BMW R1100RS cafe racer of scrambler project

29 nov 2006
70
0
Driehuis
Ik zal me nog even een keer voorstellen (heel lang geleden een keer gedaan...), zag in mijn profiel dat ik nu al bijna 10 jaar lid ben van het forum en tot vandaag niet heel veel meer heb gedaan dan lezen....

Bij deze dan een poging om dit goed te maken!

Ben 38 jaar, woonachtig in Driehuis en rij sinds 2006 motor.
Ik heb een Triumph Speed Triple uit 1998 en sinds december 2015 een BMW R1100RS uit 1998.
Rij op dit moment niet, heb ze beide geschorst. Bedoeling is in 2017 ze beide op de weg te hebben.

Hierbij een paar plaatjes zoals de BMW eruitzag toen ik hem kocht (hoop dat dit lukt):

aufdJQ.jpg


7JAQJo.jpg


8NhPjX.jpg


YGIoM8.jpg


Zag er nog mooi uit, kappen als nieuw en kofferset erbij gekocht.
Verstelbaar ruitje
ldqDmM.jpg


Hij heeft 90.000km gelopen en liep nog mooi, nieuwe accu, startmotor erop maar oude banden en moest wel het 1 en ander aan gebeuren optisch gezien.

Maar zoals de titel al aangeeft wilde ik graag een project hebben en deze motor gaan ombouwen.

Nu heb ik zelf buiten het sleutelen aan brommers geen enkele ervaring met het sleutelen aan een motor. Maar heb een handige vader, het forum en genoeg gereedschap (en zo niet mooie reden om te kopen *O* ).

Maar we gaan het proberen en ik zal de komende weken/maanden wat foto's plaatsen om de progressie te laten zien sinds december. Ik ben al een heel eind maar zal proberen het chronologisch te posten.

Maar ook eerst even dank aan een een heel aantal mensen hier die fantastische projecten gepost hebben, ik heb hier tot nu toe al waanzinnig veel aan gehad. Ook van de mensen in het BMW R 1100 RS topic!

Vooral ook het topic van Bartos146 die ook een R1100 heeft aangepakt, super leuk om te lezen en erg veel inspiratie opgedaan (heb vandaag ook de Dominator GP II besteld ;) ).
 
Die fiets van Bartos is inderdaad een mooi ding geworden.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Waarom rij je momenteel niet? Het zijn nogsteeds heerlijke dagen om een lekker rondje te tuffen namelijk!

Succes met je project!
 
Eerst beginnen met alles te demonteren want er zit een heleboel plastic op deze motor. Maar BMW is goed gebouwd, en ik de boutjes, moertjes etc waren allemaal goed te verwijderen.
Niks over de kop gedraaid.
Kwam er wel achter dat mijn oude ratelset van de Aldi niet meer top was dus aangezien we nu een reden hebben een goede set aangeschaft van Facom, mooi spul en goede aanbieding op Ebay in Duitsland (dop 13 was verkeerd, was een 8, zonder problemen een nieuwe opgestuurd gekregen).

q4DM1Z.jpg

F0486384-01.jpg


Zadel eraf en alle beugels van de handgrepen eraf
2qdZS0.jpg

OzSE9U.jpg

zn8dc1.jpg

lr167c.jpg


Ik wil alle kappen en koffers verkopen op internet (intussen ook redelijk wat verkocht maar nog niet alles).
ku4t3x.jpg



Als je alle kappen weghaalt kom je ook erg veel kabels tegen, en heel veel kabels komen samen in ce cockpit.
Ik moet dus gaan kijken wat ik hiermee wil.
Lampen, richting aanwijzer heb ik nodig maar wat ga ik doen met de snelheidsmeter, alle indicatielampjes, en de kleine computer die BMW erop heeft voor de benzine meter, oliepeil en de tijd (niet zeker of er nou ook een schakelindicator opzit..). Zie linksboven in beeld.
8zBYbz.jpg


Hier een foto van 1 van de 2 consoles waar veel connectoren inzaten
Ll1CQh.jpg


Ben meteen ook begonnen met alles zo goed mogelijk te labelen als ik het eraf haalde, dat leek me makkelijk met het in elkaar zetten.
ZTgUtv.jpg


Gelukkig heb ik ergens een werkplaatshandboek kunnen downloaden en uitgeprint, dit is super handig, makkelijk om te weten of je niks vergeet los te halen en waar het dan zit..
 
Die fiets van Bartos is inderdaad een mooi ding geworden.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Waarom rij je momenteel niet? Het zijn nogsteeds heerlijke dagen om een lekker rondje te tuffen namelijk!

Succes met je project!

Thanks, is inderdaad een super leuke cafe racer geworden, hoop dat ik in de buurt kom.
Heb ze geschorst een jaar geleden om dat we zijn verhuisd en we 2 kleine kinderen hebben, kwam er niet aan toe....
De Triumph staat bij mijn vader nu, heeft meer ruimte, maar haal ik begin volgend jaar op! En het is inderdaad nog heerlijk weer!
 
Het labelen had ik eerst gedaan met gele schilderstape, maar je moet echt duct tape nemen. De rest blijft haast niet zitten, zeker niet met vet en benzine.

Zoals de titel al aangeeft ben ik nu al 10 maanden aan het nadenken of ik een cafe racer wil maken of een scrambler.

Cafe racer is misschien mooier om dat ik die 3 spaaks wielen heb en er vooral mee op de weg wil rijden.
Paar voorbeeldjes wat ik mooi vind:
WJ72tE.jpg

EJqB6T.jpg

cIbWnb.jpg

UTgYGz.jpg

Vooral die John Player Special kleuren... super.
AxTQWO.jpg


Paar Scrambler voorbeelden:
jW5chq.jpg

db532b651c51439336863b5f85b6f59a.jpg


Dit is ook een mooie, vooral waar hij de oliekoeler heeft geplaatst (Plek luchtfilter).
GS-Scrambler-A.jpg


En dit is voor mij wel de ultieme scrambler:
11378467_1422352178089656_1841677344_n.jpg

75f14569de928ed49898ba8725129a86.jpg

vintage69%2B17.jpg

Het subframe is zoals ik hem ook wel wil maken, erg mooie lijn. Ben zelf niet weg van uitlaat wraps, maar dat is persoonlijk.

Nadeel is dat ik geen 400-500 wil uitgeven voor vervangende GS velgen, en ik weet niet of het wel mooi uitkomt om dikke noppen banden op de 3 spaaks te leggen. Dus dan kom je eerder uit bij de eerst foto's van Kspeed, ook errug mooi.
 
Er zit heel veel plastic op een RS, en ik had eerst gehoopt iets met de tank te kunnen doen. Maar dat is zonder kappen geen gezicht... Dus via Marktplaats een andere tank gekocht en de bijbehorende rubberen strips.

VIlxHD.jpg

Beter!

Het voordeel van een BMW tank is dat ik gewoon de brandstofpomp kan overzetten (hoop ik) en niet alles hoef om te bouwen. Dit is een tank van een 1100R. De GS tank vond ik te grof.
hgr1h0.jpg


Onder de tank zie je wel dat hij niet nieuw meer is
QsWz9t.jpg


Subframe is te kantelen en kan er los afgehaald worden
0paw9B.jpg
 
Ja die voorvorkpoten wil ik er wel in laten eigenlijk, zijn ook speciaal gemaakt voor de telelever die het grootste deel van de vering doet.
Ik heb ze nu zwart gespoten dus ziet er ook al een stuk beter uit!

Wat ik ook wil is het subframe verhogen zodat het meer in lijn loopt met de tank en je minder die deuk hebt bij het zadel. Ben zelf vrij lang dus dat moet goed komen.
Ik had het met karton even geprobeerd uit te tekenen
9A2dSB.jpg


Daarna verder met het losmaken van alle frame delen
4lm6N1.jpg


Daarna het hele subframe verwijderd
bQoM5J.jpg

BAkt6n.jpg


Daarna kan het luchtfilterhuis er af en de accubak, die er niet zo heel fris meer uitzag.
Maar onder de accubak zit het geheel vast van de gaskabels, en dat was best lastig te verwijderen en stond ook niet super goed in het werkplaatshandboek.
ONCBLX.jpg

Je moet zorgen dat je alle kabels bij de injectie los hebt en dan kun je de accubak optillen en met een schroevendraaier het geheel los klikken.
Op de foto is het systeem er al deels uitgeschoven.
ytUKrt.jpg

Foto van de kabel bij de injectie.

yTxvxc.jpg

cPwDI4.jpg

Kabel bij het handvat

En als je dan de accuhouder verwijderd hebt zie je dit
jDDqD5.jpg

2GBDiW.jpg

Je ziet dat het plastic van het luchtfilter aardig verweerd is, dus moet er over nadenken of ik dit ga spuiten of dat ik er losse open luchtfilters op zet.
Nadeel vind ik dat je dan zo door de motor kijkt, aan de andere kant het is we een huge filter nu....En ben benieuwd of je genoeg ruimte voor je knien houdt.
Er zit ook nog een soort overloop van het carter (??) in het luchtfilter nu
eYqCoT.jpg


Luchtfilter in zn geheel verwijderen
Q5VJha.jpg
 
Vandaag nog wat dingen besteld voor de motor
-Voorvorkolie
-olie voor het blok
-oliefilter
-remvloeistof
-nieuwe Goodridge remleidingen in de race setup, dus 2 slangen vanuit de cylinder. (EDIT het is toch de 3 slangen,originele opstelling geworden)

remleiding-layout_1.jpg


Ook ben ik erg aan het twijfelen over welke kilometer teller ik moet gaan gebruiken, ga van mijn iphone tot de motogadget mini, alleen vind ik die wel meteen erg prijzig.
msm_black_tilt01_800_1.jpg


En is dit een beetje aan te sluiten op een BWM? Er zat bij mij aardig wat electrische aansluitingen overal dus dat lijkt me niet makkelijk.
Iemand ervaring ermee?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben door het lezen van je topic toch eigenlijk wel nieuwsgierig of er nog vorderingen zijn.

Qua tellers lees ik in andere topics ook over het merk Koso. Misschien is dat ook iets voor jou.
Heb verder geen ervaring qua aansluiten.
 
Is er al een eindresultaat van deze Scrambler of is hij toch niet meer afgemaakt?

Er loopt momenteel trouwens wel een vette actie van WrenchKings, een stel custom bouwers dichtbij Utrecht. Ze zijn een motor aan het bouwen die je dan mag huren voor een aantal dagen en dan kan je hem uiteindelijk ook nog winnen, ik heb al een ticket gekocht want dit is toch een mooie 1 in 120 kans om te winnen.

full


Ze hebben in het verleden ook echt mooie motoren gebouwd (ben zelf wel fan van de Yamaha XV950 tracker). Ik vind die voorvork een beetje net niet leuk, had liever long-travel suspension gehad zoals op een echte crosser. Hoop ook dat ze er noppen banden onder zetten voor die echt groffe look. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan