Yamaha SR250 brat-tracker project

hondahonda

Rookie
23 jan 2005
2
0
Foto album: Yamaha SR250

Preview:
hsY09GNg.jpeg


Nadat ik voor een vriend van mij tijdens de lente-zomer van 2017 een Honda CB550 had omgebouwd tot café racer, toch besloten er ook nog een voor mijzelf te bouwen. Via marktplaats relatief goedkoop een Yamaha SR250 op te kop kunnen tikken.
Belangrijk was dat elke originele bout nog in het blok zat, het was dus zeker geen versleuteld blok!

Ik ken mijzelf redelijk goed, het werken aan een motorblok vind ik vele male leuker dan werken aan framedelen. Om te voorkomen dat het frame gejaagd werk werd heb ik daarom ook eerst het gehele frame onderhanden genomen.
Het doel was vanaf het begin om een zo clean mogelijke motor te maken. Nadat de gehele fiets gestript was ben ik begonnen met een nieuwe kabelboom te maken waarbij de kabels door het frame lopen. Nieuwe smalle steurschakelaars, fancy koplamp, fancy verchroomde km-teller gekocht, dat is alles wat op het stuur komt. Het contactslot is verplaatst naar links onder te tank.
Gaten in het frame geboord, nieuwe kabels getrokken, nieuwe waterdichte “spade connectors” aan de kabels gesoldeerd en testen maar. Toch even controleren! Alle elektronica is onder het zadel weggewerkt. Omdat ik nog van een lithium accu van een van mijn andere motoren had liggen, kon ik deze ook (liggend) onder het zadel wegwerkten. Daarnaast is deze nog eens super licht van gewicht.

Nadat de elektronica bak volledig afgelast was kon ik beginnen met het subframe. Het nieuwe zadel was inmiddels binnen. Deze was breder als de originele waardoor het subframe niet alleen ingekort, maar ook verbreedt moest worden. M.a.w. een volledig nieuw subframe werd gemaakt.
Bij het afwerken van de lassen heb ik een grote fout gemaakt, namelijk met de flappenschijf bijwerken. Die bleek veel te grof waardoor het gehele subframe dus geplamuurd moest worden. Een enorme tijdrovende klus, maar geduld is een schone zaak en met tijd komt alles goed.
Een vriend van mij heeft thuis een grote straalcabine en heeft dus alle framedelen kunnen zandstralen. Na het stralen in de primer en daarna de eerste 2k laklaag. Bij dit project wilde ik zelf proberen al het spuitwerk met de compressor te doen. Lukt het bij de eerste keer niet dan kunnen de delen alsnog naar de spuiter en coater gebracht worden. Een grote compressor met voldoende liters had ik immers al, alsook een spuitpistool. Via internet een goedkope 3x3 partytent gekocht, bij de bouwmarkt wat folie en klaar is de spuitcabine.
Het spuiten viel mij enorm mee! Daarmee direct de beslissing genomen om al het overige spuitwerk ook zelf te doen.
Tijdens het uitharden van de verschillende lagen alvast de voorvork compleet gereviseerd, je moet je tijd toch nuttig besteden.

Nadat het spuitwerk voor alle framedelen gereed was kon er weer begonnen worden met de opbouw. Nieuwe balhoofd lagers en glijbussen voor de achterbrug werden gemonteerd. De Kabelboom werd opgebouwd en het aansluiten van de elektronicadelen kon beginnen.
Eindelijk, daarna was het tijd voor het blok. Bij de demontage viel mij al op dat alle componenten enorm over-gedimensioneerd zijn. Veel te lomp, zwaar en dik uitgevoerd. Vooral als je je bedenkt dat het maar om een 250cc 4-takt gaat. Voordeel was wel dat alle delen nog in uitstekende conditie waren. Wat nieuwe lagers, zuigerveren en klaar is kees. Maar wat te doen met het motorblok zelf? Een nieuwe laklaag wilde ik niet, dan is de charme van de cafe racer weg in mijn ogen. Dus polijsten.
Het blok leeg weer in elkaar gezet, en in een industriële vaatwasser laten reinigen. Door een vriend licht laten aanstralen en vervolgens weer de vaatwasser in om er zeker van te zijn dat alle zand eruit gespoeld is.
Poetslap, commandant 4 en boenen maar. Bewust gekozen om niet met een borstel te polijsten, te bang dat er een zichtbaar verschil zou ontstaan tussen de moeilijk en makkelijk bereikbare plekken. Ook voor deze klus was weer engelen geduld nodig, maar het resultaat mag er mijn inziens zijn!
Alle delen na het polijsten voorzien van een hitte bestendige blanke laklaag ter bescherming en om toekomstige aanslag makkelijk te verwijderen (hopelijk).
Nadeel van deze engine coating is dat deze pas zijn volledige sterkte bereikt heeft zodra hij 95 graden geweest is, dus voorzichtig het blok weer samenbouwen en plaatsen! Dat lukte gelukkig goed, met wat hulp van anderen.

Het blok weer gemonteerd en ondertussen kwamen de velgen terug van de coater. Nieuwe Shinko E270 banden gemonteerd welke echt super staan onder de motor! Carburateur met een ultrasoon reiniger weer als nieuw gekregen, sportluchtfilter geplaatst, uitlaatbocht erop en testen maar!

Inmiddels heeft hij alweer gelopen, zonder demper. Die wil ik namelijk nog zelf maken, een holle pijp, in ovaal vorm. Soort van Yoshimura EVO principe. Uitlaatwrap om de bocht en dan zou hij klaar moeten zijn! Hoop in maart de eerste meters te kunnen maken!

Wat vinden jullie van het resultaat? Hadden jullie iets anders gedaan? Graag hoor ik jullie reacties zodat ik dit mee kan nemen in een volgend project.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan