Kapot gedraaide bout in carter KTM 525 EXC 2007

Sticky080

Rookie
9 jan 2018
3
0
Jongens ik heb een probleem.
Bij me 1e olie wissel heb ik de inbusbout van het kleine screenfilter onder in het blok los proberen te draaien.
Hierbij heb ik de inbusbout dol en kapot gedraaid.
Heb al geprobeerd een grotere inbus of torx erin te slaan en alsnog los proberen te draaien maar hij zit nog muurvast.
Ook de bout voorzichtig los proberen te beitelen maar zonder succes.
De bout laten zitten zoals een hoop mensen ook doen is geen optie meer aangezien de bout kapot gesprongen is en dus olie lekt.
Schijnt nogal een veel voorkomend probleem te zijn bij die RFS blokken dat die inbus bout van binnen dol draait maar daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik al de lul was.

Hoe krijg ik in vredesnaam die bout er nog uit?
Als er mensen zijn die ervaring hebben met dit probleem of tips hebben om hem alsnog los te krijgen hoor ik het graag.
 
Moertje op je bout leggen en dan de binnenkant van het moertje vast lassen aan de inbusbout.. Ik weet even niet hoe ik het duidelijker moet omschrijven🙄 Je vult als het ware je moertje met je elektrode.

Ik hoop dat je er wat mee kan.
 
Een moertje erop lassen is een goede optie als je daar de mogelijkheid toe hebt. Of, een inbus erin lassen, hetzelfde idee.

Heb je alles rondom al flink heet gestookt? Zo nee, doen, met flink wat kruipolie. En als lassen geen optie is omdat je dat zelf niet bij de hand hebt zou je nog kunnen proberen de bout een klein stukje door te boren en er een linkse tap in te draaien. Let wel...als die knapt ben je nog verder van huis. Maar met flink wat hitte en aandacht moet je er wel een eind mee kunnen komen denk ik zo.

Of alles rondom flink heet stoken en dan de bout koelen met freeze spray, zodat ie krimpt. Alles wat je kan proberen om de spanning eruit te krijgen voor je meer kracht erop zet.
 
Jongens ik heb een probleem.
Bij me 1e olie wissel heb ik de inbusbout van het kleine screenfilter onder in het blok los proberen te draaien.
Hierbij heb ik de inbusbout dol en kapot gedraaid.
Heb al geprobeerd een grotere inbus of torx erin te slaan en alsnog los proberen te draaien maar hij zit nog muurvast.
Ook de bout voorzichtig los proberen te beitelen maar zonder succes.
De bout laten zitten zoals een hoop mensen ook doen is geen optie meer aangezien de bout kapot gesprongen is en dus olie lekt.
Schijnt nogal een veel voorkomend probleem te zijn bij die RFS blokken dat die inbus bout van binnen dol draait maar daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik al de lul was.

Hoe krijg ik in vredesnaam die bout er nog uit?
Als er mensen zijn die ervaring hebben met dit probleem of tips hebben om hem alsnog los te krijgen hoor ik het graag.

Als je er een foto van plaatst dan is beter in te schatten wat er gebeurd is en is het makkelijker een advies te geven.
Schade/mogelijkheden zijn er moeilijk te interpreteren zo vanuit woorden.
 
Niet TS, maar lijkt het hierop?

4399d1314942858-oil-drain-plug-drain-plug.jpg


Zit onderop het blok in het carter. Als de dop al scheurt dan zou ik voorzichtig zijn voor je verder gaat met alleen grof geweld, het eerstvolgende dat scheurt is het carter denk ik dan? :)
 
Sorry voor de late reactie jongens ... het zag er precies zo uit als op de foto hier boven dol gedraaid en kapot gesprongen. Ik heb het door iemand met iets meer geduld en het juiste gereedschap laten losmaken. Die heeft er een overmaatse torx ingeslagen en hem met een moeren klopper voorzichtig los geklopt. Hij is er dus gelukkig uit. Mocht je ooit het zelfde probleem hebben wees aub geduldig en wilt ie niet los draai dan niet verder want voor je het weet zegt ie KNAK. *O* De vorige eigenaar heeft volgens de dealer altijd alles met de moment sleutel aan getrokken en was altijd heel precies. O-) Mijn advies: draai de plug erin en trek hem echt heel zachtjes aan het hoeft alleen een gat af te dichten en je draait zoiets echt snel veel te vast en als je blok dan een stuk of 15x goed warm word en weer afkoelt zit ie muur vast. Gebruik gewoon gezond verstand met aandraaien en kijk niet voor elk boutje in je boek naar de waardes je hebt voor kleine waardes ook een kleine moment sleutel nodig om ook precies aan die waarde te komen. En dat is waarschijnlijk een kleiner momentsleuteltje als die de gemiddelde hobbyist thuis heeft liggen. Warm stoken rondom zoals hier geadviseerd word is zeker een goed idee als je hem los gaat maken en hij vast blijkt te zitten of zorg dat je blok echt goed warm gereden is. Doorboren zou ik als laatste optie bekijken want je moet erna de spaantjes uit je blok spoelen en zoals hier al beschreven word als de tap afbreekt dan heb je pas echt feest. Wat je ook doet wees geduldig en doe alles met beleid het carter waar die bout in zit is van gegoten aluminium en dat geeft niet mee dat buigt niet deukt niet dat breekt op een bepaald moment gewoon af en dan is het janken. Vandaar dat ik naar een uurtje beunen er gewoon vanaf ben gebleven en iemand gezocht heb die dit vaker heeft los gemaakt met het juiste gereedschap... Bedankt voor jullie reacties
 
Ja heb er zeker van geleerd. Het is ook echt een kwaal bij dit type blok dat die plug te vast aangedraaid word en dus vast komt te zitten maarja daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik al de lul was. Dus voor iedereen met een RFS blok die het kleine screen filtertje niet los krijgen... VAST is VAST dat geld voor los maken en ook voor terug zetten van de plug
 
Terug
Bovenaan Onderaan