan trekken,is dat het geval dan is de ketting en kettingwielen aan vervanging toe.
 
Zx6r tot en met 2002 model, toch een supersport. Maar vond hem persoonlijk relatief relaxt zitten altijd.

Maarja kleine tip ga naar de motor beurs en lekker door de tweedehands stands. Op veel motoren gaan proef zitten..
 
Zx6r (636) is inderdaad een enorm fijne motor, zelf ook op begonnen 2002 model. Wordt binnenkort ingeruild voor een 2006 model.
 
Gewoon gaan voor een CBR600F Sport (F4i). Zoek naar 1 met stalen remleidingen, mooi uitlaatje, kleine knippertjes en de nokkenaskettingspanner die al vervangen is en gassen met dat spul. Met een beetje geluk heeft hij net een beurtje gehad en zitten de originele onderdelen er bij. (hey, zo een heb ik in de garage te koop staan...)
 
Gefeliciteerd!
Ik heb 1x op een CBR600F gereden en dat was een stuk comfortabeler dan mijn CBR900RR.
En een maat van me rijdt op het circuit met een CBR600F betere rondetijden dan ik op mijn CBR900RR.
Het is de man die het verschil maakt.
En ik moet iets compenseren :+

Bedankt! De man maakt inderdaad het verschil
 
Terug
Bovenaan Onderaan