Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Hahaha, die analogie met exen is wel goed ;)

Of je stroom wel of niet groen uit je stopcontact rolt hangt af van wat het dichtste bij zit.
Woon je naast een windmolen, of in de wieringermeerpolder. Ja dan komt je stroom wel van die molen af. Onafhankelijk van je aanbieder trouwens.

Woon je in Amsterdam? Dan komt je stroom van de Hemweg centrale.
Woon je bij de Eemshaven in de buurt dan heb je overdag een mix van de Centrale daar en waterkrachtstroom uit Noorwegen. 'S nachts gaat het overschot van die centrale naar Noorwegen terug en heb je weer alleen van de centrale. Tenzij er dichterbij een molentje staat te draaien natuurlijk.

En om die hemwegcentrales te vervangen moet je in regio Amsterdam ergens 250-300 molens kwijt.
Wil je die allemaal in zee of het IJsselmeer planten worden het er ff meer om de transportverliezen op te vangen. Kan wel hoor, maar is best bewerkelijk.
 
Ik was laatst wel verbaasd over dat Lubach filmpje over groene stroom.
Iets van twee procent van onze energie doen we groen.
Ik krijg daarbij toch echt het idee dat die groene energie bronnen trager erbij komen dan wat het verbruik stijgt.

Wel bijzonder dan als je huis op een plek staat dat alles draait op wind energie. *O*

Officieel gaat die stroom misschien wel naar mij omdat ik zover ik weet bij een maatschappij zit die groen niet inkoopt met buitenlandse certificaten. :')


Verder denk ik dat er een beetje dezelfde psychologie achter zit als dat je ex stom is en je nieuwe vlam geweldig. En tijdje later is de geweldige vlam, zonder dat ze wezenlijk veranderde, de stomme ex geworden. _O-

Het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven, je kan ook gewoon zelf je verantwoordelijkheid nemen door je verbruik af te dekken met bijv. zonnepanelen of winddelen.
 
Voor jou misschien, een ander kan heel andere redenen hebben.

Ik herinnner me het gedoe met de choke van mijn laatste schakelfiets, de koude versnellingsbak, de helft van de woon- werk rit kon ik niet lekker rijden omdat die motor en bak nog zo koud waren dat de zaak niet fatsoenlijk reageerde.
Wat dat aangaat is elektrisch een enorme vooruitgang. Misschien moet je het verschil ervaren om dit te beseffen.Misschien moet je die oude denkbeelden eens loslaten en je er in gaan verdiepen.

Er is zoveel meer mogelijk met elektrische aandrijving, en niet alleen voor auto’s en motorfietsen maar ook voor boten, vrachtwagens en straks zelfs vliegtuigen.


Grappig, jij berijdt in ieder geval je stokpaardje. :P ;)

Ik heb een Guzzi, zoals je weet het meest verfijnde stukje metaal,...
Schakelen als boter en zoemen als een elektromotor.

Ik bedoel te zeggen, ik voel het allemaal veel minder sterk dan jij. Kennelijk ben ik niet zo sensitief.

Kortom voor jou ideaal, voor mij geen optie. Ps Ik heb zonnepanelen al jaren en al mijn apparatuur is A++ of led. Heb werkende apparaten weggedaan om beter rendement,..ik ben er dus wel mee bezig. Maar een koelkast is geen motorfiets :]
 
Ik was laatst wel verbaasd over dat Lubach filmpje over groene stroom.
Iets van twee procent van onze energie doen we groen.
Ik krijg daarbij toch echt het idee dat die groene energie bronnen trager erbij komen dan wat het verbruik stijgt.

Wel bijzonder dan als je huis op een plek staat dat alles draait op wind energie. *O*

Officieel gaat die stroom misschien wel naar mij omdat ik zover ik weet bij een maatschappij zit die groen niet inkoopt met buitenlandse certificaten. :')


Verder denk ik dat er een beetje dezelfde psychologie achter zit als dat je ex stom is en je nieuwe vlam geweldig. En tijdje later is de geweldige vlam, zonder dat ze wezenlijk veranderde, de stomme ex geworden. _O-
Voor iedere kWh die ik afneem wordt er ook een door een Nederlandse windmolen op het net gedrukt, geen gedoe met groene certificaten van Noorse hydrostroom.
 
Over stokpaardjes gesproken, deze van jou is echt stokoud:Dit soort beweringen lees ik zo vaak maar er klopt maar zo weinig van dat het eigenlijk gewoon onzin is.

In jouw geval zou het kunnen kloppen als je een windmolen hebt en heel veel platen op het dak.

Maar al die stekker auto,s en motoren krijgen toch echt stroom uit een stekker,..uit een energiecentrale draaiend op fossiele brandstoffen, die toch echt uitstoot hebben.

Maar goed het zit je kennelijk hoog,..

Ik waardeer het dat je een elektrische motor rijdt. Een early adapter van dat product. Maar die stroom komt echt maar deels uit de lucht.
 
....In jouw geval zou het kunnen kloppen als je een windmolen hebt en heel veel platen op het dak.

Maar al die stekker auto,s en motoren krijgen toch echt stroom uit een stekker,..uit een energiecentrale draaiend op fossiele brandstoffen, die toch echt uitstoot hebben.....

Je vergeet steevast een heel belangrijk punt.... het verbruik.

Omgerekend naar benzine rijdt mijn elektrische motor 1 op 116. Over alles, gemeten gedurende bijna een jaar.

Dan kan die stroom uit een minder schone bron komen, er kan geen benzinemotor tegenop.
 
Mijn probleem is dat ik op verschillende vestigingen werk in heel Nederland en dat er maar twee binnen 100 km enkele reis liggen. Opladen op de vestiging is geen probleem, maar ik moet dus op heen- en terugreis een keer gaan stoppen om bij te laden.
Vorig jaar heb ik een aantal fabrikanten benaderd met de vraag of er bijvoorbeeld extra accupakket in de vorm van zijkoffers mogelijk zou zijn en dan is het antwoord dat niemand daar op zit te wachten. Lijkt me een gemiste kans, maar tot er dus een bruikbare range van een 150-175 km is met normale snelweg snelheden wacht ik nog even.
 
Je vergeet steevast een heel belangrijk punt.... het verbruik.

Omgerekend naar benzine rijdt mijn elektrische motor 1 op 116. Over alles, gemeten gedurende bijna een jaar.

Dan kan die stroom uit een minder schone bron komen, er kan geen benzinemotor tegenop.

Je hebt gelijk!

Je hebt gelijk!


:Y
 
Even vooraf,
- electrische aandrijving motor : prima deluxe
- thuis opladen met zonne energie : helemaal top

Maar ik kom toch weer met iets 'negatiefs'.

Als ik deze twee pagina's combineer dan kom ik op equivalent aan 3000 liter aan benzine opstoken voor het produceren van één accu pakket voor een Nissan Leaf.
Manufacturing energy analysis of lithium ion battery pack for electric vehicles - ScienceDirect
Energiedichtheid - Wikipedia

Ik vind dat best veel eerlijk gezegd.
Vooral omdat die accu na drie jaar ofzo de recycling in gaat.

Ook is het winnen van de grondstoffen vooralsnog niet overal even omgevingsvriendelijk. Volgens mij vooral omdat de bedrijven nogal hard drukken om de groei bij te kunnen benen.
 
Ik sta zelf overal open voor.
En als er een motorscooter formaat 300cc komt in elektrische vorm die minimaal 300km kan rijden op een volgeladen accupack dan ga ik om.
Maar zoals ik anderen ook zie schrijven dat met name het steekt/wringt vanwege de geringe actieradius anno 2018 blijf ik rijden met brandstofmotor.
Ik denk dat de fabrikanten nog niet helemaal kunnen leveren wat de klanten eigenlijk echt wensen: een hogere actieradius met een elektrisch aangedreven motorfiets.
Vr gr
 
Zag laatst een BMW motorscooter elektrisch.
Dure machine maar wel mooi en bomvol techniek.
Actieradius met volgeladen accupack: nog geen 100km.
Zeg maar gerust: dik 70km met deze vrieskou.
Met alle respect, maar dat is toch om te huilen....
En toch echt niet iets wat bij 2018 past vind ik.
We leven niet meer in de jaren 90.
 
Laatst bewerkt:
....Als ik deze twee pagina's combineer dan kom ik op equivalent aan 3000 liter aan benzine opstoken voor het produceren van één accu pakket voor een Nissan Leaf....
Nu is de eerste Leaf niet het beste elektrische voertuig, ze hebben nogal wat problemen gehad wat betreft range en duurzaamheid.
Inmiddels is er een heel nieuw model en hopelijk heeft men ervan geleerd.


Maar stel dat die cijfers hierboven kloppen....

Met 3000 liter benzine komt een benzinewagen met een verbruik van 1 op 16,6 zo’n 50.000 km ver.
Ter vergelijk: Met de energie uit 3000 liter benzine komt een Nissan Leaf zo’n 155.000 km.

Met de techniek van destijds zou je na 50.000 km beginnen met besparen. Dat is laat, klopt. Maar daarna gaat het wel hard omdat het elektrische verbruik zo laag ligt.

Gelukkig dalen de prijzen van batterijen vrij rap en gaan de prestaties gestaag omhoog.


En dat een batterij 3 jaar meegaat ? Is dat echt ? Lijkt me sterk, dat kan geen fabrikant volhouden. Kijk voor de duurzaamheid van moderne batterijen eens naar wat gebruikte Tesla’s met hoge km standen doen op de tweedehands markt.





Even iets anders ter illustratie van de ontwikkelingen.

Gisteren was ik in een motorzaak, zo te zien gebeurt er echt helemaal niets op het gebied van elektrische motoren, het is alleen maar benzine, benzine en benzine wat de klok slaat.

Toch gebeurt er op andere vlakken wel het één en ander. Zoals bekend komt Tesla volgend jaar met de Semi, een elektrische vrachtwagen. Dat ding rijdt al. Die auto heeft vier batterijpakketten van de Roadster 2, totaal 800 kWh. Men beweert daarmee met volle vracht 800 km ver te kunnen komen en in een half uur iets van 500 km bij te kunnen laden.
Er zijn inmiddels honderden orders geplaatst o.a. door DHL.

Nu wordt beweerd dat de oorspronkelijke specificaties kunnen worden overtroffen.

Er zijn meer fabrikanten bezig met elektrische vrachtwagens en sommige maken zich ernstig zorgen, met name Mercedes.
 
Laatst bewerkt:
Nu is de eerste Leaf niet het beste elektrische voertuig, ze hebben nogal wat problemen gehad wat betreft range en duurzaamheid.
Inmiddels is er een heel nieuw model en hopelijk heeft men ervan geleerd.


Maar stel dat die cijfers hierboven kloppen....

Met 3000 liter benzine komt een benzinewagen met een verbruik van 1 op 16,6 zo’n 50.000 km ver.
Ter vergelijk: Met de energie uit 3000 liter benzine komt een Nissan Leaf zo’n 155.000 km.

Met de techniek van destijds zou je na 50.000 km beginnen met besparen. Dat is laat, klopt. Maar daarna gaat het wel hard omdat het elektrische verbruik zo laag ligt.

Gelukkig dalen de prijzen van batterijen vrij rap en gaan de prestaties gestaag omhoog.


En dat een batterij 3 jaar meegaat ? Is dat echt ? Lijkt me sterk, dat kan geen fabrikant volhouden. Kijk voor de duurzaamheid van moderne batterijen eens naar wat gebruikte Tesla’s met hoge km standen doen op de tweedehands markt.

Wat betreft ontwikkelen oa vrachtwagens en dat verbrandingsmotoren er terecht binnenkort uit gaan ben ik met je eens.

Dat laatste is niet zo gek. Accu verliest capaciteit zowel met stilstand als ook met laadcyclus. Bij laptop doordat hij vaak 100% wordt gehouden en behoorlijk warm is kan die na 1 jaar als een kwart verliezen. Alleen is een Tesla een echt hebbeding. En er zit voor grof geld aan batterijen in. En er komen er niet veel tweedehands op de markt. Oftewel gewild, schaars en met 60% van originele capaciteit nog altijd bruikbaar.

Wat betreft die berekening. Om dit te kunnen vergelijken dan moet je ook weten hoe veel energie er is gegaan in het spuitgieten van aluminium en het frezen en draaien voor een motorblok.
 
Zag laatst een BMW motorscooter elektrisch.
Dure machine maar wel mooi en bomvol techniek.
Actieradius met volgeladen accupack: nog geen 100km.
Zeg maar gerust: dik 70km met deze vrieskou.
Met alle respect, maar dat is toch om te huilen....
En toch echt niet iets wat bij 2018 past vind ik.
We leven niet meer in de jaren 90.

Ho ho, wel bij blijven. Het model 2017 rijdt inmiddels 160 km. :]
Mijn motorscooter(Vectrix VX1) met een zelfbouw accu overigens ook al 140 km ver. :Y
 
Zag laatst een BMW motorscooter elektrisch.
Dure machine maar wel mooi en bomvol techniek.
Actieradius met volgeladen accupack: nog geen 100km.
Zeg maar gerust: dik 70km met deze vrieskou.
Met alle respect, maar dat is toch om te huilen....
En toch echt niet iets wat bij 2018 past vind ik.
We leven niet meer in de jaren 90.
Ja, dat ding is een lachertje helaas. Ik beschouw het eerder als sabotage, eerlijk gezegd. Loodzwaar, geen actieradius, en als klap op de vuurpijl geen power. Nee, klinkt als een prima idee.
 
Vanmorgen weer even getest, en de Zero deed weer soepeltjes 160. Ik denk dat het vorige week ongemerkt toch een stuk harder waaide dan ik dacht, vandaar dat ik de normale top niet haalde. Had dus niks met de kou te maken :)
 
Hoi Meridiaan.
Excuus, moet eerlijk toegeven dat ik niet echt 100% op de hoogte bij ben omtrend het fenomeen elektrische motoren en scooters.
Wist niet dat er dus al 160km mee gereden kon worden.
Dat is in elk geval al beter dan die dikke 70km op de koude winterdag.
Maar.......dan vind ik het persoonlijk nog ondermaats.
Wil niet blijven klagen hoor, want ook ik hoop ergens in de toekomst een prettige elektrische motor(scooter) te kunnen rijden, maar dan wel ene waarbij ik geen, en ik herhaal: geen hinder ondervind van het moeten bijladen op dezelfde dag om dan toch de kilometers te kunnen maken die ik wens.

Ik vind dus die 160km of die 140km van jou met respect beneden de maat.
Uiteraard ligt het ook aan de gebruiker, maar in mijn geval als kilometervreter zitten er nog teveel manco's aan.
300km aan actieradius ziet er veel beter uit en wellicht in de toekomst.
Ik hoop dus echt dat die fabrikanten alle zeilen gaan bijzetten, want zij zelf zouden van dit probleem toch ook afweten?

Moet me nog 1 ding van het hart: wat me wel mateloos irriteert is zo'n reclame op televisie van bijvoorbeeld die Renault Zoe.
Mooie reclames met een veel te mooi beeld geschetst van hoe zo'n elektrische auto het goed doet om waar dan ook te komen. ( van restaurant naar keuze tot aan appeltaart eten bij Oma )
En in de praktijk valt het bitter tegen betreffende de actieradius van zo'n auto.
Ik kan er slecht tegen als zij (de fabrikant) de realiteit iets teveel naar eigen smaak en behoren ombuigen.
Uiteraard hebben ze dat recht en is het alleen maar voor de centen.
Maar zoiets maakt me wel narrig.
Ik heb er een mooi woord voor: volksverlakkerij.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Je kan er toch mee aar een restaurant? Je kan er ook mee naar oma, geen woord gelogen.
Liegen over actieradius en verbruik zit autofabrikanten nu eenmaal in de genen, daar kunnen ze niets aan doen.
 
....En in de praktijk valt het bitter tegen betreffende de actieradius van zo'n auto.
Ik kan er slecht tegen als zij (de fabrikant) de realiteit iets teveel naar eigen smaak en behoren ombuigen.
Uiteraard hebben ze dat recht en is het alleen maar voor de centen....
Ach, wat is nieuw...

Een aantal jaren geleden waren die eco diesels in, die lichte driecilindertjes zouden wel 1 op 30 kunnen halen.

Sommige eigenaars reden gemiddeld 1 op 17.
 
Ach, wat is nieuw...

Een aantal jaren geleden waren die eco diesels in, die lichte driecilindertjes zouden wel 1 op 30 kunnen halen.

Sommige eigenaars reden gemiddeld 1 op 17.

Tja daarom moest je ook een 4 cilinder diesel kopen de Evo mjd 1,3 van Fiat die met gemak veel verder liep (en beter) Die sjoemeldiesels waren van VW.
 
Terug
Bovenaan Onderaan