TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Ik heb een R1200GS en de TomTom Rider 450.

Ook ik heb dat rubberen afdek kapje, en gebruik die eigenlijk alleen als de Beemer
buiten moet overnachten, bij een hotel ofzo. Ik vind het net een beetje meer 'afgewerkt'.
Ook vond ik het niet zo fijn om smorgens de TomTom op een kletsnatte houder te schuiven,
na een nacht in de regen. Maar dat zal waarschijnlijk tussen mn oren zitten.

De aansluiting van mijn TomTom zit bij mij op de speciale accesoire connector,
zoals die op mijn Beemer zit (voorkant boven de snavel)

Ik heb absoluut nooit last van, dat de TomTom mn accu leegtrekt, mocht dit
ooit nog in de toekomst gebeuren hang ik er gewoon eventjes een (milli) ampere meter tussen.
'meten is weten, en gissen is missen'.

Dat de TomTom de motor accu op een half uurtje leegtrekt lijkt mij verdacht,
hoewel ik er wel ff een kanttekening wil bij zetten.

Neem bv een Honda Hornet van een paar jaar terug, daar zit een 6 AH accu in,
nou je behoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat je niet zo heel veel
'over capaciteit' hebt. Dus daar zou een mogelijk start probleem wel op de loer kunnen liggen,
omdat de TomTom na een poosje net dat beetje stroom heeft weg getrokken om nog te kunnen
starten. Het is maar een overdenking.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe 550 aangekondigd. Meer op de site van Hans -> Nieuw: TomTom lanceert de TomTom Rider 550 — MrGPS

tomtom-rider-550-720x340.jpg


Helaas nog steeds geen SIM-kaart erin. T'is wat het is.
 
Laatst bewerkt:
Heb ik dus net verleden week een 450 premium gekocht....... |(

Tsja, ik ook. Wel voor minder dan dat ik voor een 550 zou moeten betalen. De prijzen van de 450 begonnen te dalen en daardoor had ik al het idee dat er een opvolger op de markt zou komen. Echter verwacht ik met de 450 de komende jaren veel plezier te hebben dus bewust gekozen om er nu een te kopen.
 
Helaas nog steeds geen SIM-kaart erin. T'is wat het is.

Vind ik ook het grootste gemis.
De extra snelheid is een welkome aanpassing (het ding is gewoon traag geworden)
De Wifi is ook zeker handig maar ik zou graag de Wifi inruilen voor de Sim.
Echter..... Wellicht werkt de telefoon als Wifi hotspot beter voor de data dan de Bluetooth waardoor de simkaart veel minder gemist wordt.
 
Zou die 550 ineens perfect zijn? _O- Gewoon lekker die 450 gaan gebruiken en het jammeren om gemiste kansen over laten aan blikkers.
 
Voor degenen die nog naar de motorbeurs gaan. We hebben bij WayPoint een Rider 550 staan om er alvast wat mee te spelen.

Heb ik afgelopen week ook kunnen doen, maar hier gek genoeg Google Now ook niet aan de praat gekregen. De knop verscheen gewoon in beeld, maar google Now werd niet geactiveerd op de telefoon. In tegenstelling tot de Go 620 die ik in de auto al een tijdje gebruik. Daar werkt het vlekkeloos.
Met een Apple telefoon uiteraard ook geprobeerd, maar we hadden niet de beschikking over de iOS versie van de beta MyDrive app, dus daar werkte de koppeling sowieso niet. Op een of andere manier is het 1 keer kort gelukt om hem te koppelen alsof het een go 520 is (wat het in feite ook zo'n beetje is). Toen werd Siri wel geactiveerd, maar toen was er nog geen koppeling met de headset. En vlak daarna viel de verbinding weer weg en kwam niet weer terug.

Wat ik zelf ook nog wel een mooie verandering vind is dat de 550 niet meer gebruik maakt van bluetooth tethering. Dus je hoeft alleen maar een bluetooth verbinding met je telefoon te hebben (die je maakt via de MyDrive app) en daarmee is hij al direct "connected".
Als dat net zo goed werkt als met de Go520/620 dan hoef je hem maar 1 keer te koppelen en heb je er verder geen omkijken meer naar. In tegenstelling tot de bluetooth tethering die je steeds opnieuw moest activeren.

We zullen zien hoe dat in de praktijk uit gaat pakken straks.
 
Kan je niet het bedrijf vragen waar je het gekocht hebt of ze iets voor je kunnen betekenen?
Nee, hij is dus een keer gebruikt.
En ik koop als dealer bij de groothandel, die nemen geen gebruikte artikelen terug (logisch).
Maar vandaar dat ik hem wel tegen inkoopprijs weg zou willen doen.
 
Je geeft in het artikel aan dat je met de Google assistant hebt geprobeerd, maar dus helemaal niet met Siri?

Gisteren met de productmanager van TomTom hierover gesproken en wat zitten puzzelen. Was wat lastig op de beurs, omdat er verschillende beta-versies waren. SIRI deed het, maar Google Now kregen we niet aan de praat. Kreeg zojuist een mailtje van 'm, met bericht dat het inmiddels gelukt is; vereist echter wel een update van de mydrive app die op de beurs niet beschikbaar was. Heb een video'tje van 'm waarin hij e.e.a. demonstreert; zal ik een dezer dagen online zetten.

Is een kwestie van eenmaal op het scherm toetsen en inspreken 'play music pink floyd' en, mits als zodanig geconfigueerd, binnen een seconde hoor je de muziek. Ook bijvoorbeeld 'doorspoelen' naar volgend nummer of opvragen weerbericht werkt op die manier.

Enfin, op basis hiervan verwacht ik dat het bij release in zowel SIRI als google now zal werken..
 
Voor degenen die nog naar de motorbeurs gaan. We hebben bij WayPoint een Rider 550 staan om er alvast wat mee te spelen.

Wat ik zelf ook nog wel een mooie verandering vind is dat de 550 niet meer gebruik maakt van bluetooth tethering. Dus je hoeft alleen maar een bluetooth verbinding met je telefoon te hebben (die je maakt via de MyDrive app) en daarmee is hij al direct "connected".
Als dat net zo goed werkt als met de Go520/620 dan hoef je hem maar 1 keer te koppelen en heb je er verder geen omkijken meer naar. In tegenstelling tot de bluetooth tethering die je steeds opnieuw moest activeren.

We zullen zien hoe dat in de praktijk uit gaat pakken straks.

Een medewerker van TT op de beurs vertelde mij vanmiddag dat je nog gewoon van bluethooth tethering gebruik moet maken.
Ook gevraagd waarom er geen sim kaart inzit ... dat zou de TT € 100,- duurder maken en dan word de TT te duur.
 
Ik ben eigenlijk wel overtuigd dat Wifi Hotspot met je Smartphone ook werkt. Ik heb toevallig van de week een GO 6200 voor mijn moeder gekocht. Deze heeft ook Wifi. Eenmaal aangesloten op de wifi waren de iconen voor de Cloud (dat wolkje) en verkeerinfo (het autootje) ook actief en zag de verkeersinfo ook actief op de kaart.
 
Gisterenavond inderdaad een update van de Beta versie van de android MyDrive app kunnen installeren. Zojuist op de beurs weer gekoppeld aan de Rider 550 en Google Now werkt nu zoals het hoort.
Je moet daarvoor dus wel je headset aan je telefoon koppelen. De Rider activeert alleen google now (dus vervangt het zeggen van "OK Google"). Vervolgens kan je via je headset praten met je telefoon(google now/siri dus). De Rider bemoeit zich er verder niet mee, het gaat dus echt rechtstreeks tussen je headset en je telefoon. De Rider activeert alleen de spraakassistent.

En nogmaals, je hoeft bluetooth tethering echt niet te activeren om de Rider 550 "connected" te maken. Je zet op je telefoon de MyDrive app, zegt daar dat je de Rider 550 wil toevoegen aan de app en vervolgens communiceert je Rider eigenlijk puur met de MyDrive app. De MyDrive app haalt dus zelf via het internet de verkeersinfo en dergelijke op.
Je gebruikt dus nog wel steeds de data van je telefoon om de info te ontvangen, maar bluetooth tethering hoef je daarvoor niet te activeren. Puur een bluetooth koppeling tussen je Rider en je telefoon is voldoende en die wordt normaal gesproken gewoon direct geactiveerd als beide apparaten aan staan en bij elkaar in de buurt zijn.

Je telefoon als WiFi hotspot instellen zal vast ook werken, maar is naar mijn mening overbodig. Bovendien moet je die ook steeds weer activeren en loopt de accu van je telefoon dan vrij snel leeg.
 
Laatst bewerkt:
Puur een bluetooth koppeling tussen je Rider en je telefoon is voldoende en die wordt normaal gesproken gewoon direct geactiveerd als beide apparaten aan staan en bij elkaar in de buurt zijn.

Nog wel. De Rider 400 deed de Bluetooth tethering in eerste instantie ook goed bij mij. Daarnaast zijn er genoeg mensen die sowieso problemen met de koppeling van de smartphone en de Rider, voor welk doeleind dan ook. Zo lang bluetooth nog de basis is, blijf ik sceptisch
 
De software van de nieuwe 550 is in basis vrijwel exact gelijk aan de Go 520 en die gebruik ik al een paar maand in de auto zonder problemen. Ik hoef mijn telefoon nooit opnieuw te koppelen.

We zullen zien hoe het in de praktijk uit gaat pakken met de Rider 550. Je hebt natuurlijk ook een bluetooth headset die je zowel met je Rider als met je telefoon moet koppelen, dus dat maakt het nog wel weer wat moeilijker. En anders heb je inderdaad een WiFi hotspot nog als alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Een medewerker van TT op de beurs vertelde mij vanmiddag dat je nog gewoon van bluethooth tethering gebruik moet maken.

Ter voorkoming van verwarring, en bevestiging van wat WayPoint hierboven aangeeft:

Ik heb hierover voor alle zekerheid gisteravond nog contact gehad met de productmanager van TomTom en hij bevestigt dat het bij de 550 niet nodig is de tethering in te schakelen, de toegang tot internet wordt via de mydrive app geregeld. Da's technisch eigenlijk een vrij forse ingreep, maar tegelijk ook zodanig technisch dat het in de 'specs' eigenlijk niet te communiceren is. Vermoedelijk zit daar de oorzaak van verwarring van de TT medewerker.

Ik ben MrM eens dat een SIM kaart in de 550 heel aantrekkelijk was geweest. Ik werk zelf met een Go5200 waar dat inderdaad in zit en da's redelijk ideaal. Echter: als eea met bovenstaande methode soepel werkt is dat overbodig en een meerprijs van 50 a 100 euro niet waard.

Daarnaast, het is hier al vaker aan de orde geweest:
Werk je met een 400/410/450 dan raad ik aan een extra appje te installeren waarmee de tethering automatisch ingeschakeld wordt. Ik werk zelf op android met 'blue car' en dat maakt het allemaal een stuk stabieler.
 
Daarnaast, het is hier al vaker aan de orde geweest:
Werk je met een 400/410/450 dan raad ik aan een extra appje te installeren waarmee de tethering automatisch ingeschakeld wordt. Ik werk zelf op android met 'blue car' en dat maakt het allemaal een stuk stabieler.

Is dat misschien een Android iets? Want eerlijk gezegd, met mijn iPhone 6 icm een TT 450, hoef ik nooit iets te doen. Ik heb het eenmalig juist ingesteld en sindsdien haalt mijn TT 450 gewoon keurig alle info binnen via de iPhone, zodra ze bij elkaar in de buurt zijn.

Heel soms verslikt ie zich, maar dan is dat alleen op te lossen (althans, dat is wat bij mij werkt) door de TT een keer echt uit te zetten en weer aan. Op mijn telefoon hoef ik, na die eerste keer tethering aan zetten, nooit iets te veranderen.
 
Bij mij net zo. Ik gebruik een Android toestel. Eerst een Samsung S6, nu al een poosje een S8.
Ik gberuik de Blue car tethering. Altijd een probleemloze verbinding. Als er al problemen zijn met bluetooth heeft dat meestal met m'n Cardo Freecom set te maken, en niet met de 410 of de S8.

edit: en ik heb die verbinding één keer ingesteld, en vervolgens wordt er elke keer automatisch verbinding gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan