KTM 360 houd in en rookt

Jeroenktm360

Rookie
11 feb 2018
16
0
Klazienaveen
Hallo allemaal!

Even voorstellen,

Jeroen
26 jaar

honda cx500
indian scout
afrika twin
suzuki dr big
yamaha xt 660
bmw gs 1100
Aprilia dorsoduro 750

En jawel! nu een ktm 360 kunnen kopen, eindelijk een dikke twee takt!

Genoeg te doen aan het uiterlijk, het is een supermotard en heeft een poos stil gestaan.
Nu loopt hij prima alleen ''4takt'' houd hij in en komt slecht op toeren. Ook rookt hij behoorlijk en als hij warm is word dit niet minder.

nu lees je gelijk een boel over krukaskeringe e.d.

Maar kan het ook gewoon zijn dat hij teveel brandstof krijgt en mn uitlaat vol zit met olie?
als de brandstof toevoer geknepen word lijkt het beter en toen m,n tank bijna leeg was trok hij opeens als een beest en liep hij wel goed. (blijft wel roken)

Motor heeft dus een paar jaar stil gestaan. Zit nieuwe brandstof in en de carberateur is ultrasoon gereinigt.

Wat is wijsheid en kan ik eerst nog proberen voordat ik mn blok lospak om de boel te checken.

MVG jeroen :W
 
Bougie vervangen voor een nieuwe (let pop juiste temperatuurgraad!)
Carburateur loshalen en reinigen; oudere crossers hebben vaak zand in de tank zitten watdoor dit vanzelf in de carburateur komt. Vlotten werkt dan vaak niet helemaal lekker.
Bakolie lek oplossen (als hij echt olie uit de bak trekt krijg je hem echt niet goed lopende)
2 takt hoort wat te roken als deze koud is, als hij op temperatuur is moet dat grotendeels over zijn (behalve als je lang onder deellast rijdt).

Maak eens een foto van de zuiger?. Heb je veel last van lekkage langs de zuigerveren?.
 
Bij een tweetakt altijd eerst controleren of hij goede compressie heeft en of het carter aan alle kanten dicht is. In ieder geval eerst dat uitsluiten voordat je carburateurs gaat vervangen o.i.d.

Het carter kan doorgaans op twee plekken lek zijn: 1 het membraam bij de inlaat en 2 de keerringen. De keerring aan de koppelingszijde zal bij lekkage inderdaad altijd bak-olie aan gaan zuigen. Is echt een veel voorkomend standaard tweetakt probleem.

Na reparatie verwacht ik overigens niet dat hij meteen op zal houden met roken. Waarschijnlijk zit je demperwol inmiddels lekker vol met olie. Hij zal wel meteen beter gaan lopen.
 
Laatst bewerkt:
Keerring vervangen aan koppeling kant.
beetje roken in het begin, waarschijnlijk oude olie die nog onder de zuiger zat.
na meerdere keren vet slaan begon hij eindelijk beter te lopen en uiteindelijk begon het er op te lijken. goed warm gereden de rook is verdwenen hij komt opzich goed op toeren alleen houd nog wel wat in (moet veel feller zijn) nu morgen even kijken of ik het powervalve gedeelte wel weer goed in elkaar heb gezet en anders even zien of er nog te stellen valt aan de carburateur.


 
Hallo allemaal!

Even voorstellen,

Jeroen
26 jaar

honda cx500
indian scout
afrika twin
suzuki dr big
yamaha xt 660
bmw gs 1100
Aprilia dorsoduro 750

En jawel! nu een ktm 360 kunnen kopen, eindelijk een dikke twee takt!

Genoeg te doen aan het uiterlijk, het is een supermotard en heeft een poos stil gestaan.
Nu loopt hij prima alleen ''4takt'' houd hij in en komt slecht op toeren. Ook rookt hij behoorlijk en als hij warm is word dit niet minder.

nu lees je gelijk een boel over krukaskeringe e.d.

Maar kan het ook gewoon zijn dat hij teveel brandstof krijgt en mn uitlaat vol zit met olie?
als de brandstof toevoer geknepen word lijkt het beter en toen m,n tank bijna leeg was trok hij opeens als een beest en liep hij wel goed. (blijft wel roken)

Motor heeft dus een paar jaar stil gestaan. Zit nieuwe brandstof in en de carberateur is ultrasoon gereinigt.

Wat is wijsheid en kan ik eerst nog proberen voordat ik mn blok lospak om de boel te checken.

MVG jeroen :W

Wat bedoel je hiermee??
 
Keerring vervangen aan koppeling kant.
beetje roken in het begin, waarschijnlijk oude olie die nog onder de zuiger zat.
na meerdere keren vet slaan begon hij eindelijk beter te lopen en uiteindelijk begon het er op te lijken. goed warm gereden de rook is verdwenen hij komt opzich goed op toeren alleen houd nog wel wat in (moet veel feller zijn) nu morgen even kijken of ik het powervalve gedeelte wel weer goed in elkaar heb gezet en anders even zien of er nog te stellen valt aan de carburateur.


Mooi ook weer opgelost, veel rijplezier.
 
Heb je al gekeken of de kettingwiel verhouding klopt,misschien is die door een vorige
eigenaar veranderd.En gaat de powervalve ook open?
 
Laatst bewerkt:
Bijna :p. Vandaag weer met de KTM bezig geweest. Power valve gecontroleerd en andere sproeiers geprobeerd. Niks helpt hij mist vermogen, kom niet verder als z'n 4de versnellingen in de 5 zakt hij helemaal in.

wat is de kleur van je bougie ?
het missen van vermogen, inhouden kan ook aan de stand van je gasnaald liggen, dan staat die iets te rijk, dan moet de naald omlaag en, het klipje dus 1 of meer groefje's omhoog.
ik had daar ook last van toen ik een andere uitlaat had gemonteerd, inhouden bij ogeveer 3/4 gas alleen in de 5e versnelling, gasnaald omlaag en, hij ree weer prima, dat was trouwens ook te zien aan de kleur van de bougie.

je lijkt in je 2e filmpje ook wat snel te schakellen, net of je niet in de powerband rijd.
ik weet niet wat je met inzakken bedoelt, gaat die steeds zachter of, trek die gewoon wat langzamer in de 5e versnelling?
 
Wat ik hier nog niet gehoord heb is je uitlaat.
Ik vind je motor stil klinken zit het ergens dicht deuk of verstopping.
Bij een 2 takt is een goed uitlaat van levensbelang voor het goed werken
 
onder het expansiegebied en als het toerental constant blijft (niet meer verder accelereren dus) 4-takten ze allemaal, geen enkele zal het niet doen. het wil niet perse zeggen dat hij ergens te rijk is.
hoe kleiner de gasopening hoe groter het effect. op stationnair bv staan ze allemaal constant te 4-takten, gasopening is zo klein dat er gewoonweg niet genoeg mengsel passeert om iedere toer een verbranding te hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan