Remcapaciteit verbeteren van Blackbird+EMLGT2001

http://ixxra.org/birdbrakes.htm

Ah, hier staat eea. Een deel van de van de remklauwen wordt progressief bedient. Quote; coming into play progressively from even distribution on light braking

Ik zou het wel weten, kreeg een plekje naast de ABS unit van m'n andere fiets...
 
Voor de beeldvorming even snel een fotootje. Zal vanavond foto plaatsen inclusief schema van de montage. Zijn 3 slangen op 2 aansluitingen...Hij zit naast de accu
full
 
Laatst bewerkt:
Fijn trouwens alle respons. Vind het erg interessant en weet allemaal dat ik geen technisch expert ben :)
 
Interessant. Mijn spreadsheet is fout. In de originele Honda Blackbird setup bedient de voor-rempomp altijd de 2 buitenste cilinders van 22mm van de remklauw. De voetrempomp altijd de iets grotere 25mm clinders. Zal dit aanpassen.

Verder wordt in de originele Honda setup de de PCV altijd gevoed door de secondary master cylinder, die werkt door het opbouwen van de remkracht en e kracht die de remmende remklauwen uitoefenen op deze secondary master cylinder.

In de huidige EML setup zit de primary master cylinder van de handrempomp rechtstreeks op de PCV, maakt dat nog uit in kracht\gevoel\etc?
full
 
Wat er precies in de pcv zit weet ik niet, maar in de originele setup doseert ie dus een deel van de remkracht. Als ie er nu direct op zit, kun je dat wellicht ervaren als 'niet een keiharde rem'. Er van uitgaande dat er geen lucht in het systeem zit natuurlijk.

Ik ken het systeem niet, ik dacht eerst dat het een EML setup was, maar Honda heeft blijkbaar de BB uitgevoerd met dat remsysteem (de klep dus).
 
Laatst bewerkt:
Die PCV is een passief ding. Dat kan dus niet anders zijn als de verdeler die in een auto zit. Hoogstens zitten er twee diameters zuiger(s) voor de uitgaande leidingen.
En progressief? Een rem is toch altijd progressief? Hoe harder je knijpt, hoe harder hij remt.
 
Die PCV is een passief ding. Dat kan dus niet anders zijn als de verdeler die in een auto zit. Hoogstens zitten er twee diameters zuiger(s) voor de uitgaande leidingen.
En progressief? Een rem is toch altijd progressief? Hoe harder je knijpt, hoe harder hij remt.

Mmmm, die snap ik niet helemaal. Voor een juist interpretatie hebben we ook even de precieze aansluitingen van de 2 remleidingen naar de remklauwen nodig. Zitten ze alle 2 op de uitgaande kant van de PCV of zit er een met een dubbele banjo op de aanvoerkant van de PCV.

Hier heb ik vanavond het antwoord op :)
 
Ter info; ik heb sinds vrijdag deze in de voorste klauwen;
http://www.vesrah.com/new_page_8.htm

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zag ben ik bij een motorzaak in de buurt geweest en heb de voorrem schijf (EML geventileerde) mee genomen. De kerel heeft veel ervaring in de racerij en raadde me deze aan. Moet zeggen, werken erg goed op de EML schijf.
 
Ter info; ik heb sinds vrijdag deze in de voorste klauwen;
http://www.vesrah.com/new_page_8.htm

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zag ben ik bij een motorzaak in de buurt geweest en heb de voorrem schijf (EML geventileerde) mee genomen. De kerel heeft veel ervaring in de racerij en raadde me deze aan. Moet zeggen, werken erg goed op de EML schijf.

Ok, wat kosten die? Waar heb je ze gekocht? Is het proberen waard natuurlijk. Ik heb nu ook gesinterde klaarliggen voor de bak en het achterwiel. Dus kan voor ook wel proberen. Ik heb natuurlijk wel weer andere remklauwen dan jij.
 
Laatst bewerkt:
Deze kostte mij €37/set en heb ze op aanraden van Sjaak van Zweeden in Middelburg. Je kunt ze vast overal bestellen hoor.
Ik gebruik dus voornamelijk de voetrem, die doet het meest. Remmen duidelijk beter dan wat erop zat, het merk daarvan weet ik niet. Er zat nog wel voldoende vlees op trouwens.
 
Interessant zou ik nog wel vinden als je mij kunt vertellen welke diameter rempomp en voetpomp je nu hebt.
 
Ik heb vorige week de voetrem pomp eraf gehad, niet gemeten, maar vrij zeker 20 mm.
De handrem is de originele en de maat weet ik niet, maar hij bediend nu 1 klauw ipv 2 origineel. Is nu heel snel hard, ik heb een verstelbaar handel en dat heb ik de stand 'dicht bij het handvat'.

Klauwen zijn de originele, zijspanwiel is het klauwtje dat EML altijd gebruikt.
 
Hierbij de beloofde foto van de aansluiting van de PCV.

De stalen remleiding (1) bovenop komt rechtstreeks vanaf de rempomp. Meeteen daaronder op deze dubbele banjo zit de remleiding (2) die naar een van de 2 voorremklauwen gaat.

Op de tweede aansluiting waarschijnlijk achter de PCV zit dus de remleiding (3) die naar de achterste rempleiding gaat en aangesloten is op de middelse enkele cylinder van 25mm (bedient dus niet de 2 buitenste van 22mm, die in de originele Honda setup gebruikt worden)

Dus ook die zal ik in mijn spreadsheet moeten aanpassen :)
 
Laatst bewerkt:
Nou gisteren weer een stuk verder gekomen. Alle remleiding losgemaakt. De PCV is weg. Ik ga nu voor de volgende setup.

- Radiale rempomp van de ZX10R. Deze bedient de 2 klauwen voor.
- De voetrempomp gaat alle 3 de zuigers van de achterrem bedienen ipv de huidige 2 zuigers. En hij gaat de bakrem bedienen uiteraard.
- Achter ga ik de Ferodo FDB2098.ST monteren
- In de bak monteer ik de Ferodo FDB207.ST
- En voorien van nieuwe vloeistof Ultimate Racing Brake Fluid productinformatie. - Putoline

Nu de remleidingen hier en daar laten aanpassen voor montage en dan weer monteren en ontluchten.

Benieuwd hoe dit dan gaat remmen. Mocht dit te onrustig (links en naar rechts wijken) gaan remmen dan ga ik ook voor een tweede klauw in de bak denk ik...
 
Nav de laatste foto...

Ontluchtingsnippel van de voorste remklauw zit eigenlijk op een te laag punt. Er kwam echt geen luchtbel meer uit. Wat denken jullie, zou er nog lucht kunnen zitten in de remklauw? Toch maar wiel losmaken en de klauw ook ontluchten met de nippel naar boven gericht?
 
Nav de laatste foto...

Ontluchtingsnippel van de voorste remklauw zit eigenlijk op een te laag punt. Er kwam echt geen luchtbel meer uit. Wat denken jullie, zou er nog lucht kunnen zitten in de remklauw? Toch maar wiel losmaken en de klauw ook ontluchten met de nippel naar boven gericht?

Om te ontluchten moet de nippel altijd op het hoogste punt zitten. Dus remklauw loshalen en nippel omhoog houden. Vergeet niet wat tussen de klauw te doen, anders druk je de zuigers er uit....
 
Tja, gaan we inderdaad doen. Remhendel voelt al best hard aan, maar om het zeker te weten toch maar even de moeite nemen inderdaad.
 
Inmiddels het wiel netjes losgemaakt en de klauw ontlucht. Kwamen geen belletjes meer uit. Maar meer voor de peace of mind :)

Handrem voelt ook goed aan. Ben zo benieuwd wat het verschil gaat zijn...

Voordeel was wel dat ik gelijk de zuigers van de Grimeca klauwen kon opmeten. Zitten vier zuigers in per klauw uiteraard. 2 van 30mm en 2 van 35mm. Datis best groot eigenlijk. Dus kan mijn spreadsheet je ook weer aanpassen :).

Nog steeds wel geinteresseerd in de uitleg waarom je bij zuigers aan beide kanten deze maar 1 keer mag meenemen in je berekening van de ratio remklauw vs rempomp :)

Ik realiseer met trouwens wel wat een onwijze NOOB ik ben met dit project vergeleken met sommige lui hier op dit forum. Wat een gave dingen worden er hier en daar gemaakt. Lijkt me erg cool om te kunnen. Moet je wel echt veel tijd hebben trouwens....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan