KTM 360 houd in en rookt

Jeroenktm360

Rookie
11 feb 2018
16
0
Klazienaveen
Hallo allemaal!

Even voorstellen,

Jeroen
26 jaar

honda cx500
indian scout
afrika twin
suzuki dr big
yamaha xt 660
bmw gs 1100
Aprilia dorsoduro 750

En jawel! nu een ktm 360 kunnen kopen, eindelijk een dikke twee takt!

Genoeg te doen aan het uiterlijk, het is een supermotard en heeft een poos stil gestaan.
Nu loopt hij prima alleen ''4takt'' houd hij in en komt slecht op toeren. Ook rookt hij behoorlijk en als hij warm is word dit niet minder.

nu lees je gelijk een boel over krukaskeringe e.d.

Maar kan het ook gewoon zijn dat hij teveel brandstof krijgt en mn uitlaat vol zit met olie?
als de brandstof toevoer geknepen word lijkt het beter en toen m,n tank bijna leeg was trok hij opeens als een beest en liep hij wel goed. (blijft wel roken)

Motor heeft dus een paar jaar stil gestaan. Zit nieuwe brandstof in en de carberateur is ultrasoon gereinigt.

Wat is wijsheid en kan ik eerst nog proberen voordat ik mn blok lospak om de boel te checken.

MVG jeroen :W
 
geen witte aanslag, wel een zwarte bougie.
de oude brandstof is er al uit gehaald en heb er nieuwe in gedaan met de juiste meng verhouding. zelfs nog iets te schraal namelijk gewoon 1:50
Als je zo schraal al smeert en hij rookt nog zo erg dan zou hij inderdaad wel eens
carterolie aan kunnen zuigen,maar dat kan je vaak ook ruiken,dan stinkt het uitlaatgas
anders dan bij normale 2takt,ook de bougie is dan vaak vettig en stinkt ook apart.
maar ook de rook is dan vaak veel donkerder van kleur dan die van jou.
Zelfs mijn GT750 rookte niet zo erg en die blies toch al aardige lokale mistbanken ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb je de vlotter nog gecontroleerd of deze op de juiste hoogte staat en niet lek of verzadigd is.

Die Kawa rookt net zo erg,maar je ziet duidelijk dat die rook donkerder is dan die van jou,
bij hem zuigt hij wel carterolie naar binnen.
 
Laatst bewerkt:
Er kan niet zoveel verslijten aan een 2takt carb,wat wel voorkomt is te veel speling
tussen je gasschuif en het huis,versleten gasnaald,versleten gasnaald buis,maar het kan ook zijn dat er ergens een kanaal verstopt zit inwendig,je zou hem ultrasoon kunnen laten reinigen en eventueel
een nieuwe gasnaaldbuis monteren als die nog te krijgen is.
Het is vreemd dat hij niet op de choke reageert,dat zou betekenen dat hij veel te rijk staat onderin.
 
de uitlaat demper om te kijken of deze vol zat en hij misschien zijn druk beter kwijt kon met alleen de voorpijp. Echter maakte niks verschil.

het is vooral de eindpijp van de expansie die dicht gaat zitten.
en ik zou het olienivo van de bak héél goed ik het oog houden, zou me niet verbazen dat hij bakolie opzuigt en opstookt.

maar enige goede manier is = alles uiteen, ook het ganse blok. nooit voort gaan op wat de vorige eigenaar zegt, die wou er namelijk vanaf en zal je wijsmaken wat je maar wil zodat jij zijn zorgenkind overneemt.
zelf alles kontroleren en nakijken. sowieso nieuwe krukasdichtingen en lagers, en tenzij zuiger er als nieuw uitziet die ook veranderen. het is een performante 2-takt , daar moet je goed zorg voor dragen. doe je dat niet vliegt hij vroeg of laat uiteen. Heb je dat er niet voor over, moet je een 4takt kopen.

en de carb zelf kuisen.
 
Klinkt alsof de toeren begrensd worden dus gok op een ontstekingsprobleem.
Zoals boven al gevraagd bougie al eens vernieuwd?
Wel juiste warmtegraad en schachtlengte bougie er in?
Alle aansluitingen van de kabelboom gecontroleerd?
 
ik heb je video gezien envolgens mij verbrand je blokolie dus ik zou je keerringen maar ff controleren.

trouwens als je keerringen lek zijn kan die ook valse lucht aantrekken waardoor je mengsel niet meer klopt. dus ik zou dat eerst uitsluiten als ik jouw was.
 
Laatst bewerkt:
als er een keerring lek is, is het die aan de kant van de primaire aandrijving. via die wordt er dan bak-olie aangezogen.
aan de andere kant zou hij lucht aanzuigen , en dus zeker niet veel gaan roken of zwaar draaien of viertakten.
 
Welke mengverhouding heb je in de tank gedaan? 1 op?

Thanks voor alle reacties!
even een update, heb vandaag even gekloot en heb het luchtfiter er af gehaald en de uitlaat demper om te kijken of deze vol zat en hij misschien zijn druk beter kwijt kon met alleen de voorpijp. Echter maakte niks verschil. Choke of geen lijkt ook niks te veranderen.

heb even een filmpje gemaakt van de rook, het maakt niet uit hoe warm deze is hij blijft roken.
Er zit nu trouwens aspen brandstof in dus 1:50 gewoon.

 
Zwarte bougie is te veel olie of, te groote sproeier.

Ik heb een KTM 300 en, die smeer ik full synthetische olie 1 op 60, dan is de bougie mooi bruin en, rijd die perfect.
Als ik 1 op 50 smeer is me bougie ook zwart, en rijd die voor geen meter.
 
het is vooral de eindpijp van de expansie die dicht gaat zitten.
en ik zou het olienivo van de bak héél goed ik het oog houden, zou me niet verbazen dat hij bakolie opzuigt en opstookt.

maar enige goede manier is = alles uiteen, ook het ganse blok. nooit voort gaan op wat de vorige eigenaar zegt, die wou er namelijk vanaf en zal je wijsmaken wat je maar wil zodat jij zijn zorgenkind overneemt.
zelf alles kontroleren en nakijken. sowieso nieuwe krukasdichtingen en lagers, en tenzij zuiger er als nieuw uitziet die ook veranderen. het is een performante 2-takt , daar moet je goed zorg voor dragen. doe je dat niet vliegt hij vroeg of laat uiteen. Heb je dat er niet voor over, moet je een 4takt kopen.

en de carb zelf kuisen.

Heb ook genoeg 4-takte uit elkaar zien vliegen.
En dat kost pas geld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan