KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

MISSION ACCOMPLISHED!! *D *D
Eindelijk doet alles het! Na een nieuwe ABS pomp, zijstandaarsensor, opgeblazen ECU :') en heel veel gezweet met de software is het dan toch gelukt }) Heb nu een Duke R computer erin dus ook de uitgebreide mappings erin, MTC, MSR etc. Ben denk ik in totaal 8 uur met de software bezig geweest op een gegeven moment bijna niets meer werkte. Samen met de beste man waarvan ik de pc mocht lenen contact opgenomen met KTM Oostenrijk. Zelfs hun kwamen er niet uit en vroegen waar ik in godsnaam mee bezig was haha. Uiteindelijk toch zelf nieuwe software erin geflashed en na een hoop proberen toch gelukt. Maar wat rijdt dat blok toch heerlijk, toch duidelijk meer vermogen ook onderin. wordt mooi weer vandaag dus nog ff rondje toeren :) [afbeelding]
:} respect voor het geduld dat jij hebt haha . mooie resultaat *O*
 
MISSION ACCOMPLISHED!! *D *D
Eindelijk doet alles het! Na een nieuwe ABS pomp, zijstandaarsensor, opgeblazen ECU :') en heel veel gezweet met de software is het dan toch gelukt }) Heb nu een Duke R computer erin dus ook de uitgebreide mappings erin, MTC, MSR etc. Ben denk ik in totaal 8 uur met de software bezig geweest op een gegeven moment bijna niets meer werkte. Samen met de beste man waarvan ik de pc mocht lenen contact opgenomen met KTM Oostenrijk. Zelfs hun kwamen er niet uit en vroegen waar ik in godsnaam mee bezig was haha. Uiteindelijk toch zelf nieuwe software erin geflashed en na een hoop proberen toch gelukt. Maar wat rijdt dat blok toch heerlijk, toch duidelijk meer vermogen ook onderin. wordt mooi weer vandaag dus nog ff rondje toeren :) [afbeelding]


Super knap gedaan! Misschien kan je wel bij KTM aan de slag ;)
 
Hallo Allemaal,

Excuus dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maja als je een vraag hebt over de KTM 690 SMC dan ben je hier goed toch (zoekfunctie is gebruikt)?! :9

Als vervanger voor mijn z1000 (welke overigens te koop staat O-) ) ben ik opzoek naar een echte fun bike. Nu zijn er een aantal waar naar opzoek ben en dat zijn de volgende:
KTM 990 SMT
KTM 990 SMR
KTM 690 SMC

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de KTM 690 SMC puur voor het hooligan gevoel, echter vraag ik me af of deze motor bij mij past.
Over het algemeen rijd ik, als ik als tijd heb, plezierritten. Ik ga 1x per jaar naar Duitsland en rijd af en toe ook nog naar het werk (42km per dag).
Normaal gesproken is woon-werk 2/3 snelweg, maar kan in principe alles binnendoor rijden.
In totaal rijd ik dus zo'n 6000 á 7000 kilometer per jaar.

Nu is mijn vraag: Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld per jaar en zou het te doen zijn op de SMC of kan ik beter uitwijken naar een SMR of SMT (wat weer andere motoren zijn uiteraard)?
Trouwens, moet je een wheelie kunnen / kunnen sliden om op een SMC te rijden of leer je dat vanzelf? :+

Alvast bedankt voor jullie reactie.

:W
 
Voor het Hooligan gevoel ben je in ieder geval aan het juiste adres, al heeft de 990SMR natuurlijk een bak meer vermogen. Wat ik van horens zeggen heb begrepen is dat sommige mensen regelmatig met de SMC(R) naar Duitsland/Frankrijk gaan. Het heeft persoonlijk niet mijn voorkeur om op een 1-cilinder constant 100/130 Km/u te rijden. Het zal prima kunnen, maar ik denk dat dit op de 990 wat prettiger is.

Voor een ritje naar werk, prima te doen. Elke rit is een feestje (:

Wheelies leer je op de eerste dag ;)

*Overigens heb ik er afgelopen jaar 10K opgezet
 
Laatst bewerkt:
Ik reed vaak naar Delft, dat is 35km over de snelweg en was altijd goed te doen. Het enige wat tegen viel was de boete voor tussen de file door racen, gelukkig deed ik toen geen wheelie. Daar kreeg ik een week later wel een bekeuring voor..

Dus super leuke motor inderdaad en heel goed te doen op de snelweg, de mijne rijd 1 op 17 als ik voor m'n plezier en dus hard rij. Het enige minpunt is dus dat je jezelf erg lastig kan beheersen en de boetes duur zijn ;).

Ik reed afgelopen jaar 8k km, maar dit jaar ga ik voor de 20k. ;) (Het kost je ook erg veel banden)

PS. neehoor ik rij altijd heel netjes de aanbevolen snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Idd goed te doen op de snelweg, hoewel het niet de leukste ritjes zijn. Ik rij ieder jaar 60km snelweg naar de grens, om dan binnedoor de de rit richting Luxemburg te vervolgen. Grootste nadeel vind ik de crosshelm met losse bril die behoorlijk gaat trekken aan je nekspieren op den duur.

Verder mag deze wel aan de startpost toegevoegd worden:

full
 
Hallo Allemaal,

Excuus dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maja als je een vraag hebt over de KTM 690 SMC dan ben je hier goed toch (zoekfunctie is gebruikt)?! :9

Als vervanger voor mijn z1000 (welke overigens te koop staat O-) ) ben ik opzoek naar een echte fun bike. Nu zijn er een aantal waar naar opzoek ben en dat zijn de volgende:
KTM 990 SMT
KTM 990 SMR
KTM 690 SMC

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de KTM 690 SMC puur voor het hooligan gevoel, echter vraag ik me af of deze motor bij mij past.
Over het algemeen rijd ik, als ik als tijd heb, plezierritten. Ik ga 1x per jaar naar Duitsland en rijd af en toe ook nog naar het werk (42km per dag).
Normaal gesproken is woon-werk 2/3 snelweg, maar kan in principe alles binnendoor rijden.
In totaal rijd ik dus zo'n 6000 á 7000 kilometer per jaar.

Nu is mijn vraag: Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld per jaar en zou het te doen zijn op de SMC of kan ik beter uitwijken naar een SMR of SMT (wat weer andere motoren zijn uiteraard)?
Trouwens, moet je een wheelie kunnen / kunnen sliden om op een SMC te rijden of leer je dat vanzelf? :+

Alvast bedankt voor jullie reactie.

:W

Dit is nog wel te doen op een 690 SMC-R. Hiermee zul je ook de meeste lol hebben! Ik ben er zelf al een aantal keer mee op vakantie geweest ( eifel en zwarte woud ) en het bevalt mij prima. Uren over de snelweg is idd wat minder omdat je veel wind vangt, de motor zelf kan er wel tegen.
Eenmaal op de slingerweggetjes binnendoor en in de bergen knal je er veel racers uit :] . Om het onderhoud hoef je het ook niet te laten want de SMC-R heeft volgens de boekjes om de 10.000 km een olie beurtje nodig ( de meesten hier doen het vaker ).
 
Heeft iemand nog de originele kentekenplaat houder liggen en gebruikt deze niet? Ik ben opzoek naar t bovenste deel met de taartschep. En eigenlijk ook nog naar een achterlicht. Had hem verkeerd gemonteerd en is stuk getrild :(
 
als je de kentekenplaat weer op een plaat metaal van +- 2mm dik kit en dit weer doorboort en bevestigt met 2 bouten + borgmoeren dan zal het niet meer stuk trillen.

zo had ik het op mijn vorige sm en op de 690 weer. gewoon aan het bovenste stuk plastic gemonteerd vlak onder het achterlicht. desnoods het plastic voorzichtig iets warm maken met een verfbrander en iets naar beneden buigen voor een wat verticalere stand.

hier kun je kentekenplaatbouten met geel kapje per 2 stuks bestellen:
https://www.caferacernet.nl/product/moby-kentekenplaat-boutjes-met-kapje/
 
Ik heb wel een aluminium plaat erop. Maar er zat een metalen kentekenplaat houder op die ook afgebroken was. Dus toen heb ik een nieuwe originele besteld, maar het was die van de enduro. Dus die is super lelijk.. Ben dus inderdaad opzoek naar dat deel die je kan ombuigen met een föhn :)
 
Hallo Allemaal,

Excuus dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maja als je een vraag hebt over de KTM 690 SMC dan ben je hier goed toch (zoekfunctie is gebruikt)?! :9

Als vervanger voor mijn z1000 (welke overigens te koop staat O-) ) ben ik opzoek naar een echte fun bike. Nu zijn er een aantal waar naar opzoek ben en dat zijn de volgende:
KTM 990 SMT
KTM 990 SMR
KTM 690 SMC

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de KTM 690 SMC puur voor het hooligan gevoel, echter vraag ik me af of deze motor bij mij past.
Over het algemeen rijd ik, als ik als tijd heb, plezierritten. Ik ga 1x per jaar naar Duitsland en rijd af en toe ook nog naar het werk (42km per dag).
Normaal gesproken is woon-werk 2/3 snelweg, maar kan in principe alles binnendoor rijden.
In totaal rijd ik dus zo'n 6000 á 7000 kilometer per jaar.

Nu is mijn vraag: Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld per jaar en zou het te doen zijn op de SMC of kan ik beter uitwijken naar een SMR of SMT (wat weer andere motoren zijn uiteraard)?
Trouwens, moet je een wheelie kunnen / kunnen sliden om op een SMC te rijden of leer je dat vanzelf? :+

Alvast bedankt voor jullie reactie.

:W


Ik zou gewoon zowel en 690 SMC als een 990 SM(R) proefrijden. En als je dan persé een ruitje voor je bakkes wil moet je natuurlijk de SMT nemen. Dat ritje naar werk is prima te doen op een 690 SMC en naar de Eifel ook wel. Die 4 uur op de snelweg (voor mij) zijn alleen wat minder. Met een 990 kachel je net ff wat harder en meer relaxed door.

Als je een beetje wil klooien met een paar vrienden en stoepjes af en op, jumpies en andere ongein dan moet je sowieso voor de 690 gaan. Een 990 is te zwaar voor dat soort ongein IMO.

Ik heb persoonlijk voor een 990 SMT gekozen omdat ik van plan ben om komende motorvakanties wat verder door te rijden naar de Alpen etc. Maar ook in NL heb ik plezier van het ruitje. Soms moet je gewoon ergens heen en dan zit je toch weer een heel stuk op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Excuus dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maja als je een vraag hebt over de KTM 690 SMC dan ben je hier goed toch (zoekfunctie is gebruikt)?! :9

Als vervanger voor mijn z1000 (welke overigens te koop staat O-) ) ben ik opzoek naar een echte fun bike. Nu zijn er een aantal waar naar opzoek ben en dat zijn de volgende:
KTM 990 SMT
KTM 990 SMR
KTM 690 SMC

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de KTM 690 SMC puur voor het hooligan gevoel, echter vraag ik me af of deze motor bij mij past.
Over het algemeen rijd ik, als ik als tijd heb, plezierritten. Ik ga 1x per jaar naar Duitsland en rijd af en toe ook nog naar het werk (42km per dag).
Normaal gesproken is woon-werk 2/3 snelweg, maar kan in principe alles binnendoor rijden.
In totaal rijd ik dus zo'n 6000 á 7000 kilometer per jaar.

Nu is mijn vraag: Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld per jaar en zou het te doen zijn op de SMC of kan ik beter uitwijken naar een SMR of SMT (wat weer andere motoren zijn uiteraard)?
Trouwens, moet je een wheelie kunnen / kunnen sliden om op een SMC te rijden of leer je dat vanzelf? :+

Alvast bedankt voor jullie reactie.

:W

Heb zelf alleen de 690 SMC-R gereden en dat bevalt prima. Zelf ook plezierritten en naar het werk. Ook dikwijls in DLD te vinden maar dat is 20 min rijden. Zou zeggen 690 SMC-R en dat is helemaal niet omdat die van mij te koop staat :+
 
Laatst bewerkt:
Idd goed te doen op de snelweg, hoewel het niet de leukste ritjes zijn. Ik rij ieder jaar 60km snelweg naar de grens, om dan binnedoor de de rit richting Luxemburg te vervolgen. Grootste nadeel vind ik de crosshelm met losse bril die behoorlijk gaat trekken aan je nekspieren op den duur.

Verder mag deze wel aan de startpost toegevoegd worden:

[afbeelding]

Done!
 
Hallo Allemaal,

Excuus dat ik hier zomaar kom binnenvallen, maja als je een vraag hebt over de KTM 690 SMC dan ben je hier goed toch (zoekfunctie is gebruikt)?! :9

Als vervanger voor mijn z1000 (welke overigens te koop staat O-) ) ben ik opzoek naar een echte fun bike. Nu zijn er een aantal waar naar opzoek ben en dat zijn de volgende:
KTM 990 SMT
KTM 990 SMR
KTM 690 SMC

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de KTM 690 SMC puur voor het hooligan gevoel, echter vraag ik me af of deze motor bij mij past.
Over het algemeen rijd ik, als ik als tijd heb, plezierritten. Ik ga 1x per jaar naar Duitsland en rijd af en toe ook nog naar het werk (42km per dag).
Normaal gesproken is woon-werk 2/3 snelweg, maar kan in principe alles binnendoor rijden.
In totaal rijd ik dus zo'n 6000 á 7000 kilometer per jaar.

Nu is mijn vraag: Hoeveel kilometer rijden jullie gemiddeld per jaar en zou het te doen zijn op de SMC of kan ik beter uitwijken naar een SMR of SMT (wat weer andere motoren zijn uiteraard)?
Trouwens, moet je een wheelie kunnen / kunnen sliden om op een SMC te rijden of leer je dat vanzelf? :+

Alvast bedankt voor jullie reactie.

:W


Ik heb zelf een SMC en vind het maar niks om ermee op de snelweg te rijden. Na 45 minuten heb ik het echt gehad. Binnendoor is het zo veel leuker.
Mijn vader heeft een SMT. Ook daar trek de wheelies makkelijk, is de op de snelweg zeer comfortabel, maar binnendoor toch echt wel wat logger. Meer power is dan wel weer tof!
 
Thanks voor alle reacties *D
Uiteindelijk zijn alle ritjes wel met elke motor te doen, de vraag is alleen of het comfortabel is.
Als ik naar het werk ga ben ik in totaal (enkele reis) 25 minuten onderweg. Dat lijkt nog wel te doen als ik het zo lees.
Alle overige ritten waarbij ik dan wat langer op de snelweg, dat zien we dan wel.

Wat betreft het onderhoud is dat ook de reden dat ik naar een KTM 690 SMC(-r) kijk. Deze schijnen redelijk onderhoudsvriendelijk te zijn voor een supermoto toch?. Onderhoud is overigens geen probleem, dat doe ik grotendeels gewoon zelf. Alleen banden gaan hard als ik het goed begrijp? :P
Trouwens, wat is het gemiddelde verbruik van de motor en zijn er bij die ook bij die een 2e wielen hebben liggen (enduro/cross)?

Uiteindelijk zal een proefritje een hoop duidelijk maken qua feeling etc. (voor zowel de SMC als SMT). Ik rijd zelf nu ook een zware ‘logge’ motor zonder enige vorm van windbescherming, dus in dat opzicht ben ik dat wel gewend. Al scheelt het qua gewicht wel een paar kilo waardoor de Z1000 wat stabieler zijn rijden.

@Xiox, Lees ik nou dat die van jouw te koop staat? O-)


Er is alleen 1 ding, stel dat ik een SMC-r ga kopen dan ik wel de stoerste ben van mijn motorvrienden, gezien ik dan de enige ben op een supermoto. :+
 
Thanks voor alle reacties *D
Uiteindelijk zijn alle ritjes wel met elke motor te doen, de vraag is alleen of het comfortabel is.
Als ik naar het werk ga ben ik in totaal (enkele reis) 25 minuten onderweg. Dat lijkt nog wel te doen als ik het zo lees.
Alle overige ritten waarbij ik dan wat langer op de snelweg, dat zien we dan wel.

Wat betreft het onderhoud is dat ook de reden dat ik naar een KTM 690 SMC(-r) kijk. Deze schijnen redelijk onderhoudsvriendelijk te zijn voor een supermoto toch?. Onderhoud is overigens geen probleem, dat doe ik grotendeels gewoon zelf. Alleen banden gaan hard als ik het goed begrijp? :P
Trouwens, wat is het gemiddelde verbruik van de motor en zijn er bij die ook bij die een 2e wielen hebben liggen (enduro/cross)?

Uiteindelijk zal een proefritje een hoop duidelijk maken qua feeling etc. (voor zowel de SMC als SMT). Ik rijd zelf nu ook een zware ‘logge’ motor zonder enige vorm van windbescherming, dus in dat opzicht ben ik dat wel gewend. Al scheelt het qua gewicht wel een paar kilo waardoor de Z1000 wat stabieler zijn rijden.

@Xiox, Lees ik nou dat die van jouw te koop staat? O-)


Er is alleen 1 ding, stel dat ik een SMC-r ga kopen dan ik wel de stoerste ben van mijn motorvrienden, gezien ik dan de enige ben op een supermoto. :+

mocht de keuze toch vallen op een 690 dan zou ik wel de SMC-R nemen. deze zijn er vanaf 2012. alles daarvoor zijn alleen smc. de smc-r is net wat beter met verschillende dingen. zoals een grotere onderhouds interval, meer pk, beter zadel, en vast nog wel wat. vanaf 2014 hebben ze ABS en ride by wire en kun je de mapping zelf niet meer aanpassen/wijzigen. Ik zelf heb bewust voor een 2013 gekozen omdat ik geen ABS hoef op een sm. met de 2014 en > kun je de ABS achter wel uit zetten maar moet je dit elke keer handmatig instellen of een dongel kopen.

de smc-r is voor een supermoto idd een hele onderhouds vriendelijke motor. ik rijdt veel met vrienden hier uit de buurt die ook allemaal racers hebben. de 690 smc-r is zuiniger qua verbruik dan een 1000 cc racer met constant sportief rijden. bijna altijd moeten hun een liter meer tanken :+ . en wat betreft stabiel... ik vind de smc-r tot 140 km/u best stabiel maar dan vang je zelf best veel wind. mijn topsnelheid op gps met de smc-r is 184 km/u.
hier 2 filmpjes van mij mocht je intresse hebben:
vakantie eifel 2017: https://youtu.be/_icpcU8_Wzs
nürburgring sessie: https://youtu.be/UDgsVWt1LNw
 
@Plint24

Jep, onderhoud is goed te doen. Let er hierbij wel op dat je het tijdig doet, liever ruim te vroeg dan te laat zegmaar. Denk hierbij aan olie, klepspeling, tuimelaars ooit een keer preventief controleren/vervangen is geen slecht idee, etc etc. Goed onderhoud scheelt je een hoop gezeik uiteindelijk, maar dat spreekt voor zich. En het is ook allemaal goed zelf te doen.

Banden vind ik zelf wel meevallen, maar Tim kiest graag elke keer slechte banden dus hij koopt er in vergelijking wat meer :+

Tankinhoud, ik tank meestal om de 160 á 180 Km. dan gooit ik er nog geen 10 liter in.

Uiteraard ben je het tofste knaapje uit de groep, facking leipe machine gewoon, maar dat is mijn mening. :t
 
Laatst bewerkt:
Hela, Tis bij deze den off. 2019 SMR R geworden! goed gedaan @daantjuh
haha ja thnx Elconel. 2019 omdat KTM blijkbaar nu dus toch bezig is om een smc te bouwen met het nieuwe blok. Of ik ben te snel geweest of KTM is te laat.. :9 en ik denk dat KTM te laat is aangezien ze nu toch inzien hoeveel vraag er naar een SMC(R) is. Het is niet voor niets het best verkopende type (geweest) van KTM. Ben blij dat ik mn SMC heb omgebouwd voor komend jaar want met de 790 Duke heeft ktm een misser gemaakt (vind ik persoonlijk). Het is in ieder geval wachten op mooi weer. :]
 
@ Tomva en

Thanks voor je antwoord. Dat onderhoud belangrijk is begrijp ik helemaal en wellicht dat een eenpitter net wat meer aandacht nodig heeft, maar dat is geen probleem. Het plezier op de moto is ook belangrijk.


@ smpowah

jouw filmpjes had ik al gezien inderdaad (iets met research en veel op YT filmpjes kijken :9 ).
En ook bedankt voor de info. Was zelf nog niet helemaal op de hoogte van de verschillen in jaartallen. Wel dat de ouderen de 'pelikaanneus' hebben, maar vanaf welk jaar dit is veranderd nog niet. Althans begrijp dus dat de smc-R dit niet meer heeft.

Anyway, ik ga ik dit topic eens volgen en wellicht kan ik mijzelf over een tijdje voorstellen met een SMC-R :)
 
Weet jij misschien waar ik die akra protector kan vinden?

Idd goed te doen op de snelweg, hoewel het niet de leukste ritjes zijn. Ik rij ieder jaar 60km snelweg naar de grens, om dan binnedoor de de rit richting Luxemburg te vervolgen. Grootste nadeel vind ik de crosshelm met losse bril die behoorlijk gaat trekken aan je nekspieren op den duur.

Verder mag deze wel aan de startpost toegevoegd worden:

[afbeelding]
 
Terug
Bovenaan Onderaan