Extra lampjes voor betere zichtbaarheid

Nog eentje van de -ter ziele- VFR
full


Niet dat het veel hielp... de tegemoetkomende auto sloeg gewoon linksaf
full




En mijn VF met gele Ali ledjes en gele H4...)
full
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer het maar eens met groene LEDS.... :]

Want met een flue oranje helm, flue geel jack, dubbele gele koplampen, wit LED running lights EN (oranje) knipperlichten als running light waren niet meer effectief om die tegemoetkomende automobilitst te overtuigen om NIET linksaf te slaan.

Groen = gaan dus ik schat zo in dat je de kans op afslaan van tegemoetkomend verkeer alleen maar groter maakt.
 
We gaan het zien.... _O-

Zag in Zuid Frankrijk een Shark helm met groene leds; daar schijnt toch wat logica achter te zitten...


Maar in alle eerlijkheid verwacht ik meer van (mijn) defensief rijden en alert blijven op de omgeving...
 
Kijk eerst eens naar hoe je er zelf uitziet "denk ik altijd"
Als ik weer eens eentje tegen kom met een zwarte motor, zwart kostuum, zwart vizier, zwarte nagelranden, enzoverder.....
En dan met groot licht op rijden omdat je anders niet gezien wordt...... -O-
 
Zo wordt mijn punt verder bevestigd.
Als ze je niet willen zien, zien ze je ook niet. Ook al heb je een brandende kerstboom mee op je motor.
Je rijstijl zorgt ervoor dat je gezien wordt of over het hoofd gezien wordt.
Ik ken genoeg mensen die met een kerstboom aan (groot)lichten en met fluo rondrijden maar vaak over het hoofd gezien worden.

Ik heb een zwart motorpak met fluo strepen en reflectie op een blauwe motor voor veel contrast. Dat gecombineerd met een bepaalde rijstijl zorgt ervoor dat ik weinig over het hoofd gezien wordt.
 
OP een tweebaansweg gaat iedereen linksaf een straat pad of inrit in. Als je daar rekening mee houdt scheelt een heleboel lampen en schade.
Rechts of links, iedereen heeft voorrang.
Houdt rekening met het onmogelijke en rij zoveel mogelijk defensief.
In bochten komt elke auto op de verkeerde weghelft. En niemand geeft richting aan.
 
We gaan het zien.... _O-

Zag in Zuid Frankrijk een Shark helm met groene leds; daar schijnt toch wat logica achter te zitten...


Maar in alle eerlijkheid verwacht ik meer van (mijn) defensief rijden en alert blijven op de omgeving...
Dat is de Shark Skwal 2, voor wie het wilde weten
 
Maakt geen zak uit.

Ik, met kanarie gele jas en helm + xenon, werd net zo makkelijk plat gereden........

Ooh ja, dat geloof ik.

Wist jij dat een vrachtwagen voor uitzonderlijk vervoer en twee begeleidingsvoertuigen met flitsers en zwaailampen, in de dooie hoek van een clio passen? Ik wel :Y
Als je niet kijkt, dan zie je niks.
Kijk je wel, dan zie je opvallende kleuren minder snel over het hoofd.
 
OP een tweebaansweg gaat iedereen linksaf een straat pad of inrit in. Als je daar rekening mee houdt scheelt een heleboel lampen en schade.
Rechts of links, iedereen heeft voorrang.
Houdt rekening met het onmogelijke en rij zoveel mogelijk defensief.
In bochten komt elke auto op de verkeerde weghelft. En niemand geeft richting aan.

Precies. Dosis gezonde achterdocht.
 
Zijn dat niet de breedstralers? Die erop gemonteerd zouden zijn voor off-road gebruik? Ik weet niet of ze automatisch aangaan als je start... Zoja zijn dat misschien (iets overdreven) DRL?
Op de GS'sen kan je kiezen voor DR verlichting, dat zit dan in de koplamp. Dat is een U vormig ding. Dat kiest bijna iedereen. Die zijn aan als je de motor start. Als dat aan staat, mogende "ondersteunende" lampjes niet branden. Dus dat kan ook niet van Herr BMW.
Als je de ondersteunende lampen aan wil hebben, moet dus het dimlicht aan en dus de DR uit. De meesten rijden daarmee dus (ik ook). En officieel zijn het mistlichten volgens de Nl wetgeving. Ze zijn niet verblindend, mits goed afgesteld.
Ik rij al sinds 2007 op GSA's en best veel (de afgelopen jaren 30-40k km per jaar op de GSA en nog 10-15k km op mn andere motoren, die dat ook extra verlichting hadden.
Ik schat dus in zo'n 300k km in tien jaar. Ik heb er nog nooit commentaar opgehad, laat staan dat ik er voor bekeurd ben. Alleen vorig jaar nadat de beugels verbogen waren na een crash en de dealer ze niet goed had afgesteld, vonden mijn maatjes ze te fel. Nadat ik ze weer wat omlaag had gericht, was het weer goed.
Ik las laatst ergens dat men er over denkt dit ook te legaliseren omdat gebleken zou zijn dat het veiliger/ beter zichtbaar is. Ik deel dat ook want het verbreed het front en het menselijk oog heeft moeite met het oppikken van smalle voorwerpen die snel bewegen. De jager zal ook niet recht van voren schieten op de buffel, we zijn evolutionair niet aangepast om motoren op te merken. :+
 
Laatst bewerkt:
Ja Oma, ik weet het post komt weer omhoog...

Maar hier leek me een goede plek om mijn experimenten met lichten te delen...

Ik had het idee gehad om een soort oranje DRL te monteren, een beetje in de breedte. Ik dacht, gezien ik ook wou proberen handkappen te monteren, laat ik maar handkappen met LED uitproberen! Het idee was zelfs om de optie in te bouwen om ze als alarmlichten te laten knipperen, maar alléén maar voor, voor in de file. Maar door een fout in het bestellen van de relais heb ik het maar niet gedaan... maar ze werken wel als DRL (Ohja, en ook een groene stadslicht erin gebouwd, de andere was toch stuk...)
15C72680-2504-4B63-9C2C-7FDF507D3DD4.jpeg

Maar de handkappen gaan weg... Allereest nemen ze niets weg qua wind, en eigenlijk hebben ze ruzie met de kuip, waardoor ik ze nog raar heb moeten monteren, waardoor het ook niet zo tof oogt...

En mijn VF met gele Ali ledjes en gele H4...)
full

Misschien maar zoiets proberen...
Of de knipperlichten als DRL aansluiten...

Ondertussen heb ik ook weer nagedacht over de alarmlichten (die dus voor de duidelijkheid er niet zijn op de GSXF), als ik moeite doe om ze aan te brengen (of de bestaande RAW anders aan te sluiten dat ze het ook als alarmlichten werken) wil ik ze eigenlijk ook wel achter hebben, voor als ik in een file ineens bijna tot stilstand moet komen bij voorbeeld.
 
Mooie verlichting MLC,

Ik heb toevallig laatst ook wat extra verlichting toegevoegd, maar dan in de topkoffer. Het is natuurlijk geen nieuw idee maar ik vind het toch wel geslaagd.

a8242d0baf1732d056fc42819113e81a.jpg

3e49200b1a38865104766dd65b84f41d.png


fface521cdeff898a5bb4b070bb10804.jpg


Met 3 polige paneelconnector voor aarde/remlicht/achterlicht.
De kabel komt onder de buddyseat vandaan en is makkelijk in te pluggen in de topkoffer.

963ca69c9f736bcad251b7a53969a74a.png


f99cc7a2848970299d35ddae16b8f8c1.png


eb7fc59a50a506a1e5450841ded8c4ca.jpg
 
Ik heb het zo gedaan:

IMG_20171230_142210_zpskh2wuyey.jpg


Brandend:

IMG_20171230_142225_zpsp22xhufw.jpg


En knipperend met de hoofd knipperlichten.

IMG_20171230_142235_zpsgmb2hzsw.jpg


Werkt prima! Rijd er alweer een jaar mee (door de file) woon-werk
 
Ik heb het zo gedaan:

IMG_20171230_142210_zpskh2wuyey.jpg


Brandend:

IMG_20171230_142225_zpsp22xhufw.jpg


En knipperend met de hoofd knipperlichten.

IMG_20171230_142235_zpsgmb2hzsw.jpg


Werkt prima! Rijd er alweer een jaar mee (door de file) woon-werk
Dat was ook mijn idee, alleen met de DRL ook in het ambergeel...
Ik heb nog een foto van ‘s nachts gevonden:

9E3446E0-BE8E-4A02-B8FD-10F31E02D7A9.jpeg


Probleem is dus eigenlijk dat met een sportievere stuur (een beetje schuin naar achteren en beneden) én een kuip de kappen aan de ene kant niet echt voor mijn handen hangen en mijn handen dus niet uit de wind houden, en aan de andere kant tegen de kuip komen als ik het stuur helemaal draai...
Het effect met de lichten vond ik wel goed...

Ik twijfel dus nu tussen lampen zeg maar in de opening in de kuip voor het voorwiel (optie 1), of wat hoger, waarschijnlijk door een van de schroeven van de spiegel als startpunt te gebruiken (optie 2), of meer iets van een strip aan de kuip (optie 3)
E766846D-9B1C-402C-800B-92376C4620B0.png
 
Groene dagrijlicht leds en grootlicht bijgeschakeld (en gedimt) doen het nog steeds. Ook woonwerk op de A2...

Maar dijkjes vind ie toch fijner...


PB251495.jpg.97773b44ef5dbad61b249543c824cd66.jpg
 
Over het hoofd gezien worden heeft meer met je positie op de weg en je rijtechniek te maken dan je met extra lampen kan goedmaken. Bij veel aanrijdingen waarbij een automobilist de motorrijder "over het hoofd" heeft gezien zou de motorrijder zich toch ook echt af moeten vragen WAAROM hij over het hoofd is gezien.

Nou... De zinsnede "Ik heb hem niet gezien" is toch meestal een substituut voor "Ik heb helemaal niet gekeken :? "

In die zin kan je dus met een vuurtoren door het verkeer, ze kijken toch niet
 
Groene dagrijlicht leds en grootlicht bijgeschakeld (en gedimt) doen het nog steeds. Ook woonwerk op de A2...

Maar dijkjes vind ie toch fijner...


PB251495.jpg.97773b44ef5dbad61b249543c824cd66.jpg
Grootlicht gedimd is nog altijd verblindend.

Ik dacht aan blauwe lampen op mijn rode motor maar na het zien van deze video ben ik toch gaan twijfelen: Brandweerwagen in Groningen aangereden door twee auto's | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Blauw licht is sowieso verboden.
 
Ik kijk altijd wel verbaasd naar motoren met veel lichten. Soms verblinden ze me ook via de spiegel als ze achter me rijden. Leuk om steeds meer en steeds andere kleurtjes op je motor te hangen. Maar als men niet kijkt zien ze je toch niet. Dus tja. Extra lampen zijn mijns inziens vooral handig om wat meer licht in het donker te hebben en ik schakel ze ook wel eens bij (mistlampjes op mijn GS Adventure) als ik op een kruising af rijd en ik vermoed dat de auto mij niet ziet. Omdat er licht aan gaat, zonder verblinden, valt dat meer op dan licht wat altijd brand.
 
Zojuist zelf gezien: een auto nadert een voorrangsweg, van rechts komt een ambulance met sirene en blauwe zwaailichten. Van links -ook op de voorrangsweg- kom ik.
De auto verleent zowel mij als de ambulance geen voorrang. De ambulance en ik konden gelukkig op tijd remmen en een ongeluk voorkomen.
 
Kijk eerst eens naar hoe je er zelf uitziet "denk ik altijd"
Als ik weer eens eentje tegen kom met een zwarte motor, zwart kostuum, zwart vizier, zwarte nagelranden, enzoverder.....
En dan met groot licht op rijden omdat je anders niet gezien wordt...... -O-

Zwart is niet per definitie het slechtst zichtbaar.
Poosje geleden reed ik achter een collega op de motor aan; hij had een BMW-grijs pak aan. Het was miezerig en grauw weer. Ik schrok ervan hoe slecht dat dan zichtbaar is; zo'n grijs pak valt echt helemaal weg. Dan was zwart echt veel beter geweest!

Bij goed weer geeft zwart ook goed contrast met de omgeving. (Persoonlijk draag ik daar dan wel een fluogele helm bij.)
En in het donker heb je immers je lampen...waarbij groot licht niet handig is; de andere weggebruikers kunnen dan geen afstand of snelheid schatten, omdat ze verblind worden.

Maar ik denk dan maar: als ze één lamp niet zien, zien ze 2 of 3 ook niet.

Op zich heb ik geen enkele moeite met extra lampjes (mits binnen de perken) zolang het maar niet in de plaats komt van een defensieve rijstijl. Het moet dan wel én - én zijn.
 
Zwart is niet per definitie het slechtst zichtbaar.
Poosje geleden reed ik achter een collega op de motor aan; hij had een BMW-grijs pak aan. Het was miezerig en grauw weer. Ik schrok ervan hoe slecht dat dan zichtbaar is; zo'n grijs pak valt echt helemaal weg. Dan was zwart echt veel beter geweest!

Bij goed weer geeft zwart ook goed contrast met de omgeving. (Persoonlijk draag ik daar dan wel een fluogele helm bij.)
En in het donker heb je immers je lampen...waarbij groot licht niet handig is; de andere weggebruikers kunnen dan geen afstand of snelheid schatten, omdat ze verblind worden.

Maar ik denk dan maar: als ze één lamp niet zien, zien ze 2 of 3 ook niet.

Op zich heb ik geen enkele moeite met extra lampjes (mits binnen de perken) zolang het maar niet in de plaats komt van een defensieve rijstijl. Het moet dan wel én - én zijn.

Of defensief zichtbaar zijn....Dat is nu ook net mijn punt.
Met zwart en grijs moet ik jou ook gelijk geven. Als je tegenwoordig de grauwe massa ziet die onderweg is (mode kleuren auto's), vele ook nog zonder licht in schemering en mist, dan is zwart inderdaad beter zichtbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan