WSBK Slowchat seizoen 2018

Hoe kijk jij?

  • Live, midden in de nacht

    Stemmen: 11 33,3%
  • Later, maar zeker dit weekend

    Stemmen: 16 48,5%
  • Veel later, wanneer het me uitkomt

    Stemmen: 4 12,1%
  • Niet, ik lees het hier wel

    Stemmen: 2 6,1%

  • Totaal aantal stemmers
    33

twonha

Yods be silent!
2 apr 2007
8.104
2.541
Nijmegen
Het World Superbikes kampioenschap draait warm voor seizoen 2018, en terwijl de coureurs voorbereiden op de eerste ontmoeting in Australië is het tijd dat ook wij uit de winterslaap ontwaken. Dit seizoen niet door middel van losse topics per weekend, maar één slowchat topic, naar voorbeeld van de topics over coureurs en silly seasons. (Of niet, als iemand anders andere topics opent.)

Poll hiernaast: wanneer kijk jij de races van het openingsweekend in Australië?

TBG45415-L.jpg


Waar kijken we naar uit?
Deel 1: de kalender
Komend weekend racen de heren op Phillip Island. Een prachtig circuit, waarvan het enige grote nadeel is dat in een ongunstige tijdzone ligt voor ons Europeanen. Daarna volgt, traditioneel voor de Superbikes, een gapend gat naar eind maart voor de ontmoeting in Buriram. In tegenstelling tot het rijke MotoGP-kampioenschap, moeten de Superbikecoureurs in opblaasbare rubberbootjes de oceaan oversteken naar Thailand. De motoren worden in onderdelen per duivenpost verstuurd, in de hoop dat alles überhaupt aankomt, laat staan op tijd. Dat duurt natuurlijk allemaal wat langer, vandaar het oponthoud. Vanaf april barst het pas echt los met iedere maand twee ontmoetingen. Uitzondering is de zomerstop: na de races op Misano begin juli krijgen de coureurs zomervakantie tot half september.

Deel 2: de techniek
Om het kort te houden: als de heren en dames bij Kawasaki hun huiswerk héél goed doen, krijgen ze geen bonus maar straf. Door de rev limiter iets eerder in te laten treden, hoopt men dat de Ducati's en Yamaha's Johnny Rea iets beter bij kunnen benen. Lukt dat niet, laat men de rev limiter gewoon veel eerder optreden en mogen anderen snellere, betere motorfietsen meenemen. Als je hier navraag naar doet bij de organisatie klinkt het fantastisch; als je navraagt bij Yamaha klinkt het alsof David eindelijk kans krijgt om tegen Goliath op te boksen; als je navraagt bij Kawasaki zit Rea in de tweede helft van het seizoen op een trapfiets. Maar wel een groene.

TBG20775-L.jpg


Wat verwachten we van de teams?
Deel 1: Voorin
Na de testen lijkt Johnny Rea nog altijd dominant op de Kawasaki ZX10R. Hoewel niet 100% van de snelste tijden op zijn naam staat, is hij wel consistent snel en tevreden met de ontwikkelingen van de motor. Sykes is er niks langzamer op geworden, maar lijkt niet de vuist te kunnen maken die nodig is om het Rea een heel seizoen lang moeilijk te maken.

De Ducaticoureurs Davies en Melandri hebben dezelfde rol als vorig jaar. Aan Davies de taak om dit seizoen constanter te presteren: de nulscores van afgelopen seizoen maakte een vroegtijdig einde aan een serieuze kampioensstrijd, zelfs al was Davies in de tweede helft van het seizoen vaak sneller. Melandri zal hongerig zijn naar meer podiumplekken en winst, hoewel zijn rol in de titelstrijd verwaarloosbaar wordt geacht.

Spannender wordt het wat er met de Yamaha gebeurt. Lukt het Lowes en Van der Mark om de R1M tussen, in plaats van vlak achter, de dominante vier te raken? En de belangrijkste vraag: zetten de heren de motor een keer bovenop het podium, vóór Rea, Davies, Sykes en Melandri!? Met de nieuwe regulaties zou het moeten kunnen, en aan ervaring met de motor en coureurs is ondertussen ook geen gebrek meer.

Deel 2: Achterin
Het Ten Kate Honda team heeft een verschrikkelijk jaar achter de rug. Bradl lag meer in de kreukels dan op de motor, en heeft het team inmiddels verlaten om als testcoureur aan de slag te gaan voor Honda. Zo eindigt de carrière van één van slechts twee coureurs die Marc Marquez dit decennium van een titel wisten te weerhouden. Alsof dat niet erg genoeg is, moest Ten Kate ook omgaan met het verlies van Nicky Hayden. Dit jaar moet de weg terug naar boven ingezet worden, en daarvoor treden aan de Amerikaan Jake Gagne, maar ook de veteraan Leon Camier. Misschien wel de belangrijkste nieuwkomer zit niet op het zadel, maar er onder: de Cosworth elektronica worden -edit- toch niet? -edit- ingeruild voor Magnetti Marelli elektronica. Hopelijk wordt de CBR1000RR er een makkelijker hanteerbare fiets van.

Camier's vertrek bij MV Agusta heeft een kleine stoelendans teweeggebracht: MV trok Jordi Torres aan, Althea BMW brengt Loris Baz terug in de Superbikes. De onuitspreekbare Razgatlioglu debuteert bij Kawasaki Puccetti, evenals PJ Jacobsen bij TripleM Honda. Laverty en Savadori rijden voor Aprilia, en daarmee zijn de meest competitieve coureurs waarschijnlijk wel genoemd.

WSBK-2018-TBG-Test-PI--TBG_0421-L.jpg


De aftrap
Deel 1: Hoe laat staat de wekker?
05:00u Zat World Superbikes Race 1
03:00u Zon World Supersport Race 1
05:00u Zon World Superbikes Race 2
Superstock start in Aragón

Op basis van de testtijden van dag twee, waarin de top tien binnen een seconde van elkaar zit, mogen we vuurwerk verwachten van het prachtige circuit.

Deel 2: Jouw verwachtingen?
Waar ik stiekem wel nieuwsgierig naar ben, is of de mensen hier de wekker zetten voor de Superbikes of niet. En of "we" überhaupt nog wel kijken naar het kampioenschap! Ik zet de wekker niet op zaterdag, maar zondag wil ik nog wel live de World Supersport en Superbikes achter elkaar kijken. De winterstop loopt aan zijn einde, ik heb er zin! *O*
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel de belangrijkste nieuwkomer zit niet op het zadel, maar er onder: de Cosworth elektronica worden ingeruild voor Magnetti Marelli elektronica.
Ten kate begint in Phillip Island met Cosworth nadat ze ook met Magnetti Marelli hebben getest. Kervin geeft in een interview met racesport.nl aan dat mede door het testen met Magnetti Marelli electronica en de input van hun nieuwe coureur ze wat gevonden hebben om de Cosworth electronica te verbeteren. Volgens mij houden ze nog wel de optie over om over te stappen op een later tijdstip.
 
Ik heb alle vertrouwen dat mijn kersverse dochter mij optijd wakker maakt om de races live te laten kijken. Hier hebben we de afgelopen drie weken op geoefend, doorslapen kan ook na PI... :+
 
Ik heb alle vertrouwen dat mijn kersverse dochter mij optijd wakker maakt om de races live te laten kijken. Hier hebben we de afgelopen drie weken op geoefend, doorslapen kan ook na PI... :+
Same: de mijne van acht maanden komt stipt tussen middernacht en 01:00u om me te waarschuwen dat je ook gewoon wakker kunt zijn. Misschien even aanleren dat-ie dit weekend wacht tot 04:45u ofzo. :+
 
Stream op internet zal het wel weer worden, weiger om Eurosport te gaan betalen voor die player en het zelfde geldt voor WSBK.com

trouwens echt wel weer mega fijn van Eurosport, zit je hele winter te wachten en zenden ze het nu alsnog niet uit.
 
Doe net als ik, maandje Eurosport Player met de kortingscode NL99.
Dan kost het je nog maar €0,99 en zit je dit weekend gebakken 8-)
 
De rev limiter geldt niet alleen voor Kawa, maar voor alle merken.

Kawa en volgens mij Aprilia hadden echter dusdanig hoge limieten dat zij hierom het meest beperkt worden.

Ronald ten Kate legt het in het intervieuw met Racesport vrij duidelijk uit in "normale mensentaal".

Volgens mij was het iets in de trant van "zoveel doet de straatmotor, dan mag je er nu nog maar "zoveel" boven gaan zitten". (als ik het goed begrepen heb!)

Ook gaf hij daar volgens mij aan dat zij (Ten Kate) dit seizoen in ieder geval nog met Cosworth rijden en niet met Marelli. Dat is vanaf volgend jaar pas verplicht.
 
Laatst bewerkt:
Superbikes – Phillip Island Australië live op de Eurosport Player:

24 februari 02.20-03.10 uur: SBK Kwalificatie
24 februari 03.20-04.10 uur: Supersport Kwalificatie
24 februari 04.40-06.00 uur: SBK Race 1

25 februari 03.20-04.30 uur: Supersport Race
25 februari 04.50-06.00 uur: SBK Race 2

Bron: Programmering Eurosport Player
 
't zijn wel de olympics,allicht gaat dat voor,had niet anders verwacht,en zeker niet voor wsbk wat al bijna blij mag zijn dat het überhaupt nog uitgezonden wordt.
 
De rev limiter geldt niet alleen voor Kawa, maar voor alle merken.

Kawa en volgens mij Aprilia hadden echter dusdanig hoge limieten dat zij hierom het meest beperkt worden.

Ronald ten Kate legt het in het intervieuw met Racesport vrij duidelijk uit in "normale mensentaal".

Volgens mij was het iets in de trant van "zoveel doet de straatmotor, dan mag je er nu nog maar "zoveel" boven gaan zitten". (als ik het goed begrepen heb!)

Ook gaf hij daar volgens mij aan dat zij (Ten Kate) dit seizoen in ieder geval nog met Cosworth rijden en niet met Marelli. Dat is vanaf volgend jaar pas verplicht.

Het geldt voor alle teams maar niet alle teams zijn er nu door "gestraft" aangezien het idd zo is dat ze het toerental van de straatfiets pakken en daar evt iets bij op doen, lang niet alle teams maakten meer toeren maar Aprilia en Kawa waren de koplopers wat dat betreft.

Ten Kate start met Cosworth spul waar marelli software in gecodeerd is, het kanw el zijn dat ze ergens dit seizoen alsnog de overstap maken maar dat was nog niet duidelijk.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan