BMW F-Reeks Topic deel III

Ik heb vernomen dat het brandstofmeter probleem een euvel kan zijn bij de F800 st
Vaak gaat deze na verloop van tijd weer werken.
Afwachten dus...
 
Laatst bewerkt:
Wil je die in de OP?

Geen probleem.

Ben nog steeds redelijk tevreden met de F800 (nu GT), als touring-motor en als woon-werk fiets.

Lekker licht en zuinig. Sterk genoeg. Soepel. Lekker neutraal ding.
Precies goed voor mij.

Windscherm: niet geschikt voor >120km/h, aftermarket zoeken. (is afh van je lengte en je rijstijl, ga testen)

Betrouwbaarheid op details was bij de ST een probleem: veel kleinigheden en 4x die belt stuk:, bij Driebergen, Staphorst, Dodewaard en Villach..., de Alternator stuk bij 120k (st Niklaas, en ik had nog zo gevraagd: zullen we die preventief vervangen bij 100K), kabelbreuk bij 160K (mis-diagnosed als antenne-probleem want-alle-antenes-gaan-stuk, en vervolgens misdiagnosed als accu (dus accu weer vervangen hoewel die maarnet jaar oud was, kostbaar allemaal, en veeeel gedoe) . En veel schroeven en bouten losgetrild ( rijd nog rond met reservesetje zak van motorbroek).

hm..Ook van de GT is al 1 (chassis)bout losgetrild.. maar kon ik blijkbaar nog wel 1000+km mee rijden (want in Lubljana geen voorraad en geen tijd om te helpen, in Wenen was de garage al dicht.. dan maar door naar Warsaw voor een Maandagochted-direct-dealer-bezoek....).
Koplam-gloeilamp; elke 10.000 stop die ermee... gepriegel. preventief laten vervangen bij beurt.
Binnenkort vervalt bij 80.000 wat van de garantie, dan zal de dealer wel handenwrijvend klaarstaan...
(en dan ga ik wellicht over op een Kawa Versys 1000, maar die heeft weer andere nadelen, meer kilos en ketting bv)

Oja: neem als het kan een non-dealer garage: BMW is onredelijk duuuur. Sorry voor master-tommy, maar ik heb paar slechte bmw-garage ervaringen.
Met riempech in Villach: krijg je vervangmotor mee, maar is wel voor 2000+ aan extra mankementen gevonden, die garage is lekker de hele week met mijn motor bezig geweest... (heb ik klacht over gemaakt, maar dat helpt niet: dan laat je je alleen maar kennen als too-poor-to-be-customer, en ze hebben alle onderdelen als bewijsstukken bewaard.... )
Eigen garage: weigerde na 180K het onderhoud (te veel gebruikt, te veel mankementen...), dus ik stond 4 wkn voor een flinke reis voor het blok: nieuwe motor gekocht. Was ik toch niet echt blij mee. Volgende motor wel bij andere garage...
Wel Redelijk goede ervaringen met Houtrust den haag, motoport Goes en een bmw-garage in Nijmegen.

Voorlopige opinie:
F800 is voor mijn gebruik een goed concept (licht en krachtig, geen ketting), maar is (was) niet echt degelijk.
BMW en bmw-garages: kan ik alleen aabevelen als je "patserklant" bent en geld wil/kan uitgeven.
Ik heb best veel van die "collegas" rondlopen, en die zijn allemaal heel tevreden.
En ze praten veel luider over motoren dan ik. En komen in de winter met OV of koekblik.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen, ik heb een vraagde aan de kenners op dit deel van het MF. Ik heb onlangs een BMW F800R aangeschaft na langere tijd geen (echte) motor te hebben gereden en hij rijdt echt heerlijk, een weer helemaal blij en ik heb al een aantal mods gepland ;-)

Nu ging ik gister mijn olie peilen met een koude motor (ik weet dat het warm moet ;-)) met de motor rechtop en de peilstok er niet ingedraaid; Nu kon ik niet aflezen hoeveel olie erin zit omdat de hele peilstok onder de olie zat.. Mijn vraag is als volgt: Als ik hem warm rijd staat er normaal dan meer of minder olie op de peilstok. Mijn gevoel zegt minder omdat de olie immers door het blok zit maar lees op veel buitenlandse fora dat het warm meer is..dat betekend dus dat er echt veel te veel olie in zit

Kan iemand van hier zijn of haar mening ervaring delen? Alvast bedankt!
 
Goedemorgen allen, ik heb een vraagde aan de kenners op dit deel van het MF. Ik heb onlangs een BMW F800R aangeschaft na langere tijd geen (echte) motor te hebben gereden en hij rijdt echt heerlijk, een weer helemaal blij en ik heb al een aantal mods gepland ;-)

Nu ging ik gister mijn olie peilen met een koude motor (ik weet dat het warm moet ;-)) met de motor rechtop en de peilstok er niet ingedraaid; Nu kon ik niet aflezen hoeveel olie erin zit omdat de hele peilstok onder de olie zat.. Mijn vraag is als volgt: Als ik hem warm rijd staat er normaal dan meer of minder olie op de peilstok. Mijn gevoel zegt minder omdat de olie immers door het blok zit maar lees op veel buitenlandse fora dat het warm meer is..dat betekend dus dat er echt veel te veel olie in zit

Kan iemand van hier zijn of haar mening ervaring delen? Alvast bedankt!

Warme olie is dunner dan koude olie.
Vloeit dus sneller terug zou je denken.

In de gebruiksaanwijzing staat:
Het oliepeil is afhankelijk van de olietemperatuur.
Hoe hoger de olietemperatuur, des te hoger is het oliepeil in het reservoir.

Motor rechtop houden, of op middenok plaatsen.
Bedrijfswarme motor.
Stationair laten draaien tot ventilator gaat draaien.
Dan nog enkele minuten laten draaien.
Peilstok er uit en schoonmaken,
peilstok in de opening aanbrengen,
weer verwijderen en aflezen.



In de praktijk:
Na rit, als de motor lekker warm is, motor rechtop/op bok,
even wachten, dan peilstok uitdraaien en aflezen.
Dan moet ie niet onder minimum of boven maximum zitten.
 
Bedankt!

"Hoe hoger de olietemperatuur, des te hoger is het oliepeil in het reservoir."

conclusie er zit veel te veel in aangezien het met een koude motor al ver boven max staat..

Is er, buiten het losdraaien van de carterplug, nog een andere manier om er iets olie uit te halen?
 
Kan toch gewoon met een slangetje aan een plastic injectiespuit van bijv. 100 ml en dan opzuigen via de vulopening?
Had ik idd ook al aan gedacht, heb al zitten zoeken maar kan zo'n grote injectiespuit heb ik tot nu toe alleen bij Aliexpress kunnen vinden. Bedankt voor de tip!
 
Ga nou eerst maar eens juist peilen voor je er olie gaat uithalen...

Al gedaan anders ga ik er echt niet over beginnen om er iets uit te halen...

Olie staat op de peilstok tot waar de 2 dwarsverstevigingen erbij komen richting de dop van de peilstok en de peilstuk de vorm van een '+' krijgt

flink stuk boven max dus
 
Laatst bewerkt:
Zou ik mijn 2005 Yamaha FJR1300A 95,000km inruilen voor een 2013 BMW F800GT 9,500km?

FJR rijdt heerlijk alleen begint een beetje zwaar voor mij, leeftijd!!

F800GT onbekend voor mij, wel lekker licht en modern

DOEN of niet?
 
Ik zou eerst even proefrijden. De GT is nogal zenuwachtig op het gas.Als je daar mee om kunt gaan cq geen last van hebt is het een prima motor. Ik heb er inmiddels 130500 km probleemloos op zitten.
 
Zou ik mijn 2005 Yamaha FJR1300A 95,000km inruilen voor een 2013 BMW F800GT 9,500km?

FJR rijdt heerlijk alleen begint een beetje zwaar voor mij, leeftijd!!

F800GT onbekend voor mij, wel lekker licht en modern

DOEN of niet?

Ik vond de kuip op de GT niet echt een meerwaarde. Ook de riem vind ik nadelig.

Maar deze ervaring is zeer persoonlijk en komt na het proefrijden. Dus kan je alleen maar aanraden proef te rijden. Ik heb op de hele 800reeks proef gereden en toen een 700gs gekocht.
 
Ik vond de kuip op de GT niet echt een meerwaarde. Ook de riem vind ik nadelig.

Maar deze ervaring is zeer persoonlijk en komt na het proefrijden. Dus kan je alleen maar aanraden proef te rijden. Ik heb op de hele 800reeks proef gereden en toen een 700gs gekocht.

Wat vind je nadelig aan de riem?
 
Hij schijnt nogal vaak vervangen te moeten worden en is vrij duur. Pdvmoto kan je daar meer over vertellen.

Anderzijds moet ik mijn ketting ook om de 20k vervangen en dat is ook een dure grap...
 
Hij schijnt nogal vaak vervangen te moeten worden en is vrij duur. Pdvmoto kan je daar meer over vertellen.

Anderzijds moet ik mijn ketting ook om de 20k vervangen en dat is ook een dure grap...

PvdMoto verslijt die riemen op hoge snelheid. letterlijk ;)

Ik heb de riem op beide vorige F800ST-s pas bij 80K vervangen.
Meer uit voorzorg dan dat het echt nodig was.
Ligt nogal aan je rijgedrag enzo.

Voorschrift van BMW is om de 40K vervangen, en kost inderdaad wel wat,
maar wat ik al zeg, als ie nog goed is hoeft ie niet bij 40K vervangen te worden.
 
Riem.. op de ST 4x gebroken. ging steeds net aan 20K mee.
Maar op de GT bij bijna 35K preventief vervangen.
volgende vervang: misschien preventief voor de lange voorjaarsrit, en anders omstreeks 70K
En de rijstijl is niet anders: veel jakkeren over snelwegen.

zomaar een vermoeden: ST-riemen (die iets korter zijn?? of is dat ook weer een garage-excuus?) zijn waarschijnlijk oude voorraad en slijten sneller ?
 
Laatst bewerkt:
Riem.. op de ST 4x gebroken. ging steeds net aan 20K mee.
Maar op de GT bij bijna 35K preventief vervangen.
volgende vervang: misschien preventief voor de lange voorjaarsrit, en anders omstreeks 70K
En de rijstijl is niet anders: veel jakkeren over snelwegen.

zomaar een vermoeden: ST-riemen (die iets korter zijn?? of is dat ook weer een garage-excuus?) zijn waarschijnlijk oude voorraad en slijten sneller ?

Misschien dat jouw dealer oude riemen had liggen, of verkeerd bewaard ofzo.
Er zijn echt niet veel mensen die op de ST riemen zo snel verslijten als jij.
Er zijn wel meer voorbeelden van mensen die ruim over de 40K gaan met 1 riem.

Dus eerlijk gezegd vind ik jouw ervaring van 20K per riem niet maatgevend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan