File en motorrijders

Ik rijd 4 keer per week A27.
Een collega van mij moet hetzelfde stuk rijden. Bijna dagelijks klaagt ze over dat ze bijna twee keer zo lang onderweg is om thuis te komen. En jij? - vraagt ze dan. Ik doe dan :] En dan weet ze genoeg.
Ik REED 5x per week de A1. Nu hoeft dat gelukkig niet meer. Heb er nu nog steeds een trauma van! :r
 
Laatst bewerkt:
Als ze net zo motorrijden als dat ze hun invalidenkar besturen.. Ik hou mijn hart weer vast komend voorjaar als alle Rossi's weer opstappen.

Dit roep ik echt al jaaaaren!!!
Bovag heeft mijn idee gejat.
Maar het is echt een simpele som.
Als er meer mensen een motor pakken, zijn er minder auto's op de weg = minder files. D'uh! |( :] :] *O* :t
 
Bij extreme kou TOCH rijden. Mannen van graniet!! :}
Nou ik niet hoor......... Kruip lekker bij de kachel.......<watje dus> :9
Ik hou ook niet van kou, maar daar hebben mensen toch al duizenden jaren geleden voorzieningen zoals kleding voor uitgevonden? Voor mij is (in en rond Amsterdam) de auto gewoon geen optie meer :X
 
Of in en rond Den Haag, of in en rond Leiden, of in en rond <Vul hier een gemismanagede stad naar keuze in>....
 
Ik heb ook al 15 jaar geen auto meer, die paar keer per jaar dat motorrijden echt niet kan is in centrum Den Haag het OV een goed alternatief. En als dat ook niet meer rijdt blijf ik gewoon thuis :-)

Met de auto de stad in of uit zou me tegenwoordig zeker een half uur kosten en de ochtend en avondspits lijken zich steeds meer aaneen te rijgen. Met de motor kost het me 5 minuten, ongeacht hoe druk het is.

Pak daarbij parkeerellende en voor mij komt er geen auto zolang in de stad blijf wonen.
 
Ik heb vanmorgen een route van 27 kilometer enduro gereden. Ik had het er warm van gekregen :P Dadelijk ga ik even boodschappen doen, en daarvoor pak ik het koekblik, want ik ben geen echte motorrijder.... ;)
 
Dit klopt vaak...absolute tijdwinst valt tegen door allerlei factoren.
Je gaat niet zo heef veel sneller (ik ga niet met 80+ splitten)
En het aan+uittrekken van de motor-spullen kost tijd.

Waar, en waar, maar in een drukke stad moet je soms ook nog naar je auto lopen, terwijl je motor een heel stuk dichterbij staat, wat je verder schreef, geen gedoe met parkeren...

De meest winst (en voldoening) heb ik als ik door echt-lange files heen kan.
Door Antwerpen heen in een spits, lekker brede banen en tolerante koekblikken.
DHg-Utr-Apeldoorn, vooral de A12 is lekker filteren.
DHg-Rdam-Breda-Eindhoven. (of DHg-Utr-Eindhoven): gaat prima.
In mijn ogen is de grootste tijdswinst op mijn trajecten het uit en in de stad rijden. Ik woon in Den Haag en moet heel Rijswijk door, en zodra het een klein beetje druk is zie je snel 5 keer een groenlicht voor dat jij aan de beurt bent. Op de motor kan ik bij het tweede groenlicht al gaan als het een beetje tegenzit (vrachtwagen waar ik niet langs kom en niet heel erg meewerkende automobilisten b.v.), anders bij het eerste.
Ik ben regelmatig met auto geweest een half jaar terug, in de tijd wat het mij kostte om Den Haag uit te komen ben ik tegenwoordig op mijn werk.

Maar behalve de kleine tijdswinst is her het goede-gevoel als je door de file heen gaat...
Het over-de-koekblikken-heen (of tussen de SUVs door) kunnen kijken..
Het idee dat zij stilstaan en jij wel door gaat...
Dat.
En dat het zo fijn is om motor te rijden, überhaupt!

