Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code 80 gevonden, maar die krijg je niet als je op je 24e examen doet toch?
of dit nou op de dag van je verjaardag is of later...?

Ja, klopt. Je krijgt code 80 (effectief A2 rijbewijs) als je voor je 24e examen doet in AVB of AVD. Als je op de dag zelf of daarna examen doet dan zit je safe. Maar als je dus terwijl je 23 bent AVB doet en na je verjaardag AVD, dan krijg je alsnog code 80. Tenminste, dat is mij verteld.

Ik ben 28 januari 24 geworden, maar ik had begin januari al genoeg vaardigheid om AVB te doen. Dus toen ben ik op de weg gaan lessen en heb ik AVB uitgesteld :P

Ik had eigenlijk de 29e en de 30e examens willen doen en wat meer lessen tussendoor, maar dat kreeg de rijschool niet voor elkaar met examens inplannen ofzo... dus nu moet ik een maand langer wachten...

Oh well, het is niet anders :P
 
Ja je zit helaas vast aan de drukte van het CBR in combinatie met de rijschool.
Ik had het geluk zo een goede klik met m`n rij-instructeur te hebben (Was een eenmans-bedrijf)
Dat hij het AVB examen op m`n verjaardag wou doen (7 juni jongstleden), we zijn daarvoor helemaal naar Lelystad gegaan vanuit Nijmegen, haha.
De dag erop (8 juni) heb ik gewoon AVD gedaan in Nijmegen.
 
Ik meende dat je geen AVD mag doen zolang je je AVB niet gehaald hebt. Het lijkt me dan ook riskant om ze te plannen op twee achtereenvolgende dagen.
 
Dat klopt helemaal, ik had daarom ook redelijk wat zenuwen tijdens het AVB omdat ik deze dus moest halen.
Gelukkig ging het allemaal goed...
Mijn rijinstructeur stelde mij ook gerust door de AVD van 8 juni aan een andere rijschool door te verkopen mocht ik mijn AVB op 7 juni niet gehaald hebben. zodat ik niet met extra kosten zou zitten. Gelukkig was dit alles niet nodig.
Het was namelijk deels een uitdaging van de rijinstructeur om van mij zijn snelst slagende leerling in zijn 10 jarig bestaan te maken. (Dat is uiteindelijk gelukt met 6 lessen totaal... + de rit naar Lelystad)
 
Dat klopt helemaal, ik had daarom ook redelijk wat zenuwen tijdens het AVB omdat ik deze dus moest halen.
Gelukkig ging het allemaal goed...
Mijn rijinstructeur stelde mij ook gerust door de AVD van 8 juni aan een andere rijschool door te verkopen mocht ik mijn AVB op 7 juni niet gehaald hebben. zodat ik niet met extra kosten zou zitten. Gelukkig was dit alles niet nodig.
Het was namelijk deels een uitdaging van de rijinstructeur om van mij zijn snelst slagende leerling in zijn 10 jarig bestaan te maken. (Dat is uiteindelijk gelukt met 6 lessen totaal... + de rit naar Lelystad)
Dan alsnog gefeliciteerd! *O*
 
Gefeliciteerd allemaal!!!

Ik had vandaag weer een rijles, beetje een dipje. Ik kan alle oefeningen, weet hoe ze moeten, maaarrrr..... ik had redelijk wat "oh ja" momentjes vandaag. Baal er wel van.
 
Gefeliciteerd allen. Grappig om te lezen dat een mede mf er in Lelystad avb examen deed. Daar heb ik t ook gedaan.

Van de MF voorpagina:
Motor-Forum telt momenteel 575.454 onderwerpen, met daarin 28.601.264 berichten, en >> 238.961 !! << geregistreerde gebruikers.

En volgens het CBS heeft zo'n 1.4 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs.

Even heel makkelijk gerekend en geen rekening houdend met dubbele accounts en zo, is dus ongeveer 1 van de 6 motorrijders in Nederland geregistreerd bij MF. Het zou toch wel heel bizar zijn als daar niet iemand bijzat die ook in Lelystad AVB heeft gedaan :+
 
Laatst bewerkt:
Van de MF voorpagina:En volgens het CBS heeft zo'n 1.4 miljoen Nederlanders een motorrijbewijs.

Even heel makkelijk gerekend en geen rekening houdend met dubbele accounts en zo, is dus ongeveer 1 van de 6 motorrijders in Nederland geregistreerd bij MF. Het zou toch wel heel bizar zijn als daar niet iemand bijzat die ook in Lelystad AVB heeft gedaan :+
Dat zal dan wel kloppen, want ik heb begrepen dat dubbele accounts hier STRENG verboden zijn! :Y
 
Puretos: een wat mindere les is heel normaal, hoor. het is al eens eerder gezegd: van lessen waarvan JIJ denkt dat je niks leert, leer je onbewust misschien wel meer dan van lessen waarvan JIJ denkt dat je er wel wat leert. er komt ook een keer een moment dat je denkt: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen, ik leer het nóóit!. maar juist dan moet je even volhouden en doorzetten, want niet lang daarna vallen dingen op hun plek.

:]
 
Puretos: een wat mindere les is heel normaal, hoor. het is al eens eerder gezegd: van lessen waarvan JIJ denkt dat je niks leert, leer je onbewust misschien wel meer dan van lessen waarvan JIJ denkt dat je er wel wat leert. er komt ook een keer een moment dat je denkt: waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen, ik leer het nóóit!. maar juist dan moet je even volhouden en doorzetten, want niet lang daarna vallen dingen op hun plek.

:]


Dankje en helemaal waar!
Nog 2 lessen en een warm-rij lesje voor mijn AVB examen, dus hopelijk gaat het dan goed!
 
:W

gerardkd
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 16 december 2017
Theorie: 16 februari 2018
AVB: Eind maart 2018
AVD: nnb
Rijschool: Bert van den Hoek (Amersfoort)
Lesmotor: Honda CBF 500

Op dit moment nog bezig met AVB lessen, vandaag wel een eerste AVD-les gehad. Lekker in het zonnetje over landweggetjes tussen Amersfoort, Achterveld, Leusden en Scherpenzeel sturen :] .

Ik merk dat ik nog veel te langzaam schakel (het hele proces) en daardoor ook nog niet lekker uitkom met de vertragingsoefening. Vandaag merkte ik ook dat ik op rotondes nog weinig vertrouwen heb (kijk te veel naar beneden, de neiging om te remmen omdat ik het te hard vind gaan).

Los van dat: Wat is het tof om te rijden!
 
Laatste lesje gehad vandaag, wat was het koud vanochtend! Ging helaas niet zo lekker als ik gehoopt had (gisteren ging namelijk wel erg lekker) voor een laatste rijles maar ach5... Ik weet waar ik woensdag extra op moet letten en dan komt het hopelijk wel goed!

Ritje zelf van ongeveer een half uur, toch?
 
In ieder geval kort genoeg om voorbij te vliegen.

Zie het zo: je hebt bijna geen tijd om fouten te maken :t *O* :+

Alvast veel succes.
 
Laatst bewerkt:
AVD-examen duurt alles bij elkaar een uurtje. dat betekent dus inclusief voorstelrondje met handje schudden, ogentest, BRAVO-geneuzel, examenrit, handje schudden (want natuurlijk slaag je) en nog wat administratie. en je hebt nog best kans dat als jij laat zien dat je motorrijd(st)er bent (en geen automobilist die 'toevallig' op een motor zit), dat hij het na 20 minuten al gezien heeft en dat je weer terug mag naar het examencentrum. tijdens je examen krijg je nog 1 bijzondere verrichting: de 'stop & go'-instructie. dat is niks meer (maar ook niet minder) dan de instructie om 'ergens in deze straat' langs de stoeprand te stoppen en weer weg te rijden. waarom? om aan de examinator te laten zien dat je goed (in volgorde en hoofdverdraaïing) kijkt. dat is misschien wel het belangrijkste tijdens je examen: laten zien dat je kijkt. dus niet vanuit je ooghoeken, maar echt je hoofd verdraaien om te kijken. anders heb je kans dat de examinator er vanuit gaat dat je niet kijkt, en dan mag je nog een keer examen doen. en dat is wel het laatste wat jij en de examinator willen.

mijn instructeur zei over het examen: 'het is niks anders dan een fijn stukje rijden'.

en dat is het ook. één ding dat je niet moet doen: de auto van de examinator in de gaten houden. wat er achter je gebeurt, is niet interessant. het liefst heeft-ie dat je hem een beetje 'zoek' rijdt. het is niet erg als er een paar auto's tussen zitten. examinator en instructeur zitten in de auto gewoon met elkaar te kletsen over de viooltjes bij de buurvrouw op het balkon of zo. de enige keer dat ze jou 'bekijken' is als de doorstroming van het verkeer stagneert of als er getoeterd wordt.
 
Ook ik heb de Stop and Go niet gehad. Ik was met 30 minuten klaar. Dat is inclusief handje schudden, bravok, ogentest, rijden en feliciteren. Ik was met pak hem beet 20 minuten weer bij het CBR.
 
Heb hem wel gehad, in een straatje waar auto's geparkeerd stonden tussen bomen die op het trottoir stonden. Had geen idee of dat parkeervakken moesten voorstellen. Ben langs het trottoir stil gaan staan. Toen de examinator ging inparkeren tussen die bomen vreesde ik het ergste. Maar heb er achteraf niets over gehoord en was wel geslaagd. Durfde er ook niet meer naar te vragen.
 
Ik heb stop and go ook gehad, daarna aangekomen bij het cbr zag ik bedrukte gezichten en zei ik daarom tegen de examinator ik ben zeker gezakt he, Nou als jij dat graag wil zei die, maar vertel eens dan, nou ik reed veel te hard toch, ik zag dat jij ook steeds harder moest rijden om mij bij te houden, die man lachen, Nee het was voldoende,

vandaag voor het eerst weer de 1000cc uit de schuur gehad. even aan de auto gehangen om te starten.. Vrooom! weg was die. heb gevlogen weer
 
vandaag voor het eerst weer de 1000cc uit de schuur gehad. even aan de auto gehangen om te starten.. Vrooom! weg was die. heb gevlogen weer

Fijn dat je het weer na kunt typen drestar :W

28167697_1884870708249715_1176369537923027634_n.jpg


Vandaag met broer's ZX10r (en KLX) op pad geweest. Eerste ritje na AVD! Zonder oortje, maar nu met wheelieënde instructeur die meer door de berm dan op de weg 'reed' :')

Terugkomend op je stelling dat ik (direct na het behalen van m'n rijbewijs) een 1000 moest kopen omdat 600's brommers zijn: echt niet. Kanon waar ik vanmiddag op zat is super vet qua beleving. Maar voor je 't weet zit je op 140 (waar 60) en mijn rijbewijs (en leven) zijn me liever dan dat.

Plan: G00fje kopen, leren sturen, circuitdagje, gefrustreerd raken op de Veenslang, 1000 kopen. Maar op de weg (waar we het hier over hebben) is 600 méér dan genoeg. Voor mij, voorlopig.
 
Ik krijg van mijn instructeur nog wel eens horrorverhalen te horen over dat het AVD best moeilijk is en dat de examinator me op alles af zal rekenen, en dat ik dus meer moet oefenen voordat ik het examen goed kan doen (en dus meer lessen nodig heb). Na het lezen van dit (en het AVB wat echt een makkie was) begin ik me toch af te vragen of het AVD echt zo moeilijk is of dat de rijschool vooral extra omzet ziet :?

Naja ik ga nog drie lessen doen denk ik, dan heb ik in totaal 14 lessen gehad (AVB + AVD). Kijk wel waar het schip strandt over twee weken :P

Terugkomend op je stelling dat ik (direct na het behalen van m'n rijbewijs) een 1000 moest kopen omdat 600's brommers zijn: echt niet. Kanon waar ik vanmiddag op zat is super vet qua beleving. Maar voor je 't weet zit je op 140 (waar 60) en mijn rijbewijs (en leven) zijn me liever dan dat.

Een 600 viercylinder lijkt mij inderdaad meer dan zat voor op de openbare weg. Ik les op een 650 cc twin, daarvan is er een begrenst op 35 kw en de ander onbegrensd. Ik merk het verschil eigenlijk niet onder normale omstandigheden. Heck, ik vond de 35kw prettiger rijden maar ik mocht er geen examen op doen whaha. Alleen als je echt vol gas wil geven dan vind ik de onbegrensde nog wel spannend omdat er altijd meer power in zit, terwijl ik op de 35 kw de gashendel al een keer helemaal open getrokken heb. En dan ben je veeeeel rapper weg dan met een auto, ook al is het "maar" 35 kw.

Mijn auto beschikt over een zescylinder die ook genoeg power heeft, maar toch voelt die begrensde met "maar" 35 kw veel krachtiger. Ligt aan het gewicht enzo natuurlijk, maar toch, ik heb het idee dat ik aan 35 kw al zat heb. Een 600cc viercylinder lijkt me dan al helemaal overkill. Tenzij je op het circuit wilt rijden wellicht, maar onder normale omstandigheden? Harder dan 80 mag je vaak toch niet, dus harder dan 110 wil je niet rijden (ivm strafpunten op beginnersrijbewijs :P )

Maargoed, lekker offtopic, in ieder geval veel succes woensdag Ellenkox! :)
 
[Gebruikersnaam]
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 6 april 2017
Theorie: 01-08-2017
AVB: 07-09-2017
1ste AVD:16-11-2017 (gezakt ik reedt te netjes en niet met pit zoals je bij motor rijders verwacht)
2de AVD: 17 -01-2018
Rijschool: Naam: verkeersschool van der haven in gouda
Lesmotor: Kawazaki ER-6m ABS (jaar 2015)

Met mijn AVB haalde ik alle onderelen in 1x en hoefde ze niet opnieuw te doen, daar was ik hardstikke blij mee. ik had er ene hekel aan om de oefeningen te herhalen als ik ze niet goed deed. :')

Tweede keer dat ik mijn AVD deed was het hardstikke koud, ook nog een les van te voren gedaan maar bevroor zowat, daarna de examen in gegaan. tijdens het examen kreeg ik een hagel bui 2x over mij heen terwijl ik op de snelweg zat . Maar volgens de exameninator ondank de weer omstandigheden een goede rit neergezet.
Ook de stop & go oefening gehad. Maar die was niet zo moeilijk.

Enige wat wel jammer was er reedt voor mij een lesser in de auto en reedt heel rommelig. Moest ik perse weer achter zitten rijden. ;( ;(

Was overigens een klein rondje van 20minuten.
Voortuig vragen niet gehad omdat de hagelbui toen net begon 8-)
Ik ben blij dat ik geslaagd ben nu is rond kijken wat voor motor ik ga halen :? :?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan