Occasions onder 3000 veel te duur in verhouding

Mijn eerste motor was een TransAlp 650 uit 2005, toen gekocht voor €2700 bij een dealer. Nu 6 jaar later zie ik op Marktplaats 2 Alpen van 2005 of nieuwer voor iets minder dan 3000 euro en 6 voor €3750 of meer. Vind het wel bijzonder dat ze niet gedaald zijn in prijs, lijkt eerder dat ze zelfs duurder zijn geworden..

De Transalpen, althans de 600 en 650 serie, beginnen zo langzamerhand een cultstatus te bereiken en lijken inderdaad alleen maar meer waard te worden.
 
Ben zelf meer van het krachtpoepen, al vind ik het lange-afstand-poepen ook steeds interessanter worden.
Lekker On-topic


Zoals al geconstateerd wordt, oude motoren en brikken koop je particulier. Daar heb je geluk en wijsheid bij nodig, anders wordt het alsnog duur.
 
Tja, er is al een hoop over gezegd en het punt was TS maakt is zeker waar, maar helemaal vreemd is het natuurlijk niet.

Een particuliere aanbieder die een SV650 van 2000 aanbied voor 2500 overvraagt waarschijnlijk, maar een dealer die diezelfde SV heeft ingeruild, nagekeken, opgewaardeerd met materialen (zoals banden/ketting/remblokken/olie etc) moet een bepaalde marge maken op zo een fiets om zijn kosten eruit te halen. De marges zullen niet zo hoog zijn maar ze moeten er wel zijn.
Zolang de vraag naar deze fietsen bestaat zullen bedrijven er in investeren, als de vraag wegvalt stoppen ze vanzelf (vraag < aanbod) en zakt de prijs.

Het is wel een misverstand te denken dat een motor van 18 jaar oud versleten en slecht is want dat is zeker niet altijd waar.
Er wordt vaak relatief weinig mee gereden en ze staan doorgaans binnen.

Maar met auto's is feitelijk hetzelfde aan de hand.. en hoe komt dat nu? omdat er veeeel meer mensen zijn die een paar duizend te besteden hebben dan mensen die het geld kunnen/willen missen voor een niet al te dure nieuwe.
1000-2500 is voor veel mensen nog wel op te brengen, 8000 is een ander verhaal.
of het wordt "private lease"..

Net wat meer uitgeven dan die klasse kan dus inderdaad verassend goede value for money aanbiedingen opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Maar met auto's is feitelijk hetzelfde aan de hand.. en hoe komt dat nu? omdat er veeeel meer mensen zijn die een paar duizend te besteden hebben dan mensen die het geld kunnen/willen missen voor een niet al te dure nieuwe.
1000-2500 is voor veel mensen nog wel op te brengen, 8000 is een ander verhaal.
of het wordt "private lease"..
Het is inderdaad een trend die waarschijnlijk te relateren is aan de aantrekkende economie.

Ik ben 27 en 2 jaar geleden gestart met werken. Al die tijd leeggetrokken door de huisjesmelkers en met een beperkt budget (student geweest). Er moest dus een auto'tje komen die degelijk is en niet teveel mocht kosten en dat is een Citigo geworden (heb helaas een auto nodig voor mijn werk).

Die Up/Citigo/Mii/107/Aygo/C1 auto'tjes kostten nieuw €10k en gaan 5-6 jaar later nog voor €7k als warme broodjes. Inmiddels kosten ze nieuw €12-13k en is het verschil met een occasion weer iets te groot. Tot 2x toe is dit type auto letterlijk voor m'n neus verkocht en de 3e keer stonden er 2 mensen beteuterd achter mij. Nu een jaartje later maak ik hetzelfde met de aanschaf van een motor.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een trend die waarschijnlijk te relateren is aan de aantrekkende economie.

Ik ben 27 en 2 jaar geleden gestart met werken. Al die tijd leeggetrokken door de huisjesmelkers en met een beperkt budget (student geweest). Er moest dus een auto'tje komen die degelijk is en niet teveel mocht kosten en dat is een Citigo geworden (heb helaas een auto nodig voor mijn werk).

Die Up/Citigo/Mii/107/Aygo/C1 auto'tjes kostten nieuw €10k en gaan 5-6 jaar later nog voor €7k als warme broodjes. Inmiddels kosten ze nieuw €12-13k en is het verschil met een occasion weer iets te groot. Tot 2x toe is dit type auto letterlijk voor m'n neus verkocht en de 3e keer stonden er 2 mensen beteuterd achter mij. Nu een jaartje later maak ik hetzelfde met de aanschaf van een motor.
Die auto's die jij noemt zijn inderdaad het meest prominente voorbeeld van deze situatie ja.
Ik ken ook verhalen van mensen die 6500 betalen voor een behoorlijk gebruikte, helemaal kale 107 van 5 jaar oud en 120,000 op de klok.. die nieuw maar 10 kost.
 
Die auto's die jij noemt zijn inderdaad het meest prominente voorbeeld van deze situatie ja.
Ik ken ook verhalen van mensen die 6500 betalen voor een behoorlijk gebruikte, helemaal kale 107 van 5 jaar oud en 120,000 op de klok.. die nieuw maar 10 kost.

Ik heb zo,n hokje in 2008 gekocht en heb hem nog steeds,ik heb nog niet eerder zo
goedkoop transport gehad,inmiddels een ton mee gereden en niet 1 keer een dure reparatie gehad,en de eerste jaren was hij ook nog wegenbelastingvrij en hij is behoorlijk zuinig ,de ideale auto om naast een motor te hebben.
 
Die auto's die jij noemt zijn inderdaad het meest prominente voorbeeld van deze situatie ja.
Ik ken ook verhalen van mensen die 6500 betalen voor een behoorlijk gebruikte, helemaal kale 107 van 5 jaar oud en 120,000 op de klok.. die nieuw maar 10 kost.

Is zo'n aygo/107/c1 blok (die gekke 3cylinder) niet helemaal op na 2 ton? Zoiets had ik begrepen _O-

Sorry, lekker off topic :P
 
Is zo'n aygo/107/c1 blok (die gekke 3cylinder) niet helemaal op na 2 ton? Zoiets had ik begrepen _O-

Sorry, lekker off topic :P

De hele auto is op na c.a 2 ton, daar worden ze op gebouwd, dat is 'duurzaam'.
En nu komt de post van "iemand die iemand kent" die de 8 ton heeft gehaald in een Aygo, boeiend.
 
De hele auto is op na c.a 2 ton, daar worden ze op gebouwd, dat is 'duurzaam'.
En nu komt de post van "iemand die iemand kent" die de 8 ton heeft gehaald in een Aygo, boeiend.


Nee, ik ken juist iemand, sterker nog, 2 gevallen, dat die dingen super onkosten krijgen na 130.000 km.

Maar Ja, het is een motor forum, en auto's ( en zeker dit soort koekblikken) heb ik een hekel aan..... ;)
 
Nee, ik ken juist iemand, sterker nog, 2 gevallen, dat die dingen super onkosten krijgen na 130.000 km.

Maar Ja, het is een motor forum, en auto's ( en zeker dit soort koekblikken) heb ik een hekel aan..... ;)

Is dat omdat dat zo moet op een motor forum (= stoer om auto's af te zeiken :') ) of is het principieel?
Vraag ik me nu al zo'n kleine 15 jaar,dat ik hier kom,af.
Dat eeuwige afgezeik over auto's,die dingen zijn praktisch en af te toe leuk om te zien en in te rijden :t klaar :)

Ik ben best blij met mijn auto(tje) evenals mijn (3) motoren en 3 fietsen :t
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik ken juist iemand, sterker nog, 2 gevallen, dat die dingen super onkosten krijgen na 130.000 km.

Maar Ja, het is een motor forum, en auto's ( en zeker dit soort koekblikken) heb ik een hekel aan..... ;)

Onzin als zo,n hokje goed onderhouden is gaan ze gewoon meer als 2 ton mee,die van mij
staat nu iets over een ton en gebruikt nog zeer weinig olie,en onderdelen kosten gewoon
weinig.Onkosten heb je met ieder merk en is niet alleen voorbehouden aan die hokjes,
je moest eens weten wat een maat van mij aan onkosten heeft gehad met zijn dure BMW
die hij nieuw gekocht heeft,die heeft heel wat vaker bij de BMW dealer gestaan dan ik bij de Peugeot,hij heeft pas weer een nieuwe BMW gekocht na 5 jaar,als je de afschrijving ziet dan lach ik hem keihard uit. :Y :P
 
Laatst bewerkt:
off-topic

on-topic, een paar jaar terug zou ik blij zijn met 2k voor m n zrx ,
nu gaan de prijzen alweer redelijk de pan uit :t en dat is prima *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat omdat dat zo moet op een motor forum (= stoer om auto's af te zeiken :') ) of is het principieel?
Vraag ik me nu al zo'n kleine 15 jaar,dat ik hier kom,af.
Dat eeuwige afgezeik over auto's,die dingen zijn praktisch en af te toe leuk om te zien en in te rijden :t klaar :)

Ik ben best blij met mijn auto(tje) evenals mijn (3) motoren en 3 fietsen :t

Hoo hoo, ik zoek auto's niet af, alleen ik heb geen interesse meer in de meeste auto's, tenzij het echt een hobby auto is zoals een oude Amerikaan of vw buggy ofzo.

Ik rij het hele jaar door met de motor omdat ik de auto's ook zat ben, we hebben wel een auto, maar ik rij daar eigenlijk nooit in.

Ik zeik ze zeker niet af, en al helemaal niet om stoer te doen, ze zijn praktisch, maar ik red me met mijn motor, en dat praktische is bij mij vaak minder praktisch ivm file e.d.

Maar iemand die liever in een auto zit zeil ik zeker niet af hoor, maak je geen zorgen ;)
 
Onzin als zo,n hokje goed onderhouden is gaan ze gewoon meer als 2 ton mee,die van mij
staat nu iets over een ton en gebruikt nog zeer weinig olie,en onderdelen kosten gewoon
weinig.Onkosten heb je met ieder merk en is niet alleen voorbehouden aan die hokjes,
je moest eens weten wat een maat van mij aan onkosten heeft gehad met zijn dure BMW
die hij nieuw gekocht heeft,die heeft heel wat vaker bij de BMW dealer gestaan dan ik bij de Peugeot,hij heeft pas weer een nieuwe BMW gekocht na 5 jaar,als je de afschrijving ziet dan lach ik hem keihard uit. :Y :P

Is 1 particulier, en 1 lease auto, allebei dealer onderhouden.

Die lease auto is uiteindelijk voordat het contract afgelopen was ontbonden door de lease maatschappij, en die particulier die ik ken kan er niet vanaf omdat ze de auto van de bank gekocht heeft, en de lening niet kan afbetalen.
 
Is 1 particulier, en 1 lease auto, allebei dealer onderhouden.

Die lease auto is uiteindelijk voordat het contract afgelopen was ontbonden door de lease maatschappij, en die particulier die ik ken kan er niet vanaf omdat ze de auto van de bank gekocht heeft, en de lening niet kan afbetalen.

Ja en dat is dan de maatstaf voor de vele hokjes die er rond rijden. :? :)
 
Hoo hoo, ik zoek auto's niet af, alleen ik heb geen interesse meer in de meeste auto's, tenzij het echt een hobby auto is zoals een oude Amerikaan of vw buggy ofzo.

Ik rij het hele jaar door met de motor omdat ik de auto's ook zat ben, we hebben wel een auto, maar ik rij daar eigenlijk nooit in.

Ik zeik ze zeker niet af, en al helemaal niet om stoer te doen, ze zijn praktisch, maar ik red me met mijn motor, en dat praktische is bij mij vaak minder praktisch ivm file e.d.

Maar iemand die liever in een auto zit zeil ik zeker niet af hoor, maak je geen zorgen ;)

Zo da's een heel betoog.
Is ook geen verwijt,vroeg me alleen af : zodra het woord : koekblik valt staan hier hele kudde's op scherp :+

Dat laatste gaat voor mijn niet op ,ik rijd de meeste tijd(nu ook gewoon woon/werk a 40 kilometer) met een motor (scooter) en (het laatste jaar) met mijn Momo :]
Zo'n 16000 kilometer per jaar,dus zorgen maken : nee ;)
 
Laatst bewerkt:
Is dat omdat dat zo moet op een motor forum (= stoer om auto's af te zeiken :') ) of is het principieel?
Vraag ik me nu al zo'n kleine 15 jaar,dat ik hier kom,af.
Dat eeuwige afgezeik over auto's,die dingen zijn praktisch en af te toe leuk om te zien en in te rijden :t klaar :)

Ik ben best blij met mijn auto(tje) evenals mijn (3) motoren en 3 fietsen :t

Niks tegen auto's. Ik rijd zelf een mooie mazda mx3 (naja mooi is subjectief, ik vind 'm prachtig), ding is oud, onpraktisch en er zit een draaikolk in de benzinetank, maar elke keer als ik het contactslot omdraai krijg ik een grijns op m'n gezicht en rond de 2500 toeren maakt de zescylinder een heerlijk geluid.

Nee, ik kan auto's bijzonder waarderen.

Zo lang die auto in kwestie maar geen peugeot 107 is :Y
 
Is 1 particulier, en 1 lease auto, allebei dealer onderhouden.

Die lease auto is uiteindelijk voordat het contract afgelopen was ontbonden door de lease maatschappij, en die particulier die ik ken kan er niet vanaf omdat ze de auto van de bank gekocht heeft, en de lening niet kan afbetalen.
Dan wordt het toch een Aziaat met 7 jaar garantie.
 
Een auto is niet mooi ,wel lekker warm dat wel, maar mooi :N
 
Een auto is niet mooi ,wel lekker warm dat wel, maar mooi :N

Haha ,ik ben het met je eens als het om de gewone woon/werk hokken gaat,maar
ik vind wagens zoals bijvoorbeeld,Corvette,Ferrari,Lambo,Aston Martin en sommige Porsche
modellen toch ook heel mooi maar zijn onbetaalbaar voor de gemiddelde loonslaaf.
Dat is het mooie van motorfietsen,supercar prestaties voor een fractie van een supercar prijs 8-) *O* :]
 
Okee ik heb al 10 jaar een auto die niet veel kostte, dus van weinig afschrijving daar ben ik van op de hoogte..
 
Terug
Bovenaan Onderaan