Hoeveel mm slag is acceptabel in een motor velg en remschijf

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.566
36.068
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Nou ja, dat dus...

Ik wil een meetklok kopen om op mijn balanceerbok te zetten en wil weten wat voor waardes ik moet kunnen meten.

Voor de remschijven zegt Suzuki dat 0,2-0,3mm aanvaardbaar is en BMW zegt al vanaf 0,15mm vervangen.

Wat is het acceptabele voor velgen?
 
Naar mijn ervaring is een slag van 0,25mm in een remschijf al zeer hinderlijk.
Verder was een Honda XBR 500 met een slag van 2 mm in het voorwiel (volgens Honda toegestaan) al slecht rijdbaar, terwijl een Ducati SS750 met een slag van 3 mm in het voorwiel nog goed reed.
 
Elke beweging in je velg of remschijf voel je dus je moet slingers en hoogte slag vlakbij nul zien te krijgen.
Meet klokken meten minimaal tot op honderdste van een mm met een totaal van vier mm ( althans die paar die ik gebruikt )
0.2 á 0.3 mm slag voor schijfrem vind ik veel BMW en Guzzi schrijven 0.15 voor als max zou dat aan houden gezien die met een oud en gerenommeerd merk Brembo rond rijden

Als je echt goed wil meten heb je minimaal twee nodig voor een vaste opstelling één voor de hoogte slag ( velg) en één voor de zijdelingse slag ( schijf en velg)
 
BMW had voor de spaakvelgen 2mm hoogteslag als maximum. Ik kan je vertellen dat je dit merkt. In mijn ervaring is een halve mm hoogte het maximale dat je wil. Zijdelings kan je wat meer hebben. Maar voor velgen heb je echt geen meetklok nodig.
 
BMW had voor de spaakvelgen 2mm hoogteslag als maximum. Ik kan je vertellen dat je dit merkt. In mijn ervaring is een halve mm hoogte het maximale dat je wil. Zijdelings kan je wat meer hebben. Maar voor velgen heb je echt geen meetklok nodig.
BMW had als maximum zelfs 1mm, maar na alle garantieaanvragen hebben ze dat naar 2mm gebracht.

Ik had verleden week hier een Triumph waarvan de velgen gepoedercoat waren. Helaas pasvlakken niet (goed) schoon. Toch (als proef) remschijven gemonteerd, en uitgeklokt. Ik kwam op 0,2mm slingering voor 1 schijf. Klant heeft er niets van gemerkt (en ik heb het hem natuurlijk verteld).
 
BMW had als maximum zelfs 1mm, maar na alle garantieaanvragen hebben ze dat naar 2mm gebracht.

Ik had verleden week hier een Triumph waarvan de velgen gepoedercoat waren. Helaas pasvlakken niet (goed) schoon. Toch (als proef) remschijven gemonteerd, en uitgeklokt. Ik kwam op 0,2mm slingering voor 1 schijf. Klant heeft er niets van gemerkt (en ik heb het hem natuurlijk verteld).

Vanaf 0,1 ga je wat merken. Bij 0,2mm tril je op hoge snelheid van dat ding af. En in 2013 was het nog 0,15mm...
 
BMW had als maximum zelfs 1mm, maar na alle garantieaanvragen hebben ze dat naar 2mm gebracht.

Ik had verleden week hier een Triumph waarvan de velgen gepoedercoat waren. Helaas pasvlakken niet (goed) schoon. Toch (als proef) remschijven gemonteerd, en uitgeklokt. Ik kwam op 0,2mm slingering voor 1 schijf. Klant heeft er niets van gemerkt (en ik heb het hem natuurlijk verteld).

Alles(!!) wat niet goed aan de motor is moet je aan de klant vertellen, het is de klant zijn verantwoording waarmee hij wel of juist niet wilt rijden, jij moet de werkzaamheden gewoon correct en nauwkeurig maken.
 
Aan iedereen die hier een reactie deed zou ik zeggen trek uit je eigen motor een wiel of meet met het wiel nog op zijn plaats eens de slinger in de remschijf voor of achter?
Motoren van welk merk en type ook die geen klachten hebben want je rijdt er zelf op dus je weet hoe die rijdt.
En als het lukt meet dan ook nog de hoogte slag in een velg!
Doe dan nog eens een reactie hier wat je zag op de meetklok.
 
Aan iedereen die hier een reactie deed zou ik zeggen trek uit je eigen motor een wiel of meet met het wiel nog op zijn plaats eens de slinger in de remschijf voor of achter?
Motoren van welk merk en type ook die geen klachten hebben want je rijdt er zelf op dus je weet hoe die rijdt.
En als het lukt meet dan ook nog de hoogte slag in een velg!
Doe dan nog eens een reactie hier wat je zag op de meetklok.

Mijn ervaring is dat er meer afwijking in zit dan dat je denkt ook al merk je niets ;)
 
Aan iedereen die hier een reactie deed zou ik zeggen trek uit je eigen motor een wiel of meet met het wiel nog op zijn plaats eens de slinger in de remschijf voor of achter?
Motoren van welk merk en type ook die geen klachten hebben want je rijdt er zelf op dus je weet hoe die rijdt.
En als het lukt meet dan ook nog de hoogte slag in een velg!
Doe dan nog eens een reactie hier wat je zag op de meetklok.
Best trap wel af
Motor uiteraard een Guzzi type V7-850 GT uit 1972 met een schijfrem in het voorwiel ( was een optie toen) Slag in de voorvelg 0.15mm hoogte slag 0.13mm ( uitzonderlijk goed tot me verbazing) schijven links 0.15mm rechts 0.05 tot mijn verbazing ( voelde geen trilling in de rem ) achter zit een trommelrem velg meet ik een slag van 0.30mm en een hoogtslag van 0.25mm daar zal met de volgende banden wissel eens naar kijken of daar ruimte in zit tot verbetering .
 
Ik zit bijna dagelijks in de meet apparatuur en dan kom je veel verschil tegen.
En klachten had geen mens en toch veel afwijking.
Daarom mijn reactie meet je eigen wielen en remmen eens op en zie wat je dan meet!

En een V7 met Akront velgen dat zijn nog sterke velgen uit de tijd dat er nog aandacht was voor kwaliteit!
 
Ik had nieuwere akront in Mn zijspan als wielen Ed Pols had die nog gemaakt op 850 naven gespaakt.
Hij maakte ook nog echte rechte wielen met erg weinig slag, ik had er meer werk aan om alles weer rond te krijgen nadat er spaken waren gebroken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan