WSBK Slowchat seizoen 2018

Hoe kijk jij?

  • Live, midden in de nacht

    Stemmen: 11 33,3%
  • Later, maar zeker dit weekend

    Stemmen: 16 48,5%
  • Veel later, wanneer het me uitkomt

    Stemmen: 4 12,1%
  • Niet, ik lees het hier wel

    Stemmen: 2 6,1%

  • Totaal aantal stemmers
    33
What's next? GPS loggers aan de ECU die ingrijpen als je meer dan 5 meter van elkaar rijdt? Dat zou pas echt 'spannend' zijn. Zet dan gewoon een actiefilm op ofzo :z

Ik snap de motivatie vanuit de organisatie uiteraard. Maar hoeveel is een overwinning nog waard voor de rijder als hij weet dat zijn directe concurrenten een handicap hebben?

Ik ben benieuwd naar de rest van het seizoen, maar ben gewoon geen fan van het reguleren per rijder/team op basis van resultaten.

Dit is helemaal niet het geval? Alle teams hebben dezelfde beperkingen.
 
Dit is helemaal niet het geval? Alle teams hebben dezelfde beperkingen.

“For 2018, in order to level up the performance among the manufacturers taking part in WorldSBK, Dorna has set a new limit for the engine revolutions for all four cylinder bikes to 14700rpm, except for Kawasaki, which is limited the lowest among the four cylinder bikes at 14,100rpm. That means that we have 600rpm less than even our closest rivals."

“Furthermore, if the bike performs exceptionally in successive races, the limit can be lowered 250rpm further. For comparison, in 2017 we worked at 15200rpm. So, with the new rules we will have to work with 1100rpm less.

Dezelfde beperkingen als in; Mochten ze succesvol zijn, dan moeten ze 250rpm inleveren. Echter staat kawa vanaf de eerste race al op een achterstand tpv de andere 4 cilinders.
 
Interessant.
Dat is niet hoe het werd uitgelegd in het interview met (Ronald?) Ten Kate. Daar werd aangegeven dat iedereen beperkt werd, maar dat het ene merk er meer last van kon hebben dan een andere. Dit is dus niet correct.

In dit geval ben ik het zeker met jou eens. Wat een onzin.
 
Laatst bewerkt:
Interessant.
Dat is niet hoe het werd uitgelegd in het interview met (Ronald?) Ten Kate. Daar werd aangegeven dat iedereen beperkt werd, maar dat het ene merk er meer last van kon hebben dan een andere. Dit is dus niet correct.

In dit geval ben ik het zeker met jou eens. Wat een onzin.

Hier de reactie van Kawasaki
Kawasaki Boss Speaks On New WorldSBK Regulations - Cycle News

Ze zijn het er duidelijk niet mee eens, maar slikken het en proberen de vermogenskromme anders te regelen. Dus minder peak-power en meer mid-range zodat de lagere toerentallen minder effect hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ja logisch.

Ik was toch echt in de veronderstelling dat dit soort oneerlijke regelgeving niet zou kunnen. Vandaar dat ik dit ook bevestigd dacht te krijgen na het interview met Ten Kate gezien te hebben.

Ik word er spontaan Kawasaki fan van en als ik een Kawasaki fan word dan moet er veel aan de hand zijn. |(

Dit is gewoon een oneerlijke competitie. Wie ook van Kawasaki wint die kan daar toch ook nooit helemaal 100% trots op zijn wanneer je een sporthart hebt?
 
Laatst bewerkt:
Ja logisch.

Ik was toch echt in de veronderstelling dat dit soort oneerlijke regelgeving niet zou kunnen. Vandaar dat ik dit ook bevestigd dacht te krijgen na het interview met Ten Kate gezien te hebben.

Ik word er spontaan Kawasaki fan van en als ik een Kawasaki fan word dan moet er veel aan de hand zijn. |(

Dit is gewoon een oneerlijke competitie. Wie ook van Kawasaki wint die kan daar toch ook nooit helemaal 100% trots op zijn wanneer je een sporthart hebt?

Chaz Davies

On top of that, freezing engine development for the successful runners should create enough of a penalty to keep the field tight. That is the theory, anyway, and it is one which brings with it a moral dilemma: how far is too far when it comes to a world championship?

"It is entertainment, I do understand that, but at what point does it... are you seeing entertainment or are you seeing talent?" Davies told Motorsport.com.

"That's kind of my question mark with the new regulations. At what point do you stop limiting the teams that turn up with the better effort, the riders who have more talent? I think that is a number that nobody knows – you can't put a number on that.

"It's an unknown quantity; my talent versus Johnny [Rea]'s talent versus Marco's talent versus the rest of the grid. You just don't know that, nobody knows that, and to try and level the playing field with regulations to try and help that is...

"I think it will make the spectacle more exciting, but I'm very much in two minds about it and I hope they've done their homework at Dorna, because if I'm riding on track and somebody who I believe has less talent than me is at least racing me or beating me, then it becomes a little bit of a joke at that stage."

Will World Superbike's bold new rules stop Rea?

Uiteindelijk blijft het afwachten wat we dit seizoen gaan zien. Maar stel dat de kawa's nog steeds domineren, dan wordt de handicap dus nog hoger. Wanneer is het genoeg? Gaan ze door tot dat een winnend team niet meer kan winnen? What's the point?

Waar waren ze toen een aantal jaar geleden de WSBK werd gedomineerd door de RSV4 en toen Sykes met het mes tussen z'n tanden nog wat weerstand kon bieden? Kawasaki heeft 100% ingezet op de WSBK. Dat andere teams dat niet doen is hun eigen keus, maar dan moeten ze wel accepteren dat het lastig wordt om mee te dingen naar het kampioenschap.
 
Laatst bewerkt:
Goh een dubbel voor Ducati.. direct volgend na de regels met de rev limiter...
Ik weet het niet. Het is allemaal zo geknutseld. Close racing is mooi, maar gestraft worden omdat je een betere fiets kan maken lijkt me niet echt de bedoeling.
Het doet weer denken aan de tijd waarin 4 cilinders maximaal 750 cc mochten hebben en 2 cilinders 1000cc dus nog even geduld en dan hebben we weer en Ducati klasse krijgen we dat weer. Dus spreekwoord "stilstand is achteruitgang "lijkt hier wel van toepassing. :N :N :N :N :N :N :(
 
Dus talent wordt ook in de kiem gesmoord.Als je op een klote fiets nog kan winnen omdat je een megatalent bent wordt die fiets ergens op beperkt waarmee het talent op die fiets ook beperkt wordt.Dit is ook een reden waarom ik allang niet meer naar de Superbikes kijk of volg,
al die achterlijke regels.
 
Lastig en ergens niet eerlijk hehe ,maar wij kijkers moeten het anders zien ;) want daar gaat het om :Y
Vorig jaar en 2015 en 2016 was er ook gezeur omdat het zo saai is ,de winnaar was wel erg dominerend/voorspelbaar en nu dit weer poeh het is ook nooit goed he :+

Melandri als winnaar,ik heb er vrede mee.
 
Lastig topic...
Het zou mijns inziens een "showcase" moeten zijn van de motor die je in principe zo in de winkel kan kopen, met een voor iedereen gelijke set regels.

Vorige jaren was Kawasaki dominant - dat toont voor mij alleen maar aan dat ze een dominant goede motor hadden. Lijkt mij meer zaak voor de andere fabrikanten om hun vingers uit hun konten te halen en die motor sneller te maken, niet een reden voor de organisatie om de regels te wijzigen, in dit geval specifiek om het Kawasaki moeilijker te maken.
 
Lastig topic...
Het zou mijns inziens een "showcase" moeten zijn van de motor die je in principe zo in de winkel kan kopen, met een voor iedereen gelijke set regels.

Vorige jaren was Kawasaki dominant - dat toont voor mij alleen maar aan dat ze een dominant goede motor hadden. Lijkt mij meer zaak voor de andere fabrikanten om hun vingers uit hun konten te halen en die motor sneller te maken, niet een reden voor de organisatie om de regels te wijzigen, in dit geval specifiek om het Kawasaki moeilijker te maken.

Dat laatste stuk ben ik het 300 % met je eens ....kom als fabrikant eens onder je steen vandaan ...er zitten geen echte merkliefhebbers meer bij de fabriek , alleen maar zakkenvullers die achterover hangen.
 
En Sykes dan,omdat misschien zijn teammaat te snel is wordt ook hij gestraft,dus wint nooit meer een wedstrijd.
 
Wat is dan de oplossing?

De afgelopen jaren was de SBK geen zak aan om naar te kijken.

Rea won (vaak met een enorme voorsprong) en als die niet won, won Sykes een keer of Davies, met de rest op een achterstand waar je misselijk van werd.

Dus laat ze dit maar proberen.
In Australië zat het dichter bij elkaar dan bij de meeste races van de afgelopen jaren.
 
Dat laatste stuk ben ik het 300 % met je eens ....kom als fabrikant eens onder je steen vandaan ...er zitten geen echte merkliefhebbers meer bij de fabriek , alleen maar zakkenvullers die achterover hangen.

Bij KTM wel hoor. Hoop ik....ik zou in ieder geval wel gemotiveerd zijn als ik daar werkte, hehe.

Zal me niets verbazen als Kawasaki ermee stopt als dit slecht uitpakt en Ducati volgend jaar dominant is door de regels. Of ze beginnen weer met MotoGP. Maar dat denk ik niet.
 
Beperkingen aanpassen op basis van resultaten, tijdens het seizoen, heeft ook mijn voorkeur niet. Trek het gerust een beetje gelijk, maar blijf er tijdens het seizoen a.u.b. vanaf. We zien wel hoe het loopt: feit is dat er iets moest gebeuren, want vorig seizoen was er inderdaad te weinig te beleven aan de kop van het veld.
 
Dezelfde beperkingen als in; Mochten ze succesvol zijn, dan moeten ze 250rpm inleveren. Echter staat kawa vanaf de eerste race al op een achterstand tpv de andere 4 cilinders.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat de 'normale' straatmotoren doen qua RPM van de respectievelijke 4-cilinders, maar op de world feed van WSBK.com werd het uitgelegd als een plafond van 3,3% boven op het aantal revs dat de normale straatversie doet. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft?

Ik sta er vooralsnog positief tegenover. Het WSBK seizoen is al een aantal jaar weinig tot niet meer interessant. Hopelijk draagt dit er aan toe bij.
 
Zoals ik het begrepen heb ;
Straatfiets is lijdend voor het aantal rpm dat je mag draaien , daarbij is er een soort "anti succes formule" dat je evt. per weekend 250 rpm moet inleveren.

Voor zover ik weet hadden Kawa , Aprilia en Ducati hier voornamelijk "last "van maar zoals het er dit weekend uit zag kreeg ik meer het idee dat Kawa en Yamaha en honda er last van hadden... kwamen allemaal een stuk eindschot te kort op t rechte stuk ( soms zelfs in de slipstream )


Al met al wel een mooi weekend gezien en een stuk meer close racing
 
Lastig en ergens niet eerlijk hehe ,maar wij kijkers moeten het anders zien ;) want daar gaat het om :Y
Vorig jaar en 2015 en 2016 was er ook gezeur omdat het zo saai is ,de winnaar was wel erg dominerend/voorspelbaar en nu dit weer poeh het is ook nooit goed he :+

Melandri als winnaar,ik heb er vrede mee.

Nou nee, dat is jouw mening. Daar gaat de organisatie in mee, want als men niet kijkt = weinig geld.

Dus geld is hier leidend.

Ik kijk voor de sport. Niet voor de show er omheen.

Ik deel die mening dus helemaal niet.
 
Wat is dan de oplossing?

De afgelopen jaren was de SBK geen zak aan om naar te kijken.

Rea won (vaak met een enorme voorsprong) en als die niet won, won Sykes een keer of Davies, met de rest op een achterstand waar je misselijk van werd.

Dus laat ze dit maar proberen.
In Australië zat het dichter bij elkaar dan bij de meeste races van de afgelopen jaren.

Volgend jaar mag Messi nog maar met 1 been spelen dus? En Ronaldo enkel met zijn ogen dicht?
Die teams van hen steken er elk jaar met kop en schouders boven uit.

Sven Kramer mag de volgende spelen nog maar 1 schaats gebruiken op zijn favoriete afstand? En als die dan toch wint moet hij de wedstrijd daarop achteruit op 1 been.


Of moet de rest gewoon beter worden ipv die goede slechter te maken?

Dit is toch de wereld op z'n kop?

Dit is hetzelfde als jij gaat meer verdienen dus jij gaat meer belasting betalen.
Dat vindt toch niemand oke? Waarom zou je dan zo jouw best blijven doen?

Regels, prima.
Iedereen wel gelijk behandelen.
 
Laatst bewerkt:
Volgend jaar mag Messi nog maar met 1 been spelen dus? En Ronaldo enkel met zijn ogen dicht?
Die teams van hen steken er elk jaar met kop en schouders boven uit.

Sven Kramer mag de volgende spelen nog maar 1 schaats gebruiken op zijn favoriete afstand? En als die dan toch wint moet hij de wedstrijd daarop achteruit op 1 been.


Of moet de rest gewoon beter worden ipv die goede slechter te maken?

Dit is toch de wereld op z'n kop?

Dit is hetzelfde als jij gaat meer verdienen dus jij gaat meer belasting betalen.
Dat vindt toch niemand oke? Waarom zou je dan zo jouw best blijven doen?

Regels, prima.
Iedereen wel gelijk behandelen.

Ergens kan ik me wel vinden in je mening maar alsnog vertolk je het verkeerd, je kan een sport waar je afhankelijk bent van materiaal niet vergelijken met sporten waarbij dit een stuk minder belangrijk is ;)
 
Wat is dan de oplossing?

De afgelopen jaren was de SBK geen zak aan om naar te kijken.

Rea won (vaak met een enorme voorsprong) en als die niet won, won Sykes een keer of Davies, met de rest op een achterstand waar je misselijk van werd.

Dus laat ze dit maar proberen.
In Australië zat het dichter bij elkaar dan bij de meeste races van de afgelopen jaren.
:^

Ik hoor niet als ze langs knallen of de Kawa iets minder toeren draait dan vorig jaar.

Ik heb wel een vermoeden als Ducati volgend jaar met die V4 komt in het WKSBK de rest een probleem hebt :X
 
Ik snap dat er ook zoiets is als superstock.. maar waarom racen ze niet gewoon met de straatmodellen met alleen aanpassingen voor de veiligheid.. laat de fabrikanten de basis maar goed voor elkaar hebben. Ik zal wel weer te kort door de bocht denken...
 
Ergens kan ik me wel vinden in je mening maar alsnog vertolk je het verkeerd, je kan een sport waar je afhankelijk bent van materiaal niet vergelijken met sporten waarbij dit een stuk minder belangrijk is ;)

Dan maak je weer onderscheid. Dat is precies wat de FIM ook doet. :N

Daarnaast ben ik het niet met jou eens. Bij andere sporten is men net zo goed afhankelijk van het materiaal en is het voor hen net zo belangrijk.

Daarnaast mis je het punt. Het gaat niet om het materiaal. Het gaat om het beperken van hen die beter zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik jou opmerkingen zie dan zie jij de motor en rijder als 1 , ik zie dat als of eigenlijk minimaal 3 aspecten ; Team , fiets , rijder.

Een voetballer heeft ook meerdere aspecten maar daarbij zie ik het materiaal niet als bepalend, daar is juist het team en zijn individuele prestaties van belang.

Bij het voetbal kan het team tijdens een wedstrijd een verschil maken, bij de racerij ( normaal ) niet
Bij voetbal kun je je materiaal verbeteren / veranderen tijdens de wedstrijd, tijdens racen ( in principe ) niet.


Naar mijn mening gaat het om de combinaties ; team , motor en rijder moeten samen iets bereiken.. doe jij het goed op een slechtere fiets dan is de kans groot dat je aangetrokken word door een beter team om daar te komen rijden en zodoende te kunnen winnen oid en zo komen dus de beste jongens op de beste fietsen in de beste teams, hierdoor krijg je dan weer de grotere verschillen.

Zoals Rea afelopen seizoenen domineerde lag niet alleen aan hem, dat team ging vol voor hem en de fiets is gewoon goed en daarbij was er weinig concurrentie die constant was ( Sykes is Mr. Superpole, Melandri had niet genoeg vertrouwen , Davies lag er vaak naast , Aprilia ontwikkelt niets meer en Yamaha en Honda zaten in een rot tijd qua ontwikkelingen en pechgevallen )
 
Zoals ik jou opmerkingen zie dan zie jij de motor en rijder als 1 , ik zie dat als of eigenlijk minimaal 3 aspecten ; Team , fiets , rijder.

Een voetballer heeft ook meerdere aspecten maar daarbij zie ik het materiaal niet als bepalend, daar is juist het team en zijn individuele prestaties van belang.

Bij het voetbal kan het team tijdens een wedstrijd een verschil maken, bij de racerij ( normaal ) niet
Bij voetbal kun je je materiaal verbeteren / veranderen tijdens de wedstrijd, tijdens racen ( in principe ) niet.


Naar mijn mening gaat het om de combinaties ; team , motor en rijder moeten samen iets bereiken.. doe jij het goed op een slechtere fiets dan is de kans groot dat je aangetrokken word door een beter team om daar te komen rijden en zodoende te kunnen winnen oid en zo komen dus de beste jongens op de beste fietsen in de beste teams, hierdoor krijg je dan weer de grotere verschillen.

Zoals Rea afelopen seizoenen domineerde lag niet alleen aan hem, dat team ging vol voor hem en de fiets is gewoon goed en daarbij was er weinig concurrentie die constant was ( Sykes is Mr. Superpole, Melandri had niet genoeg vertrouwen , Davies lag er vaak naast , Aprilia ontwikkelt niets meer en Yamaha en Honda zaten in een rot tijd qua ontwikkelingen en pechgevallen )

Wil je aub hier nooit geen vergelijk tussen motorsport en voetballers maken dat is wel zo'n kansloze missie voetballers vallen al om als er naar ze gewezen wordt en trekken de meest verschrikkelijke grimassen om niks en het zijn matenaaiers :(
Zo nu weer snel terug naar de motorbikkels :Y
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan