Triumph Speed Triple Topic Deel 52

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondanks dat het buiten zo koud is dat de sneeuwballen in de zon gaan liggen, ben ik mijzelf en de motor toch alweer aan het klaarmaken voor het komende seizoen. Dus binnenkort de standaard oliewissel voor het seizoen.
Nu lust mijn 1050 uit 2005 wel een slokje olie. Dit heeft misschien met de 130.000km op de klok te maken maar het zal ook te maken hebben met het feit dat ik haar nogal mishandel.

Ik wil dit jaar eens andere olie proberen, namelijk de 300V van Motul. Dit is een volsyntheet olie en ik hoor van mensen dat dit spul niet voor alle motoren geschikt is.

Heeft iemand van hier ervaring met vol synthetische olie en dan met name de 300V? Bij voorkeur voor Triples tot 2007 (of 2010?), geen idee of de modellen daarna nog dezelfde koppeling hebben.

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

Kwestie van experimenteren. Het hangt er ook vanaf wat het olie verbruik veroorzaakt.

In principe kun je beter een iets hogere viscositeit nemen als van half naar vol synthetische olie.
Dit vanwege de hechtende werking van vol synthetische olie. Een minder goed werkende olieschraapveer krijgt de olie nog minder van de cilinder wand geschraapt.

Mijn speed lust ook wel een slokje veroorzaakt door de olieschraapveren. Daar blijf ik bewust wel vol synthetische in gooien om een goede smering te garanderen.

Eigenlijk overbodig gezien de kwaliteit van half synthetische olie.
Zeker als je kijkt hoe zwaar de belasting op straat nu eigenlijk Is (ook bij sportieve rijstijl) en de olietemperatuur bij de speed.
 
Kwestie van experimenteren. Het hangt er ook vanaf wat het olie verbruik veroorzaakt.

In principe kun je beter een iets hogere viscositeit nemen als van half naar vol synthetische olie.
Dit vanwege de hechtende werking van vol synthetische olie. Een minder goed werkende olieschraapveer krijgt de olie nog minder van de cilinder wand geschraapt.

Mijn speed lust ook wel een slokje veroorzaakt door de olieschraapveren. Daar blijf ik bewust wel vol synthetische in gooien om een goede smering te garanderen.

Eigenlijk overbodig gezien de kwaliteit van half synthetische olie.
Zeker als je kijkt hoe zwaar de belasting op straat nu eigenlijk Is (ook bij sportieve rijstijl) en de olietemperatuur bij de speed.


Ook de olie temperatuur is afhankelijk van de hoeveelheid gas die je niet geeft. Op mijn supermotard had ik een olie temp meter. Wat opviel was dat de olie temp maar heeeel langzaam oploopt. Als je je vingers na een aantal minuten al brande aan de radiatoren, was de olie zo'n 5 - 10 graden opgewarmt. Als je de motor liet warm lopen dan liep de olie temp nagenoeg niet verder op. Water temp wel, die had daar geen problemen mee. Bij bruut rijden bleef de temp om de 100 graden. Brommer had geen oliekoeler. Bij stads verkeer liep de temp op tot 120 - 130 graden. Zal niet veel anders zijn bij speed. verwacht wat stabielere temp door meer olie en koeler.

:W
 
P'sies !

Had, omdat ik 'm toch had liggen, destijds een olietemperatuurmeter tegen de Speed aan geknutseld, en groot (heel groot !!) was mijn verbazing dat de olie amper 65 graden werd... :/

Had altijd al wel het gevoel dat de olie de echte bedrijfstemperatuur niet haalde, maar dat het zoveel scheelde... :?

Heb daarom de oliekoeler half afgedekt, en zie daar..., de olietemperatuur kwam beter richting diens bedrijfstemperatuur.

Het zou daarom ook eigenlijk veel mooier zijn als de oliekoeler, op het moment dat het geen gebruik maakt van een thermostaat, verwerkt zou zijn in de radiateur.
Het warmtewisselaar-idee, zeg maar.

Of gewoon een oliekoelerthermostaat. Nog beter. Tis dat ik geen geschikte kon vinden voor de Speed (zonder gelijk de hele halve motor te moeten verbouwen), maar anders had ik die er tussen gezet.



Ooit in de Mini ook een oliekoelerthermostaat gezet. Standaard heeft een Mini helemaal geen oliekoeler, en een upgrade naar duidelijk meer vermogen brengt een oliekoeler met zich mee.

Maar..., ook hier duurde het veel te lang voordat de boel op temperatuur kwam, plus dat de versnellingsbak in dezelfde olie draait als de rest van het blok.

Daarom een mooie MOCAL thermostaat gekocht, die er tussen geklust, en sindsdien was het perfect. De thermostaat ging open vanaf 80 graden Celcius.

Dus prima.
Een betere temperatuurhuishouding, minder verbruik, en fijner schakelen.



De GSX1400 die ik na de Speed een poosje de mijne mocht noemen maakte het nog bonter dan de Speed.
Een luchtgekoelde fiets, met een oliekoeler (zonder thermostaat) die groter was dan de radiateur van die Speed... :/ :/

Als in : dat ding kwam helemaal niet op temperatuur...
 
Laatst bewerkt:
...olietemperatuurmeter aan de Speed...
i-rV4fL9j-L.jpg




...temperatuursensor onder in het carter gemaakt...
i-nPFg8TM-L.jpg




...oliekoeler deels afgedekt (zeker in het koudere jaargetij...
i-v5FD3Gx-L.jpg




...oliekoeler op de GSX1400 groter dan de radiateur van de Speed... :/
DSC02347-L.jpg


DSC03924-L.jpg
 
Locatie olie-temp-meter.
Niet heel erg 'in your face', en toch keurig afleesbaar.

...want 'meten is weten'... ;)


full
 
Als je 1,75 Liter olie moest bijvullen, hoeveel kilometer had je dan niet meer je oliepeil gecheckt? :o

Ik controleerde dat elke paar weken, afhankelijk van hoeveel ik reed en hoefde er bijna nooit iets bij te doen. Vooral niet nadat ik die Mobil1 erin had gegooid. Wat er daarvoor in zat weet ik niet.

Mobil1 Racing 4T wordt overigens ook door Triumph voorgeschreven.
Geen idee hoe lang dat geleden was, geen maanden in ieder geval :p
Vanaf dat moment ben ik ook maar wat vaker aan het controleren geslagen ;)

Kwestie van experimenteren. Het hangt er ook vanaf wat het olie verbruik veroorzaakt.

In principe kun je beter een iets hogere viscositeit nemen als van half naar vol synthetische olie.
Dit vanwege de hechtende werking van vol synthetische olie. Een minder goed werkende olieschraapveer krijgt de olie nog minder van de cilinder wand geschraapt.

Mijn speed lust ook wel een slokje veroorzaakt door de olieschraapveren. Daar blijf ik bewust wel vol synthetische in gooien om een goede smering te garanderen.

Eigenlijk overbodig gezien de kwaliteit van half synthetische olie.
Zeker als je kijkt hoe zwaar de belasting op straat nu eigenlijk Is (ook bij sportieve rijstijl) en de olietemperatuur bij de speed.

Met hogere viscositeit, bedoel je dan 15w50? Momenteel gooi ik er 10w40 in maar veel luitjes in mijn groep rijden inderdaad met 15w50.
 
Geen idee hoe lang dat geleden was, geen maanden in ieder geval :p
Vanaf dat moment ben ik ook maar wat vaker aan het controleren geslagen ;)Met hogere viscositeit, bedoel je dan 15w50? Momenteel gooi ik er 10w40 in maar veel luitjes in mijn groep rijden inderdaad met 15w50.

10w50 of 15w50 inderdaad.
Het eerste getal Is koude viscositeit, laatste de de warme viscositeit.
 
Dat ziet er erg netjes uit!
Weet je toevallig of de olie in de 1050 ook zo 'koud' blijft?

LoSBoL heeft een temperatuur meter in 05 1050, zo een in plaats van de peilstok. Dus eerder indicatief als exacte waarde.

Daar kwam uit met buitentemperaturen rond 10 graden Celsius dat de olie 65-70 graden bleef.
Met het kleinere type koeler (vanaf 2007 dacht ik) gaat het meer richting de 85-90 graden.
Ik heb daarom ook de grote koeler afgedekt tot het formaat van de kleine koeler.

Volsynthetische olie kan makkelijk 140 graden aan tegenwoordig. Dus bang voor frituur olie hoef je echt niet te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Yep. Zoon ding ook op de GSX1400 gehad. Werkte redelijk, maar bij dat ding ook eigenlijk niet meer dan dat.

Omdat het olietemp-ding helemaal niet in de olie hing, want dat kon niet, omdat de temperatuurzender dan door de koppeling zou worden vermalen... :/

Het stond leuk bij die 1400, maar eigenlijk was het dat ook weer net niet... :/
 
Begrijp dat nooit, waarom zoveel vermogen in een naked? Om een hoge topsnelheid te kunnen halen? Om met 250 over een mooie dijk te knallen?

Volgens mij hoort het bij een naked te gaan om driveability. Over een mooie dijk gooien en smijten met een gangetje van 70, op rechte stukken wheelyen .. daarna de bike recht voor het teras parkeren en met een 0,0% biertje genieten van de omgeving en de bike, hooligan style :] :P

Helemaal mee eens.
Beter bruikbaar vermogen en een lekker koppel, dan piek-pk's.

Als ik na ga hoe bullig de Suzuki Bandit 1200 was..............wat een heerlijk blok, zo smeuïg.
Wheely's met de ogen dicht..........en da's niet vanwege de angst. ;)
Alleen dat frame was van rubber........met rotondes was de voorkant al de rotonde aan het verlaten, terwijl de achterkant nog de rotonde op wilde sturen.

Zelfs met mijn R1200gs wil ik wel een paar pk inleveren, als ik ook maar wat kg's kwijt raak.
Want die laatste blijf je voelen.

Dat sprak mij zo aan in de Speed..........heerlijk vermogen (geen top, maar prima), goed sturen, niet te zwaar, redelijke remmen en een uiterlijk om te zoenen.
Eigenlijk alles wat je in een fun-bike zoekt.
En met dit pakket kon je elke rit ook bijna je rijbewijs inleveren........daar heb ik geen 180pk voor nodig.


Dear ben ik het , als ik heel eerlijk moet zijn, wel met jullie eens. Het probleem is misschien wel dat ik het koppel&vermogen te veel vergelijk met de SD1290. Maar dat is ook super bruut(mocht ik zelf ervaren met een proefrit). Ik ken geen enkele motor dat zo koppelrijk aanvoelt (zelfs de vmax1700 niet). De perfecte motor bestaat niet maar ik weet wel dat als de Speed vergelijkbaar koppel zou hebben als de 1290, het voor mij absoluut de perfecte motor zou zijn. The looks, rijwielgedeelte(vooral die öhlins :}) plus sound is echt fenomenaal! Daarmee zeg ik dus dat de Speed voor mij bijna perfect is :Y
 
Laatst bewerkt:

360.jpg


Gelijk even erin gedrukt *O* :9~ :}
Maakt het net even mooier en netter, bedankt!!

Komen nog uitgebreidere foto's, nu een soort winter opfrisbeurt.

Div beugeltjes, remklauw spacers, radiateur schildjes gespoten.
Undertail, kentekenplaat houder en radiateur voorzet plaatje gewrapt (ivm steenslag, benieuwd hoe dat zich gaat houden)
Demperwol vervangen en nieuw type flyscreen met windschermpje erop gemaakt (home made montage plaat/adapter)

Hoog tijd voor pekel vrije wegen! -O-
 
[afbeelding]

Gelijk even erin gedrukt *O* :9~ :}
Maakt het net even mooier en netter, bedankt!!

Komen nog uitgebreidere foto's, nu een soort winter opfrisbeurt.

Div beugeltjes, remklauw spacers, radiateur schildjes gespoten.
Undertail, kentekenplaat houder en radiateur voorzet plaatje gewrapt (ivm steenslag, benieuwd hoe dat zich gaat houden)
Demperwol vervangen en nieuw type flyscreen met windschermpje erop gemaakt (home made montage plaat/adapter)

Hoog tijd voor pekel vrije wegen! -O-

Om de demperwol te vervangen heb je dus de popnagels uitgeboord om de boel te verwijderen neem ik aan, heb dezelfde demper, zit er ook aan te denken om de boel te vervangen, hoeveel van het oude demperwol zat er nog in.
 
Laatst bewerkt:
Dear ben ik het , als ik heel eerlijk moet zijn, wel met jullie eens. Het probleem is misschien wel dat ik het koppel&vermogen te veel vergelijk met de SD1290. Maar dat is ook super bruut(mocht ik zelf ervaren met een proefrit). Ik ken geen enkele motor dat zo koppelrijk aanvoelt (zelfs de vmax1700 niet). De perfecte motor bestaat niet maar ik weet wel dat als de Speed vergelijkbaar koppel zou hebben als de 1290, het voor mij absoluut de perfecte motor zou zijn. The looks, rijwielgedeelte(vooral die öhlins :}) plus sound is echt fenomenaal! Daarmee zeg ik dus dat de Speed voor mij bijna perfect is :Y
Ik ga maandagmiddag m'n 1290 SD GT ophalen :9~
Heb een all-risk verzekering bij Delta Lloyd afgesloten, nog geen €48 per maand. Bij Bikerpolis betaalde ik voor m'n Speed slechts 5 Euro minder. Die had ik beter eerder over kunnen sluiten. Afijn.

Ik denk trouwens niet dat er Öhlins op een KTM zitten ;)
Oh wacht, je bedoelt op de Speed :P
 
Laatst bewerkt:
Om de demperwol te vervangen heb je dus de popnagels uitgeboord om de boel te verwijderen neem ik aan, heb dezelfde demper, zit er ook aan te denken om de boel te vervangen, hoeveel van het oude demperwol zat er nog in.

Shit ik heb daar helemaal geen foto's van gemaakt.

Ik vond plukjes wol achter de db killer en de uitlaat leek lege plekken te hebben. Dat viel echter erg mee achteraf. Er zit een soort rvs horregaas om de geperforeerde pijp die bij mij op een paar plekken stuk Was. Daar Is af en toe wat ontsnapt vermoed ik. Zover ik heb geluisterd in de schuur denk ik ook geen of nauwelijks winst te hebben geboekt in geluid. En dat na bijna 50k rijden met db killer waarvan ook nog een periode met quickshifter.

Wat betreft het vervangen: eigenlijk een ramp. De popnagels en eindkap Had ik er zo af.
Maar de geperforeerde buis loopt door tot op de linkpipe. (Dat Is de binnenste buis die je daar kunt zien)
Er zaten daar vlak bij de linkpipe 2 kleine 'butsen' waarvan ik dacht dat het dmv een deukje een soort borging was. Dat bleken dus 2 laspunten. (Puntlassen)
Deze heb ik deels van binnenuit weg geboord en daarna met een acetyleen brander plaatselijk de buis rood heet gemaakt en zo met meerdere herhalingen met geweld eruit gemept.

Na het vervangen van het wol weer met een laspuntje (Mig met rvs draad) vast gezet.

Ik zou dus serieus 2x nadenken voor dit aan de hand te halen en eventueel een beoordeling maken als je de eindkap eraf hebt.
 
Ik ga maandagmiddag m'n 1290 SD GT ophalen :9~
Heb een all-risk verzekering bij Delta Lloyd afgesloten, nog geen €48 per maand. Bij Bikerpolis betaalde ik voor m'n Speed slechts 5 Euro minder. Die had ik beter eerder over kunnen sluiten. Afijn.

Ik denk trouwens niet dat er Öhlins op een KTM zitten ;)
Oh wacht, je bedoelt op de Speed :P
Dat wordt een lange zondag :P

Wel iets om naar uit te kijken
 
Dat wordt een lange zondag :P

Wel iets om naar uit te kijken
Ik heb dat niet zo snel, dat spannende komt bij mij pas op het allerlaatste moment :P

Ben nu meer nauwgezet de weersvoorspellingen in de gaten aan het houden :+
 
Laatst bewerkt:
Shit ik heb daar helemaal geen foto's van gemaakt.

Ik vond plukjes wol achter de db killer en de uitlaat leek lege plekken te hebben. Dat viel echter erg mee achteraf. Er zit een soort rvs horregaas om de geperforeerde pijp die bij mij op een paar plekken stuk Was. Daar Is af en toe wat ontsnapt vermoed ik. Zover ik heb geluisterd in de schuur denk ik ook geen of nauwelijks winst te hebben geboekt in geluid. En dat na bijna 50k rijden met db killer waarvan ook nog een periode met quickshifter.

Wat betreft het vervangen: eigenlijk een ramp. De popnagels en eindkap Had ik er zo af.
Maar de geperforeerde buis loopt door tot op de linkpipe. (Dat Is de binnenste buis die je daar kunt zien)
Er zaten daar vlak bij de linkpipe 2 kleine 'butsen' waarvan ik dacht dat het dmv een deukje een soort borging was. Dat bleken dus 2 laspunten. (Puntlassen)
Deze heb ik deels van binnenuit weg geboord en daarna met een acetyleen brander plaatselijk de buis rood heet gemaakt en zo met meerdere herhalingen met geweld eruit gemept.

Na het vervangen van het wol weer met een laspuntje (Mig met rvs draad) vast gezet.

Ik zou dus serieus 2x nadenken voor dit aan de hand te halen en eventueel een beoordeling maken als je de eindkap eraf hebt.

Bedankt voor de goede uitleg,ik laat het lekker zitten zoals het nu zit.
 
[afbeelding]

Gelijk even erin gedrukt *O* :9~ :}
Maakt het net even mooier en netter, bedankt!!

Komen nog uitgebreidere foto's, nu een soort winter opfrisbeurt.

Div beugeltjes, remklauw spacers, radiateur schildjes gespoten.
Undertail, kentekenplaat houder en radiateur voorzet plaatje gewrapt (ivm steenslag, benieuwd hoe dat zich gaat houden)
Demperwol vervangen en nieuw type flyscreen met windschermpje erop gemaakt (home made montage plaat/adapter)

Hoog tijd voor pekel vrije wegen! -O-
Nice!!

Veel plezier ervan, te zonde om het hier maar te laten verstoffen...

En kan niet wachten op t goede weer :]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan