Olie temperatuurmeter aan sluiten

Gero

MF'er
18 mrt 2016
108
21
BREDA
Ik las net in de Moto Plus over het aansluiten van een olietemperatuurmeter , de gever sluit je aan via de aftapplug, ipv van de aftapplug monteer je een stalen bus met uitstroomklep.
heeft er iemand hier ervaring mee? en bij welke motorzaak kun je dit kopen ?
 
Ik heb ervaring met een olietemperatuur sensor die gemonteerd werd in plaats van de carterplug van een wet sump motor, vol in de rijwind. Resultaat was dat de meter nooit voorbij de 60 graden kwam tenzij de buitentemperatuur heel hoog en de snelheid heel laag was. Geen betrouwbare afspiegeling van de daadwerkelijke olie temperatuur dus.
 
Ik heb klaar liggen een water/olietemperatuurmeter (40-150 oC) en een voeler. De schakeling is al getest met een waterkoker en een regelbare voeding en bij 13,4 V kookte het water exact op 100 oC.

De bedoeling is de bestaande olie aftapplug te vervangen door één met een sleutelmaat en daar de voeler in te monteren.
 
Dat werkt wel, maar zoals sodeknetters aangeeft geven ze soms wat meetonzekerheden in de praktijk. Grappig genoeg vind ik de goedkoopste optie over het algemeen het best werken, elke motor die ik koop gaat zo'n ding in, die zijn voor bijna alle motoren wel te krijgen. Het meetpunt is volledig geïsoleerd van de buitenwereld en zit over het algemeen een beetje in de lucht/spetterende olie van het blok. Bij Dry-sump vaak een langer stokje zodat hij letterlijk in de olie meet. Naar mijn ervaring gewoon prima, en ik vind het metertje op m'n blok wel tof. Maar goed, dat is misschien voor jouw motor anders. Weten wij veel, staat er niet bij :+
 
Laatst bewerkt:
Dat werkt wel, maar zoals sodeknetters aangeeft geven ze soms wat meetonzekerheden in de praktijk. Grappig genoeg vind ik de goedkoopste optie over het algemeen het best werken, elke motor die ik koop gaat zo'n ding in, die zijn voor bijna alle motoren wel te krijgen. Het meetpunt is volledig geïsoleerd van de buitenwereld en zit over het algemeen een beetje in de lucht/spetterende olie van het blok. Bij Dry-sump vaak een langer stokje zodat hij letterlijk in de olie meet. Naar mijn ervaring gewoon prima, en ik vind het metertje op m'n blok wel tof. Maar goed, dat is misschien voor jouw motor anders. Weten wij veel, staat er niet bij :+

Bedankt voor de tip, ga gelijk 1 bestellen
 
Ik heb klaar liggen een water/olietemperatuurmeter (40-150 oC) en een voeler. De schakeling is al getest met een waterkoker en een regelbare voeding en bij 13,4 V kookte het water exact op 100 oC.

De bedoeling is de bestaande olie aftapplug te vervangen door één met een sleutelmaat en daar de voeler in te monteren.

Voor de R65 is er ook een kant en klare van Wunderlich. Komt op de plaats van de olievuldop.
 
Een overbodig accessoire dat zoals gezegd ook nog verkeerd kan aangeven. Gewoon de motor progressief warm rijden. Rustig beginnen en na enkele kilometers tot de helft van het maximale toerental. Na een kilometer of 10 pas hoger in de toeren.
 
Een overbodig accessoire
Daar zijn de meningen over verdeeld, zie ook:
Rustig beginnen en na enkele kilometers tot de helft van het maximale toerental. Na een kilometer of 10 pas hoger in de toeren.
Als je een meter hebt weet je precies wanneer je waar aan toe bent, in plaats van een overbodig lange routine aan te houden die ook nog eens meer of minder van toepassing is, afhankelijk van de buitentemperatuur, rijstijl en route.

Probleem is alleen dat de meeste naderhand aangebrachte 'oplossingen' bagger zijn.
 
Ik vind het op hete dagen ook wel fijn, Bandits zijn niet zo modern in de temperatuurhuishouding en flink wheelien op een hete dag laat de boel lekker oplopen. Ding doet het dan nog perfect hoor, maar bij 140 graden laat ik hem toch even rusten.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft nutteloze informatie, net als een koelwaterthermometer. Wat wil je doen met die informatie?
Het viel me trouwens op dat de nieuwe auto van mijn vrouw die ook al niet meer heeft. Het leidt af en zet mensen op het verkeerde spoor.
 
Laatst bewerkt:
Eensch.
Er breekt iedere keer paniek uit als die meter een keer boven de 100 komt. En anders omdat hij nooit boven de 90 komt.
Het is echt zinloze informatie op een normale motorfiets.
Die losse die je in de peilstok steekt zijn een lachertje, als de motor draait raken ze maar af en toe de olie. Wat zou de carterplug meten? De hete retour olie drijft bovenop. Je meet dus olie die al afgekoeld is door de rijwind. En wat is dan een normale temperatuur? Wat is ongezond?
Nutteloos dus.
 
Eensch.
Er breekt iedere keer paniek uit als die meter een keer boven de 100 komt. En anders omdat hij nooit boven de 90 komt.
Daarom geven auto's ook gewoon strak 90 aan, en gaat de meter pas uitslaan als hij buiten normale bedrijfsomstandigheden komt.
Het is echt zinloze informatie op een normale motorfiets.
Hangt af van de rijder. Als je graag dat ding de sporen geeft is het handigere informatie dan koelvloeistoftemperatuur.
Die losse die je in de peilstok steekt zijn een lachertje, als de motor draait raken ze maar af en toe de olie. Wat zou de carterplug meten? De hete retour olie drijft bovenop. Je meet dus olie die al afgekoeld is door de rijwind.
:Y
En wat is dan een normale temperatuur?
>80ºC is bedrijfstemperatuur.
Wat is ongezond?
>150ºC
Nutteloos dus.
Afhankelijk van de rijder en het soort fiets. Er zijn genoeg combinaties daarvan te bedenken waar zo'n meter wel wat toevoegt.
 
Daar zijn de meningen over verdeeld, zie ook:Als je een meter hebt weet je precies wanneer je waar aan toe bent, in plaats van een overbodig lange routine aan te houden die ook nog eens meer of minder van toepassing is, afhankelijk van de buitentemperatuur, rijstijl en route.

Probleem is alleen dat de meeste naderhand aangebrachte 'oplossingen' bagger zijn.
Ik heb zo'n peilstok ding in de Sportster.

Prima.

Hangt in de olie, geeft me een indicatie wanneer het blok warm is, of erg warm dreigt te worden.

Maar bij veel modellen blijft t een extra zonder veel toegevoegde waarde.
 
Heb er 1 in de auto, ideaal. Sensor zit bij het oliefilter en geeft na een rit stabiel 105-110 aan. Bij warm weer, doortrappen of file 130. Hou het altijd in de gaten voordat ik gas ga geven.

Wil hem op de motor ook wel hebben, juist omdat die vaak geen 100 graden wordt.
 
Het blijft nutteloze informatie, net als een koelwaterthermometer. Wat wil je doen met die informatie?
Het viel me trouwens op dat de nieuwe auto van mijn vrouw die ook al niet meer heeft. Het leidt af en zet mensen op het verkeerde spoor.
Het zet complete nono's op het verkeerde spoor ja. Dat maakt het niet over het algemeen zinloze informatie. Dat jij er niets mee kan is toch niet het probleem van mensen die het geinig vinden om die info te hebben :W
 
Het zet complete nono's op het verkeerde spoor ja. Dat maakt het niet over het algemeen zinloze informatie. Dat jij er niets mee kan is toch niet het probleem van mensen die het geinig vinden om die info te hebben :W

Een persoon als RR. Is juist iemand die wel weet hoe hij dat moet interpeteren.

Denderend goed advies ook. Voor een straatmotor geen toegevoegde waarde.
 
Een persoon als RR. Is juist iemand die wel weet hoe hij dat moet interpeteren.

Denderend goed advies ook. Voor een straatmotor geen toegevoegde waarde.
Ik kan niks met de kennis dat dat RR fans heeft, die ‘niks mee kunnen’ :P

Ik ben het ermee eens dat Joe Blow er geen bal aan heeft, maar ‘t is gewoon leuk en mensen moeten niet zo moeilijk doen over toegevoegde waarde.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niks met de kennis dat dat RR fans heeft, die ‘niks mee kunnen’ :P

Ik ben het ermee eens dat Joe Blow er geen bal aan heeft, maar ‘t is gewoon leuk en mensen moeten niet zo moeilijk doen over toegevoegde waarde.

Ik heb een temperatuursensor in de carterpan gezet. Gat geboord aan de achterkant van de pan, om inderdaad minder last van rijwind en spatwater te hebben.
En je hebt er niks aan om de absolute temperatuur waarde te weten. Want ik weet niet eens of de gemeten 90graden wel echt 90 graden is. Of 80. Of 100.
Maar wat wel heel goed te zien is of je olie al op temperatuur is. En of in de file de olietempratuur schrikbarend op loopt. Toch fijn wanneer je zomers met je zijspan met luchtgekoeld blok op het asfalt staat te bakken. Dus 'nutteloos' en 'onzinnig' zou ik het niet willen noemen.

(komt er nu zeker een discussie over een nutteloos en onzinnig zijspan O-) )
 
Kan ook prima bij een wet-sump. Alleen zit ie dan in het smeercircuit, bij voorkeur net na de oliepomp. Na-inbouw is wat lastiger bij een wet-sump...

Precies, het kan ook bij wet sump prima, maar dan moet je het idd doen in de oliekringloop, of zoals de man met zijspan hierboven.

Bij bv Renault auto's met olietemperatuur sensor hebben ze ook gewoon een 2e lasmoer aan de zijkant van de carterpan geplaatst. Bij motorfietsen heb je meestal een gegoten carter dus iets meer kans dat je gewoon kunt boren+tappen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan