Licht gaat uit bij gas geven

Paatse

MF'er
2 jul 2016
47
0
Bottelare
Wie weet wat hier het probleem zou kunnen zijn?
De Kawasaki Vulcan start direct en draait heel goed stationair, kortom die start en rijd goed om van 1985 te zijn. Nu bij het gas geven en hij staat op dimlicht(dus niet op groot licht) gaat het licht uit zowel achteraan als vooraan. Bij grootlicht blijft deze wel branden.
Ik denk dat het de kabelboom is die hier en daar wat verlies heeft want er is al aan geprutst van de vorige eigenaars.
Alvast ik begrijp het niet hoe dit komt, dat het licht feller gaat branden ja maar uitgaat nee dit heb ik nog niet meegemaakt.
Weet er iemand wat dit zou kunnen zijn?
 
ik heb een liggen een kabelboom, maar als ze aan de draden van de stuur bedieningsknoppen liggen kloten hebben sta ik terug even ver. Ik zou niet weten waarom ze die relais daar eigenlijk tussen gestoken hebben.
 
N
Dat wil zeggen dat dit relais maximaal 8A kan schakelen bij een spanning van 250V.

Volgens onderstaand plaatje is het een 12V gelijkstroom relais.
[afbeelding]


En dit dus!!!


Dit zijn wel mooie relais ik gebruik ze dagelijks maar waterdicht zijn ze niet dus aan een motor waar ze buiten hangen te zwaaien horen ze niet thuis.
Ook De soldeer verbindingen horen er niet aan normaal hoort dat type relais in een basisvoet op een klemmenstrook te staan ergens waar het word toegepast.

De optie voor een andere kabelboom is wel een goede optie, je weet maar nooit wat er nog meer is geknutseld aan deze draadboom.
Heb je wel een goed electrise schema van dit type motor?
Als je dat hebt dan is zoeken makkelijker.
Is dit soms nog een Amerikaanse uitvoering? Waar het licht van blijft branden?
 
Laatst bewerkt:
Ja dit is een Amerikaanse versie waar het licht blijft branden. Maar wat ik me afvraag waarom ze die relais er tussen gestoken hebben? Is deze wel nodig? Zo ja welke functie heeft zo een relais dan, en welke zou ik dan wel moeten gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
1/Maar wat ik me afvraag waarom ze die relais er tussen gestoken hebben?
2/Is deze wel nodig?
3/Zo ja welke functie heeft zo een relais dan,
4/en welke zou ik dan wel moeten gebruiken?

1/ kan enkel diegene die hem gemonteerd heeft beantwoorden.
2/ wie zal het weten ? die van punt 1 misschien ?
3/ een relais sluit of opent een elektrisch circuit op basis van een elektrisch signaal of het ontbreken daarvan.
4/ zie punt 1/ en 2/
 
Laatst bewerkt:
Ja dit is een Amerikaanse versie waar het licht blijft branden. Maar wat ik me afvraag waarom ze die relais er tussen gestoken hebben? Is deze wel nodig? Zo ja welke functie heeft zo een relais dan, en welke zou ik dan wel moeten gebruiken?
De functie van het relais is om met een lage stuurstroom een hoge stroom te kunnen schakelen.
Als dit relais is voor je verlichting dan loopt daar een hoge stroom. als de verlichting geschakeld zou worden door de schakelaar op het stuur dan bestaat de kans dat die schakelaar verbrand. Ook de bedrading kan dan daar te dun zijn. Er is niks mis met deze vragen te stellen, sterker nog, het is heel goed maar ik vraag me af of dit dan niet te hoog gegrepen is voor je. Ik zou er iemand bij halen die verstand heeft van elektra.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is misschien daardoor dat het licht uit gaat bij meer toeren of gas te geven door die relais.
Ik zou dit direct laten doen of me laten bijstaan door iemand die er verstand van heeft maar de moto staat hier nu gestript, ik heb al gedacht om alles te verkopen maar dan heb ik ook niets opgestoken en dat is de bedoeling eigenlijk van dit project, ik leer graag bij van daar :-)
 
Dat zou zo maar kunnen.
Je zou kunnen gokken om een beter geschikt relais te kopen en de draden om te solderen.
Dan hoef je alleen uit te zoeken welk van de draadjes waar naartoe moet.

Maar dan blijft het een gok of er iets door verbeterd. En ook een gok of de rest ook niet is verklungeld. :X
 
Ik heb een kabelboom liggen, ga deze monteren door alles goed te bekijken en te kopiëren, en indien de draden van de bedieningsknop teveel beschadigd zijn, koop ik me een 2de hands bedieningsknop met originele stekker en sluit deze dan ook origineel aan. Nogmaals aan iedereen bedankt voor te reageren en alle tips of hints blijven welkom.
 
Deze hangt los naast mijn balhoofd, er is zelfs een draad losgekomen bij het draaien van de relais. Alle draden zijn gesoldeerd.

Er zat dus kennelijk al een zwakke verbinding anders was die draad niet zo makkelijk los gekomen. Beetje gasgeven en door de trillingen die ontstaan gaat die verbinding klapperen en je verlichting zwakker branden. Zoiets kan ik me best voorstellen. Hoor je het relais klikken als je de verlichtingschakelaar (of een andere schakelaar) om zet? Zoek eens uit op welke schakelaar het relais reageert, dan weet je tenminste waar ie voor dient. En soldeer de verbindingen op het relais eens opnieuw, misschien lost dat je probleem ook al op.

Ik heb op mijn CX ook een relais geplaatst voor de verlichting. Reden: de koplamp brandde heel zwak omdat deze nog maar 11,5V kreeg. Achterliggende oorzaak: een brakke kabelboom. Verlichting is vaak het eerste waar je aan kunt merken dat de kabelboom slecht wordt. Wellicht was dit bij jou ook het geval en heeft de PO om dezelfde reden een relais geplaatst.

Als dit je enige, geïsoleerde, probleem is, dan valt er iets voor te zeggen om enkel dit probleem op te lossen ipv de volledige kabelboom te vervangen. Want je weet niet wat je ervoor in de plaats koopt bij een 2e hands kabelboom.
 
Laatst bewerkt:
Die relais is zeker niet geschikt voor op een motorfiets, ik ga me een 2dehands verlichtingschakelaar bij halen en deze op de nieuwe kabelboom aansluiten op de originele manier met stekker en hopelijk gaat dit voldoende zijn want starten en rijden deed hij, ik ben gewoon bang ol kortsluiting.
 
Bij het aanleggen van het contact brand het licht want het is een Amerikaans model, er is zelfs geen schakelaar om het licht aan of uit te zetten enkel een knop om te flikkeren en om groot licht te doen branden.
 
Bij het aanleggen van het contact brand het licht want het is een Amerikaans model, er is zelfs geen schakelaar om het licht aan of uit te zetten enkel een knop om te flikkeren en om groot licht te doen branden.
Ik denk dat Jaap bedoelt dat dit relais achteraf geïnstalleerd is om te zorgen dat het licht dooft tijdens het starten. Als je kijkt waar de draden heen gaan kan zien of dit het geval is.
 
Bij het aanleggen van het contact brand het licht want het is een Amerikaans model, er is zelfs geen schakelaar om het licht aan of uit te zetten enkel een knop om te flikkeren en om groot licht te doen branden.


Ik weet niet hoe het hier in Europa was met de verlichting in 1985, maar ik neem aan dat je weet dat het tegenwoordig hier in elk geval ook zo is.
Mijn KawA heeft hetzelfde, klein-grootlicht en knipperen.

Branden bij jouw de knipperlichten ook constant aan de voorkant? Dat is wel typisch Amerikaans.
 
Terug
Bovenaan Onderaan