Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.119
7.843
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Hi Mannen,

Heb de laatste 10 jaar stapje voor stapje een GL1000 uit '77 gerenoveerd en nu tijd voor de pijp. Wil een custom uitlaat dus dat wordt lassen, maar kan ik zelf (nog) niet. Heb ook nog geen apparaat, da's stap één, dan een cursus, dan bakken. Het idee is dat het zo iets wordt:

[afbeelding]


Maar dan van RVS buis natuurlijk, en eventueel met los te monteren dempers ipv zelf gelast, dan kan je nog eens vervangen na krassen.


Maargoed, wat voor machine zouden jullie me aanraden?

Ik denk aan een Cebora MIG: Cebora omdat ik geen ervaring heb met apparaten maar Cebora alom als prima en betaalbaar wordt genoemd, en MIG omdat het geschikt is voor staal en alu, nette naden haalbaar zijn en toch relatief snel te leren.

Als deze uitlaat af is (heb er ook niet zo'n haast mee, lees 10 jaar and counting :) ) zal de machine elk jaar wel een paar keer van stal komen maar ik ben zeker geen grootverbruiker van vulmateriaal. Ik wil wel een goede machine, zodat ik die niet de schuld kan geven, maar ook weer duizend euro want daarvoor ga ik te weinig lassen.

Ben benieuwd welk apparaat jullie me adviseren, alvast dank voor jullie hulp!



EDIT: dit is mijnes, tikkie vies maar alles als nieuw muv de pijp:
[afbeelding]



Uitlaten worden meestal ( als het mooi moet ) met tig gelast
Als je het toch nog moet leren dan een tig cursus ,
Ik heb trouwens ook een cebora , Mig , is makkelijk lassen en probleemloos
Tijdje geleden zelf een uitlaat gelast en daarvoor een Chinese tig gekocht , doet het ook gewoon goed
Mooi tig lassen is wel een beetje moeilijker als Mig , maarja als je de tijd hebt kun je oefenen en het een keertje over doen
 
Hi Mannen,

Heb de laatste 10 jaar stapje voor stapje een GL1000 uit '77 gerenoveerd en nu tijd voor de pijp. Wil een custom uitlaat dus dat wordt lassen, maar kan ik zelf (nog) niet. Heb ook nog geen apparaat, da's stap één, dan een cursus, dan bakken. Het idee is dat het zo iets wordt:

[afbeelding]


Maar dan van RVS buis natuurlijk, en eventueel met los te monteren dempers ipv zelf gelast, dan kan je nog eens vervangen na krassen.


Maargoed, wat voor machine zouden jullie me aanraden?

Ik denk aan een Cebora MIG: Cebora omdat ik geen ervaring heb met apparaten maar Cebora alom als prima en betaalbaar wordt genoemd, en MIG omdat het geschikt is voor staal en alu, nette naden haalbaar zijn en toch relatief snel te leren.

Als deze uitlaat af is (heb er ook niet zo'n haast mee, lees 10 jaar and counting :) ) zal de machine elk jaar wel een paar keer van stal komen maar ik ben zeker geen grootverbruiker van vulmateriaal. Ik wil wel een goede machine, zodat ik die niet de schuld kan geven, maar ook weer duizend euro want daarvoor ga ik te weinig lassen.

Ben benieuwd welk apparaat jullie me adviseren, alvast dank voor jullie hulp!



EDIT: dit is mijnes, tikkie vies maar alles als nieuw muv de pijp:
[afbeelding]




Voor hetzelfde doel (met toch wel wat minder mooie voertuigen) heb ik een Tig apparaat gekocht, een metalworks bij rustbuster. De voorloper van deze.

Ik heb er ook het boek lassen voor dummies (of hoe dat boek ook al weer heet) er bij gekocht en gewoon een emmer vol met RVS schroot bij de oud ijzerboer gekocht. Gewoon aan elkaar bakken en braden.

Verder om het zagen van buis makkelijker te maken heb ik een drycutter bij HBM er bij gekocht omdat ik soms een uur bezig was om een buis mooi recht te zagen met een 125 mm slijptolletje.

Voor mij bevalt dit prima. Ik heb op school echter wel ooit al was gelast met Mig en met autogeen. (persoonlijk vindt ik Tig best veel op het autogeen lasproces lijken)

db
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Waarschijnlijk al TIG keer gevraagd en verteld hier maar dan ben ik drie dagen aan het lezen.

Ik wil graag een MIG/MAG lasapparaat aanschaffen en er ook mee leren lassen.
Nu dus op zoek naar een goed apparaat dus ik kan wel wat advies gebruiken want MP staat er vol mee maar wil wel iets goeds.
Zal er niet heel veel mee lassen dus puur hobbymatig.
Budget zal rond de 600 euro zijn en het moet op 220V werken.
Waar moet ik op letten en wat moet ik zeker niet kopen?
 
Hoi,

Waarschijnlijk al TIG keer gevraagd en verteld hier maar dan ben ik drie dagen aan het lezen.

Ik wil graag een MIG/MAG lasapparaat aanschaffen en er ook mee leren lassen.
Nu dus op zoek naar een goed apparaat dus ik kan wel wat advies gebruiken want MP staat er vol mee maar wil wel iets goeds.
Zal er niet heel veel mee lassen dus puur hobbymatig.
Budget zal rond de 600 euro zijn en het moet op 220V werken.
Waar moet ik op letten en wat moet ik zeker niet kopen?
Maar je zeker op moet letten:
Bij de allergoedkoopste modellen is de "trekker" niets meer dan een schakelaar om de motor van de draadtoevoer te laten draaien + om het gas te laten stromen. Wat wil zeggen dat er constant spanning op de draad staat. Dat is extreem lastig als je je pistool eerst fatsoenlijk wil positioneren. Dit is trouwens vooral bij de machines met wegwerpflessen, maar toch dubbel checken.

Verder, de standaard zaken:
- Stroom: hoog genoeg voor het materiaal dat je wil lassen
- Inschakelduur: hoe lang kan hij lassen bij een bepaalde belasting (vaak minder van belang, maar wel zien dat het niet gigantisch laag is)
- Beschikbaarheid van slijtage onderdelen

Vergeet niet dat een fles ook wel wat knaken kost, dus als je een gebruikte kan vinden met een koopfles, voor 600 euro, dan zit je goed :) En oja, altijd even proeflassen natuurlijk :t
 
full


van die comstarretjes kan je heel(vrij) makkelijk spaakwieltjes maken...
en je mist ook nog een set weber carburateurtjes... :P
 
Heeft er iemand tips voor het TIG lassen van onderstaand L bracket?

3XgjGAO.jpg


Ik vind het vooral lastig om aan de uiteindes er geen gaten in te branden. Is het gewoon een kwestie van met minder gas (ik gebruik een pedaal) te beginnen en vlak voor het einde wat gas terug te nemen?


Ben overigens een beginner *D
 
Heeft er iemand tips voor het TIG lassen van onderstaand L bracket?

[afbeelding]

Ik vind het vooral lastig om aan de uiteindes er geen gaten in te branden. Is het gewoon een kwestie van met minder gas (ik gebruik een pedaal) te beginnen en vlak voor het einde wat gas terug te nemen?


Ben overigens een beginner *D

Nou heb ik alleen maar wat ervaring met lassen met beklede elektrode maar ik herken dit probleem wel.
De preciese richting van je vlamboog maakt heel veel uit. Zo te zien hebben de plaatjes niet allebei dezelfde dikte, op de dikste van de twee ga je zo te zien aardig kunnen stoken. Die dunnere (2 mm ?) brand je heel snel gaten in. Zorg daarom dat het werkstuk de warmte kan afvoeren door het op een brok metaal te leggen en wel met het dikste te lassen materiaal vlak liggend.
 
kleine tip , als beginner ; laat dat pedaal maar even voor wat het is.
zorg dat je down slope goed hebt staan en deze is in het begin makkelijker te regelen zonder pedaal.
en ik vind persoonlijk een pedaal bij staal een beetje overdreven :P
 
kleine tip , als beginner ; laat dat pedaal maar even voor wat het is.
zorg dat je down slope goed hebt staan en deze is in het begin makkelijker te regelen zonder pedaal.
en ik vind persoonlijk een pedaal bij staal een beetje overdreven :P
Dit inderdaad :t En als je je toevoegmateriaal in de buurt hebt bij het begin/einde, dan kun je die nog eens dippen om zo wat warmte te ontnemen + materiaal toe te voegen. Heb je een toestel met downslope trouwens? Of een extreem simpel apparaat?

Zoals hierboven ook aangegeven, omdat je 2 diktes van staal hebt: probeer zo veel mogelijk op de dikste van de 2 te "mikken". Beetje 2/3 op het dikste, 1/3 op het dunnere. Dan zullen ze beiden ongeveer evenveel smelten en zit je er niet zo snel door.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Op wat voor ondergrond lassen jullie?
Ik heb een klein werkhuis met een houten werkbank. Plaats voor een extra (metalen) lastafel heb ik niet. Nu dacht ik er aan om op een deel van mijn werkbank een stalen plaat te leggen. Zou dit volstaan? Of ga ik dan alsnog mijn werkbank opstoken? En hoe dik kan deze plaat best minimaal zijn?
Of heeft iemand een andere oplossing?
 
Stalen plaat op houten werkbank kan perfect. Wel een paar millimeter dik nemen, beter voor de warmteverspreiding enzo + gemakkelijk als je eens iets er op vast last, slijptol er over en je kan weer verder!

Zelf heb ik een soortgelijk probleem, dat ik heb opgelost door een strijkplank om te vormen tot "lastafel":
JBNIBU390YdtOc40pQWhNyJ45oKeEjV2XcUlGS-ul9UA3_ruq3xO94rtObtziRb0sLtvccY--ReJSzt1WTWPAXnbYXadk1DWgNSDyO2yo-WuDV_Ux5nHKHGUVWvKYcXZ2AYTgTyoNdszr40QxLHXPISTWtl8NWVklNVOuX1mKav2-UvSrnIBg1mR_2KXTW9KeKRdA-J5d959ITz27t7Y2-VB-DiyEBWGHjlsdDO-XM-uNggmrUnSg8G6JtGZRatc_mVQZwrXI9ZBnmgkmJWQdtyEgymQzt9DsgHVJ810d_tvZiOU72EX5TpxcOeXS2SmLQIiIpbhogrIY25JytBuwAxoRmEIj4DFphV2kV3ww9-l0fDWrPvY18itYjAPzwS8OsVSdBZWdlVIF0momdKgmdCQpYhTr23O3HeOQkRwWSp0mm-lxaX9dy3KL0czqFT6r7EZOQKBSHxvj8N0v1Gc5S_0M5jcprml5vW721QBGjZGXxJwif4OqHXpRvdf6BlHE-Q26SApok4fNRCrLuY2Mblixl2dZZQLFFASVZbDq84UQOlfDvLuhLAGDnZkhcVlTBaIaT8Z5kru6OFrAtmKOV0DdZdMwTC7mBk-niU4bv4=w883-h662-no
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in raamdonksveer geweest...
Mijn ogen even uitgekeken...niet alleen naar het vakmanschap, maar ook de werkplaats...
mooi vakwerk geleverd, en voelde me bijna schuldig wat hij me liet betalen...
Nogmaals bedankt...

Dat lijkt me inderdaad een beste kearl, die Ruignek.
Ik heb er al vaker goeie verhalen over gehoord :t
 
Ik heb zelf een lastafel gemaakt van stalen platen van 25mm dik.
Die staat naast mijn werkbank, maar ik gebruik hem ook voor dingen die ik normaal op de werkbank doe.
Door zijn gewicht is hij heel stabiel en je kunt er ook goed dingen op richten/ timmeren. Zoals een aambeeld zeg maar.

Met andere woorden: een lastafel zou je werkbank kunnen vervangen.
 
In de lastafel kun je ook gaten boren zodat je materiaal op zo'n manier kunt vastklemmen , dat het niet kromtrekt met lassen.
Of je bout hier een zwaar hoekijzer opvast zodat je snel en makkelijk materiaal haaks in elkaar kunt lassen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben aan het overwegen om mijn tig ac/dc puls lasmachine de deur uit te doen,
deze:
CuuXoAG.jpg


ding staat in de hoek en doe er eigenlijk niets meer mee..
(geen tijd/ te druk met werk)
heb er een pedaal bij...

ex pedaal was deze €1490.-
stuur maar PM met bod mocht je interesse hebben..
 
Dit inderdaad :t En als je je toevoegmateriaal in de buurt hebt bij het begin/einde, dan kun je die nog eens dippen om zo wat warmte te ontnemen + materiaal toe te voegen. Heb je een toestel met downslope trouwens? Of een extreem simpel apparaat?

Zoals hierboven ook aangegeven, omdat je 2 diktes van staal hebt: probeer zo veel mogelijk op de dikste van de 2 te "mikken". Beetje 2/3 op het dikste, 1/3 op het dunnere. Dan zullen ze beiden ongeveer evenveel smelten en zit je er niet zo snel door.

Succes!

Materiaal van beide plaatjes is even dik. 2mm.

Ik heb een apparaat met down slope.

Thanks voor de tips! Zal de ampere zo instellen dat ik altijd volgas kan geven. Dat knopje zit niet waar ik de toorts lekker vast heb :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan