Op zoek naar een span.

Heb je een plaatje en prijs? Vwb de bak, goeie tip!

Ik heb er sinds kort ook zo één. Ben er zeer happy mee, rijdt goed. Het is niet mijn eerste span, maar deze stuurt wel heel fijn.
Succes met zoeken. Ik heb er overigens veel minder dan 10k voor betaald, maar komt waarschijnlijk door hoge km stand. Onderdelen van de motor zijn goedkoop en er is veel tweedehands.
 
Wat betreft ruimte in de bak. Mijn vrouw en zoontje van bijna 8 samen gaat, maar is niet super ruim. 2 kids is geen probleem.

Zoals gezegd is een GT eml comfortabeler, hoge ruit en dak kan zelfs dicht. Bij de sport niet.
 
als ik een budget zou hebben van €10.000,-....
jeetje daar kan je echt wel iets heel moois voor kopen hoor!

maar het ligt er maar net aan wat je precies wilt of leuk vind.

Ik heb een oudere type EZS bak (breed zat voor twee kids) naast een GL1000.

je moet een beetje geluk hebben wanneer je een oudere combi koopt en een beetje handig zijn.
Maar over het algemeen kan je echt wel iets goeds en moois kopen tussen de 3-5 mile. Mocht je zelf graag willen klussen of iets opbouwen dan kan je daar zelfs nog wel onderblijven.

maar als je echt 10 mile uit wil geven en met twee kids op stap wilt, dan zou ik zeker iets met schommel of naafbesturing kopen en een beetje de Pan Europeans of zo in de gaten houden, want daar is best wel wat aanbod in. iets sportiever zoals een ZZR kan ook, maar dan kom je wel bij de 1100 uit want de 1400 is gewoon nog een te jonge motor.
Ik zou dan denk ik eerder voor een black bird als trekker gaan dan een ZZR1100, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Maar iig nooit iets met dergelijke afmetingen/vermogens gaan rijden zonder fatsoenlijke ombouw met wielen en aangepaste voorwielbesturing
full
 
Wat betreft ruimte in de bak. Mijn vrouw en zoontje van bijna 8 samen gaat, maar is niet super ruim. 2 kids is geen probleem.

Zoals gezegd is een GT eml comfortabeler, hoge ruit en dak kan zelfs dicht. Bij de sport niet.

Is zo'n speedline officieel een 2 of een 1,5 eigenlijk?

Bij mijn RX-5 eigenlijk zelfde, 2 kids helemaal prima, vrouwlief + 1 van de meiden is ook nog prima, maar 2 volwassenen, dan moet je elkaar wel heel erg lief vinden.
Mijn dak kan ook dicht, maar niet met een volwassene, de oudste (nog net geen 10) zit eigenlijk al een eind met haar helm tegen het dak.
 
Laatst bewerkt:
als ik een budget zou hebben van €10.000,-....
jeetje daar kan je echt wel iets heel moois voor kopen hoor!

maar het ligt er maar net aan wat je precies wilt of leuk vind.

Ik heb een oudere type EZS bak (breed zat voor twee kids) naast een GL1000.

je moet een beetje geluk hebben wanneer je een oudere combi koopt en een beetje handig zijn.
Maar over het algemeen kan je echt wel iets goeds en moois kopen tussen de 3-5 mile. Mocht je zelf graag willen klussen of iets opbouwen dan kan je daar zelfs nog wel onderblijven.

maar als je echt 10 mile uit wil geven en met twee kids op stap wilt, dan zou ik zeker iets met schommel of naafbesturing kopen en een beetje de Pan Europeans of zo in de gaten houden, want daar is best wel wat aanbod in. iets sportiever zoals een ZZR kan ook, maar dan kom je wel bij de 1100 uit want de 1400 is gewoon nog een te jonge motor.
Ik zou dan denk ik eerder voor een black bird als trekker gaan dan een ZZR1100, maar dat is persoonlijke voorkeur.
Maar iig nooit iets met dergelijke afmetingen/vermogens gaan rijden zonder fatsoenlijke ombouw met wielen en aangepaste voorwielbesturing[afbeelding]


TS houd schijnbaar van het koppel van 2-cilinders dus een Boxer of Guzzi kan ook, zijn ook te vinden voor dat bedrag lijkt mij. Maar je hebt gelijk, minimaal een schommel lijkt mij toch wel een pré.

Er staat een R100R met TPSL bak voor ruim onder het budget op MP. (is wel al een wat ouder spulletje, prijs zou nog wel iets lager mogen wellicht)
 
Laatst bewerkt:
Is zo'n speedline officieel een 2 of een 1,5 eigenlijk?

Bij mijn RX-5 eigenlijk zelfde, 2 kids helemaal prima, vrouwlief + 1 van de meiden is ook nog prima, maar 2 volwassenen, dan moet je elkaar wel heel erg lief vinden.
Mijn dak kan ook dicht, maar niet met een volwassene, de oudste (nog net geen 10) zit eigenlijk al een eind met haar helm tegen het dak.

Is 1.5, echt een wat smallere zitplaats bij de motor en de buitenzijde is normale grootte. Ik heb er nog een hoge ruit bij, deze zou icm nieuw dekzeil wel een dicht dak voor de kleine kunnen worden.
 
Wat betreft ruimte in de bak. Mijn vrouw en zoontje van bijna 8 samen gaat, maar is niet super ruim. 2 kids is geen probleem.

Zoals gezegd is een GT eml comfortabeler, hoge ruit en dak kan zelfs dicht. Bij de sport niet.

Ik zie dat er 2 types speedline zijn. Een smalle en een brede, welke heb jij?
 
Ik ben erg blij met alle tips, hoewel ik niet overal op reageer lees ik wel alles!
Mijn conclusie voor zover, optie 1 een bestaand "budget"span met veel ruimte, minder sportief maar erg praktisch.
Of optie 2, een bestaand sportief span bv speedline icm dikke 1000cc+jap.
Optie lijkt me persoonlijk de mooiste maar heeft ook wat nadelen zoals een regenkap, midere bagage mogelijkheden etc.
Een ding is me duidelijk, het moet degelijk gebouwd zijn en iig een schommelvork hebben.
Wat is eigenlijk het voordeel van een naafbesturing tov een schommel als beide goed ontworpen en gebouwd zijn?
 
En het stuurt beter. Je gebruikt autobanden die ook in de bocht vlak op de weg blijven.
Ze kantelen niet vanwege het nagenoeg ontbreken van de balhoofdhoek.
En het stuurt lichter omdat de naloop kleiner gekozen kan worden.
 
Helaas ligt een naafbesturing wel weer in een iets andere prijsklasse, als je deze nieuw wil laten bouwen, tov een schommel.

Dus als je iets gebruikts kan vinden en je hebt de keus tussen een versie met schommel of naafbesturing, waarbij de prijzen niet ver uit elkaar liggen, you know what to do !


Enige nadeel van naafbesturingen vind ik dan net dat er ook versies zijn die zijn gevormd uit een overdosis en wirwar van buizen, de zgn 'cv-installaties'.
Maar er zijn zeker ook mooie clean-versies. :t
 
zelf een schommelvork bouwen is nog goed te doen, het is mij ook gelukt en als ik het kan kan het niet moeilijk zijn.
er zijn hier genoeg voorbeelden en met de instructies van Roger Enigma er bij...gaan met die banaan.
 
Helaas ligt een naafbesturing wel weer in een iets andere prijsklasse, als je deze nieuw wil laten bouwen, tov een schommel.

Valt wel mee hoor.....


En wat betreft de zitplaatsen, de RDW rekent 40 cm per zitplaats. Een 1,5 persoons zijspan heeft vaak een zitting van minimaal 80 cm en geldt dan voor de RDW als 2 zitplaatsen.
 
Een schommelarm zelf maken gaat me wel lukken, mss zelfs een naafbesturing. Kwa metaal bewerking geen probleem, ik heb alleen nog niet veel kennis over span geometrie.
Maar een bestaande combi heeft de voorkeur ivm ruimte en tijd etc.
 
Valt wel mee hoor.....


En wat betreft de zitplaatsen, de RDW rekent 40 cm per zitplaats. Een 1,5 persoons zijspan heeft vaak een zitting van minimaal 80 cm en geldt dan voor de RDW als 2 zitplaatsen.
ik heb officieel 4 zitplaatsen. hij is in 2013 gekeurd als zijspan bij de RDW in Amsterdam
 
Terug
Bovenaan Onderaan