Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.728
9.046
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Mijn opmerking dat jij hem voor het dubbele had en niet op voorraad hebt was absoluut niet negatief bedoelt richting jou. Ik zou namelijk wel jouw prijs er voor over hebben gehad ALS je hem op voorraad zou hebben gehad.

Als ik hem bij jou koop weet ik redelijk zeker dat ik er maar eentje in mijn leven hoef te kopen. Bij HBM hoop ik dat alleen maar ;)

Nee hoor, ik zag het ook niet als iets negatiefs ;) Maar wilde wel even toelichten waarom ik ze al zo lang niet meer heb.
 
Vandaag een 22 mm betonboor, 1000mm, vast komen te zitten in het beton. Met geen mogelijkheid los te krijgen. Zelfs een (geleende...) boormachine door verkloot; iets in de aandrijving gebroken. Nieuwe boormachine gekocht voor de eigenaar uiteraard. En zelf een nieuw onderdeel besteld. Heb ik ook een eigen sds boormachine :)

Boor zelf is ws vastgelopen in betonijzer. Is uiteindelijk gebroken.
Dus nog geen eigen elektragroep in de garage.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een 22 mm betonboor, 1000mm, vast komen te zitten in het beton. Met geen mogelijkheid los te krijgen. Zelfs een (geleende...) boormachine door verkloot; iets in de aandrijving gebroken. Nieuwe boormachine gekocht voor de eigenaar uiteraard. En zelf een nieuw onderdeel besteld. Heb ik ook een eigen sds boormachine :)

Boor zelf is ws vastgelopen in betonijzer. Is uiteindelijk gebroken.
Dus nog geen eigen elektragroep in de garage.

Ai, dat is minder. Afslijpen en ernaast opnieuw? Ik zou trouwens eerst met een kleinere maat voorboren als dat mogelijk is. Is toch wat vriendelijker voor je boormachine.
 
Was voorgeboord met een kleinere boor. Is ws vast komen te zitten in het betonijzer.
Zijn de meningen trouwens ook over verdeeld; wel of niet voorboren met een kleinere diameter.

Maar goed. Morgen nieuwe poging. Nieuwe boor is besteld.
 
Ik boor altijd 22 zonder voor te boren. Nadeel van voorboren is dat je boor klem komt te zitten tussen betonijzer, terwijl als je meteen met de grote boor begint in de gaten hebt dat hij niet verder gaat en er vijlsel zichtbaar is als je hem uit het gat haalt.
 
Ik heb ook wel eens gehad dat hij klemde, waarschijnlijk net betonijzer geraakt. Ik draai hem dan met een sokkentang linksom en dan komt hij altijd los.
Maar als je een boor doormidden hebt dan heb je wel een slechte kwaliteit boor vind ik. Dat gebeurd niet zomaar.

Ik boor nooit voor in steen trouwens. Duurt langer en bij de grote maat heb ik het idee dat hij dan eerder hapt.
 
Na een uur kloten om hem eruit te krijgen, oa met verschillende boormachines en tangen, brak de boor uiteindelijk. Die ging echt niet meer los. Beetje kort door de bocht om te stellen de de boor van een slechte kwaliteit was.
 
Toen ik nog werkte kwam dat ook bij de boren van Hilti ook wel eens voor als ze goed vast geslagen zijn tussen twee bewapeningsijzer ( beton ijzer is eigenlijk een verwarrende benaming) vooral bij de grotere diameters kunnen ze goed vast zitten

Meestal boord we dan met een kleinere boor er om heen om de boor er uit te krijgen het grotere gaat is makkelijk te repareren
 
Na een uur kloten om hem eruit te krijgen, oa met verschillende boormachines en tangen, brak de boor uiteindelijk. Die ging echt niet meer los. Beetje kort door de bocht om te stellen de de boor van een slechte kwaliteit was.

Misschien is het ook wel kort door de bocht. Maar een boor van 22 heeft een behoorlijke kerndiameter. Normaal gezien krijg je die niet door midden met handgereedschap.
Maar maakt niet uit, je moet nu toch een andere kopen
 
Ai, dat is minder. Afslijpen en ernaast opnieuw? Ik zou trouwens eerst met een kleinere maat voorboren als dat mogelijk is. Is toch wat vriendelijker voor je boormachine.

Voorboren met een kleinere boor en daarna met een dikker formaat werkt bijna altijd averechts.

Als je met je dunne boor bijvoorbeeld net langs een stuk ijzer op gaat en vervolgens de dikke boor erachteraan jaagt is de krans zeer groot dat deze vastloopt met alle gevolgen en het gedoe van dien.

Voor de boormachine is het overigens ook niet beter want als de dikkere boor in dat eerder geboorde gat steeds "hapt" is dat ook niet goed voor de machine.
Verder is een boorhamer/klopboormachine gemaakt voor dit doel en als deze genoeg kracht heeft om een boor van 22 mm in een betonnen muur of vloer te gebruiken kan je hem beter meteen met een boor van 22 mm boren.

Ook ik heb in het verleden regelmatig meegemaakt dat een boor ondanks alles toch vast kwam te zitten (ik ben werkzaam als installateur) en dan kan je inderdaad flink aan de bak om hem los te krijgen maar tot nu toe is het altijd gelukt :t ook weleens gehad dat ik voor het boren van een gat maar 1 kans had en dan ijzer tegenkwam, dan zit er niet veel anders op dan erdoorheen O-) (kost even wat extra tijd maar ook daar heeft de gemiddelde boorhamer geen moeite mee)
 
beton boor kan je af slijpen in een model dan boor je door hard ijzer heen,
je kan of kon ze ook zo kopen van het merk David universal made in holland
je boord er mee door een ijzervijl heen
 
Dat soort lampjes koop ik altijd gewoon op Aliexpress. Grappig is dat de stands die op de beurs staan met dit soort dingetjes ook gewoon alles op Aliexpress kopen en het vervolgens voor het dubbele weer verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan