Motorvakantie: hoe te beginnen?

Waar leer je rijden? In ieder geval niet in Nederland. Je hebt 2,5 week de tijd dus ga lekker ver weg waar de zon schijnt! Ja je bent een beginneling. So What?
Maar rijden in een mooiere omgeving die lekker zonnig is maakt alles wel aangenamer.
Dat klopt helemaal!!!

Ik denk dan nog aan rijden in Italië door de Appenijnen en langs de Middellandse Zee......

Heerlijk zonnetje (september/ dus niet al te heet) Iedere meter is mooi!
Rijden door de bergen, mooie bochten en steeds weer een geweldig uitzicht!!

En dan de dag eindigen in een Ristorante met lekker eten en een grande Birra..........
 
Waar leer je rijden? In ieder geval niet in Nederland.

Ik vind dit wat kort door de bocht (lol :+). 'Leren rijden' bestaat uit meer dan alleen bochtentechniek, bijvoorbeeld verkeerssituaties inschatten.

Ik denk dat mensen die in de Dolomieten wonen, daar precies het tegenovergestelde roepen: "Hiero is het simpel, amper verkeer. Ga maar naar NL, rijden in de randstad. Als je daar een paar weken kan rondrijden zonder brokken dan kan je pas rijden".
 
Waar leer je rijden? In ieder geval niet in Nederland. Je hebt 2,5 week de tijd dus ga lekker ver weg waar de zon schijnt! Ja je bent een beginneling. So What? Maar rijden in een mooiere omgeving die lekker zonnig is maakt alles wel aangenamer.
Een van mijn beste vrienden had nog geen 3 weken zijn rijbewijs en met hem ben ik in 1 dagen tijd via de Ardennen, Vogezen, Jura, Franse Alpen (dagje offroad naar Valtho) (Grand bernard, Cormet de roselend etc..) Zwitserland (Furka), Oostenrijk (Ofenpoass, Fluelapass en Stelvio), Italië (dagje extra Dolomieten), Via Jaufenpasse en Timmelsjoch naar Vorarlberg, Zwart Woud en weer terug naar NL via Luxemburg. En dat tripje duurde 11 dagen en hij kon rijden.

Wees niet bang en ga genieten! Of je nu 300 kilometer van huis in Luxemburg staat, of 800 km van huis in Frankrijk, als er iets gebeurt is de situatie hetzelfde. Overal heb je ANWB en het is echt niet zo dat hoe dichter bij huis je blijft des te makkelijker het is, in tegendeel! Hoe verder je van huis bent des te leuker en mooier zijn de wegen en des te beter letten de medeweggebruikers op motoren. Misschien heb ik een totaal andere mening (op flink wat ervaring gebaseerd weliswaar) dan de mensen die zeggend at je niet te ver van huis moet gaan, maar so be it. Doe wat je leuk lijkt! Niks zo lekker als met een motorfiets (zelfs met mijn 35 jaar oude vespa) over een alpentop te rijden.

Dit is wel een eyeopener :) Je hebt gelijk, overal kan iets gebeuren, het kan dus ook overal goed gaan. Ik heb momenteel een ANWB-abonnement, maar ik heb ooit in Frankrijk met een kapotte distributieriem gestaan en toen konden ze eigenlijk niks betekenen. Tijd om eens te gaan kijken of er betere alternatieven zijn.

Ondertussen lees ik hier alles wat los en vast zit wat me kan helpen om mijn eerste vakantie met de motor tot een succes te maken en met de zon van de afgelopen dagen erbij krijg ik er steeds meer zin in! :]
 
Wel, voor wat 't waard is en jullie hebben 't wellicht destijds in mijn korte avontuur gelezen..
Ik had voor dit soort gevallen ook een ANWNee verzekering, en toen puntje bij paaltje kwam (bepaalde een vrouw die niet snapte waar de koplamp van een motor zit)deed de ANWB helemaal nix..

Toen ik het reisverslag op hun eigen site zette en ze officiëel in gebreke stelde 'kon het ineens wel'
 
Mijn ervaring zelf met de ANWB is dat ze wel voor een oplossing zorgen. Je moet gewoon aangeven dat je op motorvakantie bent. Ik was ooit (alleen op vakantie) en onderuit gegaan ergens in de Pyreneeën. Mijn motor en ik hadden beiden best wat schade maar niets wat door een lokale motorzaak niet gerepareerd kon worden. Dit heb ik ook duidelijk gemaakt aan de ANWB. Oftewel mijn motor werd naar een motorzaak (toevallig 50 km verderop maar bevriend met het dépannagebedrijf) gebracht waar deze gecontroleerd werd en met tweedehands stukken gefikst. Ik kon weer doorrijden voor 90 euro. Dit was vele malen goedkoper dan een huurauto (die ik dus niet willen) en repatrouilleren van mijn motorfiets. Echter of je nu met stukken in luxemburg staat (meerdere malen gehad maar zelf opgelost) of in de Dolomieten, ze lossen het wel op en je hebt als je goed verzekerd bent altijd vervangend vervoer.
Ik heb erg goede ervaringen met de ANWB in ieder geval, als je zelf maar uit kunt leggen wat het probleem is en dat lokaal oplossen vele malen goedkoper is. Zorg in ieder geval dat je motor goed op orde is als je ermee op vakantie gaat. In Frankrijk en Spanje zitten overigens zat motorzaken die je ook kunnen helpen als je iets nodig hebt.

En ja je leert in Nederland wel goed door de file rijden, en anticiperen op mensen die niet kijken. maar dat is woon werk rijden en het gaat hier over vakantierijden, wat leuk rijden is. In Nederland vind ik er persoonlijk geen zak meer aan. Ik vergelijk motorrijden in Nederland dan ook altijd met indoor snowboarden.
 
Dit is wel een eyeopener :) Je hebt gelijk, overal kan iets gebeuren, het kan dus ook overal goed gaan. Ik heb momenteel een ANWB-abonnement, maar ik heb ooit in Frankrijk met een kapotte distributieriem gestaan en toen konden ze eigenlijk niks betekenen. Tijd om eens te gaan kijken of er betere alternatieven zijn.

Ondertussen lees ik hier alles wat los en vast zit wat me kan helpen om mijn eerste vakantie met de motor tot een succes te maken en met de zon van de afgelopen dagen erbij krijg ik er steeds meer zin in! :]
Soms raken we een beetje te snel in paniek.................

Toen ik op Sicilië een lekke radiateur kreeg vanwege extreme hitte aldaar, heb ik me er weinig zorgen over gemaakt. Natuurlijk altijd een nieuwe te bestellen of evt. solderen. Voor mij was belangrijkste om de motor in Palermo op de boot te krijgen. Eenmaal op de boot ben je daarom vanzelf in Genua.
In ergste geval ga je 'm daar een week later ophalen met de aanhanger.
Met vaak water bijvullen ik toch gewoon naar huis gereden.

Linksom of rechtsom, thuis komen doe je altijd!
 
Tussen kunnen rijden en opgebouwde ervaring zit natuurlijk een heel verschil. Door 11 dagen op zo'n ding te zitten en 'm in deze omgeving goed te leren kennen leer je mijns inziens veel beter motorrijden dan degenen die 40K per jaar rijden door iedere dag een uurtje woon werk te tuffen door de files heen.

Natuurlijk is Luxemburg / Ardennen leuk rijden (eifel zie je mij niet meer) maar dat is leuk voor een dagje of een weekendje. 's ochtends opstappen 's avonds thuis en een mooie dag gehad in een mooie omgeving.
 
Tussen kunnen rijden en opgebouwde ervaring zit natuurlijk een heel verschil. Door 11 dagen op zo'n ding te zitten en 'm in deze omgeving goed te leren kennen leer je mijns inziens veel beter motorrijden dan degenen die 40K per jaar rijden door iedere dag een uurtje woon werk te tuffen door de files heen.

Natuurlijk is Luxemburg / Ardennen leuk rijden (eifel zie je mij niet meer) maar dat is leuk voor een dagje of een weekendje. 's ochtends opstappen 's avonds thuis en een mooie dag gehad in een mooie omgeving.

Denk dat de mensen die dagelijks op de motor zitten toch meer controle hebben dan iemand die 11 dagen door de bergen rijdt. Herhaling is de kracht van herhaling ;)
 
Steeds hetzelfde stukje herhalen en alleen die situaties kennen.... Maar ach daarover verschillen we dan van mening. Het gaat hier om iemand die op vakantie wil en die tips nodig heeft wat wel en wat niet te doen.
 
Mij hielp het zeker in het begin (je creëert immers steeds meer zitvlees) van een lange reis vaak onderweg kort te stoppen. Ik begon altijd op de snelweg om kilometers te maken, en stopte dan tussen een tankbeurt door vaak een keer extra om even kort de benen te strekken. Houdt daar dan wel rekening mee in je reistijd.

Mijn topkoffer is fantastisch voor woon-werk, maar met vakantie gaat die windvanger echt niet mee. Ik zou persoonlijk dan ook voor alleen vakantie sowieso geen topkoffer aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Vriend van me haalde in de winter z'n rijbewijs, reed een middagje in de Eifel en daarna reden we samen naar Mongolië, door Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland (dat was wel heftig), Kazachstan, Kirchizie en daarna Mongolië. En idd, daarna kon die rijden!
Maar verder wel met David_ZZR eens.
 
Vriend van me haalde in de winter z'n rijbewijs, reed een middagje in de Eifel en daarna reden we samen naar Mongolië, door Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland (dat was wel heftig), Kazachstan, Kirchizie en daarna Mongolië. En idd, daarna kon die rijden!
Maar verder wel met David_ZZR eens.
Kijk eens waar "idioten op de weg" vandaan komt, niemand kan daar rijden.
 
Steeds hetzelfde stukje herhalen en alleen die situaties kennen.........
Zoals ik vandaag op de radio hoorde................ In regio Arnhem was de stroom uitgevallen en daarom deden de STOPlichten het niet. (ze heten eigenlijk anders maar ik blijf ze zo noemen) Melding was dat er problemen waren voor automobilisten omdat ze nu ZELF moesten gaan nadenken of ze de weg over konden. :X :X :X

Veel ww-verkeer is dagelijks zelfde tripje maken vooral ondersteund door (te?) VEEL STOPlichten!

Als je het voertuig beheerst maakt 't toch geen donder uit of je over Alpenpassen rijdt, of over de Champs-Elysees in Parijs, of door de steegjes van Palermo.
Ook links rijden, zoals op een gehuurde motor in Kaapstad, stelt na een enkele km's wennen, weinig voor.
Niet zeiken, maar gassen....! :] :] :]
360.jpg

Tijdens de rit rond Kaapstad. Hier vanaf de Tafelberg............
 
Laatst bewerkt:
En soms... heel soms is het gewoon leuk om doro dr drukte te rijden. Ik had nog nooit met mijn 35 jaar oude Vespa in een drukke stad gereden. Maarja mijn rondje om de kerk afgelopen zomer was toch ook voor mij erg leerzaam. Met de Vespa door het centrum van Barcelona (2 x 5 baans wegen en soms per ongeluk op de snelweg terecht komen) ja dat is effe aanpoten en goed kijken maar wat me opviel is dat het verkeer daar zo goed op motorrijders en op scooters is ingesteld dat ik me er veiliger voelde dan hier in Nederland op de weg. (ik werd alleen wat raar aangekeken omdat ik netjes met beschermende kleding reed)

 
Laatst bewerkt:
Kijk eens waar "idioten op de weg" vandaan komt, niemand kan daar rijden.

Rusland heeft zo'n 150 miljoen inwoners; en jij vindt een flutprogramma van nog geen 50 minuten representatief voor die 150 miljoen?? Kom op zeg!

Maar weer on topic: mijn reismaat begon zo zijn eerste motorvakantie, maar zo iets is toch niet echt maatgevend, wel spannend en ontzettend leuk.
Het belangrijkste blijft toch dat je moet blijven genieten, en je ervaart zelf gauw genoeg wanneer dat niet meer het geval is. Maar in ieder geval, gewoon doen! Veel succes en bovenal veel fun!
 
Laatst bewerkt:
Rusland heeft zo'n 150 miljoen inwoners; en jij vindt een flutprogramma van nog geen 50 minuten representatief voor die 150 miljoen?? Kom op zeg!
Zelfde geldt voor Z.Afrika, dat wordt ook aangeduid als extreem gevaarlijk rijden.
Ik heb daar helemaal niks van gemerkt...............???
Als je alle l*lverhalen die in NL worden verteld aantrekt, dan kan je nergens meer heen.
De bestuurders aldaar willen ook 's avonds weer gewoon bij moeders thuis komen.

Naar onze maatstaven zal het daar zeker relatief gevaarlijk zijn.
Maar als hier op een kruispunt in een jaar 2 ongelukken zijn gebeurd, wordt er gelijk weer een overbodig STOPlicht geplaatst. Sta je weer te koekeloeren naar een rood lampje..... :(
 
Laatst bewerkt:
Eerste paar motorvakanties deed ik op een naked bike zonder koffers met een flinke bagagerol, tent daar losbovenop gebonden en een tanktas voor wat spullen waar ik onderweg bij wil kunnen.

Eén keer op die manier naar Portugal geweest, 4,5 week weg geweest en ik had alles bij me wat ik nodig had.

full

Daarna motoren met koffers gehad, en dat is natuurlijk makkelijker, maar mijn ervaring is ook dat ik steeds meer mee ging nemen. En dus inmiddels ook weer een bagagerol heb voor mijn (extra grote) slaapzak, matras, grote tent en stoel.

full

Maar ergens is die ene reis naar Portugal, voor het eerst in mijn eentje, nog steeds mijn mooiste motorreis ook, vooral omdat ik niet helemaal wist wat ik tegen ging komen.

Mijn advies is dan ook: maak het niet te ingewikkeld, ga niet te veel van te voren plannen en ga gewoon rijden, en je ziet wel hoe ver je komt. Bovendien kun je daarheen rijden waar het lekker weer is.
 
Een van mijn beste vrienden had nog geen 3 weken zijn rijbewijs en met hem ben ik in 1 dagen tijd via de Ardennen, Vogezen, Jura, Franse Alpen (dagje offroad naar Valtho) (Grand bernard, Cormet de roselend etc..) Zwitserland (Furka), Oostenrijk (Ofenpoass, Fluelapass en Stelvio), Italië (dagje extra Dolomieten), Via Jaufenpasse en Timmelsjoch naar Vorarlberg, Zwart Woud en weer terug naar NL via Luxemburg. En dat tripje duurde 11 dagen en hij kon rijden.

rijden.

Maar de Ofenpas en de Fluela liggen toch in Zwitserland, en de Stelvio in Italië?

Doet verder niets aan het verhaal en het punt dat gemaakt wordt af, hoor. :+
 
Klopt helemaal. Oostenrijk dus net geschampt en pas op de terugweg vanuit de Dolomieten gepakt. Vanuit de Ofenpass reden we de Albula op en zo de stelvio omlaag. Mocht je even lekker gemaakt willen worden met lege bergpassen eind september en geweldig mooi weer. Hier de videoplaylist van deze trip:
 
Ik heb vanuit het oosten de Stelvio omhoog gepakt, en ben halverwege naar beneden via de Umbrailpas Zwitserland ingedoken, en dan via de ofen- en Fluelapas richting Davos. Prachtig!
 
Haha, de passen sla ik nog even over hoor, dat vind ik wel heel heftig voor het eerste begin. Stelvio is wel een bucketlist-item, maar eerst even oefenen dus.
 
Stelvio is een kermispas. Waarom zou je ze overslaan? Niks engs aan alleen dat ze wat hoger gaan dan andere wegen. Het enige gevaarlijke op de stelvio is dat het er druk is. Alle overige passen kun je gewoon rijden niks engs of gevaarlijks aan!
 
Haha, de passen sla ik nog even over hoor, dat vind ik wel heel heftig voor het eerste begin.
Stelvio is wel een bucketlist-item, maar eerst even oefenen dus.
De Stelvio is niks anders dan een col in lagere bergen.

Alleen duurt de Stelvio 35km ipv ca 8km in bijv de Vogezen. De Bonnette(F) is nog langer.
Grootste verschil is de lengte en de hoogte waar je op rijdt. Het landschap is op hoogte kaler en het is wat frisser met meestal meer wind. Soms hard, maar dat kan ook op een lage col.
Weet nog van de Col de Teghime-536m op Corsica, waar mensen omver werden geblazen.
De bochtjes zijn er zeker veel meer maar heus niet moeilijker. :] :]

In de afdaling zou je door het remmen, pijn in de handen kunnen krijgen, door veel langer. Nou en?
Dan stop je toch even om van het uitzicht te genieten? Hebben je handen even rust.
(trouwens beter om vooral niet te veel te remmen/ laat het blok het werk doen)

De Stelvio is imo een goed rijdbare pas, met nauwelijks echt scherpe bochten.
In de Picos de Europa is dat vaak anders, met haakse bochten waar je in de afdaling iedere keer bijna stil moet gaan staan. Ja, dan voel je wel je bovenarmen en je handen.
Klimmen gaat makkelijker.............
 
Terug
Bovenaan Onderaan