TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Zonder nu al te veel discussie te willen losmaken :
Mijn motorman heeft al vanaf het begin ALLE draden gesoldeerd en voorzien van krimpkous.
Het is ook voor mij een raadsel hoe zo iets kan trouwens.

De symptomen waren echter : Bij parkeren en TT meegenomen in de jaszak en aansluitstuk aangesloten laten was de accu echt in ca. een half uur leeg.
Bij loskoppelen van het aansluitstuk middels loshalen van stekkertje geen probleem merkbaar, accu gewoon 100% om te starten.
Als er al een lekstroom zou zijn, dan zou deze pas tot stand komen NA aansluiten van het aansluitstuk.

Voor mij is eea niet te volgen, de logica is er voor mij niet.

Ik weet heel zeker dat de dradenwinkel prima verzorgd is, dat Waypoint de boel heeft doorgemeten en niets vond, en toch was er ergens een probleem. Ik heb geen canbus, weet niet eens wat dat is trouwens, en het maakt me verder ook niet uit. Het praktische probleem is nu wel opgelost, echter niet het intrigerende raadsel.


Met vakanties gaat de houder er op, en komt er niet meer af totdat ik thuis ben.
hij staat direct op de accu, met een draadzekering.

hij start altijd, geen problemen.
regelmatig neem ik pauzes, waarbij de tt er gewoon op blijft zitten, en aan staat.
een kwartier, half uur. geen probleem, altijd starten en rijen.

ik vermoed toch dat je een ander probleem hebt.
een simpele multimeter kan uitkomst bieden. gewoon even kijken wat er aan A of mA doorheen gaat.
 
Mijn TT en handvatverwarming zitten op de accu aangesloten middels een relais die stuurstroom krijgt van het achterlicht. uiteraard gezekerd. Nog nooit problemen gehad met een lege accu. Voor zover ik weet heb ik geen canbus.
 
Als de boel DIRECT op de accu is aangesloten, wordt het canbus-systeem sowieso omzeild.

De oudere Zumo's die de BMW-accu's leegtrokken waren via het canbus-syteem op de accu aangesloten. (en hielden het systeem inclusief boordcomputer "wakker")
 
Zonder nu al te veel discussie te willen losmaken :
Mijn motorman heeft al vanaf het begin ALLE draden gesoldeerd en voorzien van krimpkous.
Het is ook voor mij een raadsel hoe zo iets kan trouwens.

De symptomen waren echter : Bij parkeren en TT meegenomen in de jaszak en aansluitstuk aangesloten laten was de accu echt in ca. een half uur leeg.
Bij loskoppelen van het aansluitstuk middels loshalen van stekkertje geen probleem merkbaar, accu gewoon 100% om te starten.
Als er al een lekstroom zou zijn, dan zou deze pas tot stand komen NA aansluiten van het aansluitstuk.

Voor mij is eea niet te volgen, de logica is er voor mij niet.

Ik weet heel zeker dat de dradenwinkel prima verzorgd is, dat Waypoint de boel heeft doorgemeten en niets vond, en toch was er ergens een probleem. Ik heb geen canbus, weet niet eens wat dat is trouwens, en het maakt me verder ook niet uit. Het praktische probleem is nu wel opgelost, echter niet het intrigerende raadsel.


Op zich kan ik mij in jouw verhaal wel vinden. Alleen dat de accu in een half uur leeggetrokken is met de houder er nog op, en dat dat de oorzaak zou moeten zijn, dat gaat me even iets te ver.
Ik heb wel een beetje een identiek probleem met mijn Rider5, maar niet binnen het uur. Dan praat je over het stallen van de motor, en als ik vergeet de houder af te koppelen, dan is de accu met een paar weken leeg.
De houder is rechtstreeks aangesloten op de accu.

Ik heb geen canbussysteem, de motor is een Kawasaki Z750 uit 2008.
Wat me al wel duidelijk is dat een onderhoudsvrije" accu flut is. Er kan ook niets anders in omdat deze er scheef inligt, anders werd het gewoon weer ouderwets loodaccu.
Toch is jouw verhaal vreemd, met een half uur? Wanneer was dit nu precies, een half jaar geleden en heb je nog steeds dezelfde accu?

Wat heb je voor motor en wat voor accu zit erin?
En weet je zeker dat het geen momentopname was? Als er nog net genoeg prik in de accu zat om te starten en na een halfuur rijden neem je een pauze, dan is de accu in elk geval nog niet vol. Hooguit kun je er daarna weer op starten.
En wat was toen de buitentemperatuur?
Dit zijn maar een paar voorbeelden van momentopname. Anyway, weet je echt heel zeker dat het puur door de TT-houder komt?
 
Laatst bewerkt:
li-ion accu niks voor jou? Onderhoudsvrije accu is toch ook een loodaccu? Er zijn ook nog gel-accu's.
 
li-ion accu niks voor jou? Onderhoudsvrije accu is toch ook een loodaccu? Er zijn ook nog gel-accu's.


Ik heb eigenlijk geen idee. Ik heb de motor nieuw gekocht, eerste eigenaar. De eerste orginele accu was binnen het jaar kapot. Capaciteit was 7 Ah.
Er kwam dus een accu in van 8 Ah, die hield het wat langer vol. En daarna eentje van 9Ah, die hield het nog weer langer vol.
Volgens mij heb ik nu de 4de accu, dus ik heb niet meer zo veel te klagen. Ik heb wel het vermoeden dat deze zeer binnenkort aan zijn eind is. Ik zou er niet meer mee op vakantie gaan, in elk geval. Ik heb al vaker elke morgen moeten drukken, en het geluk gehad dat dat nog werkte.

Ik heb werkelijk geen idee of de vooruitgang in accu's echt een vooruitgang is, ik heb geen ervaring met li-ion en gel in de motor of auto.
Bij handgereedschap is Li-ion echt geweldig spul.

En ik weet dat er bij de vorige motor een 12Ah loodaccu in hing, dat is toch wel een zware jongen, zeg maar.
Tegenwoordig lijkt alles toch maar mooi berekent te zijn op de grens, zie de orginele 7Ah in mijn Kawasaki.
Ik denk wel dat het daarvan te lijden heeft. En de startcapacitieit in cca uitgedrukt schijnt ook belangrijk te zijn. Hoe meer cca, des te beter.
 
Laatst bewerkt:
Chips, je hebt gelijk!

Ik wil graag een Rider 400, maar de Rider5 doet het nog goed. En nu?
De accu begint wel slechter te worden trouwens.
 
Canbus kan inderdaad een aandachtspunt zijn. Het kan zijn dat, doordat er een stroomverbruiker aanwezig is, het canbus systeem actief blijft. En dat verbruikt véééél meer stroom dan de omvormer in de motorsteun. In dat geval is het dus de canbus die de accu leeg trekt. In weet er het fijne niet van, maar naar verluidt is dat mbv een relais te voorkomen.

Ik heb een BMW F800R en heb de TomTom aangesloten via de zogenaamde GPS aansluiting. Die wordt netjes afgeschakeld als ik de motor uit zet. Dat doet de motor niet
meteen maar duurt een aantal seconden. De TomTom geeft dan netjes aan dat de stroom afgeschakeld is en dat die uit gaat.
 
Ik denk dat ik dat binnenkort echt ga doen, alleen de Rider5 blijft nog wel een tijdje, denk ik.

In de auto werkt ie voorlopig nog goed genoeg voor mij.
 
Het zal wel even wennen worden met de bediening, zal zoiets zijn van het stenen tijdperk naar 2018. Maar ik schijn koppig te zijn en ik wil wel altijd alle mogelijkheden kennen :$ :+
 
In de auto werkt ie voorlopig nog goed genoeg voor mij.
Onderschat het voordeel van de realtime verkeersinfo niet. Gewoon zalig in de auto.
Heeft mij al een paar keer netjes om een file heen geleid. Het mooiste voorbeeld vind ik nog dat ik vorig jaar richting Deurne moest. Vanuit Zwolle gezien is dat vooral de A50 volgen richting Eindhoven. Ik werd de A73 op gestuurd (was ook een optie) en bij Beuningen er al weer af. Dat vond ik vreemd maar toen ik bij de afslag kwam, snapte ik waarom. File!! Iets verderop kwam ik voor de file de A73 weer op. Ideaal die verkeersinfo.

Puur voor navigeren geloof ik direct dat de Rider 5 nog voldoet.
 
Daar ben ik mij van bewust!

Ik denk dat de 400 al heel gauw ook in de auto gebruikt word, maar dan verhuist de Rider5 waarschijnlijk pertinent naar de auto van de vrouw.
Die heeft nog zo'n antieke TT home uit het jaar 2000? ofzo. Waar ze maar geen afscheid van kan nemen.
 
Die heeft nog zo'n antieke TT home uit het jaar 2000? ofzo. Waar ze maar geen afscheid van kan nemen.

Een TT home? Volgens mij is/was dat geen toesteltype.
Als je je Rider5 update doe je dat middels TT home, maar dat is wat anders...
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die Rider 5 en andere oudere modellen snel op Marktplaats zetten (nu levert het nog wat op) en in de auto de TomTom Go Mobile app gebruiken. Bijna identiek aan de Rider, dus samen naar een nivo hoger.
Die Go Mobile app gebruik ik ook op de motor, maar dat is een ander draadje. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die Rider 5 en andere oudere modellen snel op Marktplaats zetten (nu levert het nog wat op) en in de auto de TomTom Go Mobile app gebruiken.

Da's zeker een optie. Ik vermoed dat je rider 5 op MP zon 100 euro op kan brengen. Alternatief: voor een paar tientjes meer koop je een nieuwe via52; incl lifetime updates en dezelfde sublieme verkeersinfo als in de Rider. (mind you: de TT go app kost je ook 20 euro per jaar. Je zit, zelfs met een 'dedicated' device als snel op breakeven met de smartphone.
 
Ter info:

Ook dit jaar mag ik weer enkele workshops verzorgen tijdens de motorbeurs Utrecht. Zowel voor Garmin als TomTom, met als thema 'routeplannen 2.0'. 

Vooral bedoeld om te demonstreren dat er interessante alternatieven zijn voor Basecamp en Tyre,. En dan vooral MyDrive, Routeyou.com en MRA. 

Op do en vr, in de sleutelsaloon in Hal 8; aanvang 11.00 en 14.00

Hoop dat het even gezellig en druk is als voorgaande jaren. Aanmelden is niet nodig; wel alvast de tip: als je wilt kunnen zitten: kom op tijd! ;)

Dit jaar is TomTom zo vriendelijk mijn kosten te dekken; deelname is daarmee gratis.

Van harte welkom!

Zie ook https://www.mrgps.nl/motorbeurs2018/
 
Charme offensief ;-)


(we gaan er wel van uit de je onafhankelijk blijft)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een probleem met de TT45o. Ik probeer al dagen de helpdesk van TT te bereiken, en krijg steeds te horen dat de wachttijd maar liefst 18 minuten bedraagt !!!

Ik denk dus dat er 1 medewerker aanwezig is, de rest zal wel croissants zijn halen of dat er sprake is van een strak doorgevoerd ontmoedigingsbeleid ! ?

Het hangt mij in elk geval reuze de keel uit !!
 
en krijg steeds te horen dat de wachttijd maar liefst 18 minuten bedraagt !!!

Tot dusverre is mijn ervaring dat het erg varieert. Vooral tijdens lunchtijd en eind van de middag kunnen de wachttijden oplopen, maar ik heb ook meegemaakt dat er binnen tien seconden opgenomen werd. Zojuist even geprobeerd en, inderdaad: 'de wachttijd is 18 minuten' (het is inderdaad momenteel lunchtijd). Wel erg opvallend dat het kennelijk telkens 18 is.. Zou ook een foutje in het respons script kunnen zijn...

Advies:
- zet je toestel op speaker en ga even wat anders doen (MF lezen of zo..); je gaat er niet van zweten
- danwel bel om bijvoorbeeld 10 uur 's ochtends
 
Terug
Bovenaan Onderaan