Ohja... enne...
Wat een geleuter :? ,ook echte motorrijders rijden niet 24uur per dag, definitie van een echte motorrijder is iemand die alleen maar op een motor rijd :] ,koekblikken geen blik waardig gunt :r ,vliegen tussen zijn tanden heeft :9~ en ook in de winter gewoon doorrijd :Y ,zoals ik vroeger was dus 8-) ,nu ben ik een verrader geworden die als het erg koud word gauw zijn koekblik in vlucht :r en beneden de 5 graden echt niet meer op de motor stapt,kortom een watje dus. :$ ;)

Ik vind het best interessant dat er mensen zijn die een visie van een "echte motorrijder" die andere dingen uitsluit...
En nee, het is niet per se een directe reactie op bovenstaande post... meer algemeen... Maar als een "echte motorrijder" alléén de motor als vervoer gebruikt, kan een "echte motorrijder" dus geen vader zijn... Of in ieder geval geen vader die in de eerste zoveel jaar van het leven van zijn kind ergens heen met het kind gaat... Ik voel me geen neppe motorrijder, maar als ik ergens met mijn vrouw en drie jarige dochter heen moet, dan pak ik wel de auto... of de trein...

Dat moest even uit mijn systeem...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al 15 jaar geen auto meer, die paar keer per jaar dat motorrijden echt niet kan is in centrum Den Haag het OV een goed alternatief. En als dat ook niet meer rijdt blijf ik gewoon thuis :-)

Met de auto de stad in of uit zou me tegenwoordig zeker een half uur kosten en de ochtend en avondspits lijken zich steeds meer aaneen te rijgen. Met de motor kost het me 5 minuten, ongeacht hoe druk het is.

Pak daarbij parkeerellende en voor mij komt er geen auto zolang in de stad blijf wonen.

Herkenbaar. Auto in DHg is Zinloos. Zelfs als je buiten spits kan rijden.
ik begin me trouwens zachtjes aan zelfs op de fun-to-do-motor te ergeren om DHg uit te komen.
Meestal rijd ik "om" via N14, puur om de te-krappe "koningskade" te vermijden.

Edit: en er is ruimte voor koekblik-opvoeding.
Vooral in de Sijtwende tunnels, met die leuke ribbels, en op de Johan de Witlaan is ruimte genoeg, maar het vereist meewerking.
*zucht*

De Koningskade en de N44 zijn gewoon Te Krap. Jammer.
Alkemadelaan varieert...

De Utrechtsebaan is dan vaak wel weer een stukje "genieten", zowel oostwaards als westwaards gaat filteren meestal Prima.

*Grinnikt*
*Asfaltboer-pet-op*
En vanaf de A4 mogen ze wat mij betr wel de N211/S200 veranderen in een kaarsrechte snelweg naar Kijkduin. Dan onststaat er eindelijke een zuidelijk alternatief.
Heel af en toe wurm ik me nog wel eens nostalgisch (Zeeheldenkwartier, lang geleden) door Schilderswijk en Rijswijk tot aan de A4, maar dat is om meerder reden een no-go area aan het worden.

Ach ja.... Altijd wat.
 
Laatst bewerkt:
Het verkeerscirculatieplan in Den Haag Centrum is voor mij een verademing. Geen doorgaand autoverkeer en richting snelweg rij ik dus de andere kant op dan de auto's. Even tussen de paaltjes in de Herderstraat door (is nog legaal ook), de Veerkades over, of eventueel de Bierkade en ik ben in notime van huis naar snelweg of omgekeerd.

Ik ben geloof ik de enige die blij is met dat VCP :-)
 
*zwaait naar Mike*

Jij zit wel heel erg centraal.
En tegen de stroom in is altijd gunstiger.

Maar inderdaad: de eerste keer dat ik iemand positief over dat circulatieplan hoor.

Scheveningen-Haven zit wat meer achteraf, moet altijd "omheen of doorheen".
 
Ik heb jaren lang voor 19 ct/km motor gereden en daarvoor een Suzuki Savage, een BMW K75RT en een Suzuki GS500 gebruikt. Ik heb woonwerk afstanden gereden van 18 km enkele reis tot en met dik 100 km enkele reis.

Ik vind de Savage een motor die geschikt is voor de kortere ritjes, de zithouding is slecht voor je rug bij langere ritten en hij heeft veel onderhoud nodig. De BMW is bijna volmaakt als snelwegkanon maar jammer genoeg groot en lomp bij het filefilteren. De GS500 is een heerlijke fiets die minder voldoet als het regent.

Ik reed als er geen ijs of sneeuw op de weg lag. Dus ook bij -10 als een michelinpoppetje 100 km snelweg knallen. Bij gladheid gebruikte ik de auto of de overvolle trein.

Jammer genoeg kwam voor mij een eind aan het zakelijk motorrijden toen mijn werkgever mij verzocht voortaan met de leaseauto te gaan. Zijn argument: 'Een motor is levensgevaarlijk en de dames van de administratie hebben veel werk aan jouw declaraties'. Ik ben gezwicht voor het blinkende blik en heb een sjoemeldiesel gekregen. Achter aansluiten AUB.

Inmiddels heb ik een nieuwe werkgever en een contract wat 140 km enkele reis betekent. Ik heb weer bedongen dat ik voor 19 ct/km ga rijden maar ik heb er ook een b&b adresje bij gekregen. Belgen hebben een afwijkende rijstijl wat een beetje extra risico bij het filefilteren betekent.
Maar ik hoop toch weer wat motorfiets kilometers te kunnen maken de komende tijd, er staat pas 2 ton op de BMW.

Qua reistijd scheelt het vooral met files. Ik reed met 50 km/uur naar huis als ingeblikt Nederland weer eens parkeerde op de snelweg en dat scheelt behoorlijk.
Toch, als je een motor wil voor woonwerk over een filegevoelig traject, overweeg eens een lichte scooter. Ik heb regelmatig de Honda Dylan van mijn ex gebruikt om naar het werk te gaan en die bleek erg comfortabel. Smal, zuinig, kuip, geen versnellingsgeknutsel... heerlijk.
Voor het 130+ snelweg knallen is zo'n scootertje echt ongeschikt, bij 110 km/uur is de koek helemaal op en ben je de prooi van haastige Douwdies.
Niet fijn...
 
Scheveningen-Haven zit wat meer achteraf, moet altijd "omheen of doorheen".

Ik heb ook wel eens overwogen in Scheveningen te gaan wonen maar kwam tot de conclusie dat ik vaker de stad uit ga dan naar de zee en dat een kwartiertje fietsen ook wel te overkomen is *D
 
Rij al heel lang A16 (vanaf Brienenoord) , A20 (terbregge/kleinpolderplein) en A13 en v.v.

En elke keer als ik om wat voor reden dan ook niet met de motor ga, heb ik er (voornamelijk) op de terugweg toch weer spijt van.. Vooral afgelopen vrijdag -O-

Van de koekblikkers heb ik niet veel last als ik tussen de file door ga.. Doe dat stukje al zo lang dat ik die mensen bijna persoonlijk ken :Y

Gewoon op ervaring op dit traject weet ik inmiddels wel waar de problemen van in- en uitvoegen ontstaan en naar gelang de snelheid en de lengte van de file heb meestal ook wel idee waar het "Oh, de andere baan rijdt sneller, opschuiven - Oh, nee, nu is die andere baan weer een auto korter , terug! " begint

In andere files (A4 / A10 / A1) weet ik dit niet en daar rij ik wel een stuk kalmer.

Wat al eerder gezegd is: MP3's en motorscooters worden naar mijn mening niet bereden door mensen met verkeersinzicht... (lekker generaliseren) MP3's met M-kenteken buiten beschouwing gelaten, die rijden gewoon op een lelijk apparaat :P

De MP3 rijder blijft een koekblikker in doen en laten en de motorscooters die ik tegenkom lijken nog het meest bereden te worden door mensen die hun verkeerservaring hebben opgedaan als pizza-koerier.
 
...................
Wat al eerder gezegd is: MP3's en motorscooters worden naar mijn mening niet bereden door mensen met verkeersinzicht... (lekker generaliseren) MP3's met M-kenteken buiten beschouwing gelaten, die rijden gewoon op een lelijk apparaat :P

De MP3 rijder blijft een koekblikker in doen en laten en de motorscooters die ik tegenkom lijken nog het meest bereden te worden door mensen die hun verkeerservaring hebben opgedaan als pizza-koerier.

Knap dat jij kan zien dat ik een pizza-koerier ben op een van mijn scooters :?
Trouwens je vergeet nog een hele bevolkingsgroep.
 
Rij al heel lang A16 (vanaf Brienenoord) , A20 (terbregge/kleinpolderplein) en A13 en v.v.

En elke keer als ik om wat voor reden dan ook niet met de motor ga, heb ik er (voornamelijk) op de terugweg toch weer spijt van.. Vooral afgelopen vrijdag -O-
Ik was blij dat ik vrijdag met de motor was, stond bij Gouda al stil *O* Deed er welgeteld 10 min langer over dan normaal, maar dat kwam meer door 2 sukkeltjes, op veels te brede bmw's om fatsoenlijk file mee te rijden om over hun stuurkunsten maar niet te zwijgen, die als een slak door de file gingen ;(
 
Filerijden is ook het snelheidsverschil tussen stilstaande of langzaam rijdende file niet te groot te maken.
Advies: max 15km snelheidsverschil.

Ik kan je verzekeren als er dan een auto ineens van baan wisselt, ben je blij dat je nog op tijd kunt remmen.

Kom anders eens een tijdje op de A4 filerijden.

Ik "mag" dat vaak doen en verbaas mij soms over de kamikaze piloten die met 100+ tussen de auto's door knallen.

Boven de 60 km/u houd ik het meestal al ruim voor gezien (soms niet) :+
Waarbij 50 km/u al eigenlijk de max is.

Dus zie het ook als een stukje imago -en zelfbescherming, als het even wat minder hard gaat.
 
Ik rij al maanden a4 file (den haag > Rotterdam) en nog niet echt rare dingen meegemaakt tijdens het rijden (alleen nu met dikke min temperaturen pak ik de auto).
Bij stilstaand verkeer (omdat die &#%# tunnel weer eens dicht is) met 50 ertussendoor en tot 60/70 met 10/15km verschil omdat t meestal na een minuut toch weer opstroopt. Vrijwel iedereen gaat aan de kant en houdt rekening met motorrijders in mijn ervaring.
Kwestie van goed vooruit kijken of er lege plekken links/rechts zijn waar mensen heen kunnen sturen en even afremmen bij vrachtwagens omdat je niet kan zien wat daarvoor/naast gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Filerijden is ook het snelheidsverschil tussen stilstaande of langzaam rijdende file niet te groot te maken.
Advies: max 15km snelheidsverschil.

Ik kan je verzekeren als er dan een auto ineens van baan wisselt, ben je blij dat je nog op tijd kunt remmen.

Kom anders eens een tijdje op de A4 filerijden.

Ik "mag" dat vaak doen en verbaas mij soms over de kamikaze piloten die met 100+ tussen de auto's door knallen.

Boven de 60 km/u houd ik het meestal al ruim voor gezien (soms niet) :+
Waarbij 50 km/u al eigenlijk de max is.

Dus zie het ook als een stukje imago -en zelfbescherming, als het even wat minder hard gaat.
Volgens de KNMV-gedragsregels mag het snelheidsverschil tussen de motorrijder en de file niet groter zijn dan 10 km/u.
 
Filerijden is ook het snelheidsverschil tussen stilstaande of langzaam rijdende file niet te groot te maken.
Advies: max 15km snelheidsverschil.

Ik kan je verzekeren als er dan een auto ineens van baan wisselt, ben je blij dat je nog op tijd kunt remmen.

Kom anders eens een tijdje op de A4 filerijden.

Ik "mag" dat vaak doen en verbaas mij soms over de kamikaze piloten die met 100+ tussen de auto's door knallen.

Boven de 60 km/u houd ik het meestal al ruim voor gezien (soms niet) :+
Waarbij 50 km/u al eigenlijk de max is.

Dus zie het ook als een stukje imago -en zelfbescherming, als het even wat minder hard gaat.
Iets langzamer is ook geen probleem, maar elke keer moeten stoppen voor motoren voor je in de file en dat ze dan te dwars zijn om je voor te laten, dat vindt ik wel irritant. Rij dagelijks A16/20/12 en dat gaat tot nu toen prima, af en toe eens een auto die niet oplet, maar echt gekke dingen nog niet meegemaakt.
 
Ook een lange tijd A4 vanuit den haag richting Amsterdam gereden. Op het prins claus plein begint het al omdat er een paar banen worden terugbracht naar twee banen. Echt een fuik. Op het weefvak gaat er links ook een baan af. Dus je kan daar dan ook niet heel veilig filteren. N44 is hetzelfde. Eigenlijk te krap maar ik filter er wel altijd als het even kan. Is met vrachtwagens wel soms lastig. N44 adam -> Wassenaar is ook altijd fijn. Paar kilometer voor de stoplichten staat er al file. Je staat daar als automobilist vaak toch 20 min te wachten in de middag. Fijn dat je daar dan kan filteren en mijn ervaring is dat de meeste automobilisten wel ruimte voor je maken.
 
10 km snelheidsverschil is inderdaad het advies, maar wilde niet als een moraalridder overkomen.

Ik heb trouwens heel goede ervaringen met de meeste vrachtwagen chauffeurs.
Ze zien je veel beter aankomen dan die slapende blikkers, die soms al slingerend en wel zo nodig moeten Whatsappen of andere onzin moeten uitvoeren op hun mobieltjes.

Ik geef de truckers graag de ruimte, omdat je weet dat je er even later gewoon weer langs kan :+

Over het algemeen zijn de meeste autorijders redelijk alert, soms schiet er wel eens eentje van schrik bijna de vangrail in, rustig een beetje naar links sturen is ook goed :+

Heel soms wel eens een achterband klever achter mij, zeker als je ze net tussendoor ingehaald heb, dat zijn dan wel weer de trieste types. :r
 
Weer zo'n bericht over fileoplossing waarbij het motorrijden wederom (bewust) niet wordt genoemd als mogelijke oplossing. En nog wel van de ANWB.
Cookies op AD.nl | AD.nl

Waarom wordt de motor nooit aangedragen als alternatief ?8)7
Of desnoods het elektrisch motorrijden stimuleren als woon werk vervoer middel (not my cup of thee maar nog altijd beter dan openbaar vervoer).
 
Laatst bewerkt:
Weer zo'n bericht over fileoplossing waarbij het motorrijden wederom (bewust) niet wordt genoemd als mogelijke oplossing. En nog wel van de ANWB.
Waarom wordt de motor nooit aangedragen als alternatief ?8)7
Of desnoods het elektrisch motorrijden stimuleren als woon werk vervoer middel (not my cup of thee maar nog altijd beter dan openbaar vervoer).
Als er geen file is neemt een motor even veel plaats in als een auto. Liefst nog iets meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan