€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Zo vandaag weer wat gedaan. En daarbij ook wat foto's gemaakt.

Opsomming, foto achterzijde (met kentekenplaat en knippers). Staat niet op foto maar alle lampjes werken :Y

full


Verder het kettingwieldeksel losgemaakt. Het was politiek gezegd niet geheel schoon... :X
Was een vieze klus om het schoon te maken, doch het effect is zichtbaar :P

full


full


Verder is te melden dat de moer (die het kettingwiel aan de uitgaande as van het blok moet vasthouden) met de hand was los te draaien. Daarbij was er geen beveiliging voor het loslopen van de moer aanwezig (anders gezegd er is voordat de motor stil kwam staan gerommeld). Kettingwielen zijn trouwens versleten. Achterkettingwiel uit de donor is voldoende vers. Is wit geverfd. Dat wordt dus verf verwijderen en wat AMZ erover.

Verder nog het volgende, hoe krijg is de as los die de achterbrug vasthoudt ?
Heb er nieuw vet ingeperst (tweedehands vetspuit did the job :) ).
Heb al geprobeerd om (met een klos) op de moer te slaan de as in beweging te krijgen, maar de as gaf geen enkele beweging |(
Het verwijderen van de achterbrug heeft als doel om de set naaldlagers die ik heb liggen te kunnen monteren :P ). Maar dan eerst de as eruit moeten.
Overigens heeft de acherbrug nu geen speling (voor zover nu voelbaar is).
 
yamaha-xs400-1981-usa-rear-arm-suspension_bigyau0048d-4_39c9.gif


Inspuiten met kruipolie, als dat nu nog werkt....

En harder slaan.

zit eea wss goed aan elkaar gerot. Er zit een lange bus bij in, dus lekker veel kans en oppervlakte om aan elkaar te rotten :/
 
Geen direct nieuws, doch morgen ben ik op de motorbeurs te vinden. En wel in de Fazerclub.

Wie weet tot ziens, Wim
 
Morgen verdere verwikkelingen rond de XS400.

Vandaag nog wel een aantal zekeringen gescoord bij een sloperij. Was op zoek naar achterzijde van een oude koplamp, maar zoals ze op de autosloperij zeiden, het enige wat gestandariseerd is, is het ventieldopje '(

Dus die missie is nog niet volbracht :N , maar wel even wat zekeringen uit een auto gevist ;)

In de hoop dat deze straks niet nodig zijn 8-)
 
Vandaag een tweede XS400 de garage ingeduwd. Dit is een later exemplaar met 4 klepjes per cilinder en monovering.

Weet werkelijk nog niet welke XS de challenge gaat rijden :?
En moet deze fiets een eigen topic ?

Wat is er al gezien dat er aan moet gebeuren:
- remklauw, ontluchtingsnippel is afgebroken (maar al wel een staalommanteelde leiding)
- keerringen voorvorkpoten vervangen (1 lek) poten zijn glad in het glijdeel, hoeven dus niet vervangen
- luchtfilter,bougies olie vervangen
- bij startrelais is een kabelbreuk (met groene aanslag) dus stekkers in de kabelboom nalopen
-linkercarb mist afdekdopje vacuumaansluiting
- carbs moesten geheel uit elkaar, want ze zijn heel vuil.
- tankdop krijg ik nog niet los ☹
- laatste benzine komt niet via de benzinekraan uit de tank
- contactslot heeft diefstalschade
- buddy heeft enige jaren geleden een mooi nieuw dekje gekregen (met de naam van de motor XSandra

De vraag die overblijft wat is het sleutelbudget voor deze fiets, 477 euro (Kosten tot nog toe 24 blikjes bier en dat was 23 Euro)
 
Vandaag een tweede XS400 de garage ingeduwd. Dit is een later exemplaar met 4 klepjes per cilinder en monovering.

Weet werkelijk nog niet welke XS de challenge gaat rijden :?
En moet deze fiets een eigen topic ?

Wat is er al gezien dat er aan moet gebeuren:
- remklauw, ontluchtingsnippel is afgebroken (maar al wel een staalommanteelde leiding)
- keerringen voorvorkpoten vervangen (1 lek) poten zijn glad in het glijdeel, hoeven dus niet vervangen
- luchtfilter,bougies olie vervangen
- bij startrelais is een kabelbreuk (met groene aanslag) dus stekkers in de kabelboom nalopen
-linkercarb mist afdekdopje vacuumaansluiting
- carbs moesten geheel uit elkaar, want ze zijn heel vuil.
- tankdop krijg ik nog niet los ☹
- laatste benzine komt niet via de benzinekraan uit de tank
- contactslot heeft diefstalschade
- buddy heeft enige jaren geleden een mooi nieuw dekje gekregen (met de naam van de motor XSandra

De vraag die overblijft wat is het sleutelbudget voor deze fiets, 477 euro (Kosten tot nog toe 24 blikjes bier en dat was 23 Euro)

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst 😜
 
Haha gefeliciteerd man! Je bent de eerste deelnemer die met twee motoren gaat deelnemen...

Dat is ook gelijk het dilemma B| B|

Dit is ook de reden waarom ik nog niet weet of ik een apart topic voor deze XS400 (1982) zal maken. Wel is duidelijk dat er een Excelbestand aangelegd om inzicht te blijven houden in de kosten.

Als ik weet welke XS mijn voorkeur heeft is het afwachten wat ik met de andere ga doen.
Wie weet is er dan iemand die "overschietende XS" voorzet ;)
 
Maakt het verhaal niet zo ingewikkeld, want tweemaal een verhaal over een XS400 in 1 topic kan alleen maar verwarring veroorzaken.

Dus heb ik XSandra een eigen topic gegund :+
 
Maakt het verhaal niet zo ingewikkeld, want tweemaal een verhaal over een XS400 in 1 topic kan alleen maar verwarring veroorzaken.

Dus heb ik XSandra een eigen topic gegund :+

Ja hoor, geef jij dat loeder maar een eigen topic. Met een sleutelbudget van 497 blikjes bier. :+
 
Laatst bewerkt:
Er moet sowieso nog een nieuwe ketting worden gekocht en gemonteerd (heb al wel kettingwielen liggen), nieuwe remleidingen (of recente tweedehands), verse banden, zorgen dat de claxon herrie kan maken, zorgen dat het blok goed gaat lopen.

Het laatste is het eerste klusje, echter dan moet het wel beter weer zijn. Dit is namelijk een buitenklusje....

En voor carbs reinigingen geldt dat dit binnen gedaan kan worden (mits de grote benzinelucht weg is).

Zal het erop neerkomen dat er aan beiden XS-en gesleuteld zal blijven worden.
 
In April hou ik een sleuteldag met BBQ en burgers. Als je een klusje wilt doen (ultrasonen/syncen) dan ben je uiteraard welkom.
 
Er moet sowieso nog een nieuwe ketting worden gekocht en gemonteerd (heb al wel kettingwielen liggen), nieuwe remleidingen (of recente tweedehands), verse banden, zorgen dat de claxon herrie kan maken, zorgen dat het blok goed gaat lopen.

Het laatste is het eerste klusje, echter dan moet het wel beter weer zijn. Dit is namelijk een buitenklusje....

En voor carbs reinigingen geldt dat dit binnen gedaan kan worden (mits de grote benzinelucht weg is).

Zal het erop neerkomen dat er aan beiden XS-en gesleuteld zal blijven worden.


Voor carbreiniging geldt dat een aantal van ons hun ultrasoonbak ter beschikking stellen! Kost een pak gevulde koeken, dat drukt het sleutelbudget nogal!
 
Het werk aan deze XS staat stil. Dit omdat er prioriteit gelegd wordt aan de andere XS B|

Oorzaak XSandra staat in de verzekering en wegenbelasting.

De werkzaamheden aan de “brakke” worden weer opgepakt als XSandra rijdt :) of als helemaal mis gaat verkocht als”mislukt project” ;(

Al is het laatste het laatste wat ik hoop en verwacht... :P
 
Sorry, de kleurstelling is best tijd correct.

Maar de uitvoering met kuip en buddy kan mijn goedkeuring niet wegdragen :r



Eerst maar zien dat het brik gaat rijden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan