Honda nc750x vs africa twin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een motor voor woon-werk vind ik zo'n automobilisten opmerking wanneer ze de file zat zijn.
Een motorrijder die er ook woon-werk mee gaat doen koopt een motor voor de fun want woon-werk niem ik altijd verplichte fun kilometers.
Ik heb een Kawa ZXR 750 (h1) als woon-werk motor gehad en daarna een VFR VTEC en heb nu een VFR Crosstourer maar geen woon-werk meer (andere baan op nog geen kilometer van huis) maar als ik die nog had dan was ook dit de woon-werk fiets.
Nu compenseer ik het door meer plezier ritjes te doen en rij alsnog tussen de 15 en 20k/jaar.
Kies een motor die je blij maakt, ga genieten van elke kilometer en accepteer de eventuele nadelen, je leeft maar 1 keer (dat is een cliché maar ook een waarheid).


Ik vind dit echt onzin.
Voor woon werk fiets heb ik toch heel andere eisen als fun fiets, ondanks dat ik voor de fun woon werk rij.

Woon werk betekend ook net gladheid rijden, over het algemeen meer km's, ook als je moe bent, en niet altijd zelf uitgekozen weg.

Als ik Alleen maar fun km's zou maken zou ik denk ik een lichte racer hebben als een zxr400 ofzo, iig niet de BMW die ik nu Rij, want nu wil ik wat meer comfort.
 
Ik vind dit echt onzin.
Voor woon werk fiets heb ik toch heel andere eisen als fun fiets, ondanks dat ik voor de fun woon werk rij.

Woon werk betekend ook net gladheid rijden, over het algemeen meer km's, ook als je moe bent, en niet altijd zelf uitgekozen weg.

Als ik Alleen maar fun km's zou maken zou ik denk ik een lichte racer hebben als een zxr400 ofzo, iig niet de BMW die ik nu Rij, want nu wil ik wat meer comfort.
Mag je vinden maar met gladheid hebben alle motoren hetzelfde nadeel, 2 wielen i.p.v. 4.
Voor de rest zijn het beperkingen die je jezelf oplegd.
Bij mij gaat een knop om wanneer ik op de motor stap en dan is de vermoeidheid meteen weg en ook een niet zelf gekozen weg is veel leuker op een fiets die met je hart is gekozen i.p.v. de logische redenering.
Oké, een 400cc-tje is inderdaad geen motor voor lange stukken snelweg maar in 9 van de 10 gevallen bij een keuze is de voorkeur prima geschikt waarvoor hij het meest gebruikt gaat worden maar wordt er vooral met de beurs gekozen.
Ik heb liever spijt van wat ik gedaan heb dan van wat ik juist niet gedaan heb
 
Ik heb zelden met de motor naar mijn werk gereden,bijna altijd met de auto,de reden
was dat een aantal van de koekblikpiloten meestal vroeg in de ochtend lekker half slaperig in hun blikje zitten en totaal geen rekening houden met een motorrijder die tussendoor komt rijden.Ik heb genoeg horror verhalen gehoord van klanten die wel met de motor woon werk verkeer deden.
En dat is alleen maar erger geworden met al dat sms en app gebruik.Dan maar in de file staan. :? ;)
 
Laatst bewerkt:
Mag je vinden maar met gladheid hebben alle motoren hetzelfde nadeel, 2 wielen i.p.v. 4.
Voor de rest zijn het beperkingen die je jezelf oplegd.
Bij mij gaat een knop om wanneer ik op de motor stap en dan is de vermoeidheid meteen weg en ook een niet zelf gekozen weg is veel leuker op een fiets die met je hart is gekozen i.p.v. de logische redenering.
Oké, een 400cc-tje is inderdaad geen motor voor lange stukken snelweg maar in 9 van de 10 gevallen bij een keuze is de voorkeur prima geschikt waarvoor hij het meest gebruikt gaat worden maar wordt er vooral met de beurs gekozen.
Ik heb liever spijt van wat ik gedaan heb dan van wat ik juist niet gedaan heb

Tuurlijk, alle motoren hebben 2 wielen, maar met gladheid kan je beter niet een fiets hebben waarbij je heel erg naar voren op het voorwiel hangt, daarmee zijn de grenzen van het acceptabele veel eerder als een rechterop fiets.

En wanneer bij jou de knop om gaat vwb vermoeidheid moet jij zelf weten, maar als ik om 3 uur snachts helemaal kapot ben moet ik ook nog naar huis na mn werk.

En dat van die spijt voor wat je wel heb gedaan ipv niet had een spreuk van mij kunnen zijn, dus dat gaat bij mij niet op 😉
 
Ik heb zelden met de motor naar mijn werk gereden,bijna altijd met de auto,de reden
was dat een aantal van de koekblikpiloten meestal vroeg in de ochtend lekker half slaperig in hun blikje zitten en totaal geen rekening houden met een motorrijder die tussendoor komt rijden.Ik heb genoeg horror verhalen gehoord van klanten die wel met de motor woon werk verkeer deden.
En dat is alleen maar erger geworden met al dat sms en app gebruik.Dan maar in de file staan. :? ;)
Ben jij een van die motorrijders die 's morgens om 6 uur met een snelheid van 160 tussen het overige verkeer doorschiet, links en rechts in haalt waar het maar Kan? In dat geval heb je gelijk, de automobilisten zijn een gevaar voor jou!
Verder valt er prima te rijden op dat tijdstip hoor.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie reacties, tips en info! Na het testrijden van beide modellen heb ik de nc750x dct (2018) besteld met touringpack en handkappen.

Een klein woordje uitleg: De motor zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor woonwerkverkeer en daarbij sluit de nc750x het best aan, verbruikt minder, heeft veel opbergruimte, valt mee van gewicht, heeft een goede zithouding, rijdt vlot en soepel.

Waarom heb ik niet gekozen voor de africa twin?
De at is uiteraard een zeer goede motor een zeer krachtige motor naar mijn gevoel net iets te krachtig en dus een motor voor de meer ervaren rijder, verbuik ligt hoger en is een heel stuk duurder in aankoop. Misschien wordt dit wel mijn volgende motor...
 
Laatst bewerkt:
Ben jij een van die motorrijders die 's morgens om 6 uur met een snelheid van 160 tussen het overige verkeer doorschiet, links en rechts in haalt waar het maar Kan? In dat geval heb je gelijk, de automobilisten zijn een gevaar voor jou!
Verder valt er prima te rijden op dat tijdstip hoor.
Het ligt er natuurlijk ook aan in welk deel van NL je woont,ik woonde in de randstad en
stond bijna iedere ochtend in de file,als je zag hoe collega koekblikkers soms bezig waren dan zou ik voor geen goud met een motor daar tussen willen zitten.Daar ik bij
een motorzaak werkte kreeg ik ook de nodige verhalen te horen,zoals bijvoorbeeld
een klant die een deur voor zijn neus kreeg omdat een koekblikker stilstaand in de file het
nodig vond even buiten de wagen te gaan kijken zonder te kijken of er misschien een motor
aan kwam,gevolg een total loss motor en een tijd in het ziekenhuis bivakkeren :?
Heel vroeger had ik nog geen koekblikrijbewijs en moest ik wel met de motor naar mijn werk,maar in die tijd was het verkeer heel wat minder druk.Maar ook in die tijd heb ik zelf het nodige meegemaakt,zoals valpartijen door gladheid en gevaarlijke momenten door koekblikkers.
Nu ik in een gebied in Brabant woon waar het veel minder intens is wat verkeersdrukte
betreft zou ik wel aandurven met de motor woon werk te doen.

@Valitantsnow,prima keuze voor je doel,veel veilige woon werk km,s toegewenst. :)
 
Laatst bewerkt:
Als je gewoon volgens de regeltjes rijdt, vooruit kijkt en rekening houdt met wat er allemaal fout kan gaan (iets wat elke motorrijder eigenlijk altijd dus moet doen) zie ik echt de gevaren niet. Als je je als motorrijder wil manifesteren en van ieder gaatje gebruik wil maken, tjah, dan loop je ineens een veel groter risico. Ze kunnen allemaal wel zeuren over hoe gevaarlijk het is om bij file tussen de auto's door te rijden, maar uiteindelijk is dat geen verplichting maar een vrijwillige keus. En als het een stilstaande file is moet je er inderdaad rekening mee houden dat er al eens een dropl*l tussen zit die uitstapt om wat voor reden dan ook.
Maar als ik soms zie hoe sommige motorrijders zich tussen files door wringen, en met welke snelheid, dan verbaas ik mij er steeds weer over dat er niet meer ongelukken gebeuren. Zeker hier in Brussel en omstreken krijg je steeds meer van die overmoedige midlifecrisers die, ofwel met hun B-rijbewijs een 125cc scooter aanschaffen, of dan toch voor een A-rijbewijs gaan en direct een dikke GS met alle toeters en bellen kopen en zich de koning op de weg voelen, en zich daar dan ook naar gedragen...
Je kunt het draaien en keren zoals je wil, als motorrijder ben en blijf je een zwakke weggebruiker en heb je dus gewoon rekening te houden met onvoorziene omstandigheden. Voor je eigen bestwil.
 
Als je gewoon volgens de regeltjes rijdt, vooruit kijkt en rekening houdt met wat er allemaal fout kan gaan (iets wat elke motorrijder eigenlijk altijd dus moet doen) zie ik echt de gevaren niet. Als je je als motorrijder wil manifesteren en van ieder gaatje gebruik wil maken, tjah, dan loop je ineens een veel groter risico. Ze kunnen allemaal wel zeuren over hoe gevaarlijk het is om bij file tussen de auto's door te rijden, maar uiteindelijk is dat geen verplichting maar een vrijwillige keus. En als het een stilstaande file is moet je er inderdaad rekening mee houden dat er al eens een dropl*l tussen zit die uitstapt om wat voor reden dan ook.
Maar als ik soms zie hoe sommige motorrijders zich tussen files door wringen, en met welke snelheid, dan verbaas ik mij er steeds weer over dat er niet meer ongelukken gebeuren. Zeker hier in Brussel en omstreken krijg je steeds meer van die overmoedige midlifecrisers die, ofwel met hun B-rijbewijs een 125cc scooter aanschaffen, of dan toch voor een A-rijbewijs gaan en direct een dikke GS met alle toeters en bellen kopen en zich de koning op de weg voelen, en zich daar dan ook naar gedragen...
Je kunt het draaien en keren zoals je wil, als motorrijder ben en blijf je een zwakke weggebruiker en heb je dus gewoon rekening te houden met onvoorziene omstandigheden. Voor je eigen bestwil.

@dropl*l die uitstapt
Ik had net mijn RBW, toen ik bij een omhoog-staande brug een file voorbij reed. Precies bij het voorbijgaan van de voorste auto, vloog ineens de achterste deur open omdat een kind naar de bootjes wilde kijken. Enfin, hoop slip, stuur, remwerk en daarom de deur net niet geraakt. Pffff, kantje boord!
Sinds die tijd ben ik dubbel voorzichtig wanneer ik een stilstaande file voorbij ga.
Een oplossing die ik vaker gebruik is om 1, maar liefst meerdere motoren voor me te laten rijden. (wel liefst smalle, want brede staan overal stil omdat ze niet passen) Bijv. in Zwitserland stond op bord Gotthardt nog 35km, en we zaten al in de file. Enkele BRUL-Harleys op kop, en daar achter, toen ik aansloot 5, maar op laatst ca 30 motoren. Op deze manier waren we heel snel en veilig(?) bij de tunnel.

@tussenwringen
Vorig jaar reed ik vanaf Rotterdam de A15 op in de avondspits met (uiteraard) file. Verschillende keren werd ik al door motoren ingehaald. Wat je noemt, ze prakken zich tussen de file. Nee, bang ben ik niet, maar wel behoedzaam. Uiteindelijk was ik het zat, dat trage gedoe, en daarom maar gewoon meedoen. Bij Gorinchem was de ergste drukte voorbij. Wat ik er wel over wil zeggen, dat is, dat als je dat iedere dag op deze manier doet, er zeker een dag gaat komen dat ze je van het wegdek zullen gaan schrapen...........
 
Laatst bewerkt:
Tja of je heb pech en overkomt zoiets als Worldbeater :/ :
Ja, ik zit nu al drie weken thuis met een hersenschudding, meer dan tien kneuzingen van top tot teen, druk in de hersenen en een dubbele armbreuk.

Aangereden op de snelweg na een zeldzaam zijdelingse kettingbotsing drie banen rechts van mij.
En zelf heb ik er niets van gezien, de auto werd (doordat twee andere auto's al hard gebotst waren) van rechtsachter via baan twee naar de - andere weg - vrije baan vier geduwd.Na tien uur wakker in de het ziekenhuis en de volgende dag pas de operatie van vier uur gehad.Ik had nog geluk niet overreden te zijn door vrachtwagens en anders verkeer.
Baan vijf was nog vrij en daar reed het verkeer gewoon vol door terwijl ik op baan zes lag.
De andere mensen van de kettingbotsing waren uitgestapt en hadden mij eerst ook niet liggen, maar zijn daarna wel de weg overgestoken en beschermd tegen het doorrijdende verkeer. Op hun signaleren parkeerde een vrachtwagen overdwars om alles tegen te houden.

Die mensen (zelfs) uit de botsing en die vrachtwagen moet ik dus dankbaar zijn. :t

Is iets wat je zelf nooit kan voorkomen hoe goed je ook oplet.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor jullie reacties, tips en info! Na het testrijden van beide modellen heb ik de nc750x dct (2018) besteld met touringpack en handkappen.

Een klein woordje uitleg: De motor zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor woonwerkverkeer en daarbij sluit de nc750x het best aan, verbruikt minder, heeft veel opbergruimte, valt mee van gewicht, heeft een goede zithouding, rijdt vlot en soepel.

Waarom heb ik niet gekozen voor de africa twin?
De at is uiteraard een zeer goede motor een zeer krachtige motor naar mijn gevoel net iets te krachtig en dus een motor voor de meer ervaren rijder, verbuik ligt hoger en is een heel stuk duurder in aankoop. Misschien wordt dit wel mijn volgende motor...
Goed gedaan :t

tevens slotje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan