[Juridisch] wettelijke garantie

Lekker kort door de bocht.

In het geval van motorschade is dit een normale gang van zaken, en terecht. Maar ‘doei garantie’? Dacht het dus niet. Er zijn zat andere zaken die op een auto zitten die stuk kunnen en garantiegevallen worden zoals altijd al per geval bekeken.

Als pietje een ander lampje in zijn koplamp zet en er laat een stiksel los van de stoelbekleding wordt dat zonder problemen vergoed. Smelt het koplamphuis danwel de bedrading daarvan, dan mag pietje zelf dokken voor de reparatie, mits bewezen kan worden dat de lamp die pietje erin heeft gezet niet conform de eisen van de fabrikant is (bijvoorbeeld een 100w lamp erin zetten daar waar een 55w lamp is voorgeschreven). En er is nog zat grijs gebied.

Ik heb nergens anders beweert. Het ging over motorschade.
Rijgedrag wordt bijv. wel weer gelinkt schade aan wielen en onderstel.
 
In Nederland ben je als consument behoorlijk goed beschermd, maar is het wel handig als je een rechtsbijstandsverzekering hebt voor een beetje leverage richting de tegenpartij.

De allereerste stap is ALTIJD proberen om escalatie te voorkomen en in onderling goed overleg een redelijke oplossing te vinden/uit te onderhandelen. Pas als het jullie samen niet lukt en redelijke oplossing te vinden wordt het tijd om alternatieve paden te bewandelen (rechtsbijstand, rijdende rechter, brancheorganisatie etc).

Als jouw motor kort na aankoop een gebrek vertoont, zul je met behulp van een deskundige aan moeten tonen dat dit valt onder de verantwoordelijkheid van de verkopende partij.
 
Laatst bewerkt:
Weet je dit, of denk je dit?

Ik weet dat fabrikanten dit i.i.g. als excuus gebruiken en leasemaatschappijen gaan daar vaak in mee. Of het ook stand houdt voor een rechter zou ik niet weten want daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb een collega gehad die steevast te laat voor onderhoud naar de garage ging. Toen de distributieketting voortijdig de geest gaf was de fabrikant niet thuis en de leasemij legde bij het bedrijf de rekening neer. De collega kwam goed weg omdat de gebruikers overeenkomst richting de gebruiker niet genoeg was dichtgetimmerd. Hij kreeg uiteraard een flinke uitbrander en een officiële waarschuwing. Verder zijn inmiddels de gebruikersovereenkomsten zo dichtgetimmerd dat als de gebruiker een auto aantoonbaar misbruikt en de auto niet tijdig voor onderhoud wegbrengt, dat de schade ook op hem verhaald kan worden.
 
Mag je die auto's wel eens mee naar huis nemen? Van de belastingsdienst dan wel te verstaan? Als in gratis vervoer, wordt toch gezien als inkomsten, bij lease auto's wel in ieder geval.

Het is al een aantal jaren gelden dat ik het gelezen heb, maar er was altijd een regeling voor garage personeel, waarbij men bijtelling betaalt uitgaande dat men bij een bepaalde functie steeds een verschillende auto van een bepaalde klasse meekrijgt om privé te gebruiken.

Net even op gegoogled, zo te zien moet men dit per dag bijhouden:
https://download.belastingdienst.nl..._privegebruik_auto_autobranche_lh0521z5pl.pdf
 
- lekker bij een particulier kopen, die kan je meestal alles over de historie vertellen.

Je kan overwegen om hem bij een echte dealer te halen.

Ik heb mijn fiets destijds als occasion bij een echte BMW dealer gehaald. Uiteraard bied dat geen garantie dat er niks kan misgaan, maar ik kan mij niet voorstellen dat een merk met zoveel faam en financieel kapitaal zichzelf op social media in de vingers laat snijden voor het luttele bedrag (voor hen) van 800 euro.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland ben je als consument behoorlijk goed beschermd, maar is het wel handig als je een rechtsbijstandsverzekering hebt voor een beetje leverage richting de tegenpartij.

De allereerste stap is ALTIJD proberen om escalatie te voorkomen en in onderling goed overleg een redelijke oplossing te vinden/uit te onderhandelen. Pas als het jullie samen niet lukt en redelijke oplossing te vinden wordt het tijd om alternatieve paden te bewandelen (rechtsbijstand, rijdende rechter, brancheorganisatie etc).

Als jouw motor kort na aankoop een gebrek vertoont, zul je met behulp van een deskundige aan moeten tonen dat dit valt onder de verantwoordelijkheid van de verkopende partij.

Een rechtsbijstandsverzekering zou ik maar niet al teveel van verwachten...en de rijdende rechter ook niet.
 
Ik weet dat fabrikanten dit i.i.g. als excuus gebruiken en leasemaatschappijen gaan daar vaak in mee. Of het ook stand houdt voor een rechter zou ik niet weten want daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb een collega gehad die steevast te laat voor onderhoud naar de garage ging. Toen de distributieketting voortijdig de geest gaf was de fabrikant niet thuis en de leasemij legde bij het bedrijf de rekening neer. De collega kwam goed weg omdat de gebruikers overeenkomst richting de gebruiker niet genoeg was dichtgetimmerd. Hij kreeg uiteraard een flinke uitbrander en een officiële waarschuwing. Verder zijn inmiddels de gebruikersovereenkomsten zo dichtgetimmerd dat als de gebruiker een auto aantoonbaar misbruikt en de auto niet tijdig voor onderhoud wegbrengt, dat de schade ook op hem verhaald kan worden.

Da's wel iets heel anders dan gemonitorde rijstijl vs. slijtage/schade aan onderstel en wielen...
 
Misschien slecht voorbeeld maar had een Fireblade gekocht bij Jager Motoren. 1,5 week na aankoop gestrand 40km van huis met een lekker radiateur.

*knip*

Wat heb ik geleerd?
- Jager kom ik nooit weer en dat vertel ik ook zoveel mogelijk.
- Ik heb heel veel technische kennis over motorfietsen en aandachtspunten bij een aankoop geleerd.
- BOVAG garantie is een grap
- lekker bij een particulier kopen, die kan je meestal alles over de historie vertellen.

Conclusie na aanleiding van je vraag,
Bij wie kun je nog terecht? Als BOVAG hun al een hand boven het hoofd houdt van dit soort malifide garages. Moet je dan een rechtzaak aanspannen om je gelijk te krijgen?

Dat Jager motoren lijkt mij een onbetrouwbaar adres voor motoren, mijn oom kocht daar een motor en dat ding zou nagekeken zijn wanneer hij opgehaald zou worden. Nou, na 100 meter kwam m'n oom er achter dat bij het vervangen van de remvloeistof na het verwijderen van de oude vloeistof iemand vergeten was de nieuwe vloeistof er in te gieten, het motorrijden was wel heel spannend. De bedrading was zo verkloot dat de motor soms spontaan uitviel en bij vocht was er geen starten meer mogelijk door sluiting naar het frame en mogelijk was de motor in de toekomst gewoon in de brand gevlogen. Ik ben nu al een paar dagen bezig de verstoringen uit de bedrading aan het filteren en zo kwam ik erachter dat een bout in de onderste kroonplaat gebroken was en de linker voorpoot er dus maar half in hing. Mijn broer is nu bezig om de gebroken veer te vervangen die een kogeltje tegenhoud zodat bij het starten geen plas olie onder de motor komt te liggen.
Sneu dat m'n oom dus eerst een jaar zo heeft aan lopen kloten voordat hij ons om hulp vroeg.

Ik denk dat als je een probleemloze motor bij jager hebt gekocht dat dat dan is omdat de motor al goed was en niet vanwege de liefde voor het vak van de firma jager. Ik denk dat het, als ik de recensies mag geloven, een stel oplichters zijn maar dat is maar mijn gedachte, ik zal er niet snel een motor kopen.
 
Ik weet dat fabrikanten dit i.i.g. als excuus gebruiken en leasemaatschappijen gaan daar vaak in mee. Of het ook stand houdt voor een rechter zou ik niet weten want daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb een collega gehad die steevast te laat voor onderhoud naar de garage ging. Toen de distributieketting voortijdig de geest gaf was de fabrikant niet thuis en de leasemij legde bij het bedrijf de rekening neer. De collega kwam goed weg omdat de gebruikers overeenkomst richting de gebruiker niet genoeg was dichtgetimmerd. Hij kreeg uiteraard een flinke uitbrander en een officiële waarschuwing. Verder zijn inmiddels de gebruikersovereenkomsten zo dichtgetimmerd dat als de gebruiker een auto aantoonbaar misbruikt en de auto niet tijdig voor onderhoud wegbrengt, dat de schade ook op hem verhaald kan worden.

Een distributieketting knapt niet zomaar, hoeveel kilometer zat ie er wel niet over?
 
Het is al een aantal jaren gelden dat ik het gelezen heb, maar er was altijd een regeling voor garage personeel, waarbij men bijtelling betaalt uitgaande dat men bij een bepaalde functie steeds een verschillende auto van een bepaalde klasse meekrijgt om privé te gebruiken.

Net even op gegoogled, zo te zien moet men dit per dag bijhouden:
https://download.belastingdienst.nl..._privegebruik_auto_autobranche_lh0521z5pl.pdf

Net als een bedrijfs leaseauto dus..
 
Terug
Bovenaan Onderaan